Jump to content
Sign in to follow this  
stefan1965

Tea Clippers Cutty Sark Thermopylae

Recommended Posts

Jakiś czas temu na tutejszym pchlim targu zwanym carboot-em (mieszkam w UK) nabyłem drogą kupna jeden z najpiękniejszych statków z napędem wiatrowym Thermopylae. Model firmy Revell w skali 1/96. Bardzo się ucieszyłem gdyż wcześniej byłem szczęśliwym posiadaczem Revelowskiego Cutty Sark-a w jednakowej skali 1/96. Zresztą od wielu lat twierdzę że tea clippery są najpiękniejszymi żaglowcami jakie kiedykolwiek powstały. I dwa takie czekają na mnie.

cutty%252520pudelka.JPG

 

Pudełko Thermopylae praktycznie nie istnieje ale za bodajże 8 ciurlików to te części bym w kieszeni przetransportował

Porównanie kadłubów

 

kad%2525C5%252582uby.JPG

 

U góry Cutty na dole Thermopylae. Nawet naszła mnie chęć zrobienia np. na sterburcie Cutty a na bak Thermopylae. Połówki kadłubów są kompatybilne.

Taki sobie inbox

 

cutty%252520in.JPG

thermopylae%252520in.JPG

Według zasięgniętej wiedzy kadłuby są do zaakceptowania nawet wierniejszy podobno jest w stosunku do thermopylae niż do Cutty sark-a. I teraz przejdźmy do subtelnych różnic wykazanych przez revella.

Będę zamieszczał instrukcje naprzemiennie

cutty%252520005.jpg

thermopylae%252520005.jpg

 

cutty%252520001.jpg

thermopylae%252520001.jpg

 

cutty%252520002.jpg

thermopylae%252520002.jpg

 

cutty%252520003.jpg

thermopylae%252520003.jpg

 

cutty%252520004.jpg

thermopylae%252520004.jpg

 

Jeszcze są drobne różnice z topsail-em i różnice w olinowaniu stałym i ruchomym.

Niestety nie zachowała się żadna dokumentacja techniczna ani Thermopylae ani Pedro Nuneza. Niestety Pedro Nunez od 1907-go spoczywa sobie spokojnie na dnie storpedowany przez Portuguese Navy. Zresztą nie ma też oryginalnej dokumentacji stoczniowej do Cutty Sarka.

Autorytetem w tej dziedzinie jest David MacGregor i podobno dużo informacji może być zawarte w jego dwóch książkach Fast Sailing Ships oraz British and American Clippers. Jest jeszcze pozycja wydawnicza The Tea Clippers i podobno w niej także można znaleźć informacje odnośnie Thermopylae. Będę starał się zdobyć te książki ale podobno nie jest lekko. Prosiłbym o wszelkie informacje jakie moglbyście posiadać o Thermopylae,Co do Cutty Sarka to od mojego domu do Greenwich mam niecałe trzy godziny jazdy. Odnośnie prac nad tymi statkami to najpierw muszę wyremontować pokój na warsztat. Liczę że na jesień wystartuję i popełnie te dwa żagle przy waszej wydatnej pomocy.

Ahoj

Stefan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.