Skocz do zawartości

Atomowe okręty podwodne projektu 667B Murena ( Nato-Delta I)


grzegorz75

Rekomendowane odpowiedzi

Temat szeroki , zaczynamy od DELTA I

 

W latach 69-80 przyjęto opracowanie takiego systemu rakiet balistycznych okrętów podwodnych , które mogłyby stać się kluczowym elementem sił atomowych ZSSR. Wymagania zostały spowodowane wprowadzeniem przez USA do eksploatacji systemu hydroakustycznego śledzenia okrętów rosyjskich na drogach podejścia do akwenów operacyjnych (SOSUS) .W skład tego systemu wchodził zespół anten hydroakustycznych umieszczonych pod wodą wzdłuż północnego wybrzeża USA , i systemów automatycznego przetwarzania danych hydroakustycznych w centrach brzegowych. System ten zlikwidował praktycznie skrytośc wyjsć w morze okrętów rosyjskich. Kazdy okręt wychodzacy z bazy był namierzany i identyfikowany ,a jego pozycja przekazywana była Amerykańskim siłom ZOP.Dlatego Rosjanie postawili sobie za główny cel jak największe wyciszenie swoich jednostek. Konieczne było zaprojektowanie i budowa nowych jednostek o lepszych parametrach niz jednostki drugiego pokolenia projektu 667.

 

Budowa seri 18 okrętów 667B relizowana była w Sewerodwinsku (10 okretów) i Komsomolsku (8 okretów) Pierwszy okręt serii K-279 rozpoczęto położeniem stępki w 1971 , a wejscie do służby nastąpiło 27 grudnia 1972. Nastepnie kolejno wchodziły K-447(1973) K-450(1973) K-385(1974) K-453(1974) K-465(1974) K-460(1975) K-472(1975) K-475(1975) K-171(1976)

 

W Komsomolsku jednostki zaczęto budowac nieco póżniej K-366(1974) K-417(1974) K-477(1975) K-497(1975) K-500(1976) K-512(1976) K-523(1977) K-530(1977)

 

Nowy dwuadłubowy okręt był nieco wiekszy od projektu 667A , z dłuższym kadłubem sztywnym podzielonym na 10 przedziałów wodoszczelnych. Z racji wiekszej długosci rakiet opływka chroniąca wyloty wyrzutni rakiet miała znacznie większą wysokośc , co nadawało jednostce charakterystyczny "garb". Główny system napędowy o mocy 52000 KM składał się z 2 reaktorów atomowych WM-4B i dwóch turbin parowych OK-700 z agregatami GTZA-635. Do tego zainstalowano dwa generatory spalinowe DG-460 i dwa silniki elektryczne prędkości ekonomicznej po 260 KM kazdy. Dla lepszego wyciszenia zamontowano system podwójnej amortyzacji ruchomych mechanizmów turbin parowych.

 

cdn nastąpi , fotki równiez

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.