Kustosz Napisano 19 Stycznia Share Napisano 19 Stycznia (edytowane) Carro Comando M40 w 1:72 to drugi niedawno wydany włoski model od IBG. Większość zestawu jest identyczna do, omawianego przeze mnie jakiś czas temu, klasycznego M13/40. Główną różnicę stanowi brak wieży z armatą. Zamiast niej w dachu znajduje się czteroczęściowy właz. Pojazd dysponuje również drugim radiem. Poniżej znajdują się zdjęcia wszystkich elementów oraz instrukcji, jak i uwagi dotyczące zgodności z oryginałem. Zarys historyczny: Carro Comando M40 to pojazd dowodzenia dla jednostek dział samobieżnych. W latach 1941-1942 powstało 30 sztuk, wszystkie na podwoziu późnego M13/40 (tzw. 3-ej serii) + 1 prototyp na podwoziu "drugiej" (dzięki załączeniu do zestawu wcześniejszego modelu chłodnicy można wykonać również ten egzemplarz). Wszystkie zostały rozdysponowane pomiędzy 6 pierwszych dywizjonów dział samobieżnych (DLI. - DLVI.) (551. - 556.), po 5 sztuk na każdy. 19 z nich walczyło na froncie północnoafrykańskim, 6 utracono w transporcie na morzu, a 5 pozostało w Europie, jednak nie zobaczyły walki, a ich los jest nieznany. Wszystkie były pomalowane w jednolity kamuflaż "Khaki-Sahariano", nie miały jednak odgórnego systemu oznaczeń, więc każdy dywizjon wprowadzał swoje własne (lub nie stosował żadnych, o czym szerzej w dalszej części). Żaden nie przetrwał wojny (nie licząc możliwie pozostawionych na pustyni wraków). Zawartość pudełka: Uwagi dotyczące odlewów są właściwie takie same jak w przypadku standardowego M13/40; błotniki w złym kształcie, zbyt szeroki rozstaw koła powrotnego i tępe zęby koła napędowego. Po szczegóły zapraszam do wpisu https://modelwork.pl/topic/54283-m1340-late-production-iii-series-ibg-172-in-box-i-wstępna-recenzja/#comment-969047 Z jakiegoś powodu do zestawu dołączono również dodatkową pokrywę silnika dla pojazdów na podwoziu M14/41 (ramka C) która nie ma tu zastosowania. Instrukcja i schematy malowania: Niestety w przypadku malowań również pojawiają się błędy; 1. Schemat przedstawia pojazd z pierwszej baterii DLI. (551.) dywizjonu dywizji "Ariete" z okresu maj - październik 1942. Aby malowanie było zgodne historycznie należy pozbyć się kalek 17 i 18. To samo tyczy się 3. schematu przedstawiającego wóz z drugiej baterii tego samego dywizjonu i z tego samego okresu. W jego przypadku należy pozbyć się oznaczeń o numerach 14 i 15. Barani łeb (19) oraz białe dyski do identyfikacji z powietrza (5) są dyskusyjne, na obecną chwilę brakuje zdjęć które by potwierdzały, lub obalały ich obecność w przypadku tych konkretnych pojazdów. Malowanie nr.2 reprezentuje maszynę z drugiej baterii VI. (6.) / DLII. (552.) dywizjonu tej samej dywizji z okresu grudzień 1941 - październik 1942. Jedyne czego musimy się tu pozbyć to biała liczba "VI" obok bocznych trójkątów (3). Poza schematami proponowanymi przez producenta możemy też nie umieszczać na pojedzie żadnych oznaczeń poza rejestracjami (a przynajmniej tą tylną która była obecna na każdym wozie). Oczywiście wypadałoby żeby miały one inne numery niż te "domyślne" - w tym celu można pociąć dołączone blachy na pojedyncze numery i je "zmiksować" (jeśli ktoś potrzebowałby konkretnych numerów możliwych do "złożenia" służę pomocą). Możemy również umieścić na naszym wozie same numery "VI" (dokładnie te które wycinamy w przypadku schematu nr.2), wtedy będzie reprezentantował dowództwo VI. / DLII dywizjonu. To by było na tyle, pozdrawiam kolegów modelarzy. Edytowane 19 Stycznia przez Kustosz Niechciane dodatkowe zdjęcie 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kustosz Napisano 19 Stycznia Autor Share Napisano 19 Stycznia Nie wiem czemu na końcu załącza się dodatkowe zdjęcie, którego nie mogę usunąć w edycji ;<; Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.