Skocz do zawartości

[in-box] USS Louisiana 1/700 (Niko Model)


Sebaar

Rekomendowane odpowiedzi

USS Louisiana (BB-19) – amerykański pancernik typu Connecticut, trzeci okręt United States Navy noszący nazwę pochodzącą od stanu Luizjana.

 

Stępkę położono 7 lutego 1903 w stoczni Newport News Shipbuilding & Dry Dock Company w Newport News. Okręt został zwodowany 27 sierpnia 1904, matką chrzestną była pani Juanita LaLande. 2 czerwca 1906 wszedł do służby, pierwszym dowódcą został komandor Albert R. Couden.

 

15 września po rejsie odbiorczym w pobliżu wybrzeża Nowej Anglii okręt popłynął do Hawany w odpowiedzi na apel kubańskiego prezydenta Estrado Palmy o amerykańską pomoc w zdławieniu powstania. Pancernik przewoził komisję pokojową składającą się z sekretarza wojny Tafta i asystenta sekretarza stanu Bacona, która ustanowiła rząd tymczasowy na wyspie. Okręt pozostawał w pobliżu, gdy tworzono rząd, a następnie wrócił z komisją do Fortress Monroe, Wirginia.

 

8 listopada w Piney Point na pokład wszedł prezydent Theodore Roosevelt, po czym okręt udał się w rejs do Panamy, by prezydent mógł zobaczyć postęp prac przy budowie Kanału Panamskiego. W drodze powrotnej pancernik na krótko odwiedził Puerto Rico, gdzie prezydent studiował strukturę administracyjną rządu Commonwealthu. Roosevelt zszedł z pokładu jednostki 26 listopada w Piney Point.

 

W latach 1906 i 1907 pancernik odwiedził Nowy Orlean, Hawanę i Norfolk. Przeprowadził także ćwiczenia w zatoce Guantanamo i był zaangażowany w ćwiczenia bojowe wzdłuż wybrzeża Nowej Anglii. 16 grudnia 1907 opuścił Hampton Roads jako jeden z 16 pancerników wchodzących w skład Wielkiej Białej Floty wysłanej przez prezydenta Roosevelta najpierw na zachodnie wybrzeże USA, a później w dalszy rejs dookoła świata. Rejs ten miał na celu prezentację siły, zwiększenie amerykańskiego prestiżu jako globalnego mocarstwa morskiego i przekonanie Kongresu, że krajowi potrzebna jest silna marynarka wojenna i większa flota handlowa. W czasie rejsu pancernik odwiedził Port of Spain, Rio de Janeiro, Punta Arenas i Valparaíso (Chile), Callao (Peru), San Diego i San Francisco, Honolulu, Auckland, Sydney, Tokio, Manila, Xiamen, Chiny; Hongkong; Manila; Colombo; Kanał Sueski i Port Said; Smyrna; i Gibraltar zanim wrócił do USA 22 lutego 1909.

 

1 listopada 1910 po przeglądzie i manewrach dołączył do 2 Dywizji Floty Atlantyckiej i popłynął na wody europejskie, by na wiosnę 1911 przed powrotem do USA odwiedzić porty angielskie i francuskie. Latem uczestniczył w formalnych wizytach w portach północnej Europy: Kopenhagi, Trälhavet (Szwecja), Kronstadt (Rosja) i Kilonii (Niemcy). W tym czasie przechodził inspekcje przeprowadzane przez duńskiego króla Fryderyka VIII, szwedzkiego króla Oskara II, niemieckiego cesarza Wilhelma II i rosyjskiego cesarza Mikołaja II.

 

Pomiędzy 6 czerwca 1913 i 24 września 1915 "Louisiana" odbył trzy podróże pomiędzy portami wschodniego wybrzeża USA a meksykańskimi wodami. W czasie pierwszej (6 lipca – 29 września 1913) chronił życie i mienie amerykańskich obywateli; pomagał wcielać w życie doktrynę Monroe i embargo na broń ustanowione dla zmniejszenia niepokojów rewolucyjnych w Meksyku. Druga podróż (14 kwietnia – 8 sierpnia 1914) przypadła na okres, gdy tarcia pomiędzy Meksykiem i USA osiągnęły najwyższy punkt – w czasie ostrzeliwania i okupacji miasta Veracruz przez Amerykanów. Celem trzeciej była obrona amerykańskich interesów w dniach 17 sierpnia – 24 września 1915.

 

Po powrocie z Zatoki Meksykańskiej okręt został umieszczony w rezerwie w Norfolk i do momentu wejścia Stanów Zjednoczonych do I wojny światowej służył jako okręt szkolny dla podchorążych i członków rezerwy marynarki w letnich rejsach.

 

W czasie I wojny światowej pełnił rolę okrętu szkolnego dla obsługi maszyn i dział, do 25 września 1918 pływał w pobliżu atlantyckiego środkowego wybrzeża USA. Wtedy to wszedł w skład eskorty konwoju do Halifaksu na Nowej Szkocji. Od 24 grudnia pełnił rolę transportowca wojska, odbywając cztery pełne podróże pomiędzy USA i Brestem, przywożąc na kontynent północnoamerykański żołnierzy Stanów Zjednoczonych.

 

20 października 1920 po odbyciu ostatniej podróży powrotnej z Brestu okręt zameldował się w Philadelphia Navy Yard, gdzie został wycofany ze służby, a 1 listopada 1923 sprzedany na złom.

 

za http://pl.wikipedia.org/wiki/USS_Louisiana_%28BB-19%29

 

O rozwoju amerykańskich predrednotów oraz samym rejsie można przeczytać w dwóch artykułach:

Biała Flota Roosevelta- MSiO 1-2008

Wielki rejs Białej Floty- MSiO 3-2008

 

 

W niewielkim pudełku tego polskiego producenta znajdziemy kadłub owinięty folią bąbelkową, 4 woreczki części oraz blaszkę fototrawioną. Całość oceniam naprawdę wysoko, chociaż sam model jest przeznaczony dla doświadczonych modelarzy.

 

th_DSCF3800.jpgth_DSCF3768.jpg

th_DSCF3777.jpgth_DSCF3772.jpgth_DSCF3816.jpg

th_DSCF3813.jpgth_DSCF3812.jpgth_DSCF3811.jpg

th_DSCF3810.jpgth_DSCF3809.jpgth_DSCF3805.jpg

th_DSCF3778.jpgth_DSCF3794.jpgth_DSCF3791.jpg

th_DSCF3788.jpgth_DSCF3787.jpgth_DSCF3785.jpg

th_DSCF3781.jpgth_DSCF3780.jpgth_DSCF3779.jpg

th_DSCF3795.jpgth_DSCF3798.jpgth_DSCF3797.jpgth_DSCF3796.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.