Skocz do zawartości

Guerra Civil Espanola I-15 "Chato" ICM 1/72


Paranoid

Rekomendowane odpowiedzi

W końcu ukończyłem mojego płaskonosego. Boczne malutkie szybki próbowałem najpierw wkleić z części zestawowych, nie dało rady, po kilku próbach zrobienia tego z folii, dałem sobie spokój, model uwaliłem klejem a nic to nie zmieniło. Jak się chce poprawiać a nie wie jak to się tylko spieprzy. Nauczka na przyszłość. Oprócz washa w kabinie, nie brudziłem samolotu

 

Jest to początek większej serii tematycznej, tutaj muszę podziękować Tleliemu za galerię Muszki, która zainspirowała mnie do podjęcia takich tematów jak I-15.

 

Kilka słów o zestawie ICM-u, na pewno nie polecam dla początkujących z racji konstrukcji dwupłata. Niektóre części trzymają się na przysłowiowe słowo honoru, mowa tu o podwoziu, zastrzałach i ogonowej płozie. Kalki zrąbane dzięki mojej lekkomyślności, flaga Republiki na ogonie malowana.

Jest to mój czwarty ukończony samolot po: Hs-129, P-47D i P-47N. Owszem zdaję sobie sprawę, że wykonanie słabe. Ale może ktoś łaskawie wypowie się co robię źle, za co też będę wdzięczny bowiem, krytyka pozwala ulepszać warsztat.

Teraz dopiero zobaczyłem, że śmigło na niektórych zdjęciach jest nieco przekrzywione. Poprawione w realu.

 

Pora na kilka słów o oryginale:

 

Myśliwiec N.N.Polikarpowa, prototyp wykonał swój pierwszy lot w Październiku 1934 roku. Po wybuchu wojny w Hiszpanii ZSRR wysłał Republice 131myśliwców I-15 a dalsze 237 wybudowano w Hiszpańskich zakładach. W początkowej fazie konfliktu I-15 wykazał swoją wyższość nad konstrukcjami Nacjonalistów jak Fiat Cr.32 czy Heinkel He 51. Warto wspomnieć iż w wojnie w Hiszpanii brały udział także zmodyfikowane I-15Bis ( I-152 ) oraz 2 sztuki słynnego I-153. Te jednakże przybyły w ostatnich dniach konfliktu, gdy Republika już się rozsypywała.

Po wojnie I-15 były wykorzystywane jako samoloty szkoleniowe.

 

Wartym wspomnienia jest także fakt iż to na I-15 swoją karierę rozpoczęli tacy piloci Harold Dahl, Frank Tinker, Albert Baumler, Juan Lario Sanchez, Andres Garcia La Celle, Bozidar Petrovic czy Aleksandr Awdejew.

 

Mój Płaskonosy przedstawia maszynę o numerze bocznym CC-011 na, którym latał między innymi syn premiera Republiki Juana Negrina, Romulo Negrin.

Samolot radzieckiej produkcji, na tej maszynie Francisco Vinals Guarro zestrzelił Fiata Cr.32 pilotowanego przez Carlosa Haya ( raczej Carlos Haya rozbił się o tą maszynę )

Byłbym wdzięczny za ewentualne naprostowanie informacji.

 

 

Pora na zdjęcia:

 

a54fb571dadf6af1.jpg

 

8ea713598a887aa3.jpg

 

daab41a1e2d771bb.jpg

 

ba230179f9cb60e9.jpg

 

bbd67d8cea739717.jpg

 

2ea366104e7d88a2.jpg

 

e9d27ec4ebe003de.jpg

 

a704f528c00c9a0d.jpg

 

3329784cc07c59aa.jpg

 

a0d0d0f84fd74643.jpg

 

5526729744a0d50c.jpg

 

b90e2d120606c3e0.jpg

 

Pozwoliłem sobie na troszkę inny "klimat" :

 

4e578546710fdc14.jpg

 

845366db7599b960.jpg

 

95fe86ec36a56224.jpg

 

i

27967de02bb1b9bd.jpg

 

Następnym będzie któryś jeden z tych czterech: SM.81 Pipistrello, Bf-109B Republiki, I-16 typ 5/6 1/72 lub I-16 typ 10 Eduarda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie schludnie i czysto.Martwi mnie jedynie "dziwny " poniekąd kąt kół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Ten "Hiszpan" napewno nie wyszedł Ci idealnie, ale z modelu na model jest coraz lepiej. Główne mankamenty twojego ostatniego projektu to:

 

- Powierzchnia lakiernicza, która nie wygląda na idealnie gładką. Widoczna jest kaszka na powierzchni. W przyszłości pamiętaj, aby przed kalkomaniami zrobić delikatną polerkę powierzchni;

 

- O kalkomaniach rozmawialiśmy już w wątku warsztatowym i chyba wiesz co powinieneś zrobić

 

- Pasy na ogonie nie są do końca równo wymalowane, musisz zaopatrzyć się w taśmę maskującą Tamiya;

 

- Naciągi - Tutaj akurat Ci za bardzo nie pomogę gdyż nie jestem ekspertem od dwupłatów;

 

- Wspomniane już wyżej koła. Nie są chyba dobrze wklejone...

 

Pomimo, że niedoskonałości jest jeszcze sporo, to tak jak już powiedziałem jest coraz lepiej. Jestem bardzo ciekaw kolejnego, Twojego projektu

 

Pozdrawiam

Kornik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przeca o naciągach to ja mówiłem jak zrobić, to nie musiał po swojemu. To tera ma jak ma

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie schludnie i czysto.Martwi mnie jedynie "dziwny " poniekąd kąt kół.

 

Opony zwyczajnie wkleiłem w wystające bolce,przypuszczam, że przez kąt ustawienia bolców opony są tak ustawione.

 

http://members.fortunecity.com/sanmarca/museo7.htm

 

Bardzo dziękuję za opinię.

 

Ale przeca o naciągach to ja mówiłem jak zrobić, to nie musiał po swojemu. To tera ma jak ma

 

Oj fakt zgodzę się

 

 

Witam

 

Ten "Hiszpan" napewno nie wyszedł Ci idealnie, ale z modelu na model jest coraz lepiej. Główne mankamenty twojego ostatniego projektu to:

 

- Powierzchnia lakiernicza, która nie wygląda na idealnie gładką. Widoczna jest kaszka na powierzchni. W przyszłości pamiętaj, aby przed kalkomaniami zrobić delikatną polerkę powierzchni;

 

- O kalkomaniach rozmawialiśmy już w wątku warsztatowym i chyba wiesz co powinieneś zrobić

 

- Pasy na ogonie nie są do końca równo wymalowane, musisz zaopatrzyć się w taśmę maskującą Tamiya;

 

- Naciągi - Tutaj akurat Ci za bardzo nie pomogę gdyż nie jestem ekspertem od dwupłatów;

 

- Wspomniane już wyżej koła. Nie są chyba dobrze wklejone...

 

Pomimo, że niedoskonałości jest jeszcze sporo, to tak jak już powiedziałem jest coraz lepiej. Jestem bardzo ciekaw kolejnego, Twojego projektu

 

Pozdrawiam

Kornik

 

Właśnie chciałbym się zapytać, co zrobić na przyszłość z powierzchnią malarską po położeniu farby, polerować filcową ściereczką?

Jakim lakierem na koniec, słyszałem, że po macie mogą być widoczne drobinki talku. Prawda to?

 

Płyny do kalek ( Microscale ) powinny przyjść za parę dni, się wypróbuje.

 

Taśmę tamci mam, zapewne chodzi o to nierówne przejście między fioletem a żółtym? Zgadzam się tamte miejsce zrąbałem, podobnie jak kilka innych.

 

Naciągi, bardzo sympatyczna rzecz , nie sądzę abym w najbliższym czasie wziął się za szmatopłata - właśnie z tego powodu. Przypuszczam, że przy odpowiednim nakładzie pracy i umiejętności zrobiłbym je właściwie.

 

Wiem, że opony są pod dziwnym kątem, nie chciałem już z tym nic robić bo musiało by się chyba skończyć na łamaniu bolców przy podwoziu.

 

Zastanawiam się co będzie następne, SM.81 i Bf-109B mam nieco rozgrzebane, ale to tak dla sprawdzenia,

Produkt Aeroplastu to ciekawa sprawa, dużo części ale jakość taka sobie delikatniej mówiąc.

 

Z kolei I-16 z Amodelu mimo, że to short run to wygląda o wiele lepiej i gdyby nie ogromna ilość nadlewek to byłby całkiem ładny zestaw.

 

Super Moscę z Eduarda, coraz częściej oglądam i myślę coby nie wziąć się za coś większego ale tu z kolei musiałbym dać jeszcze blachy do wnętrza bo widać je. Nie chodzi o to, że ten I-16 ma mało elementów ale taka tablica na pewno lepiej by wyglądała z blaszki niż z kalki.

 

No i chodzi mi po głowie też jakaś rura z Wietnamu.

 

Bardzo dziękuję za opinię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie chciałbym się zapytać, co zrobić na przyszłość z powierzchnią malarską po położeniu farby, polerować filcową ściereczką?

Jakim lakierem na koniec, słyszałem, że po macie mogą być widoczne drobinki talku. Prawda to?

 

Ja poleruję kawałkiem twardego filcu, który bardzo dobrze doprowadza powierzchnię do odpowiedniego stanu. Zawsze można zadziałać papierem wodnym albo pastami, ale według mnie filc najlepiej się sprawdza do polerki samolotów. Chyba, że chcemy zrobić model na wysoki połysk, to wtedy pasty są nieodzowne.

 

Płyny do kalek ( Microscale ) powinny przyjść za parę dni, się wypróbuje.

 

Dobra Twoja

 

Zastanawiam się co będzie następne, SM.81 i Bf-109B mam nieco rozgrzebane, ale to tak dla sprawdzenia,

Produkt Aeroplastu to ciekawa sprawa, dużo części ale jakość taka sobie delikatniej mówiąc.

 

Nie wiem jaki jakościowo jest ten SM.81, ale jak słyszę Savoia-Marchetti to od razu mi się gęba cieszy. Osobiście głosuję na ten model, no chyba, że chciałbyś zrobić go w jakimś skomplikowanym malowaniu, to w takim wypadku powinieneneś jeszcze poczekać.

 

No i chodzi mi po głowie też jakaś rura z Wietnamu.

 

Jeśli ta rura to wczesny F-4 to jestem jak najbardziej za. Niech pochodzi jeszcze trochę, a potem niech zejdzie do warsztatu

 

Pozdrawiam

Kornik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie chciałbym się zapytać, co zrobić na przyszłość z powierzchnią malarską po położeniu farby, polerować filcową ściereczką?

Jakim lakierem na koniec, słyszałem, że po macie mogą być widoczne drobinki talku. Prawda to?

 

Ja poleruję kawałkiem twardego filcu, który bardzo dobrze doprowadza powierzchnię do odpowiedniego stanu. Zawsze można zadziałać papierem wodnym albo pastami, ale według mnie filc najlepiej się sprawdza do polerki samolotów. Chyba, że chcemy zrobić model na wysoki połysk, to wtedy pasty są nieodzowne.

 

Płyny do kalek ( Microscale ) powinny przyjść za parę dni, się wypróbuje.

 

Dobra Twoja

 

Zastanawiam się co będzie następne, SM.81 i Bf-109B mam nieco rozgrzebane, ale to tak dla sprawdzenia,

Produkt Aeroplastu to ciekawa sprawa, dużo części ale jakość taka sobie delikatniej mówiąc.

 

Nie wiem jaki jakościowo jest ten SM.81, ale jak słyszę Savoia-Marchetti to od razu mi się gęba cieszy. Osobiście głosuję na ten model, no chyba, że chciałbyś zrobić go w jakimś skomplikowanym malowaniu, to w takim wypadku powinieneneś jeszcze poczekać.

 

No i chodzi mi po głowie też jakaś rura z Wietnamu.

 

Jeśli ta rura to wczesny F-4 to jestem jak najbardziej za. Niech pochodzi jeszcze trochę, a potem niech zejdzie do warsztatu

 

Pozdrawiam

Kornik

 

Dzięki za info co do polerki. Przyda się na pewno.

 

SM.81 to przeróbka, wydania Supermodelu, przeryte linie podziału ( ale nie wszędzie, wyjątek kroplowa"obudowa" opony ) także folia na szyby boczne zamiast przezroczystego plastiku jak w Supermodel ) , inne kalki, więcej wersji kamo: Ostfront, Libia, Corpo Truppo Volontare, 3*Włochy przedwojenne. Praktycznie wszystkie kamo oprócz dwóch włoskich przedwojennych są mniej lub bardziej skomplikowane.

Zresztą dam skany instrukcji, wp.scn.ru także nie daje jakichś łatwiejszych malowań dla CTV.

http://www.mojehobby.pl/show_file.php?src=%2Fzdjecia%2F8%2F9%2F3%2F1563_2_ita1283_8.jpg

http://www.mojehobby.pl/show_file.php?src=%2Fzdjecia%2F6%2F9%2F3%2F1563_2_ita1283_9.jpg

http://www.mojehobby.pl/show_file.php?src=%2Fzdjecia%2F4%2F9%2F3%2F1563_2_ita1283_7.jpg

 

Chyba faktycznie poczekam, bo kamo tak pokomplikować to tylko włosi potrafili

 

Zastanawiam się między MiG-17/19/21 a czymś hamerykanckim, możliwe, że F4 Jakie jest jego w miarę dobre opracowanie ?

Bo MiG-21 to Zwezda ( z tych co mają kalki NVAAF ), a 17-ka? ,19-ka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Co do malowania SM.81, to jeśli chciałbyś jednak robić go teraz to radziłbym Ci wybrać malowanie C, E lub F. Jeśli nie masz na niego wielkiego ciśnienia, a chciałbyś zrobić któreś z tych bardziej skomplikowanych (np. mojego faworyta czyli malowanie z Hiszpanii ) to potrenuj trochę na innych modelach, a ten na razie odłóż. Decyzja należy do Ciebie...

 

Na wymienionych przez Ciebie Migach niestety nie znam się nic, a nic więc nie doradzę. Musisz pytać bardziej obytych w temacie kolegów.

 

Jeśli wybrałbyś F-4, to polecałbym Ci Hasegawę. Oczywiście jest to trochę droższy gips (ok. 50 pln), ale można z tego zrobić fajnego Phantoma

 

Poniżej masz przykład:

http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?showtopic=219127

 

Są jeszcze Phantomy Fujimi, ale powiem szczerze, że nie widziałem żadnego F-4 tejże firmy na żywo. Musiałbyś rzucić zapytanie na forum. Na pewno ktoś Ci pomoże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.