Skocz do zawartości

Spitfire Mk. Vc - Ta Kali, Malta 1942


dewertus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Z serii "maltanskiej" chcialbym zaprezentowac Wam model samolotu Spitfire Mk. Vc w sluzbie RAF.

 

Samolot w barwach 249 dywizjonu RAF operujacego z bazy Ta Kali (maj 1941 - listopad 1942) na Malcie. Mój model przedstawia egzemplarz nalezacy do sierzanta Georga Beurlinga - w trakcie sluzby na Malcie zestrzelil 27 samolotow n-pla (ogółem w trakcie II wojny sw. uzyskal 31 zwyciestw). Na tym Spicie zestrzelil piec mysliwcow przeciwnika (3 Mc.202 i 2 ME-109).

 

Kamuflarz to tzw. "Malta blue". To orginalne kamo powstalo dzieki marszalkowi K. Parkowi, który obja dowodctwo lotinctwa na Malcie w czerwcu 1942. Otoz Spity na Malcie posiadaly kilka typow malowania, które generalnie było warjacja "desert scheme" z roznym spodem (sky, azure blue albo mediteranian blue) - rzadziej spotykalo się Spity w malowaniu Temparte Land . Niestety kamuflarz pustynny obowiazujacy w rejonie morza srodziemnego nie sprawdzal się calkowicie na Malcie - tutaj samoloty operowaly glownie nad morzem (jasny pustynny kamuflarz je demaskowal). Po kilku tygodniach nieustajacego "meczenia" dowodctwo RAF w koncu dalo zgode Parkowi na przemalowanie samolotow. Niestety okazalo się ze jedynym kolorem dostepmym na Malcie jest PR blue... Który polozono na kolor piaskowy (pozostaiajac braz ziemisty). Ponieważ przemalowywanie wykonywane było w pospiechu i przy "oszczedzaniu" farby bardzo często kolor piskowy przebijal z pod spodu, co tez staralem się uzuskac na moim modelu.

 

Ciemne linie na krawedzi natarcia to pozostalosci po pierwszej probie wykonania wash'a - niestety nieudanej

 

Model to skladak: kadlub, skrzydla i stateczniki sa z Hobby Bossa, oslona kabiny i smiglo z Italeri (dziekuje Italce, ze swojego Spita Mk. V wyposazyla w dwie osolny kabiny i dwa typu smigiel) zas podwozie ze starego KP

 

Model w calosci pomalowany pedzlem przy pomocy farb akrylowych Model Master, Gunze i Pacra oraz lakierow Tamiya (polysk) i Agama (matt). Kokardy i "fin" pochodza z Techmodu, litery kodowe i s/n z Hobby Bossa. Proces nakladania kalkomani wspierany byl chemicznie przez Mr. Mark Softer.

 

Komentarze i uwagi mile widziane

 

-----------------------------

WARSZTAT:

PE-2 FT - Leningrad 1943 - 40%

Me-109 F - Syclia/Malta 1942 - 30%

Me-109 G - Finalandia 1943/44 - 30%

Fiat G-50 - Sycylia/Malta 1940/41 - 40%

Hawker Hurricane Mk IIB - Malta 1941 - 20%

Martin Blatimore - Malta 1941/42 - 20%

Dornier Do-217E - Morze Srodziemne 1942 - 50%

 

2011087870102052667S600x600Q85.jpg

 

2994331110102052667S600x600Q85.jpg

 

2502706960102052667S600x600Q85.jpg

 

2143395330102052667S600x600Q85.jpg

 

2487270720102052667S600x600Q85.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z serii "maltanskiej" chcialbym zaprezentowac Wam model samolotu Spitfire Mk. Vc w sluzbie RAF.

 

Jak na pędzlowany model wyszedł całkiem całkiem.

Dziwię się nieco, że wykorzystałeś śmigło z Italerki, jest to jedna ze słabszych rzeczy w tym zestawie.

No i sprawa najważniejsza.

Napisałeś, że zrobiłeś model w wersji Mk.Vc. Problem tylko w tym, że na fotkach mamy wersję Mk.Vb, co zresztą jest zgodne z informacją, że główne elementy składowe zestawu to HobbyBoss który robi tylko tę wersję Złośnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwię się nieco, że wykorzystałeś śmigło z Italerki, jest to jedna ze słabszych rzeczy w tym zestawie.

 

Jest i tak po sto kroc lepsze od tego "czegos" stworzonego przez Hobby Bossa

 

Napisałeś, że zrobiłeś model w wersji Mk.Vc. Problem tylko w tym, że na fotkach mamy wersję Mk.Vb, co zresztą jest zgodne z informacją, że główne elementy składowe zestawu to HobbyBoss który robi tylko tę wersję Złośnicy.

 

Owszem, zgadam sie ze w/g Hobby Bossa to wersja "B", ale porownujac wielkosc osony na magazynek dzialka z planami odnosze wrazenie ze jak na wersje "B" jest ona za duza i niestety ciut za waska jak na wersje "C"

Czyli mamy wersje "B/C"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej widoczne od osłony zamka jest brak drugiej "lufki" trzy działkach. Skrzydło typu C, zwane czasem uniwersalnym miało możliwość montażu dwóch działek obok siebie (nie tylko). Jak w płacie nie było drugiego działka to miejsce po nim było zaślepione.

 

Tu masz pokazane jak to wyglądało:

http://www.spitfiresite.com/reference/variants-technology/2008/04/hispano-cannon.htm

a tu pokazane różnice pomiędzy poszczególnymi typami płatów

http://www.spitfiresite.com/reference/variants-technology/2008/04/spitfire-wings-01.htm

 

Zresztą na fotkach widać, żę płaty z HB bardzo dobrze odwzorowują wersję Mk.Vb

Tu masz schemat właśnie takiego płata.

 

spitfirevb24reviewbg_comparewing3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.