Skocz do zawartości

EL MATADOR WRC Cars CITROEN XSARA WRC San Remo 2003


STI22B

Rekomendowane odpowiedzi

El MATADOR WRC Cars

 

CITROEN XSARA WRC San Remo 2003

 

Witam, w związku z tym, że prace nad Fordem Focusem RS WRC 02 Monte Carlo 2002 Carlosa Sainza zostały zawieszone z powodu oczekiwania na niezbędną chemię postanowiłem rozpocząć budowę samochodu, do którego słynny El Matador przesiadł się po zakończeniu współpracy z fabrycznym team'em Forda.

Rajdówka, której miniaturę chcę zbudować, to CITROEN XSARA WRC z Rajdu San Remo 2003. Zdecydowałem się na ten właśnie rajd, ponieważ udało mi się skompletować kalkomanię na ten samochód w 100%, od tabliczek z rajdu, poprzez odpowiednią grafikę na nadwozie, a na tablicach rejestracyjnych kończąc. Dodatkowo, moim zdaniem Xsary z sezonu 2003 (pierwszego pełnego sezonu fabrycznego zespołu CITROENA w WRC) wyglądały zdecydowanie najbardziej bojowo za sprawą grafiki firm Telefonica MovieStar, które zawsze mi się podobały. Zwycięzcą rajdu był Sebastien Loeb, ale ja buduję auto Carlosa Sainza, ponieważ chciałbym na początek zgromadzić wszystkie jego samochody w specyfikacji WRC tj. Ford Escort WRC, Toyota Corolla WRC, Ford Focus WRC, Citroen Xsara WRC. Poniżej kilka zdjęć rzeczywistego samochodu.

 

03147014loeb800x534.jpg

 

03147011mcrae800x534.jpg

 

03147006sainz800x535.jpg

 

A teraz kilka fotek, kasty po lakierowaniu i oklejaniu kalkami. Na początek wyciąłem otwory na masce i wloty do chłodnicy i oszlifowałem całość pod farbę podkładową. Następnie pomalowałem dach na biało lakierem Pure White firmy Dupli-Color. Kolejna farba po uprzednim maskowaniu zderzaka, dachu i tyłu nadwozia to czerwień 1041W firmy Motip. Na koniec zderzaki oraz tył nadwozia polakierowałem farbą WORLD RALLY BLUE z palety firmy ZERO. Po wyschnięciu i oszlifowaniu "schodków" na łączeniu kolorów, kasta została oklejona stosownymi kalkami (brakuje jeszcze wlotu do kabiny na dachu i plastronu startowego w tym miejscu, ponieważ jego górna część jest naklejona w ten element. Po uzupełnieniu kalkomanii, kasta zostanie polakierowana bezbarwnym TOP COAT. Na dzień dzisiejszy kasta prezentuje się tak:

 

img0528800x600.jpg

 

img0529800x600.jpg

 

img0530800x600.jpg

 

img0531800x600.jpg

 

img0532800x600.jpg

 

img0533800x600w.jpg

 

img0534800x600.jpg

 

img0535800x600.jpg

 

img0536800x600.jpg

 

Jak wszyscy wiem, model to produkcja firmy Heller, więc czeka mnie dużo pracy z podwoziem modelu. Postanowiłem wykorzystać podwozie Peugeota 206 WRC firmy Tamiya (podobnie jak kolega BuJoN) Trzeba będzie troszkę wydłużyć rozstaw osi i będzie pasowało idealnie do kasty Xsary. Opony również będą pochodziły z Tamki. Felgi zostaną Hellerowsie (po odpowiednich modyfikacjach pod piasty Tami), ponieważ kształt ramion i piasty mocującej jest zdecydowanie bardziej podobny do stosowanych w rzeczywistym samochodzie niż felgi od 206 WRC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziś mała aktualizacja prac nad Xsarą. Kasta jest po 3 warstwach TOPCOAT i czeka na finalną, czwartą warstwę. Już w tej chwili połysk lakieru naprawdę cieszy oczyska

Udało mi się wydłużyć rozstaw osi pod nadwozie Xsary. Tak jak pisałem wcześniej, zaadaptowałem podwozie z Peugeota 206 WRC TAMIYA, które miało zbyt krótki rozstaw osi. Wydłużenie polegało na przesunięciu tylnych kolumn zawieszenia o jakieś 4-5mm do tyłu, przerobieniu wahaczy i lekkim obniżeniu. Kolejna rzecz, którą udało się zrobić to felgi, które postanowiłem pozostawić z Hellera, ponieważ ich wygląd bardziej odpowiada tym z prawdziwego samochodu niż felgi od 206 Tami (piasty i kształt ramion)

Przeróbka polegała na wywierceniu otworu centrującego (fi2 mm) wstawieniu w niego odpowiedniego trzpienia (fi2,15 mm) standardowego dla felg Tamiya, dzięki czemu udało się osadzić felgi na zawieszeniu Tamki. Poniżej kilka fotek:

 

img0538800x600.jpg

 

img0541800x600.jpg

 

img0537800x600.jpg

 

img0539800x600.jpg

 

img0540800x600.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obiecane zdjęcia wykonanych modyfikacji:

zmodyfikowane felgi i porównanie kół z oponami Hellera i Tamiya

img0549800x600.jpg

 

img0551800x600.jpg

 

Przesunięty punkt zaczepienia kolumn do wahaczy. Zdecydowałem się na takie rozwiązanie, ponieważ nie chciałem już ingerować w kształt nadkoli płyty podłogowej i uniknąć rozcinania całej płyty w celu jej wydłużenia. Jest to rozwiązanie najprostsze z dostępnych, ale myślę, że daje bardzo dobry efekt.

 

img0545800x600.jpg

 

Kolejna rzecz, to odcięta i wklejona do płyty Tamki, podłoga bagażnika Xsary Hellera.

 

img0546800x600p.jpg

 

img0548800x600.jpg

 

Elementy zawieszenia będą jeszcze poddane kosmetyce lakierniczej na późniejszym etapie prac. W tej chwili skupiam się nad budową klatki bezpieczeństwa oraz na poprawką kosmetycznym samej podłogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziś mała aktualizacja prac nad modelem. Wczoraj wieczorem i dziś zmagałem się z płytą podłogową oraz klatką bezpieczeństwa. Zostały poszerzone nadkola z przodu i z tyłu, ponieważ nadwozie Xsary jest troszkę szersze niż 206 WRC.

Klatka bezpieczeństwa została zbudowana praktycznie od podstaw. Z zestawu Hellera zostało użyte tylko kilka cienkich "rurek", które "wspawałem" w okolicach tylnych nadkoli i podłogi. Główne elementy klatki bezpieczeństwa zbudowałem z dostępnych "rur" zebranych z starych modeli. Po kilku godzinach, przycinania, szlifowania, dopasowywania i klejenia, otrzymałem efekt, który prezentuję na poniższych zdjęciach. Klatka po sklejeniu została pomalowana dwoma warstwami podkładu, a następnie polakierowana na srebrno. Zdjęcia wykonałem praktycznie 30 minut po ostatnim lakierowaniu, więc lakier jest jeszcze lekko mokry.

 

 

Klatka bezpieczeństwa została zbudowana na podstawie dokumentacji fotograficznej. W tym miejscu chciałbym bardzo podziękować za jej dostarczenie koledze Krzyśkowi (szpaku86). Jeśli chodzi o dokumentację fotograficzną to Krzysiek jest zawsze chętny do pomocy:)

Z tego co pamiętam jest to co najmniej 3 rajdówka, do której otrzymałem dokumentację z archiwum Krzyśka. Jeszcze raz serdeczne dzięki za pomoc Krzychu:)

 

img0557800x600.jpg

 

img0558800x600.jpg

 

img0559800x600.jpg

 

img0561800x600.jpg

 

img0562800x600.jpg

 

img0563800x600.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś popracowałem nad wnętrzem samochodu, na podstawie zdjęć starałem się odzwierciedlić wyposażenie bagażnika z czasu odcinka specjalnego. Dlatego znalazł się w nim podnośnik wsunięty pod klamry. Poza tym wstawiłem bezpieczny zbiornik paliwa wraz z układem paliwowym, kilka skrzynek, koło zapasowe, gaśnicę z całym układem oraz dźwignię hamulca ręcznego wraz z przewodami hydraulicznymi. Następnym etapem będzie deska rozdzielcza, siedzenia, lewarek zmiany biegów, konsola sterująca na tunelu oraz kilka drobnych detali.

Poniżej kilka zdjęć:

 

img0565800x600.jpg

 

img0566800x600.jpg

 

img0567800x600o.jpg

 

img0568800x600.jpg

 

img0569800x600.jpg

 

img0570800x600.jpg

 

img0571800x600.jpg

 

img0573800x600a.jpg

 

img0574800x600.jpg

 

img0575800x600.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziś kolejna aktualizacja. Poniżej kilka zdjęć prawie ukończonego wnętrza modelu, prawie, ponieważ za radę kolegi Krzyśka (szpaku86) postaram się dodać kilka przewodów w okolice kolumny kierowniczej.

Co do wnętrza, to powstało ono na podstawie dokumentacjo fotograficznej. Sam musiałem zrobić zbiornik paliwa i resztę skrzynek, przemodelować deskę rozdzielczą, do której dodałem kilka dodatków w postaci dźwigienek, pokręteł, wyświetlaczy na konsoli środkowej i schowku. Trzeba było dorobić carbonową klapkę zmiany biegów przy kierownicy, konsolę sterującą na tunelu, koszyk na kaski, wyświetlacz aktualnego biegu na szczycie deski rozdzielczej oraz kilka innych drobnych części. Boczki drzwiowe zostały w całości oklejone carbonem, podobnie konsola na tunelu. Po stopami pilota zamontowałem kevlarowe podstopnice. Kolejny dodatek to pasy bezpieczeństwa, przy budowie których wykorzystałem dedykowane klamerki REJI Model.

 

img0590800x600.jpg

 

img0591800x600.jpg

 

img0592800x600.jpg

 

img0593800x600.jpg

 

img0595800x600.jpg

 

img0597800x600.jpg

 

img0598800x600.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś zakończyłem walkę ze spojlerem. Spojler to żywiczna wersja produkowana przez Reneissance Models. Spojler został wyszlifowany, pomalowany 2 warstwami szarego podkładu, a następnie 3 warstwami X-18 Semi Gloss Balck. Po wyschnięciu przystąpiłem do oklejania spojlera carbonem. W przypadku spojlera Xsary WRC zdecydowałem się na kalkę carbonową firmy Studio27 o numerze katalogowym: ST27-FP0019 (rozmiar S). Kalka bardzo ładnie się układała, do jej układania używałem płynów zmiękczających MR.Hobby. Oklejanie polegało na przycinaniu i dopasowywaniu szablonów z papieru, na podstawie których wycinałem odpowiedni kształt z arkusza kalki. Poniżej kilka zdjęć z prac nad spojlerem, które trwały prawie 3,5 godziny oraz efekt końcowy (spojler jest jeszcze przed lakierowaniem bezbarwnym) Spojler został oklejony w sumie 26 kawałkami carbonu oraz 2 kalkami z logo firmy Total.

 

img0599800x600.jpg

 

img0600800x600.jpg

 

img0603800x600.jpg

 

img0606800x600.jpg

 

img0609800x600.jpg

 

img0610800x600.jpg

 

img0611800x600.jpg

 

img0612800x600.jpg

 

img0615800x600.jpg

 

img0616800x600g.jpg

 

img0617800x600.jpg

 

img0618800x600.jpg

 

img0619800x600.jpg

 

img0620800x600.jpg

 

img0613800x600u.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć wszystkim. Dziś troszkę powalczyłem z moją Xsarą. Wstawiłem szyby, pomalowałem wnętrze na srebrno, wykonałem mocowania kasty do podwozia (jutro postaram się dołączyć zdjęcia ilustrujące jak to zrobiłem) oraz obniżyłem zawieszenie. Co do szyb, to musiałem rozciąć monolityczną szybę na 6 części. Wszystkie w miarę pasowały do otworów w kaście poza szybami do drzwi. Oszklenie to było mniejsze niż otwory do nich dedykowane, więc zdecydowałem się na założenie szyb wykonanych z błony filmowej, która otrzymałem od Kolegi VVitka (wielkie dzięki za pomoc)

Po tych wszystkich operacjach zrobiłem pierwszą przymiarkę oszklonej kasty do podwozia. Myślę, że model zaczyna naprawdę interesująco wyglądać. Do zrobienia zostały już tylko drobne detale, które dodadzą Xsarze troszkę więcej zadziorności (lusterka, zapinki, anteny, osłony silnika, dyferencjału, zawieszenia, wycieraczki, kamera i klika innych detali)

Poniżej 2 zdjęcia będące powoli zapowiedzią galerii (już nie mogłem się powstrzymać ) Zdjęcia są zrobione na szybko dosłownie godzinę temu.

 

img0621800x600.jpg

 

img0622800x600.jpg

 

Obiecana fotka przedstawiająca dorobione mocowanie przodu kasty do podwozia:

 

img0626800x600c.jpg

 

oraz dwa zdjęcia podwozia z założonymi osłonami:

 

img0624800x600x.jpg

 

img0625800x600.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.