Jump to content

PZL 230F SKORPION Accura - Euromodel


fiedotow
 Share

Recommended Posts

In box… a raczen In worek, bo tak zapakowany jest model, który chcę zaprezentować. Zna go chyba większość modelarzy. Może nie z bezpośredniego kontaktu z nim ale z Allegro, czasopism idt.

Jest to PZL 230F Skorpion firmy ACCURA – EUROMODEL.

Sam model jest praktycznie rzadkością. Nie produkowany od lat jest dla niektórych z nas punktem honoru w zdobyciu go. Tak było i ze mną. Od pierwszych artykułów prasowych, prezentacji telewizyjnych samolot ten fascynował mnie.

Ale o modelu, bo historię Skorpiona większość zainteresowanych zna, a kto dociekliwy, to sobie poradzi.

A więc model.

Przesyłkę otrzymałem dziś po południu. Po rozpakowaniu paczki zobaczyłem znany z Internetu czarno – biały wizerunek Skorpiona w fikcyjnym malowaniu z podaną skalą i nazwą producenta (1).

W worku foliowym (2) z zatrzaskiem znajdują się 22 części odlane z żywicy, dwa „szkła” kabiny vacu (6), instrukcja z rysem historycznym i opisem konstrukcji oraz techmodowska kalkomania (5) przeznaczona do Su 22 M4K.

Same części to elementy o pancernej wręcz grubości ścianek. Konia z rzędem temu, kto znajdzie jakiekolwiek ślady podziału blach. Wstępne dopasowywanie części pozostawia wiele do życzenia i nawet kołki ustalające lepiej jest spiłować. Wnętrze kabiny to fotel w ogólnym zarysie przypominający planowanego Martin Bakera, wanna z tylną wręgą jako żywo przypominającą tę z zestawu Mig 21 KP i klocek żywicy mający być tablicą przyrządów (7). Uzbrojenie to podwieszany zasobnik z działkiem i pylony (chyba protoplasta również z KP), które nie wiadomo gdzie przykleić. Podwozie przednie – jednoczęściowe. Główne składa się z goleni i koła. Koła są w tym modelu chyba najlepszym elementem, bo posiadają jakiś rysunek tarcz…

Producent nie przewidział wnęk podwozia, ponieważ w założeniach projektu PZL 230 F pokrywy miały się zamykać po wypuszczeniu podwozia. Silniki zioną pustką i przerażają kołki ustalające. Kabina dość sztywna i przejrzysta – też duży plus, gdyby można było cokolwiek pokazać w kabinie.

Ufff… Ale się przejechałem. Ale moje wywody nie mają na celu zdyskredytować wytwórcę. Podziwiam odwagę podjęcia takiego tematu. W opisie czytamy, że tworząc model opierano się na dokumentacji fabrycznej PZL Warszawa – Okęcie. Prawdę mówiąc porównując elementy modelu z dostępnymi zdjęciami widać prawidłowość geometrii płatowca. Jako, że mamy do czynienia z modelem opartym u makietę koncepcyjną, budując model otwiera się przed nami możliwość wykazania się własną inwencją w wyposażaniu Skorpiona. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. A malowanie? Od czego fantazja?

Podsumowując zatem stwierdzam, że dobrze, że mamy ten model. Jakby nie patrzeć to jakiś kawałeczek historii Polskich Skrzydeł. Model nie należy do łatwych a modelarzy przyzwyczajonych do perfekcyjnych modeli żywicznych na pewno rozczaruje. To tyle ode mnie. Teraz kilka zdjęć.

1. p1100986.th.jpg 2. p1100987.th.jpg 3. p1100988j.th.jpg 4. p1100989.th.jpg

5. p1100992.th.jpg 6. p1100993b.th.jpg 7. p1100995.th.jpg

Mimo wszystkich niedostatków zamierzam wykonać Skorpiona. Jeszcze nie wiem, czy jako makietę demonstracyjną, czy jako egzemplarz „lotny”. W oparciu o Skorpiona z Fly – Model mam zamiar wykonać drugi wariant. Jak prace ruszą nie omieszkam powiadomić koleżanki i kolegów.

Pozdrawiam.

Wasz Aleksandr Fiedotow.

Link to comment
Share on other sites

Ślicznie proszę o duuże zbliżenie tego co producent popełnił w kabinie pilota. Może mi się to przydać przy własnej samoróbce. Z góry dzięki!

Może lepiej nie... Tam kompletnie nic nie ma. Klocek imitujący ponoć tablicę, coś fotelopodobnego i niby kokpit z wręgą a'la MiG 21 KP. Brak podziału blach.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.