Guest Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Cześć. Na prośbę jednego z Kolegów, zamieszczam fotorelację z muzeum kolejnictwa w mieście Mulhouse. Nie jest to wprawdzie temat naszego Forum, ale łączy się z naszymi zamiłowaniami w dość luźny sposób - mieści się ono w tym samym mieście, co muzeum motoryzacji (w innej dzielnicy) i jest oddalone o około 100km od muzeum Peugeota w Sochaux (fotorelacje z obu w osobnych tematach): viewtopic.php?t=24142 viewtopic.php?t=24131 Gdyby ktoś był w tych okolicach, lub się tam wybierał, to warto również odwiedzić muzeum kolejnictwa, nie będąc nawet wielkim miłośnikiem kolei, ze względu na ciekawe pojazdy. Niestety jeśli chodzi o fotorelację, jest jeden mały problem, który zaraz zauważycie. Muzeum jest nietypowe - całość zbiorów mieści się w dwóch ogromnych halach. Pierwsza z hal, według zamysłu twórców, jest ciemna - prawdopodobnie chodzi o symbolizowanie nocy. Nie przeszkadza to w oglądaniu, tworzy wręcz bardzo przyjemny i nastrojowy klimat, jednak kompletnie nie nadaje się do fotografowania - zwykły, kompaktowy sprzęt sobie nie radzi i na fotkach prawie nic nie widać. Wahałem się, czy je zamieszczać, ale ostatecznie postanowiłem je pokazać w celach poglądowych, żebyście zobaczyli, co się tam mieści. Zdaje sobie jednak sprawę, że te fotki są bardzo złej jakości :( Do niektórych pojazdów można było wejść, pooglądać, pomacać, większość jednak była do oglądania tylko z zewnątrz. Nad fotkami będę zamieszczał słowo komentarza, żeby nieco przybliżyć to, co widać. 1. Hala pierwsza - ciemna. Fragment stacji kolejowej Mulhouse: Ciekawy wagon motorowy - na gumowych kołach: W niektórych miejscach są scenki sytuacyjne: Maszynownia tego "gumowca": Orient Express i jedna z pierwszych lokomotyw, jaka go prowadziła: Tu już wagony tego słynnego pociągu, choć nie tak stare, jak lokomotywa: W środku luksus: ...oraz scenki niczym z powieści Agathy Christie: Kuchnia w Orient Expresie: Do tego wagonu można było wsiąść: Dawniejszy wagon piętrowy. Tylko piętro było trochę mało komfortowe w ziemie: A tu mamy wagon klasy IV, w którym podróżowało się z żywym inwentarzem: Jeden z pierwszych wagonów paryskiego metra, który również można było zobaczyć od środka: Tu największa lokomotywa z całego muzeum: ...a widać to na tym zdjęciu: Mniejsze lokomotywy: Pociąg roboczy - pług: ...i jego przekrój: ...wraz z lokomotywą popychającą: Inny pociąg roboczy z wagonem motorowym i platformą: Jakaś lokomotywka wojskowa: A tu scenka z jakiejś katastrofy kolejowej - przewrócony parowóz: 2. Przejście między halami. Starsi mogą odpocząć, popijając kawę z widokiem na parowóz, młodsi, z fascynację, poobserwować ruch na makiecie. 3. Hala druga - jasna. Na ścianie wyposażenie starej nastawni: I przeróżne, stare, a nawet bardzo stare lokomotywy: ...oraz wagony: Nieco późniejsze parowozy: Ten jest piękny: Era elektryczności na kolei: Jeden z nielicznych diesli: Tabliczka na tej lokomotywie informuje o światowym rekordzie prędkości - 331km/h. I jest podany rok - 1955... Ja się pytam Panowie, gdzie jest nasze PKP? Szybkie wagony motorowe: Dawniejsze pojazdy drogowe (oczywiście chodzi o drogę żelazną, tak potocznie mówi się o drezynach i maszynach roboczych): Jest też specjalistyczny wagon (chyba do gabarytów): Dla ciekawskich jest przekrój przez lokomotywę elektryczną: I chyba najciekawsza lokomotywa edukacyjna: ...pod którą można wejść i zobaczyć, jak wygląda od spodu: ...do paleniska której można zerknąć: ...i co najlepsze, zobaczyć, jak wygląda kocioł parowy w przekroju: Można również zobaczyć z bliska silniki lokomotyw spalinowych (diesli): I na koniec, model dawnej stacji testowej dla lokomotyw parowych. Oczywiście model w pełni funkcjonalny - wszystko pracowało, jak w prawdziwym stanowisku. Żałuję, że nie nagrałem filmiku, ale chyba brakło mi miejsca na karcie: Mam nadzieję, że choć trochę Was zachęciłem do odwiedzenia takiego muzeum. Ma ono trochę inny charakter, niż te znane w Polsce - eksponaty nie stoją pod chmurką, więc zła pogoda nie przeszkadza w zwiedzaniu, nie niszczy i nie brudzi eksponatów. Pozdrawiam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bodzio Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Ten jest piękny Ale nie tak dostatecznie piękny jak nasza Pm36 : Jak zwykle, fajnie jest "pozwiedzać" dzięki Tobie tak ciekawe miejsca Pozdrawiam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoti Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Wspaniała fotorelacja. Jak miło wspomnieć czasy z kolejkami . Dziękuję za relację. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcin K. Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Dzięki że podzieliłeś się nastrojowym klimatem tego muzeum. Jest na co popatrzeć, oglądam z wielką przyjemnością Pozdrawiam Marcin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eruc13 Posted February 16, 2014 Share Posted February 16, 2014 Boskie muzeum, szczególnie zachwyciłem się elektrowozami retro. Dziękuję za foty. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.