Jump to content

Kamil K.

Members
  • Content Count

    1,542
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

30 Excellent

Personal Information

  • Location
    Kielce

Recent Profile Visitors

224 profile views
  1. Cześć, Jeszcze nie fotki z budowy, chociaż już walczę z układem jezdnym. Ale dzisiaj dostałem od pewnego Serba te dwa zdjęcia: - na 99% pochodzą z czasów powojennych, podejrzewam, że z 2000 roku - z tego roku pochodzi mnóstwo zdjęć sprzętu VRS ze składu w Bijeljinie. I, wszystko na to wskazuje, że jest to interesujący mnie Hellcat: - identyczna flaga na przednim pancerzu - bardzo podobne zabrudzenia na tylnym pancerzu - wprawdzie brak dopancerzenia na stanowisku Browninga, ale większość z wozów z tego okresu jest pozbawiona takich wojennych modyfikacji. Dodatkowo na tych nowych fotkach widać, że na tylnym pancerzu wieży brakuje dwóch ogniw gąsienicy... zupełnie jak na screenie z Hellcatem spod Gorazde z 1994 roku! Ma on też bardzo podobne zabrudzenia na lufie i tylnej części kadłuba - no i wspomniane wyżej stanowisko CKM Browning z dopancerzeniem, tyle że przykryte plandeką. Innymi słowy, wszystko wskazuje na to, że Serbowie po 4 dniach odbili swoje stanowiska razem z Hellcatem. Z jakiegoś powodu Bośniacy nie próbowali ściągnąć go z pozycji, ani nawet nie wysadzili go w powietrze. Być może po prostu nie mieli czym. Faktem jest jednak, że historia tego Hellcata jest znacznie ciekawsza i że przez całą wojnę był w linii. Przeczucie mnie nie myliło. Pozdrowienia!
  2. Coś tam ma, ale raczej bardzo szczątkowe.
  3. Dziękuję wszystkim jeszcze raz. Zdjęcia na zdjęciach wyszły dramatycznie słabo, choć są naprawdę fajnej jakości - mój błąd, bo wybrałem błyszczącą powłokę, która odbija wszystko dookoła. Na żywca wyglądają znacznie lepiej. Chciałbym, nawet znajomy z Serbii miał mi załatwić żywiczną wieżę M-84, ale temat jakoś umarł śmiercią naturalną z jego strony niestety. 😞
  4. Dziękuję wszystkim pięknie! ... Właśnie sobie przypomniałem, że dobrze by było jeszcze zrobić to otwarte pudełko (?) leżące przed włazem dowódcy i dokleić antenę. Także skucha z mojej strony
  5. Cześć, Model oficjalnie skończony. 😉 W zamyśle miała to być polska wersja T-55, za czym świadczyło sporo detali na oryginale, zrobiłem co mogłem, żeby było w miarę zgodnie z kwitami, ocena należy do Was. Pojazd z 65 Ochronnego Pułku Zmotoryzowanego Armii Republiki Serbskiej, sfotografowany 18 września 1995 w Sanskim Moście w Bośni. Skromniutka podstawka ma nawiązywać do miejsca wykonania zdjęć/filmu. Pełna historia w wątku warsztatowym. [KLIK] Co tu dużo mówić... Dziękuję wszystkim podpowiadającym, szczególnie tym znającym się na T-55. Parę rzeczy można by poprawić, szczególnie tobołki, ale w tym momencie to jest max tego, co mogłem z nimi zrobić. Miłego oglądania. 😉 Pozdrowienia!
  6. Raczej bez tego się nie obejdzie. 😕 Dzięki, rozejrzę się, popytam, pomyślę, pokombinuję. 😉
  7. Otóż to - NATO zrobiło sobie z Bośni poligon doświadczalny, szczególnie dla amunicji ze zubożonym uranem... ale wracajmy do modelu. Hellcat to nie jest zbyt popularny model, dlatego pomyślałem sobie, że przy okazji warsztatu może uda się zebrać trochę kwitów na jego temat i rzeczy, które można poprawić, żeby model trochę bardziej przypominał oryginał. Pewnie sporo wyjdzie dopiero w trakcie, ale już teraz mogę powiedzieć, że: Model AFV nie jest idealny, ale z tego co udało mi się wyczytać i tak lepszy od Academy. Czeka mnie jednak parę niewdzięcznych przeróbek, ale nie ukrywam, że mam ochotę trochę podłubać: - wypadałoby dorobić mnóstwo spawów na wieży i kadłubie - nie mam jeszcze pojęcia jak, ale fajnie byłoby zrobić od nowa siatki nad silnikiem. Blachy Eduarda są niedostępne, zresztą wyglądają bardzo słabo. - obniżyć nieco położenie kół podtrzymujących gąsienice – AFV dość mocno to skopał i chyba nawet zdali sobie z tego sprawę w trakcie projektowania modelu – bo dziury na bolce kół zrobili nie w centrum mocowania a przy samym dole, tak jakby chcieli choć odrobinę położenie rolek podtrzymujących obniżyć. - koła w modelu AFV tylko z daleka przypominają oryginały. Ale trafiłem na żywiczne koła Trakz nieprodukowane od kilkunastu lat w bardzo dobrej cenie, więc łatwo będzie je zastąpić. Myślę, że różnica jest kolosalna. Podobno pasowałyby też koła od Academy/ M24 Chaffee z Italerii, ale to już trochę dyskusyjne, żeby kupować model dla kół. 😉 Podobnie rzecz się ma z kołem napinającym, ale tu nie wiem czy dam radę coś wykombinować. - oryginał ma w wieży zamocowane radio R-112/113, będę musiał wystrugać od podstaw coś, co z daleka będzie je przypominać. - zestawowa lufa aluminiowa jest za długa, ale tanim kosztem można wziąć tą od RB do Shermana - jak widać pasuje idealnie. Gąsienice MasterClub - klasa sama w sobie. Porównując je z gumiakami od AFV widać, że prawdopodobnie nie obejdzie się bez obniżenia rolek podtrzymujących - ogniwka są znacznie grubsze od pasków gumy i nie jestem pewien, czy w ogóle zmieszczą się między rolkę, a górę kadłuba. To Tyle na początek - biorę się do roboty. Pomoc merytoryczną od osób obeznanych w sprzęcie US Army przyjmę bardzo chętnie. Pozdrowienia!
  8. Teraz wszystko jasne. 😉 Cóż, Francuzi parę razy dali się poznać w Sarajewie i okolicach jako Ci, którzy wcale tak łatwo białej flagi nie wywieszają.
  9. Dzięki wszystkim. To po kolei: 2-3 to może nie, bo mi się by z tego zrobiła dioramka, ale kusi mnie, żeby wziąć jednego jegomościa i postawić na Wiedźmie. Trochę się ostatnio usiłuję wprawiać do figurek, może wstydu by nie było. Co do AUF-1 - jest to też jakiś pomysł, ale nie wiem nawet czy mówisz o wozach w białym kamo czy NATO-wskim. Jak białe, to chyba nie czuje się na siłach jeszcze, jak NATO-wskie, to kurde, szczerze, nie podoba mi się ono. Łuski są już kupione i będą leżały obok. Może nie aż tyle, co na filmie, ale nie sposób ominąć taki fajny smaczek. 😉
  10. Witajcie, Bałkany wciągają mocno, więc pozostajemy w Bośni, tylko z jej zachodniej części wracamy nad piękną Drinę. Tym razem czas na pojazd rzadko spotykany na modelarskich forach, czyli M18 Hellcat. A w tym konkretnym malowaniu być może pierwszy raz w ogóle. Jugosławia na początku lat 50-tych kupiła 240 tych wozów. Był to okres zbliżenia z Zachodem i bardzo napiętych stosunków z ZSRR. Choć już wtedy uznawano M18 za wozy przestarzałe i nie posiadające dużej wartości bojowej, to pewna ich część pozostała w jednostkach aż do początku lat 90tych. Reszta była zakonserwowana i czekała w rezerwie. Gdy Jugosławia zaczęła się rozpadać, a tamtejsze narody skakać sobie do gardeł, Hellcaty wyciągnięto z magazynów. Początkowo używała ich JNA, ale szybko trafiły do formujących się Wojsk Republiki Serbskiej, Chorwatów i Bośniaków. Początek wojny w Bośni jest bardzo słabo znanym tematem. W 1992 roku w zasadzie nie było na miejscu zagranicznych dziennikarzy, a już na pewno nie w miejscach pokroju doliny Driny. Rozpoczęły się pierwsze czystki etniczne(działało to oczywiście w dwie strony, ale w innych proporcjach), wojska JNA/VRS wkraczały do kolejnych wsi, miast i miasteczek. Ale i organizowała się bośniacka samoobrona. M.in. wokół enklawy Gorażde, której obrzeża będą nas tym razem interesowały. Konkretnie – wsie Zebina Suma i Obadi. Front w tym miejscu ustalił się na rzece Osanicy i w zasadzie bez zmian przetrwał przez niemal całą wojnę. Ani Serbowie nie zdołali go nigdy w tym miejscu przełamać i przesunąć, ani Bośniacy trwale odrzucić Serbów dalej na południowy zachód. W ciągu 1992 roku tylko na tym małym odcinku frontu zginęło ponad 100 bośniackich żołnierzy, co jak na warunki jugosłowiańskie jest naprawdę sporą liczbą. Jednak w grudniu 1992 roku bośniackie milicje odniosły tu spory, ale nietrwały sukces. Przegonili Serbów z ziemianek i okopanych stanowisk. Popłoch musiał być spory, bo ci pozostawili na stanowisku nawet interesującego nas M18. Ostatecznie po 4 dniach Bośniacy wycofali się na swoje pozycje. Co stało się z tym M18 – nie wiadomo. Istnieje jakiś tam drobny cień szansy, że M18 został na powrót przejęty przez Serbów - zastanawiający jest ten wóz, który wypatrzyłem na nagraniu z 1994 roku - wygląda jakby pod plandeką miał podobnie opancerzone stanowisko Browninga. Ale czy to ten sam wóz nie da się rozstrzygnąć - brak zdjęć/ujęć od przodu. Z filmu (od 21:40), który przy tej okazji nakręcono dowiadujemy się gdzie rozgrywa się akcja i że tego wyczynu dokonali żołnierze z batalionu z Rogaticy. Zaś Serbowie wieś Obadi najpierw spalili, a potem wykopali sobie ziemianki i stanowisko dla Hellcata na muzułmańskim cmentarzu. Dość makabrycznie… Na dwugodzinnym nagraniu możemy obejrzeć serbskie pozycje, interesujący nas M18 jest nagrany niemal z każdej strony, choć jakość pozostawia wiele do życzenia. Są też niezbyt miłe obrazki Bośniaka z głową obciętą rzekomo przez Serbów. Ten etap wojny, bez międzynarodowych obserwatorów należał do wybitnie brutalnych. Dość powiedzieć, że… to żołnierze bośniaccy do tej pory bujają się po sądach za zbrodnie dokonane w tym rejonie w 1992 roku! Pod koniec ubiegłego roku czterech z nich zostało skazanych na kary od 5 do 14 lat więzienia, m.in. za ucinanie głów, genitaliów i ataki na kolumny cywilne. Niech ten krótki opis da Wam wyobrażenie jak brutalny był ten konflikt pomiędzy de facto dawnymi sąsiadami i jak wielu wciąż jeszcze nie doczekało się kar, mimo, że od końca wojny mija 25 lat. Tymczasem wracamy do modelu. M18 zawsze mi się podobał, a ten egzemplarz daje możliwość, żeby trochę się pobawić malowaniem i przeróbkami. Opancerzone stanowisko browninga będzie na pewno wyglądało bardzo ciekawie, a do kompletu chciałbym pojazd umieścić na podstawce inspirowanej nagraniem – prawdopodobnie w formie przekroju tego okopu, tak żeby jedna strona gąsienic była w pełni widoczna. No ale to wszystko się dopiero zobaczy. 😉 Pozdrowienia!
  11. Masz rację, chyba podsieję trawy przy gąsienicach.
  12. Cześć, Przez parę ostatnich dni to były takie ostateczne ostateczności - tu coś dodać, tam poprawić, tu się coś przypomni... Niewdzięczna robota, na której chyba schodzi mi najdłużej zawsze. Troszkę popracowałem nad malowaniem tobołków. Dodałem parę detali, których brakowało - lejek na podstawie od lampy na wieży, jakiś dziwny papier na błotniku i takie tam. No i podstawka - kawałek terenu widoczny na filmie, z którego pochodzi większość kwitów. Nic specjalnego. Model odstoi swoje na półce, dojdą tabliczki na podstawkę i zrobimy galerię. No chyba, że coś się po drodze urodzi do zrobienia/poprawienia/etc - jeszcze są na to szanse. 😉 Pozdrowienia!
  13. W kapcie przystrojony, gumą obłożony, mocniej usyfiony. Czas na wykończeniówkę, podstawkę i do galerii. Pozdrowienia!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.