Jump to content

Ła-5FN [Revell 1:72]


Michał_Kielce
 Share

Recommended Posts

Ławoczkina Ła-5 kupiłem jakieś pół roku temu, od razu bardzo mi się nie spodobało że ma wypukłe linie podziału i w związku z brakiem umiejętności model trafił do szafy na kilka miesięcy. Po zapoznaniu się z metodą robienia linii za pomocą cyrkla przystąpiłem do działań najpierw na uszkodzonym PZL.37 (który z resztą jest obecnie przebudowywany na ciężki myśliwiec wielozadaniowy) a później na Ła-5. Prace idą bardzo wolno, do takiej roboty potrzebuję sporego natchnienia i dlatego model po paru ruchach wędruje z powrotem do szafy.

 

Oto kilka fotek dolnego płata:

 

la51it4.jpg

 

la52fk2.jpg

 

la53zd2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tak się zastanawiam czy by zamiast wgłębień nie wyciąć kawałka blaszki i nie ułożyć odpowiednio w zaznaczonym na bordowo obszarze? W końcu zdaje mi sie że te "paski" były wypukłe...

 

Druga sprawa, na modelu było kilka półokrągłych punktów, na schemtatach są okrągłe. Jakie zrobić ostatecznie?

 

648e0b244c7c7e0b.jpg

Link to comment
Share on other sites

...o ile się nie mylę, to one były drewniane...

 

LA-5FN Miały już metalowe elementy (konstrukcja mieszana), natomiast LA-5 były drewniane

 

W marcu 1943 r. rozpoczęto produkcję wariantu Ła-5FN, wyposażonego w silnik gwiazdowy ASz-82FN o mocy 1362 kW {1850 KM) z dodatkowym wtryskiem paliwa, co na wysokości 5000 m pozwalało osiągać prędkość maksymalną 647 km/h. Samolot był uzbrojony w dwa umieszczone w przedniej części kadłuba działka kal. 20 nim i mógł zabierać bomby przeciwpancerne PTAB, dwie bomby po 150 kg albo cztery umieszczone pod skrzydłami rakiety niekierowane kal. 82 mm. W 1943 r. Ła-5 coraz częściej używano do atakowania celów naziemnych, powierzając mu także rolę myśliwca, ponieważ w walce z niemieckimi myśliwcami Focke-Wulf FW 190 i Messerschmitt Bf 109 miał przewagę zarówno na niskich, jak i na średnich wysokościach. Rolę myśliwca i samolotu szturmowego odgrywał w bitwie pod Kurskiem, gdzie niszczył niemieckie czołgi pociskami rakietowymi i bombami, a potem wspinał się wyżej i osłaniał samoloty szturmowe Ił-2, którym zwykle towarzyszył.

Zgodnie z radziecką praktyką, niedługo po wprowadzeniu do służby jednomiejscowego myśliwca zaczęto produkować dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy Ła-5UTI. Później w Ła-5 działka kal. 20 rnm zastąpiono działkami kal. 23 mm, ale wiosną 1944 r. pojawiła się na froncie wschodnim nowa wersja: Ła-7. Jej uzbrojenie stanowiły trzy działka kal. 20 mm (samoloty budowane w Moskwie miały tylko dwa). Samolot Ła-7 miał szereg usprawnień, takich jak skrzydła o nowej konstrukcji, nowa kabina oraz ruchome wloty powietrza do chłodnicy oleju. Poprawiona aerodynamika i jakość wykonania pozwalała mu osiągać prędkość 680 km/h. Produkcja Ła-5FN była kontynuowana i obydwa typy walczyły obok siebie.

 

Ła-5 był podstawowym sprzętem myśliwskim jednostek czechosłowackich walczących na froncie wschodnim.

 

Konstrukcja: mieszana (podłużnice metalowe, pokrycie drewniane), jednomiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowił silnik gwiazdowy M-82 o mocy 1194 kW (1600 KM) w pierwszej wersji seryjnej, w wersji Ła-5FN został on zamieniony na silnik gwiazdowy ASz-82FN o mocy 1362 kW {1850 KM).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.