Skocz do zawartości

PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990


STI22B

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. Chciałbym rozpocząć relację z budowy modelu Peugeota 405 Turbo16 GR. Będzie to kolejna moja relacja

z budowy, ponieważ równolegle pracuję nad kilkoma modelami. Mam nadzieję, że ten model wzbudzi duże zainteresowanie, ponieważ jest to samochód wyjątkowy. A zdobycie samego modelu jest w tej chwili dość dużym wyzwaniem.

A teraz kilka słów na temat rzeczywistej rajdówki. Samochodem, którego model chcę zbudować ARI Vatanen wygrał swój 3 Dakar. Należy przypomnieć, że ARI Vatanen 4-krotnie zwyciężał w pustynnym maratonie:

- 1987 Peugeot 205 Turbo 16 Grand Raid,

- 1989 Peugeot 405 Turbo16 Grand Raid,

- 1990 Peugeot 405 Turbo16 Grand Raid,

- 1991 Citroen ZX Rallye Raid.

Co do zagadnień technicznych to silnik i przeniesienie napędu są bliźniaczą konstrukcją, tej stosowanej w Peugeocie 205 Turbo16 GR. 405-ka miała jedną przewagę nad swoim mniejszym bratem, mianowicie rozkład mas na poszczególne osie, który w tym modelu wynosił 50/50%

Co ciekawe oba modele występowały równolegle w rajdzie w 1990 roku.

A teraz kilka zdjęć wspomnianego auta:

 

53390871gz6.png

 

Jak widać wersja z roku 1990 występowała w kultowych barwach Camela.

 

83846074rx7.png

 

20363848hs4.png

 

67863553dk4.png

 

Do zbudowania modelu niezbędne są dwie farby Tamiya typu TS:

TS-23 Light Blue,

TS-34 Camel Yellow.

 

No i po kilku latach, powracam do zarzuconego projektu 405-ki

Powróciłem do tego modelu, ponieważ chciałem troszkę odpocząć od tematyki WRC i serii EL MATADOR.

 

Co do samego projektu, to prawdę mówiąc jest to renowacji mojej pierwszej 405-ki z roku 1989, która niestety nie wyszła tak jak bym sobie tego życzył. W związku z tym postanowiłem wykonać ją na nowo, ale tym razem w wersji z roku 1990 czyli w barwach Camel.

Na początek model został rozebrany i poszczególne elementy zostały poddane obróbce DOT-em 5.1. Następnie elementy kasty zostały oszlifowane i pomalowane podkładem i 2 pierwszymi warstwami TS-34 Camel Yellow:

 

img1259800x600.jpg

 

img1260800x600.jpg

 

Trochę popracowałem na wnętrzem modelu, nawierciłem podstąpnice kierowcy i pilota oraz wstawiłem aluminiowe blachy na gołą podłogę.

Elementy komory silnika zostały poddane retuszom lakierniczym:

 

img1262800x600.jpg

 

img1263800x600.jpg

 

Oczywiście do zbudowanie modelu niezbędne są odpowiednie kalki. Ja zdecydowałem się na zakup nowego, świeżego zestawu kalek firmy Shunko Models, która wypuściła odpowiednik kalek firmy Tamiya.

Produkt ten jakością przewyższa Tamiyowski odpowiednik, a przede wszystkim kolor biały jest po prostu... biały

 

202320101410.jpg

 

urlry.jpg

 

Aktualnie pracuję nad kokpitem rajdówki, będę wstawiał okablowanie, liczne gaśnice, fotele z pasami oraz kilka mniejszych drobiazgów. Kokpit będzie budowany w oparciu o poniższe zdjęcie:

 

peugeot405turbo16dakari.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wnętrze prawie ukończone, do zrobienie został deska rozdzielcza, która muszę pomalować i okleić stosownymi kalkami, na które jeszcze oczekuje.

Zostały zamontowane fotele i pasy, 2 okładziny podłogi, kilka przewodów oraz klatka. Na zdjęciach jest jeszcze deska rozdzielcza przed renowacją.

 

img1275800x600.jpg

 

img1276800x600n.jpg

 

img1278800x600.jpg

 

img1279800x600.jpg

 

img1280800x600.jpg

 

Kolejny etap prac renowacyjnych, to wspomniana już deska rozdzielcza, lakierowanie elementów nadwozia Dakarówki kolorem Camel Yellow i prace nad filtrem powietrza i to co lubimy najbardziej kalkomania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mała aktualizacja. Wnętrze Dakarówki uzupełnione o szkieletowe boczki drzwiowe Z swojej strony wykonałem "saperkę" wraz z uprzężą mocującą i przytwierdziłem całość do drzwi pilota.

 

img1282800x600.jpg

 

img1281800x600.jpg

 

img1283800x600.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, w końcu po dłuższym oczekiwaniu, dotarły do mnie kalki. Kalki jak już pisałem wcześniej to produkt firmy SHUNKO MODELS. Pierwszy raz używałem kalek tej firmy i prawdę mówiąc to ich jakość jest po prostu rewelacyjna, zwracam zwłaszcza uwagę Kolegów na ramkę numeru startowego, która jest chromowana.

Po 2 dniach prac i po nałożeniu lakieru bezbarwnego (przednia część kasty czeka jeszcze 1, finalna warstwa TOPCOAT), poszczególne elementy nadwozia prezentują się następująco:

 

yqy4.jpg

 

ju7m.jpg

 

x814.jpg

 

py2v.jpg

 

0rlw.jpg

 

z9qf.jpg

 

gy7.jpg

 

al8w.jpg

 

chwd.jpg

 

fguf.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mała aktualizacja prac nad projektem. Dziś ukończyłem klapę przedziału silnikowego 405-ki. Jak widać klapa stanowi prawię połowę całego nadwozia "Dakarówki" Dodatkowo wykonałem pasy uprzęży trzymającej metalowe płyty, które podkłada się pod koła gdy samochód zakopie się w piachu oraz niebieską tekstylną podkładkę pod nie (wszystko wg dokumentacji fotograficznej)

 

3mqx.jpg

 

kahj.jpg

 

f4v6.jpg

 

3ls3.jpg

 

j7sk.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.