Jump to content

Samoloty lat 50,60,70 tych Delta Dart


Recommended Posts

Po dluższej przerwie powracam do tematu bojowych samolotów z lat50,60,70 -tych.Tym razem prezentuje model myśliwca F-106 Delta Dart.Model z paru dobrych lat z firmy monogram.Jak na dwudziestoletni model zadziwia bardzo szczegółowe wykonanie przedzialu bojowego i wnek podwozia,z reszta też nie jest źle.Sam model bardzo ładnie sie sklada.I to tyle pochwał:) Po wymalowaniu modelu i przygotowaniu pod kalki zaczął sie "sajgon".Stare kalki doslownie rozpadaly sie w rękach.Jakoś wszelakimi miksturami trochę je naprawilem i niczym saper na polu minowym polozylem to badziewie.Jednak wzorki na stateczniku pionowym i jedna gwiazda poszla w "krzaki".Gwiazde wysuplałem z F-102 ale z ogonem to juz gorzej.Tu zabawilem sie w artystę i pomalutku jakos to stworzyłem.

Przez ta gimnastyke model raczej nie wygląda na cudo ,no ale cóz ,niech tak pozostanie .Przynajmniej wielbiciele krytyki bedą mogli sobie poużywać:):)

Dzięki uprzejmości Wikipedi, pare faktów z histori tego platowca

,,

 

Convair F-106 Delta Dart — amerykański naddźwiękowy myśliwiec przechwytujący zbudowany przez wytwórnię Convair dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych i użytkowany przez nie w latach 60. i 70. XX wieku. Maszynę określano jako zaawansowany myśliwiec przechwytujący i był ostatnim dedykowanym do takich zadań samolotem w amerykańskich siłach powietrznych.Samolot F-106 Delta Dart został zbudowany w ramach projektu zaawansowanego myśliwca przechwytującego, który zaczęto realizować pod koniec lat 50. Początkowo rolę tę miał spełniać samolot F-102 Delta Dagger, ale długi i kłopotliwy program rozwojowy tej maszyny spowodował, że 17 czerwca 1956 rozpoczęto budowanie opartego na F-102, ale będącego całkowicie nową konstrukcją samolotu, który oznaczono F-106 Delta Dart.

 

Pierwsze testy w locie przeprowadzone pod koniec 1956 i na początku 1957 roku pokazały, że nowa maszyna charakteryzuje się o wiele gorszymi parametrami niż zakładano. Program rozwojowy maszyny był zagrożony, ale dzięki zamówieniu złożonym przez siły powietrzne na 350 zamiast planowanych 1000 maszyn prace kontynuowano. Po wprowadzeniu drobnych zmian konstrukcyjnych rozpoczęto dostawy maszyn F-106A i dwumiejscowych F-106B do jednostek.

 

W grudniu 1959 na samolocie F-106 Delta Dart ustanowiono rekord prędkości osiągając 2455,79 km/h na pułapie 12 300 metrów.

 

F-106 był wyposażony w zintegrowany system kierowania ogniem Hughes MA-1, połączony z naziemnym półautomatycznym systemem naprowadzania. Uzbrojenie główne stanowiły cztery kierowane pociski rakietowe AIM-4 Falcon umieszczone w komorze uzbrojenia w kadłubie i jeden przeciwlotniczy pocisk AIR-2 Genie z głowicą jądrową służący do niszczenia całych formacji bombowców. System kierowania ogniem MA-1 okazał się bardzo kłopotliwy i podczas całego okresu jego użytkowania był modyfikowany ponad 60 razy.

 

Samoloty F-106 Delta Dart były użytkowane przez USAF głównie na kontynencie amerykańskim, przez krótki czas także w Niemczech i Korei Południowej. Planowano użyć tych maszyn do działań w Wietnamie, ale ostatecznie nigdy nie zostały wykorzystane bojowo, ani żadne państwo poza Stanami Zjednoczonymi nie posiadało ich na swoim wyposażeniu. Po rozwiązaniu najpoważniejszych problemów F-106 był samolotem lubianym przez pilotów i porównywalnym pod względem parametrów do F-4 Phantom II, dorównując mu zwrotnością i górując przyspieszeniem. Głównym niedostatkiem w porównaniu z Phantomem było gorsze uzbrojenie rakietowe i radar.

P2100492.jpg

P2100493.jpg

P2100494.jpg

P2100495.jpg

P2100496.jpg

P2100497.jpg

P2100498.jpg

P2100499.jpg

Link to post
Share on other sites

cytuję: "...jedna gwiazda poszla w "krzaki"..."

 

czy to znaczy że krzaczek się rozmnożył???

 

A samolocik... ładny, czysty... tylko taki smutnoszary jak ta aura za oknami...

konstrukcja ciekawa... zwłaszcza ta atomówka na całe eskadry - ciekawe jak tu zaliczać zestrzelenia???

Link to post
Share on other sites
cytuję: "...jedna gwiazda poszla w "krzaki"..."

 

czy to znaczy że krzaczek się rozmnożył???

 

A samolocik... ładny, czysty... tylko taki smutnoszary jak ta aura za oknami...

konstrukcja ciekawa... zwłaszcza ta atomówka na całe eskadry - ciekawe jak tu zaliczać zestrzelenia???

Czasy tez byly wtedy nieciekawe i szare(ciągle straszenie bronia masowego rażenia) to i samolot szary

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.