ZIO BY NAITT Napisano 7 Września 2008 Share Napisano 7 Września 2008 No właśnie : w Luftstreitkrafte , RFC , KuK Lufrfahrtruppe mniej więcej się orientuję , ale w sprawie IRAS tabula rasa ... Może jest gdzieś jakieś opracowanie tłumaczące na jakich samolotach i w jakim okresie malowano dany typ kokard Oto przykładowy mój dylemat na przykładzie Nieuporta 17/23 : PZDR Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pezetel Napisano 7 Września 2008 Share Napisano 7 Września 2008 Witam. Temat ciekawy, ale bardzo słabo opracowany. Tyle wiem na pewno: 1. to, co nazwałeś IRAS Rosjanie nazywają Императорский воздушный корпус czyli carski korpus powietrzny utworzony w 1912r. i tak się ta formacja nazywała oficjalnie. 2. do około 1915r. samoloty korpusu oznaczano flagą w barwach biała-niebieska- czerwona, natomiast samoloty morskie ( nie wyodrębnione jako samodzielna formacja jak np. RNAS ) nosiły na ogonie tzw. flagę Andriejewską w barwach niebieski-biały, 3. kokardy wprowadzono w 1915r. Miały one barwę flagi Rosji. Przypuszczam, że nie było żadnych regulacji co do wielkości ( rozmiarów ) kokard, z wyjątkiem jednej - przeważnie promień białego pola był większy niż szerokość okręgów błękitnego i czerwonego. Jeżeli chodzi o proporcje, to zdaje się, że panowała tu całkowita dowolność - w skrajnych przypadkach kolory czerwony i niebieski stanowiły jedynie obwódkę dla białego koła. 4. kokardy umieszczano na skrzydłach, kadłubie i stateczniku pionowym. Inaczej rzecz ujmując - jeżeli chcesz budować model imperialnego płatowca, to dobrze jest mieć na niego jakieś papiery. I jeszcze jedna sprawa - odcienie barw. Mam wrażenie, że na rysunkach ( i niestety kalkomaniach też ) kolor niebieski w kokardach jest przeważnie przedstawiany w zbyt jasnym odcieniu. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.