Grzegorz Napisano 8 Czerwca 2008 Autor Share Napisano 8 Czerwca 2008 Wysłany: Nie Cze 19, 14:44 Dzień dobry... I przepraszam za przydługą przerwę....(po kilkudniowym krążeniu po pseudo - dobrych Niemieckich autostradach.... zaliczyłem chyba wszystkie korki, jakie były... i uznając to za nie wątpliwy znak ..czym prędzej powróciłem na Polską budowę...hihihihi) Przy okazji na pewno ugruntowałem w świadomości policji autostradowej głębokie przekonanie o wielkiej bezczelności kierowców zza Odry... (chociaż wojny to chyba tym nie wywołam....).. stojąc w korku koło Hamburga ( zrobionym przez niemieckich kierowców....hihihihi) wrzeszczącemu policjantowi „ SZNELA...” zwróciłem uwagę ze ostatni raz to tak wrzeszczano na mojego nieżyjącego ojca w trakcie wojny..... zatkało go a resztę możecie sobie wyobrazić hihihihi... bynajmniej zrobiło się zbiegowisko hahahahah Dzisiaj nieco obszerniejsze uzupełnienie do materiałów już przedstawianych wcześniej...tj. do: Układacz torowiska UKM-25-18T (wraz wagonami do przewozu torów...).... Sypie sobie popiół na głowę ... z pośpiechu pomyliłem kolejność przedstawiania dźwigów... i dzisiaj ten właściwy do zdjęć zamieszczonych wcześniej... EDK-50.... ( nie wiele namieszałem bo jest to w kolejności następca pokazanego przeze mnie na rysunku Dźwigu kolejowego SKODA-50T..... ) ..... O, i cos dla zaniedbywanych modelarzy... Dwie platformy 60T , dokładnie takie jakie są wykorzystywane przy konstrukcji wagonów opancerzonych, zabudowanych i służących do przewozu pojazdów.... Wagon diesel – elektrownia na wagonie cztero osiowym (całkowicie wykonana zabudowa z metalu...) z wariantów pokazywanych wcześniej ... ten akurat służy jako zasilanie awaryjne , jest ciągniony w składach remontowo budowlanych.... Kontynuacja nastąpi.....oczywiście jeśli Niemcy nie zapukają do mych drzwi....hihihihihihi :idea: Wysłany: Pon Cze 27, 12:26 Trochę dla samego siebie , a trochę dla was wstawię zdjęcia „specjalne”.....Taki przerywnik ...bo są po prostu malownicze...hihihihi technicznie oczywiście..... :idea: cieszcie oczy.... :-) Wysłany: Czw Cze 30, 21:40 Kontynuacja nastąpi.....oczywiście jeśli Niemcy nie zapukają do mych drzwi....hihihihihihi :idea: Gdy do Twych drzwi zapuka wróg daj mu młotek , piłę, strug niech piłuje, puka, tnie niechaj trumnę zrobi se. ;-) Wysłany: Pią Lip 01, 15:28 Malownicze ... hmm, pewnie tak, ale przy okazji strasznie MONSTRUALNE gulus Wysłany: Pią Lip 08, 18:36 Odnalazłem, co nieco nowych materiałów dotyczących budowy i funkcjonowania pociągów kolejowych z wyrzutniami rakiet.... Przy okazji chcę nadmienić, że miesięcznik RAPORT także zamieścił krótką zajawkę o tym typie wyrzutni.... ale daleko im do tego, co my tu czytamy hihihihihihi.......no i był po Nas ...hm... Międzykontynentalna balistyczna rakieta RS-22 SKALPEL była opracowana w Biurze Konstrukcyjnym „POŁUDNIE” (nazwa własna...) pod kierownictwem profesora V.F.Utkina, jako przeciwwaga dla wdrażanego właśnie na drugim kontynencie amerykańskiej rakiety sytemu MX.... Rosjanie założyli że będzie to system rakietowy odwetowego uderzenia . Rakietę tak konstruowano ażeby jej parametry techniczne i gabaryty nie wykraczały poza ograniczenia nałożone na oba mocarstwa w traktacie rozbrojeniowym (i ograniczenia zbrojeń...) OSV-2. Rakietę od samego początku opracowywano w dwóch wariantach...z przeznaczeniem do bazowania w silosach ziemnych i na mobilnych wyrzutniach, w wagonach kolejowych..... Przewidywano że umieszczenie wyrzutni rakiet w wagonach upodobnionych do wagonów towarowych znacznie utrudni ich rozpoznanie, wykrycie środkami satelitarnymi, i przewidywanie ich możliwych dróg przejazdów po cywilnych liniach kolejowych.... Od momentu rozpoczęcia programu RS-22 składy takie zaczęto nazywać w armii „pociągami rakietowymi”..... Bazą kolejowego kompleksu została trzystopniowa rakieta na paliwo stałe RS-22V o pełnej wadze do odpalenia 53,7T, długości 22,6m i średnicy korpusu 2,4m ... Rakieta przenosi część bojową typu MIRV z dziesięcioma głowicami nuklearnymi, naprowadzanymi indywidualnie o mocy każdej 500kT. Nowoczesny system kierowania pozwala na stałą kontrolę parametrów rakiety w trakcie jaj transportu w kontenerze startowym, nadzorowanie i ewentualną zmianę koordynat lotu i celu, umożliwia czasowe przeglądy bez konieczności ingerowania w strukturę i budowę korpusu rakiety i kontenera.... zezwala na uzyskanie celności od punktu 200m, przy zasięgu 10000km. W skład każdego „pociągu rakietowego” wchodzą .... · Trzy wagony wyrzutni...z rakietami typu RS22V · Punkt dowodzenia... · Wagony z technicznym i technologicznym zabezpieczeniem dla przechowywania, transportu i startu rakiet... · Przebudowane wagony osobowe jako zaplecze socjalne dla załogi i obsługi składu... Testy lotno – konstrukcyjne rakieta przeszła w 1984r. Do 1987 przeprowadzono 40startów obydwu systemów ... ziemnego i kolejowego.... Jesienią 1987r. Sformowano pierwszy pułk rakietowy z lokalizacją bazową w mieście KOSTROM...Do 1991r. W innych trzech rakietowych bazach rozmieszczono w sumie 30 „pociągów rakietowych” ...Bazy te znajdują się w miastach PERM, KRASNOJARSK, i BERSZET.... Od 1987 do 1991 regularnie kursowało 12 zestawów kolejowych przejeżdżając każdorazowo w trakcie jednego patrolu minimum 1000 km w jedna stronę.... Największym problemem sytemu okazało się niedostosowanie szlaków kolejowych do tak dużych nacisków na oś jaką miały wagony wyrzutnie.... aby obniżyć naciski zastosowano 8 – śmio osiowe zawieszenie 2x4 rozkładając wagę po 25T na każdą z osi....(pisałem o tym wcześniej...) Zastosowano również dwa ciekawe rozwiązania techniczne.... blokadę amortyzatorów, i system odginania i odsuwania przewodów trakcji elektrycznej mogącej znajdować się nad otwieranymi dachami wagonów wyrzutni..... Po 1991r. Na mocy traktatu podpisanego przez Regana i Gorbaczowa Rosja w zamian za likwidację analogicznego sytemu amerykańskiego skierowała składy do miejsca stałego bazowania nie likwidując ich. :idea: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 8 Czerwca 2008 Autor Share Napisano 8 Czerwca 2008 Wysłany: Nie Lip 24, 21:33 Kolego Grzegorzu!Co prawda jestem zagorzałym pancerniakiem ale o współczesnych pociagach pancernych nie wiedziałem absolutnie nic sądząc, że to relikt epoki II WŚ. Zaintrygowany tytułem relacji przeczytałem ją z ogromnym zainteresowaniem i uwagą. Gratuluję wiedzy i fachowości dzięki której dowiedziałem się (jak zapewne i inni Koledzy modelarze) wiele ciekawych rzeczy o tej dziedzinie techniki militarnej Wysłany: Nie Lip 24, 22:33 Dziękuję Sławek ... Co prawda z powodu nadmiaru pracy nieco się opuściłem w terminach uzupełniania wątku ale po 10-12 godzinach tyrki czasami nie mam ochoty usiąść do kompa...przepraszam... poprawie się ...hm... :-) hm... a jakim zakresem broni pancernej się interesujesz......? Wysłany: Pon Lip 25, 22:40 Grześku ! Specjalizuję się w modelach kartonowych w skali 1:25 wszystkiego co jeździło i było opancerzone od I WŚ po współczesność. Mam tego w swojej kolekcji ponad 56 szt. + kilka plastików.A Twoja relacja naprawdę dla mnie jest niezwykle fascynująca, odkrywając to co było zwykłemu śmiertelnikowi niedostępne bo obarczone klauzulą supertajne/poufne. A przede wszystkim ogromnym zaskoczeniem było dla mnie właśnie to, że w dobie satelitów istnieją jeszcze współczesne pociągi pancerne. Czekam z uwagą na Twoje dalsze relacje. Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 8 Czerwca 2008 Autor Share Napisano 8 Czerwca 2008 (edytowane) Wysłany: Pią Paź 07, 20:07 Po dość długiej przerwie, małe uaktualnienie...Pociąg z wyrzutnią rakiety w jednej z wersji TOPOL...opisywałem go dużo wcześniej....Zacząłem robić zrzuty ekranowe z kolejnych filmów z zawartością przedstawiającą uzbrojenie ZSRR i obecnej Rosji... Film został nakręcony w czasie testów strzelania, i oficjalnych pokazów dla prezydenta Rosji... W kolejności Lokomotywa M-62 Wojsk Kolejowych...wagony...otwieranie dachu wyrzutni... sam silos-kontener startowy, i start... to tylko przykład zawartości filmów o których wspominałem ...zdjęć oczywiście będzie więcej.. Jak uporam się z ich segregowaniem na tematy...powstawiam następne...i oczywiście nie zarzucam tego wątku..... Niestety ilość, i jakość materiału do jakiego mogę dotrzeć lub dotarłem nie zawsze nadaję się do pokazania.... hm... Wysłany: Pią Paź 07, 20:49 Pytanie: według założeń start rakiet TOPOL startujących z wyrzutni kołowych przebiega tak, że startuje kilka rakiet bojowych i jedna bez głowic - za to z elektroniką. Ta rakieta ma jedno zadanie: dubluje rozkaz startu dla wszystkich wyrzutni w pobliżu. Czy w przypadku wyrzutni kolejowych też tak jest? Wysłany: Pią Paź 07, 22:49 Dzień dobry Kierowniku...Poważne pytanie...Od razu w pełni nie odpowiem... Sprawdzę do jutra...ale wstępnie mogę z pamięci powiedzieć że nie...tzn. Nie... ponieważ skład można rozdzielić dzieląc teoretycznie na wiele jedno wyrzutniowych członów działających w stanie „wojny” autonomicznie i niezależnie... Hm i teraz ja mam pytanie...No powiem, że chyba przeoczyłem czytając opisy rakiet TOPOL M informacje o dublowanym rozkazie startu...może jakiś skrót, albo wypis z tekstu o tym szczególe.... Oczywiście mam namyśli wstawienie tutaj...Sam chętnie doczytam..... :-) Wysłany: Sob Paź 08, 12:35 Dokładnie to jest tak:"RS12M... przewożony przez siedmioosiową wyrzutnię MAZ 7310 lub MAZ 7917. Przygotowanie do odpalenia zajmuje dwie minuty. Towarzyszą mu przy tym punkt dowodzenia-zarządzania bojowego na samochodzie MAZ 543M i mobilne punkty zarządzania ogniem Barier i Granit wyposażone w rakietę bez głowicy. W jej miejsce umieszczono nadajnik, który po starcie rakiety wykonuje dublowanie rozkazu startu dla wyrzutni znajdujących się w rejonach odpalania." Cytat pochodzi z obszernego artykułu "Wojska Rakietowe Strategicznego Przeznaczenia Federacji Rosyjskiej" (liczne zdjęcia, omówienie struktury organizacyjnej, omówienie historii i przyszłości tych rakiet) zamieszczonego w numerze 6/2005 czasopisma "Raport - Wojsko, technika, obronność" http://www.altair.com.pl/ Wysłany: Sob Paź 08, 20:33 "В состав ракетного комплекса кроме мобильной пусковой установки также входит подвижной командный пункт боевого управления на четырехосном шасси МАЗ-543М. Для управления огнем использовались передвижные командные пункты "Гранит" и "Барьер", вооруженные ракетой, у которой вместо боевой нагрузки был радиопередатчик. После запуска ракеты он дублировал стартовые команды для пусковых установок, расположенных на удаленных позициях. 28 апреля 1987 года на боевое дежурство под Нижним Тагилом заступил ракетный полк, вооруженный комплексами "Тополь" с подвижным командным пунктом "Барьер". ПКП "Барьер" имеет многократно защищенную дублированную радиокомандную систему. На подвижной пусковой установке ПКП "Барьер" размещена ракета боевого управления. После запуска ракеты ее передатчик дает команду на пуск МБР. 27 мая 1988 года на боевое дежурcтво под Иркутском заступил первый полк МБР "Тополь" с усовершенствованным ПКП "Гранит" и автоматизированной системой управления. Подвижной командный пункт боевого управления МБР "Тополь" размещен на базе четырехосного автомобиля МАЗ-543М." No i mój komentarz ... Czasami zdarza się nawet najlepszym dziennikarzom błędnie przetłumaczyć czytany teks...Nieco to trwało zanim wczytałem się we wszystkie dostępne mi materiały w języku rosyjskim, ale mogę już odpowiedzieć.... Armia rosyjska planuje wyposażyć swe jednostki rakietowe w 81 szt. Systemu TOPOL M (jako zastępstwo dla systemu TOPOL rozmieszczonego w ziemnych wyrzutniach...) Będzie to 9 pułków po 9 (inne źródło podaje 10 szt. ...)samojezdnych wyrzutni startowych z rakietami RT-2PM (rozwinięcie wersji RT-2P startującej z silosów ziemnych....) Rakieta posiada 3 głowice bojowe i cztery głowice „fałszywe” mające uniemożliwiać, utrudniać zestrzelenie uzbrojonych ładunków w ostatniej fazie lotu....(radary obrony przeciw rakietowej widzą 7, a nie 3 cele...) Żadna z rakiet nie posiada innego wyposażenia niż głowice jądrowe... Natomiast w roku 1985 wprowadzono nowy system dowodzenia i retranslacji danych, oparty na starszym systemie i posadowionym na używanym już MAZ-543M... Posiada on jak na razie nieujawniony typ małej rakiety wystrzeliwanej z pojazdy „przejezdny punkt dowodzenia”. „Rakieta bojowego dowodzenia” startuje wraz z komendom startu rakiety RT-2PM i retransmituje komendę radiową do dalej oddalonych wyrzutni i „punktów dowodzenia znajdujących się poza zasięgiem komend przesyłanych z sytemu tak zwanej „czarnej teczki” Każda z wyrzutni może w nadzwyczajnych sytuacjach operować samodzielnie w oddzieleniu od pułku macierzystego jednak w zasięgu retransmisji danych.... Na zdjęciu za wyrzutnią ...”przejezdny punkt dowodzenia” ... Ciekawe pytanie kierowniku... poprosiłem o jakiekolwiek lepsze zdjęcia „PPD” kolegów ze wschodnich grup dyskusyjnych...(zamęczę ich pytaniami...hihihihi...) :idea: :idea: :idea: :idea: ;-) PS.Dodatkowa informacja to, to że „GRANIT” jest systemem przesyłu informacji i łączności kodowanej.... Wysłany: Sob Paź 08, 21:53 Z gazety ;-) Wysłany: Sob Paź 08, 22:04 A co do planów:"w 2010 roku RWSN składać sie będą z 2 armii rakietowych liczących łącznie 10 dywozji. Liczba rakiet ma spaść do 313 - w tym 154 stałego bazowania, z czego 64 to RS-12M2 TOPOL M, i 159 zestawów mobilnych (144 RS 12M TOPOL, 15RS12M1 TOPOL M. Liczba głowic gotowych do uzycia spadnie do 923. Po roku 2015 podstawowym pociskiem ma stać sie TOPOL M. Jego wariant stałego bazowania zastapi wszystkie inne - dodatkowo wzmocni go 350 zestawów wersji mobilnej." W tym roku powstaje piąty pułk uzbrojony w 10 Topoli-M. Dostawy wynosza 6 rakiet rocznie, maja się zwiększyć do 24 na rok. Czyli jak na razie wspomniane plany pozostają na paierze w dużej części. Edytowane 12 Czerwca 2008 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 8 Czerwca 2008 Autor Share Napisano 8 Czerwca 2008 Wysłany: Sob Paź 08, 22:11 Hm... Tak... Raport i NTW...coraz więcej zdjęć zamieszcza wprost z rosyjskich stron internetowych...Kiedyś zacząłem kupować obydwa czasopisma, no i mam wszystkie numery od pierwszych włącznie...Ale nie dlatego to piszę...Kiedyś sądziłem, że nareszcie pojawiło się wydawnictwo, które będzie obszernie i obiektywnie pisać o militariach i współczesnym uzbrojeniu....Po kilku latach kupowania „ich” no delikatnie mówiąc lekko się rozczarowałem...Ostatnimi czasy idą po prostu na łatwiznę, a z obiektywności robi się powoli tuba propagandowa...Hm... kuriozalnym było także zachowanie się i dyletanctwo jednego z dziennikarzy komentujących na zlecenie jednej z TV komercyjnych wojnę w Iraku..... Ale co tam... Zdjęcia które zamieścili w tym artykule mam u siebie...szukam czegoś bardziej szczegółowego.. MAZ-y to moja fobia...hihihi Te zdjęcie chyba nawet wstawiałem w wątku a MAZ-ie....Jestem nieco zdegustowany coraz większymi rodzynami jakie wypisują...no ale cóż...Są wielcy...hm.... :idea: :idea: :idea: ;-) Wysłany: Sob Paź 08, 22:39 Kurcze... Przeoczyłem twój poprzedni wpis Kierowniku...Akurat, co do danych o ilości wprowadzanych rakiet to przy swojej wersji nie za bardzo będę się upierał, bo sami Rosjanie podaję kilka liczb...Tym razem wybrałem średnią po odrzuceniu największej i najmniejszej ilości.... A jak kasy im zabraknie to pewnie poprzestaną na i tak okrojonych stanach ilościowych...Hm.... :-) Wysłany: Pią Gru 16, 13:37 Dzień dobry... Długo niczego nowego nie wstawiałem...i brak czasu na radosną twórczość jest tylko połowicznym wytłumaczeniem.....Akurat w przypadku Wojsk Kolejowych FR jest po prostu nie dosyt dobrych zdjęciowo materiałów, a nie chciałbym się wydurniać, i pokazywać zdjęcia na których coś tam widać z daleka ale w jakości przysłowiowego znaczka pocztowego.... Nie mam zamiaru jednak pod żadnym pozorem pozostawiać rozpoczętego wątku bezpańsko dlatego w miarę odnajdywania i otrzymywania co ciekawszych i lepszych jakościowo materiałów będę je oczywiście pokazywał, tutaj wszem i wobec...... Unikatowe naprawdę zdjęcie przedstawiające urządzenie do załadunku rakiet, omawianych wcześniej. Nie ma pewności czy jest to wagon z możliwością startu rakiety czy służący tylko do jej transportu koleją do miejsca przeładunku. Rosjanie twierdzą ze jest to jednak wagon umożliwiający także start rakiety, a trudność w zaklasyfikowaniu go polega na tym że jest to nowa, niedawno zrobiona fotografia, i przy dużym podobieństwie do wagonów startowych (takie było zresztą założenie przy powstawaniu tego systemu...) nie można być pewnym zastosowanego środka transportu na 100%... Zdjęcie tej hybrydy ale w znacznie gorszej jakości przewijało się już przez różne fora, sądzę jednak że nadal jest ciekawe bo tym razem prezentuje sobą inną jakość.... Czyli MAZ z pudłem od M-62 jako przejezdna awaryjna elektrownia...Tutaj uziemiona na stanowisku stacjonarnym. Dwie rury wychodzące spod czoła kabiny to stalowe rury osłaniające poprowadzone wewnątrz kable instalacji elektrycznej.... No i przypomnienie wagonów pociągów pancernych stacjonujących aktualnie w Czeczenii... Wagon platforma ze standardowo obecnie używanym przez WK RF czołgiem T-62 I nieco inne ujęcie samego czołgu... Można z łatwością zauważyć niecodzienny jak na czołg rosyjski sposób wykonania lekkich ekranów.... Są spotykane o podobnej budowie, i montowane praktycznie już w standardzie na pojazdach jednostek (wyzwoleńczych...hm...)stacjonujących w Iraku. Jednak nie jest to zachodni wymysł a czysto Radziecka Myśl Inżynierska, i Rosyjska armia była pionierem w stosowaniu na masową skalę tego typu dodatkowych elementów osłaniających. CDN nastąpi.... :idea: :idea: :idea: :pisze: ;-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 8 Czerwca 2008 Autor Share Napisano 8 Czerwca 2008 Wysłany: Pią Gru 16, 17:16 Czyli MAZ z pudłem od M-62 jako przejezdna awaryjna elektrownia...Tutaj uziemiona na stanowisku stacjonarnym. Dwie rury wychodzące spod czoła kabiny to stalowe rury osłaniające poprowadzone wewnątrz kable instalacji elektrycznej.... Fajna fotka! Ale coś mi się zdaje, że te rury to nie to , co myślisz. Poprowadzenie kabli w ten sposób byłoby bardzo dziwne. Raczej skłaniałbym się ku temu, że to po prostu podpórki stawiane w celu odciążenia podwozia. W jednym kole jest "flak" i nie widać, żeby pozostałe przejmowały nacisk za nie. Wysłany: Pią Gru 16, 17:54 Kierowniku może tak być...To o kablach to po prostu moja nad interpretacja tego, co widzę, bo często kable prowadzone są w stalowych rurach...Ale twoja sugestia ma także sens.... PS. Jeden flak w MAZ-e 547 12x12 nie stanowi problemu, nawet trzy, pod warunkiem, że nie obok siebie..... :-) Pudło lokomotywy w porównaniu z liczonym obciążeniem zabudowy wojskowej jest znikomym wysiłkiem dla zawieszenia tego nośnika....dlatego nie zobaczymy raczej jakichś specjalnych ugięć na kołach.... :-) Wysłany: Sob Gru 17, 1:10 "]na nowo odkryłem ten wątek - tak ze zdziwieniezobaczyłe swoj post z 20 maja ;) wspaniała lektura!! ale jak to tompac musze się do czegos "przyczepić" ;) Grzegorzu w jezyku polskim pisze się Charków a nie Harków, rosyjskie CH'a [X] jest tylko graficznie podobne do naszego H'a ale podobieństwa się na tym kończom ;) Wracajac jeszcze do Suworowa, z tym mostem to prawda ale kolega troche ubarwił ten opis przejazdu, pociąg nie zaczał wcale tonąc ale most pod nim mocno sie ugiął, a panowie tak na asekuranta woleli wyleść na dach żeby ewentualnie łatwiej było żwiać, wsród obserwatorów zapanowała konsternacja o co chodzi, ktos przytomny wymyslił że to obsługa symuląca użycie "Strzały" gdyby jakiś wrażyj szturmowik sie pokazał. a to fotka zamieszczona w książce (panowł od "Strzały" wyretuszowano) Wysłany: Sob Gru 17, 8:21 Tompac... No oprócz tego H robię także co najmniej kilkanaście błędów w nazewnictwie...Po prostu nie mogę do końca usunąć naleciałości językowych....(Tak swoją drogą to sam nie wiem dlaczego językoznawcy wymyślili że poprawnie pisze się prze ch a nie samo h) Ale mniejsza o to .... :-)Pozdrawiam....:-) Wysłany: Sob Gru 17, 11:32 "]Grzegorzu nikt niczego sobie nie wymyslał, poprostu tak jest, w jezyku rosyjskim jest o tyle prościej że bardzo łatwo odróżnić "ch'a" od "h'a", róznica jest wwymowie.Rosjanin Hamburg czy Hitler przeczyta "g'amburg" i "g'itler", przyznasz chyba że Charków czytają jak "charków" a nie "g'arków" Jestem bardzo rad że publikujesz takie materiały, ten kierunek świata interesuje mnie znacznie bardziej niz pozostałe razem wziete, Twoje materiały są o tyle ciekawsze jeszcze że dotyczą rzeczy jakby niewidzialnych w polskiej prasie militarnej. pozdr Wysłany: Sob Gru 17, 12:06 Tompac...przepraszam ale dobrałem chyba nie fortunie słowa...miasta zachodnie czytane są inaczej przez Rosjan, Ukraińców itd. natomiast „Harków” , „Charków” zawsze jest czytany i wymawiany jako „Harkiv” (twarde H...)... Po prostu często zdarza mi się mieszać ortografię tego języka , a nie wspomnę już o składni... No ale to taki problem właściwy dla mnie.... Oczywiście w żaden sposób nie poczułem się urażony :-))... Bo doskonale zdaję sobie sprawę z moich naleciałości językowych... czasami sam się łapię na tym że łatwiej jest mi się wysłowić w języku Rosyjskim niż Polskim, a w szczególności po tak zwanym „lekkim spożyciu”, grono znajomych ma ubaw bo czasami zaczynam „zaciągać”, co różnie jest odbierane przez otoczenie hihihihihi... Natomiast na pewno jedno spostrzeżenie z mojego życia teraz przyszło mi do głowy...Biorąc pod uwagę, że to, co przedstawiam jest zaledwie cząstką tego, co posiadam, ogromnie żałuje, że w okresie, kiedy nie przerwanie podróżowałem na wschód i tam mieszkałem o aparacie cyfrowym mogłem tylko pomarzyć... :-(... Ale znając siebie, za zdjęcia pewnie trafiłbym na dywanik...hihihihi PS. Tompac, a masz jakieś szczególne kierunki które ciebie tam interesują...? Wysłany: Sob Gru 17, 13:04 "]Grzegorz żebyś nie pomyslał że jestem humanistą, jestem inzynierem z krwi i kości a te "ch'a" to pamietam z podstawowki, pamietam równiez wywód p.Piotra Butowskiego (zapewne znasz) na temat nazewnictwa sowieckich i rosyjskich rakiet które maja X w nazwie i wielu po tej stronie Bugu zapisywało to jako H a nie jak być powinno Ch. Dlatego myśle że od dziś nie bedziesz miał problemów z pisownią Charkowa bo jak tylko pomyslisz Charków odrazu przypomni Ci się tompac i jego wywody ;) na potwierdzenie Co do innych zainteresowań ze wschodu to praktycznie interesuje mnie wszystko ze mocnym wskazaniem na lotnictwo, choć apogeum zainteresowań militarnych mam już za sobą to lubie jeszcze wracać do tematów ze wschodu. Na dzień dzisiejszy moja wiedza jest dość ogólna ale nappewno wieksza niż statystycznego hobbysty ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 8 Czerwca 2008 Autor Share Napisano 8 Czerwca 2008 Wysłany: Sob Gru 17, 13:14 :( :idea: :idea: :idea: :pisze: :pice: :spoko: :roza: :komp: Ja do swojego ogródka dołożyłem kilka lat temu uzbrojenie Chin... Było to niejako wymuszone wymianą, bo moje pierwsze internetowe kontakty z hobbystami z Azji polegały na oglądaniu podsyłanych zdjęć i rysunków, później, gdy zaczęliśmy pokazywać, co ciekawsze zbiory wyciągane z zakamarków komputerów i najwyższych półek własnych bibliotek okazało się ze mam tego już tyle, że zaczynam się gubić, no to rozpocząłem systematyzowanie i tak zapałałem chęcią poznania również do wszystkiego, co było z drugiej strony ”muru”... Wysłany: Sob Lut 25, 21:52 Zdjęcia.. Chyba przedstawiają ćwiczenia...Piszę chyba, ponieważ dostałem je od pasjonaty z Chin, i chłopakowi się zapomniało, podpisał je w „Chińskim Standardowym”... :( :idea: :idea: :idea: Wysłany: Nie Mar 19, 12:39 Skład „kombinowany” z zestawu wagonów cywilnych....Pociąg „pancerny”, wykonujący zadania patrolowe... 2x BMP-2, i 1x T-62M... Zdjęć (dobrej jakości...) jak na lekarstwo ale jednak pojawiają się... :idea: Wysłany: Nie Mar 19, 15:12 Te trzy zdjęcia pokazują ze Ministerstwo nie zasypuje gruszek w popiele i wykorzystuje koniunkturę związaną z napięciami w Azji do doposażenie swych oddziałów Wojsk Kolejowych...Zdjęcia są nowe niestety z gazety na kiepskim papierze, ale i tak widać, że to nie starocie...W kolejności... PTSM... UAZ... URAL... ;-) :idea: Wysłany: Nie Mar 19, 22:53 To także dzieło Wojsk kolejowych... :idea: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 8 Czerwca 2008 Autor Share Napisano 8 Czerwca 2008 Wysłany: Pon Mar 20, 0:38 Ten most obciążony transportem czołgów jest naprawdę imponujący :usmiech: , ciekawe jakiego typu jest konstrukcja płyty mostu. Wysłany: Pon Mar 20, 8:56 No akurat na mosty kolejowe (dokumentacje, lub rysunki...) jakoś nie trafiłem.Mam coś na mosty drogowe, nawet dwu wstęgowe, z ruchem przemiennym, ale nie odważyłbym się porównać ich konstrukcji do takiego mostu kolejowego...Nie te obciążenia.... Wysłany: Pon Mar 20, 23:05 Jedno z niewielu zdjęć, jakie posiadam, zza wielkiego muru, czyli Chin....Co ładują przez dach na bocznicy kolejowej, pozostaje w sferze domysłów, spotkałem się z twierdzeniem ze Chiny także kombinują z pociągami o wyglądzie cywilnych, tyle ze jako jeżdżące centra dowodzenia..... :idea: :idea: Wysłany: Pon Mar 27, 20:45 Styk Wojsk Kolejowych i Wojsk Kosmicznych...Pod tą enigmatyczną nazwą, Wojska Kosmiczne odnajdziemy wszystkie lądowe wyrzutnie i rakiety z głowicami jądrowymi... Akurat te zdjęcia przedstawiają projekt pokojowy, zlokalizowany na poligonie w Plesetsku... :idea: Wysłany: Czw Cze 01, 15:27 Te zdjęcia już pokazywałem, ale w znacznie gorszej jakości...Teraz są to skany stron rocznika uzbrojenia Rosji 1996-1997 Wojska Rakietowe... Pięć zdjęć z sekwencją podnoszenia kontenera startowego. Na jednym z nich wyraźnie widać maszt urządzenia służącego do odchylania trakcji elektrycznej. (albo sieci trakcyjnej...? ) Załadunek kontenerów startowych do wagonów... Rysunek przedstawiający start rakiet z bazy stacjonarnej. I skład w ruchu... Na tym zdjęciu wyraźnie widać ze do poruszania się „pociąg rakietowy” potrzebuje przy swej wadze aż trzech lokomotyw M 62. :idea: Wysłany: Sob Kwi 19, 3:50 niesamowite... jestem baaardzo ogromnym pasjonatem koleji... baaardzo rowniez interesuje mnie temat 2 Wojny Swiatowej... i pociagi pancerne... Tu mam wszystko w jednym, bardzo Ci dziekuje Grzegorz, jestes specjalistą. Pewnego dnia chcialbym wiedziec choc w polowie tyle co ty... Szkoda ze temat juz sie skonczyl... ladny czas temu choc itak tyle tu informacji ze... mozna to czytac nawet 4 razy i za kazdym razem cos nowego sie znajdzie i nigdy nie nudzace ;) choc jesli jeszcze nie wyczerpales tematu to prosze wroc do prowadzenia tego wątku :( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 8 Czerwca 2008 Autor Share Napisano 8 Czerwca 2008 Temat ten był kilka lat temu założony przeze mnie i prowadzony na innym forum. Postanowiłem jednak, ze jego kontynuacją będzie się odbywała tylko na forum modelwork. Przez długi okres temat nie był aktualizowany, i poznikało również kilka zdjęć, z różnych serwerów trzymających zdjęcia. Zgromadzone są tu wszystkie ważne dla kontynuacji, wypowiedzi, różnych ludzi biorących wówczas udział w dyskusji o wojsku i kolei. Oczywiście temat będzie tu kontynuowany, sukcesywnie uzupełniony, i będą też obszerne aktualizacje, przedstawiające wojska kolejowe itp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TankRed1070 Napisano 12 Czerwca 2008 Share Napisano 12 Czerwca 2008 czegos tu brakuje albo przoczylem: Serbski improwizowany pociąg pancerny użyty w 1995 roku przeciwko Chorwatom:"Krajina Express Knin real stuff ;-) http://oklop2.tripod.com/voz/krajina_ekspres.HTM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzegorz Napisano 13 Czerwca 2008 Autor Share Napisano 13 Czerwca 2008 Witam... Nic nie przeoczyłeś, tylko jak do tej pory skupiłem się na sprzęcie UW. Dzięki za link. Rewelacja... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.