Skocz do zawartości

Alfa Romeo 158 (F1 1950) Smer 1/24


PiterATS

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Myślę, że czas najwyższy pokazać moje zmagania nad tym modelem, ponieważ buduję go sobie powoli już od dość dawna. Modelem tym, a właściwie półproduktem modelu jest bolid F1 Alfa Romeo 158, pochodzący z zestawu Smera.

Mój model będzie przestawiaj bolid nr 34, którym w roku 1950, w pierwszym sezonie istnienia Formuły 1, Juan Manuel Fangio wygrał prestiżowy wyścig o GP Monako. Fangio stał się więc jednocześnie pierwszym w historii zwycięzcą wyścigu w Monako, rozgrywanego w ramach Formuły 1.

 

W trakcie wyścigu:

 

th_Monako1.jpg

th_Monako2.jpg

 

Zwycięstwo:

 

th_Monako3.jpg

 

I plakat wyścigu:

 

th_Monako1950.jpg

 

Jak już mówiłem, model Smera jest raczej półproduktem wyjściowym, do zbudowania modelu na współczesnym poziomie. Ale nie ma co się dziwić, skoro wypraski stworzyli panowie z niejakiej firmy Merit, do tego w latach 60-tych. A więc bardzo dawno.

 

Założyłem sobie by wykonać od podstaw kokpit, uzupełnić i poprawić detale karoserii oraz poprawić koła. Silnika nie ruszałem, ponieważ maska będzie przyklejona na stałe. Na początek prezentuję zdjęcia gotowego kokpitu, które już przewinęły się przez forum:

 

th_DSC04031.jpg th_DSC04032.jpg th_DSC04033.jpg th_DSC04035.jpg th_DSC04037.jpg th_DSC04040.jpg th_DSC04041.jpg th_DSC04042.jpg

 

Kolejnym etapem było złożenie karoserii, co skończyło się zużyciem gigantycznych ilości szpachlówki i papieru ściernego. Po tym uzupełniłem kokpit o wykonane własnoręcznie kalkomanie z zegarami:

 

th_DSC04511.jpg

 

Następnie zabrałem się za powolne uzupełnianie elementów karoserii. Wykonałem swoisty pakiet aerodynamiczny (klapka na atrapie chłodnicy) , brakujące nity, podkładki pod zapinki maski silnika, oblachowanie otworu w masce pod kolektor wydechowy, brakujące oblachowanie spodu. Ponadto wytrasowałem brakujące linie podziału blach, klapek wlewów paliwa i chwytu powietrza oraz poszpachlowałem otwory pod zestawowy wiatrochron, który wykonam całkowicie od podstaw.

 

th_DSC04512.jpg th_DSC04513.jpg th_DSC04514.jpg th_DSC04515.jpg th_DSC04516.jpg

 

Pozostały mi jeszcze do wykonania otworki w masce silnika, pod uchwyty do jej podnoszenia i brakujące 6 skrzel na owej masce. Będę musiał jeszcze raz zrobić klapkę na atrapie chłodnicy, ale z jakiegoś cieńszego materiału. Potem karoseria idzie do malowania

 

I jeszcze zdjęcia całości:

 

th_DSC04517.jpg th_DSC04518.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że ruszyłeś z relacją, kiedy pierwszy raz zobaczyłem zdjęcia twojego modelu byłem naprawdę pod wrażeniem, to najlepsza Alfa jaką udało mi się znaleźć w sieci Wnętrze naprawdę świetnie wykonane, jedyne do czego bym się przyczepił to przydałoby się bardziej zaokrąglić brzegi fotela i krawędź ramy, poza tymi detalami wszystko świetne, możesz ewentualnie dodać nity na desce, dobrze je widać na fotkach

Zastanawiają mnie te blachy na spodzie, mi nie udało się dostrzec czegoś takiego na żadnym zdjęciu

Ale z tego co widzę u Ciebie to w modelu nie będzie aż tyle szpachlowania ile sobie wyobrażałem Kolejna sprawa zasłona wlotu, czy zgodnie ze zdjęciami nie powinieneś zakryć tylko jednego rzędu żeberek?

I jeszcze jedno, ostatnie pytanie: czy mógłbyś opowiedzieć, a najlepiej pokazać jak robisz felgi szprychowe, bo z tego co widziałem wyglądają one naprawdę przekonująco

pozdrawiam i życzę powodzenia w rzeźbieniu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc odpowiadam na sugestie:

- Fotel nie jest jeszcze gotowy, doprowadzę go do stanu używalności, w momencie, tapicerowania tylnej ścianki kokpitu;

- Rama już tak zostanie, podobnie jak nity (ich brak) na desce. W sumie i tak to się nie rzuca w oczy po zamontowaniu kierownicy i fotela;

- Blachy są widoczne na blueprintach modelu 158 i 159, stąd postanowiłem je wykonać. W sumie i tak nie wiem po co je robiłem ponieważ, gdy model na stałe przytwierdzę do podstawki, po skończeniu budowy, i tak nie będzie kompletnie nic widać

- Co do klapki na wlocie, to atrapa chłodnicy posiadała 5 poprzecznych żeberek, podobnie jest w modelu. Na archiwalnym zdjęciu widać natomiast 4 żeberka, a więc piąte górne jest przykryte klapką. Tak też zrobiłem w modelu.

- Koła to długa historia. Powiem tylko tyle, że żeby to jakoś wyglądało, musiałem od podstaw zrobić felgę, w której następnie naplatałem szprychy. Obecnie jednak mam nieco inną koncepcję zrobienia szprych, znacznie łatwiejszą i mniej monotonną. O jej efektach napiszę, jak zda egzamin

Dzięki i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Powoli zabieram się za malowanie modelu.

Po raz pierwszy zastosowałem do malowania bazę samochodową i jestem bardzo zadowolony z efektów. Farba już po pierwszej, średnio-mokrej warstwie pokryła powierzchnię, szybko wyschła, stworzyła trwałą powłokę i co najważniejsze w ogóle nie powstała skórka pomarańczy. Do malowania użyłem klasycznego koloru Rosso Alfa, dobranego z katalogu barw Alfy-Romeo.

Na początek przygotowałem maskę silnika:

 

th_DSC04527.jpg

 

Natomiast co do właściwej kasty, to po nałożeniu podkładu wyszło jeszcze sporo baboli do usunięcia. A więc znowu musiałem zatrudnić spore ilości szpachlówki, co zresztą widać :

 

th_DSC04529.jpg th_DSC04530.jpg

 

Poza tym obecnie na etapie malowania jest dziób. Dostał już czerwoną bazę i żółty kolor na klapkę atrapy chłodnicy, a sama atrapa czeka na malowanie metalizerem i łaszowanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po długich bojach z modelem, udało mi się doprowadzić karoserię do porządku i całość pokryłem bazą. Klapkę atrapy chłodnicy pomalowałem na żółto (własna interpretacja czarno-białych zdjęć), a na samą atrapę dałem czarny łosz. Myślę, że jak na prowizoryczne rozwiązanie problemu, efekt jest zadowalający.

Widok całości, złożonej na sucho:

 

th_DSC04531.jpg th_DSC04534.jpg th_DSC04535.jpg th_DSC04536.jpg th_DSC04537.jpg

 

W sumie nie wiem po co tak długo pracowałem na karoserią, skoro na nieremontowanych oryginałach widać szpary między blachami, nierówne szczeliny między maską silnika a bokiem, gdzie można wsadzić palce, czy też powyginane żaluzje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No kolorystycznie wygląda rzeczywiście świetnie, teraz jeszcze tylko logo i quadrofogilio i będzie stu procentowa Alfa Właśnie co do znaczka ciekawy jestem jak sobie z nim poradzisz, zrobić je porządnie to będzie prawdziwa sztuka. Nie wiem czy dobrze widzę ale czy na spodzie bębnów są ślady po wypychaczach? może to tylko wrażenie.

No i dopiero teraz zwróciłem uwagę że to wzmocnienie we wlocie, tam gdzie wchodzi korba jest za szerokie, na zdjęciach widać że zajmuje trzy żeberka, u Ciebie jest więcej, chyba nie uda się już tego poprawić mimo wszystko i tak jest to pewnie najlepsza Alfetta na świecie

Czekam teraz na resztę detali, no i pewnie jako pancerniak zużyjesz ją jakoś ładnie czy będzie błysk?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

logo i quadrofogilio i będzie stu procentowa Alfa Właśnie co do znaczka ciekawy jestem jak sobie z nim poradzisz, zrobić je porządnie to będzie prawdziwa sztuka.

 

Już sobie z tym poradziłem, robiąc samodzielnie kalki. Logo i koniczyna będzie właśnie jako kalkomania, a trójkąt pod liścia i numer 34 zrobię z szablonu

 

Nie wiem czy dobrze widzę ale czy na spodzie bębnów są ślady po wypychaczach? może to tylko wrażenie.

 

Dobrze widzisz, ale nie usuwałem ich, skoro model będzie na stałe przytwierdzony do podstawki i nie będzie tego widać

 

No i dopiero teraz zwróciłem uwagę że to wzmocnienie we wlocie, tam gdzie wchodzi korba jest za szerokie, na zdjęciach widać że zajmuje trzy żeberka, u Ciebie jest więcej, chyba nie uda się już tego poprawić

 

Tak już zostanie. Może i rzeczywiście ten kwadracik jest trochę za szeroki, ale myślę, że nie rzutuje to na ogólne proporcje paszczy samochodu

 

pewnie jako pancerniak zużyjesz ją jakoś ładnie czy będzie błysk?

 

Dla mnie cywil = błysk z fabryki, nie śmigany. Model będzie czysty, jak przed wyścigiem

 

Ogólnie dzięki za komentarze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie

Ostatnimi czasy pracuję nad oznakowaniem modelu. Nadwozie wzbogaciło się o numer startowy 34 i koniczynki. Numery i białe pole pod koniczynę zrobiłem z szablonu, natomiast sam listek, to już przygotowana przeze mnie kalkomania. Przy wykonywaniu numeru nie chciałem, by wyszedł on przesadnie pięknie, ponieważ był on nakładany z odręcznie przygotowywanego szablonu. Zresztą na zdjęciach widać, że cyfry w numerze potrafią się nawet różnić nieznacznie wysokością. Ponadto na dziób nałożyłem kalkomanię ze znaczkiem. Pozostało mi jeszcze wykonać przedni numer startowy.

 

th_DSC04572.jpg th_DSC04573.jpg th_DSC04575.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Witam po przerwie.

Model doczekał się lakieru i polerki:

 

th_DSC04597.jpg th_DSC04599.jpg th_DSC04600.jpg th_DSC04601.jpg

 

Niestety, pojawiły się pewne komplikacje, co zresztą w moim przypadku jest rzeczą raczej normalną. Otóż przy przednim prawym zawieszeniu, wyskoczyła mi na karoserii jakaś chropowata plama wielkości 3x4mm. Miejsce to już wyszlifowałem i wypolerowałem, tak więc czeka mnie punktowe malowanie tego fragmentu i potem ponowne polerowanie Ale tym zajmę w przyszłym tygodniu, a póki co, pobawię się w tapicera i wykonam obicia tylnej ściany kokpitu, tak żebym mógł już na stałe przymocować fotel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Kolejny mały postęp. Zrobiłem rurę wydechową. Zestawowy jest tylko kolektor wydechowy, resztę wykonałem od podstaw. Przy malowaniu rury starałem się uzyskać efekt przepalonego metalu na kolektorze. Do tego celu użyłem niebieskiej i czerwonej farby, nakładanej w postaci bardzo rzadkiej mgiełki, punktowo na element. Następnie kolektor delikatnie zakurzyłem rdzawym kolorem, w celu zasymulowania delikatnego rdzawego nalotu. Nie widać tego na pierwszy rzut oka, ale o to mi właśnie chodziło

 

th_DSC04628.jpg th_DSC04629.jpg

 

Rura założona na sucho:

 

th_DSC04631.jpg th_DSC04632.jpg

 

I zalążek kierownicy, jeszcze przed malowaniem koła na kolor drewna. Koło zostawiłem zestawowe, bo jest ok, natomiast środek z ramionami to już praca od podstaw:

 

th_DSC04633.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już nie mogę się doczekać końca

Z tą rurą mogłeś bardziej poszaleć, z tego co patrzyłęm po zdjęciach były prawie brązowe.

1950%20brdc%20international%20trophy,%20silverstone%20-%20peter%20whitehead%20%28ferrari%20125c%29,%20giuseppe%20farina%20%28alfa%20romeo%20158%29.jpg

1950%20british%20gp%20-%20luigi%20fagioli%20%28alfa%20romeo%20158%29.jpg

Przy okazji zauważyłem że przód był malowany na biało, chociaż trafiają się też żółte jak u Ciebie, ale z niebieskim paskiem, a jedno nawet srebrne, teraz już sam nie wiem jak to zrobić u siebie

Pozdrawiam i czekam na kolejne upy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą rurą mogłeś bardziej poszaleć, z tego co patrzyłęm po zdjęciach były prawie brązowe.

 

Brązowe, czyli przepalone i z nalotem rdzy Mogłem tak zrobić, ale jako że wyścig w Monako był drugim wyścigiem w sezonie, rozgrywanym zaledwie tydzień po inauguracyjnym Grand Prix Wielkiej Brytanii, wyszłem wiec z założenia, że rura wydechowa nie miała się jeszcze kiedy aż tak przepalić. Gdybym robił model, w oznakowaniu z wyścigu, z Belgii, Francji, czy Włoch to miałoby sens, ale w moim przypadku nie za bardzo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostawię raczej tak jak jest. Po prostu przebarwienia na rurze bardzo mi się podobają i nie chcę tego zakrywać rdzą Być może tylko przyciemnię nieco samą rurę, tak by miała ona nieco inny odcień od osłony, ale to się jeszcze zobaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

A co z nimi jest źle Zrobiłem je tak, jak to widać na zdjęciach, choć akurat ten element fotela potrafi się nieznacznie różnić, w zależności od egzemplarza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.