Jump to content

MAZ-537 (warianty...)


Tomek Hejmo
 Share

Recommended Posts

Wersję late mam zamówioną. Szukam jakiegoś ładnego malowania, chętnie zimowe, może być też jakiś piaskowy. Nie mam pojęcia, jak odróżnić poszczególne wersje produkcyjne od siebie. Na tej stronie jest dość dużo zdjęć. Teraz liczę na pomoc fachowców od współczesnej broni - wstawcie foty tych, które mogę wykonać. Zarówno z podanego linku, jak i ze swoich zbiorów.

Link to comment
Share on other sites

Zauważyłem, że jedną z cech odróżniających te wersje od siebie są wloty powietrza na kabinie. Wersja średnia ma wszystkie z charakterystycznymi "skrzelami" a wersja późna tylko dwa przednie. No, chyba, że były zdejmowane, to cała logika leży Różnica tkwi jeszcze w ilości klap na dachu, ale to bardzo rzadko widać na zdjęciach, z powodu rozmiarów, i ilość uchwytów na dachu - średni 8, późny 6.

 

Na zdjęciach niżej są dwa, które moim zdaniem mogą być "późne"

 

2337680810047363434TPDWlM_fs.jpg

MAZEgipt.jpg

planetarmor.com

Link to comment
Share on other sites

Podstawowe zauważalne różnice dla oka to:

Najwcześniejsze serie posiadają trzy reflektory z przodu kabiny, zupełnie jak MAZ-535.

Druga modernizacja obejmowała wprowadzenie tylko dwóch reflektorów z przodu kabiny i dużej skrzyni wciągarki za przedziałem silnikowym.

Trzecia modernizacja objęła demontaż (???...) wciągarki.

Zmian było więcej, ale pod „przykryciem” karoserii.

Oczywiście macie rację, i można próbować charakteryzować okresy modernizacji po wyglądzie osłon przedziału silnikowego. Jednak może to być bardzo mylące, bo często w trakcie remontów i napraw zamieniano te osłony dosłownie pomiędzy egzemplarzami MAZ-537 bezpośrednio w warsztatach. Zmieniano je również wysyłając MAZ-y w gorące strefy klimatyczne, czy wręcz je demontowano dla zwiększenia chłodzenia silnika.

 

Zamieszczone rysunki pozwolą wam wyodrębnić więcej różnic… I odnoszą się tylko do ciągników siodłowych.

-zatem pierwsze serie to cztery pionowe szczeliny wlotów powietrza w bocznej płycie przedziału silnikowego.

 

2ade0099250e9ae0.jpg

ebb537823a26a1c9.jpg

 

-seria pośrednia, to również cztery pionowe wloty powietrza plus wciągarka.

 

5c289333c3294dac.jpg

975d41ff29fc60ef.jpg

 

-seria ostatnia to brak wciągarki (dyskusyjne, bo często ją domontowywano lub zdejmowano, przy innej konstrukcji „gęsi” naczepy”), jeden duży wlot (optycznie oczywiście…) , i dwa poziome (segmenty wlotów...) z tyłu bocznej osłony przedziału silnika.

 

508fc5004d0efebf.jpg

7b80fe9a14aafa29.jpg

 

Tak, jako ciekawostkę podam, ze MAZ-537 występował w kilku odmianach. Co najmniej dwa rodzaje ciągnika siodłowego i balastowego, dźwig, pojazd "ewakuator" i ciągnik balastowy pchacz - holownik.

Link to comment
Share on other sites

Czyli wychodzi na to, że oba egzemplarze ze zdjęć to wersja średnia? :(

 

EDIT: A co z tymi klapkami (?) z przodu kabiny? Czy występowały tylko w wersji średniej i późnej? Bo na planach ich nie ma. Jeżeli tak, to wychodzi na to, że na wersji późnej też montowano wyciągarki - egzemplarz z Egiptu

Link to comment
Share on other sites

Ha, czyli wychodzi, że są 2 wersje późne - późna i późna późna z wyciągarką

 

W przyszłym tygodniu oczekuję płyty z materiałami od twórcy tych rysunków -> http://bart300872.republika.pl/maz-537/maz-537.html Jeżeli ktoś jest chętny, podajcie na PW adres do wysyłki, jak dostanę, to skopiuję i poślę

Link to comment
Share on other sites

W wersjach późnych są jeszcze inne klapy na dachu przedziału silnika.

Pozdrawiam

Bo są generalnie trzy wersje ciągnika siodłowego G, W i D. Są produkowane (były...) jako ostatnie wersje tego ciągnika siodłowego i stąd różnice w wyglądzie detali i obecności wciągarki. Powstawały ze względu na różnice w zadaniach, i ze względu na naciski na siodło ciągnika.

Wersja E, również ciągnik siodłowy przeznaczona do zestawów naczep z napędem na wszystkie osie(czyli czwarta seryjna wersja ciągnika siodłowego...).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Kilka zdjęć MAZ-537 z naczepą CZMZAP 9990 z parady zwycięstwa 2008.

To aktualna konfiguracja tego zastawu do transportu czołgów. W niedalekiej przyszłości zostanie zastąpiona przez KZKT 7428 RUSITCH…

 

Zdjęcia otrzymałem drogą elektroniczna od hobbystów z FR…

 

886704c3326eb0f9m.jpg9c87001fa39f5d91m.jpg23752d60ff957b39m.jpg96c6ba7cbb0ef28am.jpg

c0272d2e95a8a1a1m.jpgc61ce9c633d21096m.jpg2ed6a4dec741c2dfm.jpgbf91ecc6b435aba1m.jpg

e0b1179915c85888m.jpgaf80c0dcb099e6f0m.jpgdf5b4004ef691406m.jpgbcaff266f6d429a0m.jpg

2d029fc9f191bda9m.jpgebf3e35673ff8719m.jpg52ce06df95ed8071m.jpg1761433ae6acecdcm.jpg

e9d67169cb68d264m.jpg6c574a1e9d5ee1c6m.jpgfde48e65f588da38m.jpg7a0fdf7d893971e0m.jpg

a0a33d954b1bf341m.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej. Moglibyście mi pomóc w identyfikacji tych Mazów?

 

th_maz537-M47_.jpg

th_maz537chmzap005.jpg

th_maz537chmzap006.jpg

th_maz537chmzap007.jpg

th_itch1_20070911_1691430968.jpg

 

Szczególnie zależy mi na tym z M-47 na naczepie, i tych z Iranu(??). Chodzi mi o kraj. Ten z niebieskim zderzakiem to jakaś jednostka specjalna, czy muzeum?

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Trzy zdjęcia z defilady to Iran.

Zdjęcie z napisem MCZS to Rosja . MCZS oznacza odpowiednik obrony cywilnej ale z poziomem działania Ministerstwa (sytuacja nadzwyczajne, obrona cywilna i likwidacja katastrof...).

Link to comment
Share on other sites

Kilka uproszczeń, miejscami toporny, strasznie dużo śladów po wypychaczach. Jak dokupisz blaszki to będzie super, prosto z pudła rozmiar robi takie wrażenie, że nie patrzy się na błędy. Wersja mid jest zdecydowanie przystępniejsza, jeżeli chodzi o egzemplarze 1:1.

 

Tomek

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.