Jump to content

Abominus

Members
  • Content Count

    244
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 Neutral

Personal Information

  • Location
    Olsztyn

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. To jest raczej E-7 wersja....
  2. Panowie ju偶 wam wyja艣niam kto i jak mia艂 do czynienia z t膮 maszyn膮 bo kiedy艣 ostro zg艂臋bi艂em temat i dotar艂em do sedna. Ot贸偶.. Messerschmitt Bf-109E-7/Trop "Czarna 8" pochodzi艂 z jednostki 2 Staffel/JG 27 stacjonuj膮cej w Libii, w okresie wiosna/lato 1941 roku. Pilotem tej maszyny by艂 Feldwebel Franz Elles, kt贸ry rozpocz膮艂 karier臋 bojow膮 w 1940 roku w sk艂adzie 1 Staffel/JG 27 i bra艂 udzia艂 w Bitwie o Angli臋 pod okiem 贸wczesnego d-cy I/JG 27, Eduarda Neumanna. Przeniesiony wraz z ca艂ym swoim dywizjonem do Afryki P艂n. na pocz膮tku 1941 roku. Tam trafi艂 do 2 Staffel i lata艂 jako skrzyd艂owy zdobywcy 呕elaznego Krzy偶a-Karla Wolfganga Redlicha. Podczas licznych akcji nad afryka艅skim niebem, Elles uzyska艂 pi臋膰 zwyci臋stw i tym samym zdoby艂 miano Asa. Niestety dzie艅 po odniesieniu swojego pi膮tego zwyci臋stwa, dok艂adnie 11 grudnia 1941 roku, podczas walki powietrznej, Elles broni膮c ogona swojego dow贸dcy, zosta艂 trafiony w ch艂odnic臋 przez Hurricane'a. Zmuszony do l膮dowania za lini膮 wroga zosta艂 wzi臋ty do niewoli. Reszt臋 wojny sp臋dzi艂 w Kanadzie jako jeniec wojenny. Po wojnie Franz Elles zosta艂 zwolniony z wi臋zienia i wst膮pi艂 do niemieckich s艂u偶b dyplomatycznych a z czasem... zosta艂 niemieckim ambasadorem gdzie艣 w centralnej Afryce.锘匡豢 Schroer od Marca 1941 s艂u偶y艂 w 1 Staffel a "Czarna 8" to samolot z 2 Staffel. Co prawda Schroer wykona艂 specjalny lot t膮 maszyn膮 ale TYLKO dwa razy tego samego dnia w kwietniu 1941 roku (tu偶 po przybyciu do Gazali), SPECJALNIE dla reporter贸w Luftwaffe, kt贸rych wys艂ano do Afryki by "zarejestrowali" debiut bojowy JG 27 o czym wspomina艂 w swoim dzienniku bojowym. Normalnie podczas wiosny/lata 1941 roku lata艂 w 1 Staffel maszynami o numerach "10" a potem "11". Z drugiej strony Elles zdoby艂 swoje pierwsze zwyci臋stwo 16 Maja 1941 roku, czyli miesi膮c po tym jak przelecia艂 si臋 t膮 maszynk膮 Schroer. Zatem popularna fotka "Czarnej 8ki", na kt贸rej wida膰 4 zaznaczone zwyci臋stwa, musi przedstawia膰 siedz膮cego za sterami Fw. Ellesa.锘 Nawet gdzie艣 na dysku mam fotk臋 tego Felwebla. Pozdro!
  3. Siemka! Tak na szybko wrzucam kolejny etap. Ju偶 co艣 tam pomalowane, przybrudzone, kalki po艂o偶one (nie wsz臋dzie). Potem lakier b艂yszcz膮cy, zapuszczenie linii, dopieszczenie syfu tam gdzie to b臋dzie potrzebne, matowy lakier i galeria.
  4. 艢wietnie wykonany modelik jak偶e 偶a艂o艣nie przemy艣lanej konstrukcji.
  5. Uwielbiam ca艂膮 t臋 gromadk臋 :D:D
  6. Co艣 tam ruszy艂o do przodu....
  7. Gram do tej pory i chyba nigdy mi si臋 ta gra nie znudzi 馃槈
  8. Nie bardzo wiem o co Ci chodzi ale je艣li masz na my艣li gr臋, to .... gram od 2005...
  9. Chodzi艂o mi w艂a艣nie o przyk艂ad ataku od przodu, maj膮c ot tak na my艣li przyk艂adowo wersj臋 dzienn膮 tego bombowca i jestem pewien, 偶e np. dobrze odmierzona seria prosto w kabin臋 takich 4 x 20mm cho膰by Hawker Tempest'a, zrobi艂a by wewn膮trz sieczk臋.
  10. Dzi臋ki za opinie!! Ja osobi艣cie wol臋 starsze wersje Dorniera. Nie chcia艂bym siedzie膰 w takim kokpicie na miejscu za艂ogi. Jedna seria dobrze uzbrojonego alianckiego fightera i praktycznie p贸艂 za艂ogi ma pozamiatane hehe.
  11. Siemka! Na r贸wni z Hurr'ym robi艂em tego Spitka. Zestaw ka偶dy zna bo te偶 ju偶 na 艂amach forum by艂o go sporo. Modelik jest mini replik膮 samolotu Supermarine Spitfire Mk.Ia o kodzie bocznym DW-O i nr. seryjnym L1043, kt贸ry w lipcu 1940 roku stacjonowa艂 na lotnisku Biggin Hill w Anglii na stanie 610 Sqn RAF. Egzemplarz ten zbudowany zosta艂 w Estleigh i wyposa偶ony w silnik Merlin III. 6 grudnia 1939 roku przekazany do 610 Dywizjonu RAF stacjonuj膮cego w Wittering. Pilotowany przez nast臋puj膮cych pilot贸w w poszczeg贸lnych dniach: Sgt Medway: 22 luty 1940; F/O Wilson: 12 marzec 1940; Sgt Jenkins: 21 maj 1940 , 25 maj 1940, 26 maj 1940 ; P/O Litchfield: 24 maj 1940; Sgt Arnfield: 29 maj 1940, 30 maj 1940, 31 maj 1940. W tym czasie samolot stacjonowa艂 na lotniskach Prestwick, Biggin Hill, Gravesend i ponownie w Biggin Hill. 1 sierpnia 1940 samolot przekazano do 266 Dywizjonu RAF a nast臋pnie 9 wrze艣nia 1940 do 7 Dywizjonu Szkoleniowego RAF w Hawarden (hrabstwo Flintshire, Walia). Tam samolot uleg艂 powa偶nemu uszkodzeniu w dniu 24 wrze艣nia 1940 roku podczas l膮dowania, kiedy to podwozie uleg艂o z艂o偶eniu. Samolot naprawiono. Po przemianowaniu 7 Dywizjonu Szkoleniowego na 57 Dywizjon Szkoleniowy, 12 sierpnia 1941 podczas powrotu z lotu treningowego pilot samolotu podchodz膮c do l膮dowania zahaczy艂 o drzewo w wyniku czego maszyna uleg艂a totalnemu uszkodzeniu i nienadaj膮c si臋 ju偶 do naprawy 18 sierpnia 1941 roku zosta艂a spisana na straty.
  12. Jak w tytule. O samym modelu nie b臋d臋 si臋 zbytnio rozpisywa艂 bo ten zestaw jest do艣 popularny i by艂 ju偶 prezentowany na forum z miliony razy. Dok艂adam i ja milion pierwszego od siebie. B臋dzie za to nieco wi臋cej fakt贸w historycznych o samej maszynce i jej pilocie. Hurricane Mk. I KW-Z o numerze seryjnym L1592, kt贸ry obecnie znajduje si臋 w Science Museum w Londynie, by艂 czterdziestym sz贸stym egzemplarzem produkcjnym Hawker'a z pocz膮tkowej partii przekazanej do RAF, gdzie s艂u偶y艂 najpierw w 56 Dywizjonie RAF. Potem kolejno w 17, 87, 43 Dywizjonie zanim w listopadzie 1939 roku wr贸ci艂 ponownie do 17 Dywizjonu a potem w styczniu 1940 roku znalaz艂 si臋 w 152 Dywizjonie. Znajduj膮c si臋 raz jeszcze w 43 Dywizjonie, 26 maja w samolocie zosta艂o zdemontowane dwu艂opatowe drewniane 艣mig艂o a w jego miejsce zamontowano trzy艂opatowe 艣mig艂o o zmiennym skoku oraz opancerzenie. Kilka dni p贸藕niej samolot zosta艂 uszkodzony podczas akcji 1 czerwca nad Dunkierk膮 w walce z Messerschmittami. W贸wczas maszyn臋 pilotowa艂 Pilot Officer Charles Anthony Woods-Scawen, kt贸ry zdo艂a艂 doci膮gn膮膰 do lotniska w Tangmere i tam l膮dowa膰 ze schowanym podwoziem, dokonuj膮c dalszych uszkodze艅 p艂atowca. Naprawiona maszyna trafi艂a do 615 Dywizjonu (KW-Z) w lipcu a ju偶 18 sierpnia 1940 roku pilotowana przez P/O David'a Looker'a dozna艂a jeszcze wi臋kszych uszkodze艅 po walce z Messerschmittami i awaryjnym l膮dowaniu w Croydon. Ponownie naprawiony samolot sp臋dzi艂 reszt臋 "s艂u偶by" w jednostkach drugoliniowych a偶 do 1944 roku, w kt贸rym wystawiono j膮 na ekspozycj臋 w Science Museum w Londynie. Odrestaurowan膮 na pocz膮tku lat 60-tych maszyn臋 i wystawion膮 ponownie na pokaz w 1963 roku mo偶na ogl膮da膰 do dzi艣. Pilot Officer David John Looker uczy艂 si臋 w Eton i w latach trzydziestych by艂 cz艂onkiem brytyjskiej czteroosobowej dru偶yny bobslejowej, kt贸ra wygra艂a mistrzostwa 艣wiata w latach 1937/38, w tej konkurencji. Po zdobyciu licencji pilota w Heston, do艂膮czy艂 do 615 Dywizjonu Pomocniczych Si艂 Powietrznych w Kenley w 1938 roku. B臋d膮c ju偶 w pe艂ni przeszkolonym pilotem, zosta艂 powo艂any do s艂u偶by sta艂ej 24 sierpnia 1939 roku. 15 listopada 1939 roku, wraz z ca艂ym 615 Dywizjonem, Looker trafi艂 do Francji. Tam 15 maja 1940 roku odnotowa艂 zespo艂owe zniszczenie Henschla Hs 126, ale jego Hurricane o nr. seryjnym P2554 zosta艂 nast臋pnie trafiony przez flak a pilot opu艣ci艂 samolot ratuj膮c si臋 skokiem i wyl膮dowa艂 na polach Waterloo. Z powa偶nie rann膮 nog膮, Looker'a odes艂ano do Brukseli a nast臋pnie spowrotem do Anglii. 13 czerwca Looker znajdowa艂 si臋 w szpitalu wojskowym w Shenley tu偶 przed p贸j艣ciem na zwolnienie lekarskie. 27 lipca po pozytywnym orzeczeniu komisji lekarskiej, Looker powr贸ci艂 do s艂u偶by. 18 sierpnia Hurricane o numerze seryjnym L1592, kt贸rym lecia艂, zosta艂 powa偶nie uszkodzony przez Bf 109 nad Sevenoaks. Podczas pr贸by l膮dowania awaryjnego w Croydon, ostrzela艂a go w艂asna artyleria przeciwlotnicza, po czym maszyna zary艂a nosem w ziemi. Lotnisko mia艂o by膰 w艂a艣nie bombardowane przez Luftwaffe a ca艂y personel skry艂 si臋 w schronach. Przypadkiem jaki艣 kapral zauwa偶y艂 Hurricane'a na 艣rodku lotniska, wskoczy艂 za kierownic臋 auta pomocniczego i pop臋dzi艂 w strone rozbitego samolotu. Chwyci艂 Looker'a za spadochron i wywlek艂 go z kabiny a nast臋pnie zabra艂 do schronu. Looker sp臋dzi艂 troch臋 czasu w szpitalu a nast臋pnie 30 wrze艣nia powr贸ci艂 do s艂u偶by w 615 Dywizjonie. Kilka dni potem, 9 pa藕dziernika odes艂ano go do 607 Dywizjonu w Turnhouse, sk膮d miano go oddelegowa膰 na instruktorskie szkolenie. Nast臋pnie 1 pa藕dziernika zosta艂 wys艂any dalej do 5 Dywizjonu Szkolnego na kurs instruktorski. W grudniu wyjecha艂 do Kanady jako personel lataj膮cy szko艂y. Jego dalsza s艂u偶ba nie jest udokumentowana, a偶 do momentu zwolnienia z RAF'u w 1945 roku, ju偶 w stopniu Kapitana. Zmar艂 w styczniu 1995 roku. Dodam jeszcze tylko, 偶e w oryginale masz anteny jest starego typu o co nie pokusi艂 si臋 Airfix, daj膮c w zestawie maszt ju偶 z p贸藕niejszych wersji Hurricane'a. Taki szczeg贸lik.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.