Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 1 Października 2011 Super Moderator Share Napisano 1 Października 2011 Koledzy - rozwiejcie moją wątpliwość. Jaką długość miał U-Boat VIIC/41? W polskiej wiki znajdujemy info, że 67,1 m http://pl.wikipedia.org/wiki/Okr%C4%99ty_podwodne_typu_VII#Typ_VIIC.2F41 natomiast wiki angielska podaje już 67,23 m http://en.wikipedia.org/wiki/German_Type_VII_submarine - patrz tabela na końcu. To by się zgadzało z tym, co możemy znaleźć w polskich książkowych opracowaniach - otóż we wszystkich VIIC/41 była montowana stewa atlantycka co powodowało, że VIIC/41 był dłuższy od standardowego VIIC o 13 cm. Do tego można dorzucić jeszcze plan VIIC/41, jaki znajdujemy w sieci http://www.heiszwolf.com/subs/plans/planstypeVIIC.jpg , gdzie po podliczeniu poszczególnych odcinków łodzi otrzymujemy wymiar 67,1 m Gdzie jest błąd? W polskiej wiki i niemieckim planie łodzi? jak do tego ma się info, że VIIC/41 przez nową stewę był o 13 cm dłuższy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Warka Bear Napisano 1 Października 2011 Share Napisano 1 Października 2011 W Laboe kolo Kilonii stoi zachowany U-995. Tu jest strona poswiecona temu okretowi z rysunkami i wymiarami wlacznie. Wg niej U-Boot VIIC/41 mial dl. calkowita 67.23 m. Jesli radzisz sobie z niemieckim, to pod linkiem: U-Boot - Die Geschichte der Deutschen WK-II U-Boote znajdziesz praktycznie wszystko o U-Bootach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 1 Października 2011 Autor Super Moderator Share Napisano 1 Października 2011 Warka - dzięki za odzew. Prawdę powiedziawszy, to również skłaniałbym się ku temu, że VIIC/41 miały 67,23. Plan, do którego link dałem w pierwszym poście jest planem niemieckim, ale sugeruje długość 67,1 Poniżej fragment: Powiedzcie mi, czy ta stewa jest już stewą atlantycką czy jednak wcześniejszą? Jeśli okaże się, że to wersja sprzed 1941 r to by to jakoś tłumaczyło ten plan, choć wyraźnie jest na nim napisane, że to wersja VIIC/41. No ale może to plan sprzed '41 a jak wiadomo, atlantyckie stewy budowano na okrętach podwodnych dopiero od 41. Zatem - jaka to stewa ? PS. http://www.kbismarck.com/u-boot/utypen.htm#viic41 - tu z kolei piszą, że VIIC/41 miał 67,1 Ja piernicze - ale zamieszanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Warka Bear Napisano 1 Października 2011 Share Napisano 1 Października 2011 Na stronie U-995 podaja, ze dlugosc 67.1 m. dotyczy U-boot´ow VII C. Tamze sa wyjasnione roznice pomiedzy oboma typami. To okret - muzeum, wiec raczej bzdur nie wypisuja. Budowe U-995 rozpoczeto 25 listopada 1942 w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu, a zwodowano 22 lipca 1943r. Do sluzby wszedl 16 wrzesnia 1943 r. Na niemieckich forach znawcy tematu radza koncentrowac sie na konkretnym okrecie, bo kazdy byl inny, nawet wybudowany w tej samej stoczni. Osobiscie opieralbym sie na istniejacym egezmplarzu i na danych udostepnionych przez muzeum, tym bardziej, ze jest ono pod opieka Bundes Marine. To jedyny zachowany egzemplarz typu VII C. Tu jest plan U-995, tej nieszczesnej stewy nie widac. P.S. Przyjzalem sie dokladniej planom, a wlasciwie przeczytalem stopke rysunkow. W niej wypornosc na wodzie wykazuje 759 t. a w danych U-955 napisano o 769 t. W wyjasnienu roznic pomiedzy VIIC i VIIC/41 jest napisane, ze ten ostatni mial ja wieksza! Obok stopki rysunow jest wpis, ze powstaly na podsawie planow pochodzacych z 1948r. Opieralbym sie na dzisiejszych materialach, bo od tamtej pory wiedza bardzo sie rozwinela i poprawiono wiele bledow. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 2 Października 2011 Autor Super Moderator Share Napisano 2 Października 2011 Dzięki za info - za sugestiami, przyjmę jednak wymiar 67,23 jako jednak potwierdzenie wiedzy teoretycznej. Dzięki, Warka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BALROG Napisano 2 Października 2011 Share Napisano 2 Października 2011 ja już z tobą gadałem Jeśli masz kilka publikacji i plan na którym jest wyraźnie napisane 67,1 m dł to tego bym sie trzymał Nikt ci tego nie podważy bo pokarzesz plan !! Choć w moich zasobach też znalazłem potwierdzenie że budowano dwie dziobnice Sory że tylko zdjęcie ale skaner mam niepodłączony na tym kompie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 2 Października 2011 Autor Super Moderator Share Napisano 2 Października 2011 Dobrym wytłumaczeniem całego zamieszania będzie stwierdzenie, że jednak nie wszystkie VIIC/41 miały stewę atlantycką - to by tłumaczyło, rozbieżności w wymiarowaniu etc. Warka i BALROG rzucili cenne uwagi by skupić się na konkretnej łodzi. Z racji tego że VIIC/41 jest dostepna w postaci U-995 to faktycznie - skupię się na tej jednostce Panowie, dzięki za zaangażowanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Warka Bear Napisano 2 Października 2011 Share Napisano 2 Października 2011 Rozsadne wyjscie z sytuacji! Zawsze mozna zwrocic sie do Deutschen Marinebund o pomoc w pozyskaniu dokumentacji fotograficzej. Kiedy dowiedza sie, ze budujesz "ich" lodz, z pewnoscia Ci jej nie odmowia. Tym bardziej, ze mieszkasz w Polsce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.