Skocz do zawartości

[In-Box] PBY 5-A Catalina 1/48


Marudek

Rekomendowane odpowiedzi

Rys historyczny (zrodlo Wikipedia):

 

W 1939 roku przekonstruowano łódź latającą PBY-4 Catalina w prototyp samolotu-amfibii oznaczony jako XPBY-5A, który oprócz pływaków wsporczych wyposażono w trójpodporowe podwozie z kółkiem przednim wciągane w locie. Oblot tego prototypu odbył się w dniu 22 listopada 1939 roku, a produkcję seryjną uruchomiono w grudniu 1941 roku. Samolot seryjny został oznaczony jako PBY-5A Catalina. 14 tych samolotów-amfibii otrzymała Kanada, gdzie oznaczono je jako Catalina Mk IA. W 1942 roku zakłady Canadian Vickers rozpoczęły produkcję licencyjną tej wersji pod oznaczeniem Canso A oraz PBV-1A i wyprodukowały ich 424 sztuki. W 1942 roku dostarczono 11 samolotów PBY-5A Catalina do Wielkiej Brytanii, gdzie otrzymały oznaczenie Catalina Mk III. W lotnictwie amerykańskim zostały one wprowadzone w 1943 roku do jednostek ratownictwa morskiego, gdzie oznaczono je OA-10A Catalina. Ogółem zbudowano 828 sztuk tych samolotów nie licząc wersji kanadyjskiej.

 

Kliknij po wiecej

 

O modelu:

 

Nie pordukowany juz model firmy MONOGRAM w skali 1:48. Mozna go wykonac w dwoch wersjach: ratowniczej a takze 0A-10A "SNAFU SNATCHERS" z 2nd ERS na Poludniowym Pacyfiku. SNAFU to skrot od Situation Normal, All Fauled Up (Sytuacja w normie, wszystko spieprzone). Model wykonany metoda wtryskowa na 4 szarych ramkach i 1 przezroczystej (plus 1 szara ramka z figurkami). Wyrazne, wglebne linie podzialu blach bez odwzorowania nitow. W niektorych miejscach linie podzialu wydaja sie zbyt glebokie.

Sporo detali wnetrz i wyposazenia kokpitu zapowiada wiele godzin swietnej zabawy. Czytalem gdzies, ze ogon nie jest dokladnie odwzorowany i ze jest na rynku zywiczny zamiennik. Osobiscie nie bede wstawial zywicy na ogon, bo nawet i bez tego trzeba obciazyc dziob, zeby model nie usiadl na tylku. Niestety instrukcja nie podaje jaka waga trzeba obciazyc dziob, zeby temu zapobiec. Pewnie duzo czasu uplynie zanim dojzeje do tego modelu. Do tego czasu z pewnoscia uda mi sie skompletowac fototrawienia i bycmoze zywiczne silniki.

 

Zalety:

Brak flash'u, short'ow i silvering'u (tj. nadlewek, jam skurczowych i przebarwien)

Idealnie przejzyste oszklenie

Bogate wyposazenie wnetrza

 

Wady:

W niektorych miejscach zbyt gleboki podzial blach.

 

Ocena: 9/10

 

DSC01436-1.jpg

DSC01424.jpg

DSC01422.jpg

DSC01423.jpg

DSC01428.jpg

DSC01429.jpg

DSC01430.jpg

DSC01431.jpg

DSC01432.jpg

DSC01433.jpg

DSC01435.jpg

DSC01434.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.