Skocz do zawartości

Carro Comando M13/40 IBG 1:72 – In-box i wstępna recenzja.


Kustosz

Rekomendowane odpowiedzi

Carro Comando M40 w 1:72 to drugi niedawno wydany włoski model od IBG. Większość zestawu jest identyczna do, omawianego przeze mnie jakiś czas temu, klasycznego M13/40. Główną różnicę stanowi brak wieży z armatą. Zamiast niej w dachu znajduje się czteroczęściowy właz. Pojazd dysponuje również drugim radiem. 

Poniżej znajdują się zdjęcia wszystkich elementów oraz instrukcji, jak i uwagi dotyczące zgodności z oryginałem. 

Zarys historyczny:

 

Carro Comando M40 to pojazd dowodzenia dla jednostek dział samobieżnych. W latach 1941-1942 powstało 30 sztuk, wszystkie na podwoziu późnego M13/40 (tzw. 3-ej serii). Wszystkie zostały rozdysponowane pomiędzy 6 pierwszych dywizjonów dział samobieżnych (DLI. - DLVI.) (551. - 556.), po 5 sztuk na każdy. 20 pojazdów walczyło na froncie północnoafrykańskim (DLI., DLII., DLIV. i DLVI.), 5 utracono w transporcie na morzu (DLIII.), a drugie 5 pozostało w Europie - ich dalszy los jest nieznany (DLV.). Wszystkie były pomalowane w jednolity kamuflaż "Khaki-Sahariano", nie miały jednak odgórnego systemu oznaczeń, więc każdy dywizjon wprowadzał swoje własne (lub nie stosował żadnych, o czym szerzej w dalszej części). Żaden nie przetrwał wojny (nie licząc możliwie pozostawionych na pustyni wraków). 

 

Zawartość pudełka:

IMG_20240119_162951.thumb.jpg.d43a8ee3d6c3b4b5dcc2817ce9f429e0.jpg

IMG_20240119_163006.thumb.jpg.cfb6c049c3ae54b77c7d9517144e1b51.jpgIMG_20240119_163018.thumb.jpg.8e5cb69fad09a6204f04eefdde76d2b7.jpgIMG_20240119_163044.thumb.jpg.662c5f3fceeb19650bda211d5bd10935.jpgIMG_20240119_163054.thumb.jpg.5dfb0043b948cf072d3492b5d15db05f.jpgIMG_20240119_163107.thumb.jpg.d8bb60a58bdfe598e75cacc2ecc6a9aa.jpgIMG_20240119_163119.thumb.jpg.ab57ba899bf55234bbf57cf13884ab0e.jpgIMG_20240119_163131.thumb.jpg.604bb96273895e635bcd35ce1c9085fc.jpgIMG_20240119_163143.thumb.jpg.634e897ce37694b625970a6ae6e34ca7.jpg

 

Uwagi dotyczące odlewów są właściwie takie same jak w przypadku standardowego M13/40; błotniki w złym kształcie, zbyt szeroki rozstaw koła powrotnego i tępe zęby koła napędowego. Po szczegóły zapraszam do wpisu https://modelwork.pl/topic/54283-m1340-late-production-iii-series-ibg-172-in-box-i-wstępna-recenzja/#comment-969047

Z jakiegoś powodu do zestawu dołączono również dodatkową pokrywę silnika dla pojazdów na podwoziu M14/41 (ramka C) która nie ma tu zastosowania. 

IMG_20240119_163028.thumb.jpg.c2877f731ac3c936bb551b0010301ca5.jpg

 

Instrukcja i schematy malowania:

IMG_20240119_163154.thumb.jpg.10570166ecc7cffb8b0a7b0166afc07c.jpgIMG_20240119_163204.thumb.jpg.347cb806f77ca1b9a52df85bef7f599f.jpgIMG_20240119_163215.thumb.jpg.f2ff4f19450f311f91413f3e8f5a7063.jpgIMG_20240119_163229.thumb.jpg.5524e6bd601505f41a97dc0860bb8cce.jpgIMG_20240119_163238.thumb.jpg.6c286358b01126ac4e3fd8bd9a9b0db5.jpgIMG_20240119_163250.thumb.jpg.6891dd2a017a90e29193b1b519217830.jpgIMG_20240119_163301.thumb.jpg.a59011fbddae94637652a58be70fd4d0.jpg

 

Niestety w przypadku malowań również pojawiają się błędy;

1. Schemat przedstawia pojazd z pierwszej baterii V. (5.) / DLI. (551.) dywizjonu dywizji "Ariete" z okresu maj? - październik 1942. Aby malowanie było zgodne historycznie należy pozbyć się kalek 17 i 18. Barani łeb (19), białe dyski do identyfikacji z powietrza (5) oraz rzymski numer "V" na prawym boku (tym bez włazu) są dyskusyjne, na obecną chwilę brakuje zdjęć które potwierdzałyby ich obecność na tym typie pojazdu. Istnieją za to takie, które sugerują, że nie występowały. 

Malowanie nr.2 reprezentuje maszynę z drugiej baterii VI. (6.) / DLII. (552.) dywizjonu tej samej dywizji z okresu grudzień 1941 - październik 1942. Jedyne co musimy tu zmienić, to pozycję bocznych liczb "VI". Powinny znajdować się nad trójkątami, a nie obok nich. Ponownie dyskusyjna jest obecność białego dysku i liczby rzymskiej na prawym boku. 

Numer 3. natomiast przestawia wóz z drugiej baterii V. / DLI. dywizjonu, ponownie z okresu maj? - październik 1942. W jego przypadku należy pozbyć się oznaczeń o numerach 14 i 15, a także zmienić numer tablicy rejestracyjnej. Proponowany przez producenta "RoEto 4474" w rzeczywistości dowodził pierwszą baterią VI. / DLII. dywizjonu i powinien być oznaczony w ten sam sposób co wóz ze schematu nr. 2, ale z odwróconymi kolorami trójkątów - tj. żółtym przy wierzchołku i czarnym w podstawie. Prawdziwy numer dowódcy drugiej baterii DLI. nie jest pewny, jednak najbardziej prawdopodobnym (powiedziałbym, że wręcz graniczącym z pewnością) kandydatem jest "RoEto 4473". Kwestia białego dysku i liczby na prawym boku pozostaje niezmienna. 

 

Poza schematami proponowanymi przez producenta możemy też nie umieszczać na pojedzie żadnych oznaczeń poza rejestracjami (a przynajmniej tą tylną która była obecna na każdym wozie). Oczywiście wypadałoby żeby miały one inne numery niż te "domyślne" - w tym celu można pociąć dołączone blachy na pojedyncze numery i je "zmiksować" (jeśli ktoś potrzebowałby konkretnych numerów możliwych do "złożenia" służę pomocą).

 

To by było na tyle, pozdrawiam kolegów modelarzy. 

IMG_20240119_163028.jpg

Edytowane przez Kustosz
Update z poprawkami w świetle nowych informacji (09.01.2025).
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.