STI22B Napisano 6 Lutego 2013 Share Napisano 6 Lutego 2013 El MATADOR WRC Cars CITROEN XSARA WRC San Remo 2003 Witam, w związku z tym, że prace nad Fordem Focusem RS WRC 02 Monte Carlo 2002 Carlosa Sainza zostały zawieszone z powodu oczekiwania na niezbędną chemię postanowiłem rozpocząć budowę samochodu, do którego słynny El Matador przesiadł się po zakończeniu współpracy z fabrycznym team'em Forda. Rajdówka, której miniaturę chcę zbudować, to CITROEN XSARA WRC z Rajdu San Remo 2003. Zdecydowałem się na ten właśnie rajd, ponieważ udało mi się skompletować kalkomanię na ten samochód w 100%, od tabliczek z rajdu, poprzez odpowiednią grafikę na nadwozie, a na tablicach rejestracyjnych kończąc. Dodatkowo, moim zdaniem Xsary z sezonu 2003 (pierwszego pełnego sezonu fabrycznego zespołu CITROENA w WRC) wyglądały zdecydowanie najbardziej bojowo za sprawą grafiki firm Telefonica MovieStar, które zawsze mi się podobały. Zwycięzcą rajdu był Sebastien Loeb, ale ja buduję auto Carlosa Sainza, ponieważ chciałbym na początek zgromadzić wszystkie jego samochody w specyfikacji WRC tj. Ford Escort WRC, Toyota Corolla WRC, Ford Focus WRC, Citroen Xsara WRC. Poniżej kilka zdjęć rzeczywistego samochodu. A teraz kilka fotek, kasty po lakierowaniu i oklejaniu kalkami. Na początek wyciąłem otwory na masce i wloty do chłodnicy i oszlifowałem całość pod farbę podkładową. Następnie pomalowałem dach na biało lakierem Pure White firmy Dupli-Color. Kolejna farba po uprzednim maskowaniu zderzaka, dachu i tyłu nadwozia to czerwień 1041W firmy Motip. Na koniec zderzaki oraz tył nadwozia polakierowałem farbą WORLD RALLY BLUE z palety firmy ZERO. Po wyschnięciu i oszlifowaniu "schodków" na łączeniu kolorów, kasta została oklejona stosownymi kalkami (brakuje jeszcze wlotu do kabiny na dachu i plastronu startowego w tym miejscu, ponieważ jego górna część jest naklejona w ten element. Po uzupełnieniu kalkomanii, kasta zostanie polakierowana bezbarwnym TOP COAT. Na dzień dzisiejszy kasta prezentuje się tak: Jak wszyscy wiem, model to produkcja firmy Heller, więc czeka mnie dużo pracy z podwoziem modelu. Postanowiłem wykorzystać podwozie Peugeota 206 WRC firmy Tamiya (podobnie jak kolega BuJoN) Trzeba będzie troszkę wydłużyć rozstaw osi i będzie pasowało idealnie do kasty Xsary. Opony również będą pochodziły z Tamki. Felgi zostaną Hellerowsie (po odpowiednich modyfikacjach pod piasty Tami), ponieważ kształt ramion i piasty mocującej jest zdecydowanie bardziej podobny do stosowanych w rzeczywistym samochodzie niż felgi od 206 WRC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 10 Lutego 2013 Autor Share Napisano 10 Lutego 2013 Cześć, dziś mała aktualizacja prac nad Xsarą. Kasta jest po 3 warstwach TOPCOAT i czeka na finalną, czwartą warstwę. Już w tej chwili połysk lakieru naprawdę cieszy oczyska Udało mi się wydłużyć rozstaw osi pod nadwozie Xsary. Tak jak pisałem wcześniej, zaadaptowałem podwozie z Peugeota 206 WRC TAMIYA, które miało zbyt krótki rozstaw osi. Wydłużenie polegało na przesunięciu tylnych kolumn zawieszenia o jakieś 4-5mm do tyłu, przerobieniu wahaczy i lekkim obniżeniu. Kolejna rzecz, którą udało się zrobić to felgi, które postanowiłem pozostawić z Hellera, ponieważ ich wygląd bardziej odpowiada tym z prawdziwego samochodu niż felgi od 206 Tami (piasty i kształt ramion) Przeróbka polegała na wywierceniu otworu centrującego (fi2 mm) wstawieniu w niego odpowiedniego trzpienia (fi2,15 mm) standardowego dla felg Tamiya, dzięki czemu udało się osadzić felgi na zawieszeniu Tamki. Poniżej kilka fotek: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 10 Lutego 2013 Autor Share Napisano 10 Lutego 2013 Obiecane zdjęcia wykonanych modyfikacji: zmodyfikowane felgi i porównanie kół z oponami Hellera i Tamiya Przesunięty punkt zaczepienia kolumn do wahaczy. Zdecydowałem się na takie rozwiązanie, ponieważ nie chciałem już ingerować w kształt nadkoli płyty podłogowej i uniknąć rozcinania całej płyty w celu jej wydłużenia. Jest to rozwiązanie najprostsze z dostępnych, ale myślę, że daje bardzo dobry efekt. Kolejna rzecz, to odcięta i wklejona do płyty Tamki, podłoga bagażnika Xsary Hellera. Elementy zawieszenia będą jeszcze poddane kosmetyce lakierniczej na późniejszym etapie prac. W tej chwili skupiam się nad budową klatki bezpieczeństwa oraz na poprawką kosmetycznym samej podłogi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 10 Lutego 2013 Autor Share Napisano 10 Lutego 2013 Cześć, dziś mała aktualizacja prac nad modelem. Wczoraj wieczorem i dziś zmagałem się z płytą podłogową oraz klatką bezpieczeństwa. Zostały poszerzone nadkola z przodu i z tyłu, ponieważ nadwozie Xsary jest troszkę szersze niż 206 WRC. Klatka bezpieczeństwa została zbudowana praktycznie od podstaw. Z zestawu Hellera zostało użyte tylko kilka cienkich "rurek", które "wspawałem" w okolicach tylnych nadkoli i podłogi. Główne elementy klatki bezpieczeństwa zbudowałem z dostępnych "rur" zebranych z starych modeli. Po kilku godzinach, przycinania, szlifowania, dopasowywania i klejenia, otrzymałem efekt, który prezentuję na poniższych zdjęciach. Klatka po sklejeniu została pomalowana dwoma warstwami podkładu, a następnie polakierowana na srebrno. Zdjęcia wykonałem praktycznie 30 minut po ostatnim lakierowaniu, więc lakier jest jeszcze lekko mokry. Klatka bezpieczeństwa została zbudowana na podstawie dokumentacji fotograficznej. W tym miejscu chciałbym bardzo podziękować za jej dostarczenie koledze Krzyśkowi (szpaku86). Jeśli chodzi o dokumentację fotograficzną to Krzysiek jest zawsze chętny do pomocy:) Z tego co pamiętam jest to co najmniej 3 rajdówka, do której otrzymałem dokumentację z archiwum Krzyśka. Jeszcze raz serdeczne dzięki za pomoc Krzychu:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 10 Lutego 2013 Autor Share Napisano 10 Lutego 2013 Dziś popracowałem nad wnętrzem samochodu, na podstawie zdjęć starałem się odzwierciedlić wyposażenie bagażnika z czasu odcinka specjalnego. Dlatego znalazł się w nim podnośnik wsunięty pod klamry. Poza tym wstawiłem bezpieczny zbiornik paliwa wraz z układem paliwowym, kilka skrzynek, koło zapasowe, gaśnicę z całym układem oraz dźwignię hamulca ręcznego wraz z przewodami hydraulicznymi. Następnym etapem będzie deska rozdzielcza, siedzenia, lewarek zmiany biegów, konsola sterująca na tunelu oraz kilka drobnych detali. Poniżej kilka zdjęć: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 10 Lutego 2013 Autor Share Napisano 10 Lutego 2013 Cześć, dziś kolejna aktualizacja. Poniżej kilka zdjęć prawie ukończonego wnętrza modelu, prawie, ponieważ za radę kolegi Krzyśka (szpaku86) postaram się dodać kilka przewodów w okolice kolumny kierowniczej. Co do wnętrza, to powstało ono na podstawie dokumentacjo fotograficznej. Sam musiałem zrobić zbiornik paliwa i resztę skrzynek, przemodelować deskę rozdzielczą, do której dodałem kilka dodatków w postaci dźwigienek, pokręteł, wyświetlaczy na konsoli środkowej i schowku. Trzeba było dorobić carbonową klapkę zmiany biegów przy kierownicy, konsolę sterującą na tunelu, koszyk na kaski, wyświetlacz aktualnego biegu na szczycie deski rozdzielczej oraz kilka innych drobnych części. Boczki drzwiowe zostały w całości oklejone carbonem, podobnie konsola na tunelu. Po stopami pilota zamontowałem kevlarowe podstopnice. Kolejny dodatek to pasy bezpieczeństwa, przy budowie których wykorzystałem dedykowane klamerki REJI Model. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 10 Lutego 2013 Autor Share Napisano 10 Lutego 2013 Dziś zakończyłem walkę ze spojlerem. Spojler to żywiczna wersja produkowana przez Reneissance Models. Spojler został wyszlifowany, pomalowany 2 warstwami szarego podkładu, a następnie 3 warstwami X-18 Semi Gloss Balck. Po wyschnięciu przystąpiłem do oklejania spojlera carbonem. W przypadku spojlera Xsary WRC zdecydowałem się na kalkę carbonową firmy Studio27 o numerze katalogowym: ST27-FP0019 (rozmiar S). Kalka bardzo ładnie się układała, do jej układania używałem płynów zmiękczających MR.Hobby. Oklejanie polegało na przycinaniu i dopasowywaniu szablonów z papieru, na podstawie których wycinałem odpowiedni kształt z arkusza kalki. Poniżej kilka zdjęć z prac nad spojlerem, które trwały prawie 3,5 godziny oraz efekt końcowy (spojler jest jeszcze przed lakierowaniem bezbarwnym) Spojler został oklejony w sumie 26 kawałkami carbonu oraz 2 kalkami z logo firmy Total. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 10 Lutego 2013 Autor Share Napisano 10 Lutego 2013 Cześć wszystkim. Dziś troszkę powalczyłem z moją Xsarą. Wstawiłem szyby, pomalowałem wnętrze na srebrno, wykonałem mocowania kasty do podwozia (jutro postaram się dołączyć zdjęcia ilustrujące jak to zrobiłem) oraz obniżyłem zawieszenie. Co do szyb, to musiałem rozciąć monolityczną szybę na 6 części. Wszystkie w miarę pasowały do otworów w kaście poza szybami do drzwi. Oszklenie to było mniejsze niż otwory do nich dedykowane, więc zdecydowałem się na założenie szyb wykonanych z błony filmowej, która otrzymałem od Kolegi VVitka (wielkie dzięki za pomoc) Po tych wszystkich operacjach zrobiłem pierwszą przymiarkę oszklonej kasty do podwozia. Myślę, że model zaczyna naprawdę interesująco wyglądać. Do zrobienia zostały już tylko drobne detale, które dodadzą Xsarze troszkę więcej zadziorności (lusterka, zapinki, anteny, osłony silnika, dyferencjału, zawieszenia, wycieraczki, kamera i klika innych detali) Poniżej 2 zdjęcia będące powoli zapowiedzią galerii (już nie mogłem się powstrzymać ) Zdjęcia są zrobione na szybko dosłownie godzinę temu. Obiecana fotka przedstawiająca dorobione mocowanie przodu kasty do podwozia: oraz dwa zdjęcia podwozia z założonymi osłonami: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.