bartekkw Napisano 7 Lipca 2011 Share Napisano 7 Lipca 2011 Witam wszystkich, Od dłuższego czasu poszukuję wszelkich informacji o samolotach RWD-8 z 3 Pułku Lotniczego w Poznaniu. Dopiero dzisiaj w piśmie "AERO technika lotnicza" 3/91 znalazłem informację, że samolot o nr fabrycznym 34-... numerze na kadłubie ... i numerze wywoławczym ...P o nazwie "Bolesław Chrobry I" należał do 3 pułku. Czyli informacje dosyć niekompletne. Dalej czytamy jeszcze: "Na nielicznych srebrnych wojskowych RWD-8pws w 1939r. namalowano imiona (na życzenie fundatorów), np. Plon I i II, Bolesław Chrobry I, II i III, Pionier autobusowy woj. łódzkiego." Zacząłem temat drążyć dalej i znalazłem w gazecie z 1936 roku taki oto artykuł (pisownia oryginalna): Eskadra „Chrobrych” przekazana armji polskiej Wczorajsza niedziela w Poznaniu stała pod znakiem podniosłej i radosnej uroczystości przekazania armji polskiej eskadry samolotów „Chrobry” ufundowanej ze składek współpracowników i czytelników pism wychodzących nakładem „Drukarni Polskiej”, „Kurjera Poznańskiego”, „Orędownika”, „Wielkopolanina”, „Pomorzanina”, „Ilustracji Polskiej” i „Nowin Poświątecznych”. […] Na środku hangaru ustawione były trzy stalowe ptaki, amarantowo-srebrene samoloty: „Chrobry I”, „Chrobry II”, „Chrobry III”. Pod ich rozłożystemi skrzydłami schronił się samochód terenowy „Polski Fiat”, będący sprzętem uzupełniającym do obsługi maszyn. Tutaj fotki: Wynika z tego, że: - wszystkie trzy samoloty zostały przekazane do 3 pl - miały malowanie typowe dla DWL(srebrno-czerwone); na zdjęciu widać zresztą osłony amortyzatorów charakterystyczne dla DWL I teraz zagadka: - czy rzeczywiście Chrobry III należał do P.W. Łódź jak można przeczytać tutaj: http://rwd-dwl.net/rejestr/bca-bcz.htm ? - dlaczego Chrobry III na zdjęciu poniżej nie jest srebrny tylko raczej w malowaniu typowo wojskowym, na dodatek w wersji pws? Jeśli ktoś z szanownych kolegów dysponuje zdjęciami Chrobrego to może uda się rozjaśnić sprawę... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 9 Lipca 2011 Share Napisano 9 Lipca 2011 Spojrzyj na tabelę na str. 499, Morgała, Samoloty Wojskowe w Polsce 1924-39. Jesienią 1936 LOPP otrzymał cztery samoloty, nazwane CHROBRY: SP-BCG (nr fabr. DWL 141, oznaczony CHROBRY II), SP-BCH (142, CHROBRY I), SP-BCJ (143, CHROBRY III) - przekazane 6 października oraz miesiąc później jeszcze jeden, o rejestracji SP-BCK (144). Wszystkie 4 przekazano z kolei po paru tygodniach do 3. PL na Ławicy. Żeby jeszcze utrudnić nasze "śledztwo", dwa ostatnie zostały ponownie przekazane do Lublinka pod Łodzią i były tam jeszcze w końcu 1937 r. Co najmniej jeden z nich trafił potem do szkoły w Aleksandrowicach. Z kolei na http://www.goldenyears.ukf.net/reg_SP-1.htm CHROBRY IV jest podany początkowo nie w 3.PL, tylko w szkole Pilotów w Bielsku, potem - PW Łódź. Zgadzają się numery fabryczne, więc raczej bez dyskusji samoloty przekazane LOPP były produkcji DWL. Czyli w momencie przekazywania samoloty były - jak to widać na fotografii oraz wynika jasno z dziennikarskiego opisu - srebrno-czerwone, ale czy po dostaniu się "w łapy" wojska przemalowano je na oliwkowo? Wątpię - popatrz na tę fotografię (z forum Odkrywcy, luty 2007) - to jest CHROBRY IV SP-BCK podczas szkolenia. . Podejrzewam, że na Ławicę, do 3. PL poszły dlatego, że nie było innego miejsca. I moim zdaniem informacja "do 3. PL" oznacza miejsce przechowywania, a nie nazwę faktycznego użytkownika. Tym raczej był nadal LOPP. Informacja z AERO o tym, że samolot miał numer ewidencyjny 34-..., a podskrzydłowy ...-P nic nie wnosi - JEŻELI dostałby się do ewidencji wojskowej to w 3. PL POWINIEN mieć takie oznakowanie, tyle że każdy, kto choć trochę zna system oznakowania samolotów przed 1939 może podać te dane, bo to są znaki ogólne dla typu samolotu i pułku. Nie ma natomiast w tym opisie nic choćby o jednym śladzie znaku indywidualnego. No i trzeba pamiętać o tym, że jeśli zostałby przyjęty na ewidencję wojskową, to z kolei powinien zostać wyrejestrowany z numerów cywilnych. A nie był... SP-BCK (czyli CHROBRY IV) pojawia się namacalnie w Bielsku (fragment filmu "Dziewczyna szuka miłości" z 1938 r., 480p): , w 41 sekundzie filmu. Ale teraz już chyba jest oliwkowy... Za to nadal jest produkcji DWL. Jest tam też pokazany samolot z rejestracją SP-BCC, znam fotografie SP-BCE - i wszystkie one są produkcji DWL. Ten samolot oznakowany CHROBRY III z Twojej fotografii ma rzeczywiście cechy RWD produkcji PWS. Przychodzi mi do głowy takie rozwiązanie - samolot był fundowany, więc była to sprawa z cyklu tzw. "politycznych". Jeśli pierwotny uległ zniszczeniu, to może jego nazwę przeniesiono na inny egzemplarz? I to najprawdopodobniej wojskowy - mogło być tak, że nie było "wolnych" od nazw własnych maszyn cywilnych, bo zauważyłem, że gdzieś tak od 1936 co chwila jakiś samolot uroczyście chrzczono i nadawano imię fundacyjne. Szukam dalej. Z jakiego czasopisma wziąłeś te pierwsze materiały? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartekkw Napisano 10 Lipca 2011 Autor Share Napisano 10 Lipca 2011 Spojrzyj na tabelę na str. 499, Morgała, Samoloty Wojskowe w Polsce 1924-39. No właśnie udało mi się zdobyć tę książkę (i to tylko w czytelni Biblioteki Śląskiej) następnego dnia po napisaniu pierwszego postu. Morgała wymienia je w tabelce RWD-8 DWL. W moim wydaniu pisze o przekazaniu 9 października. Wg artykułu w gazecie (jeszcze do niego wrócę) nastąpiło to w niedzielę 19 października 1936 r. Z kolei na http://www.goldenyears.ukf.net/reg_SP-1.htm CHROBRY IV jest podany początkowo nie w 3.PL, tylko w szkole Pilotów w Bielsku, potem - PW Łódź. To będzie można pewnie doczytać w gazecie. Ja doszedłem do momentu w którym widać tabelkę z rozliczeniem pierwszej zbiórki i informacją o możliwości składania datków na Chrobrego IV. Ogółem zebrano 83 286, 86 zł, samoloty kosztowały 67 680 zł, samochód Polski Fiat 5 250 zł. Pozostaje w gotówce 10 006,86, zadeklarowano 350 zł, nadwyżka wynosi 10 356, 86 zł. A dalej: "Ci, którzy jeszcze na liście ofiarodawców nie znaleźli się, mogą składać ofiary w przeciągu najbliższych dni na Chrobry IV. Składki przyjmować będziemy do dnia 24-go października, poczem listę składek nieodwołanie zamkniemy i ogłosimy ostateczne sprawozdanie funduszowe." Czyli w momencie przekazywania samoloty były - jak to widać na fotografii oraz wynika jasno z dziennikarskiego opisu - srebrno-czerwone, ale czy po dostaniu się "w łapy" wojska przemalowano je na oliwkowo? Wątpię - popatrz na tę fotografię (z forum Odkrywcy, luty 2007) - to jest CHROBRY IV SP-BCK podczas szkolenia. No rzeczywiście... No i trzeba pamiętać o tym, że jeśli zostałby przyjęty na ewidencję wojskową, to z kolei powinien zostać wyrejestrowany z numerów cywilnych. A nie był... E - no nie! Właśnie wyraźnie pisze, że był: "Skreślony z rejestru KCSP 18 II 1937" [Komisja Cywilnych Statków Powietrznych] SP-BCK (czyli CHROBRY IV) pojawia się namacalnie w Bielsku (fragment filmu "Dziewczyna szuka miłości" z 1938 r., 480p): , w 41 sekundzie filmu. Ale teraz już chyba jest oliwkowy... Za to nadal jest produkcji DWL. Ano właśnie - w 1937 wyrejestrowno z rejestru cywilnych. Na fimie w 38 jest oliwkowy! była to sprawa z cyklu tzw. "politycznych". Jeśli pierwotny uległ zniszczeniu, to może jego nazwę przeniesiono na inny egzemplarz? No chyba wtedy byłaby informacja w jakimś rejestrze, że uległ uszkodzeniu. Ja stawiam na przemalowanie na kolory wojskowe. Natomiast mam takie pytanie: czy często zdarzały się egzemplarze DWL bez osłon na goleniach? Na zdjęciach u Morgały, czy Glassa zdarzają się takie egzemplarze, jednk najczęściej są on prototypowe. (Np. wersja ze zwężoną końcówka skrzydeł - DWL, a golenie jak w PWS). Szukam dalej. Z jakiego czasopisma wziąłeś te pierwsze materiały? He - najpierw natknąłem się na wzmiankę w czasopiśmie "Myśl Narodowa" z 1936 roku: "GŁOSY Niedzielny numer "KURIERA POZNAŃSKIEGO" (nr. 484) nosi na czele napis: "Lotnictwu polskiemu, a szczególnie pułkowi lotniczemu w Poznaniu numer niniejszy wraz z eskadrą "Chrobrych" poświęcamy". Aż podskoczyłem!!! Jak opadłem znalazłem ciekawe informacje w numerach "Kurjera Poznańskiego" z numer 484, 486, 488, i jeszcze wzmianki w czasopismach dla młodzieży "My" i "Nasza gazetka". Są w Wielkopolskiej Bibliotece Cyfrowej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.