Skocz do zawartości

spitfire mk IX UTI


bubi

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Wszystkich!

Jest to moj pierwszy post, wiec prosze o wyrozumialosc.

Chcialbym przedstawic dosyc ciekawa modyfikacje Supermarine Spitfire MK IX UTI.

 

Siły powietrzne ZSRR dysponowały dwumiejscowymi wersjami prawie wszystkich wazniejszych typow mysliwcow i Spitfire nie wydaje sie byc tutaj wyjatkiem - a jednak. Malo znana jest historia powstania i przebiegu sluzby przebudowanych w ZSRR Spitfire UTI.

W Ksiazce Alfreda Price-a "The Spitfire story" natrafilem na pare bardzo ciekawych zdjec spit UTI i krociutki opis tej nietypowej konstrukcii.

Wersja Uti powstala w zwiazku z rosnacym zapotrzebowaniem na pilotow zdolnych przesiasc sie z I-16 na wiele potezniejszy samolot jakim byl spit - otrzymywany od W. Brytanii w ramach Land Leas-u.

Konstrukcja Spit Uti bazowala na Spitfire MK IX z tym ze za kabina pilota zainstalowano dodatkowe siedzenie z pelnym oprzyzadowaniem pozwalajacym na samodzielny lot w kazdych warunkach.(podejrzewam ze po prostu "sklonowano" kabine pierwszego pilota.) Dodatkowa kabine zamknieto standardowa owiewka z wersii MKIX(z tad na zdjeciach widoczne szpary miedzy owiewka a kadlubem. Nic nie wiadomo na temat wyposazenia radiowego.

Liczba tak zmodyfikowanych samolotow jest oceniana na co najmniej 2 sztuki, przy czym stan etatowy kazdej jednostki wymagal 1 UTI na 36 mysliwcow, takze liczba powstalych UTI spitow mogla byc wieksza.

 

W zwiazku z tym zaczalem grzebac w materialach i po paru tygodniach powstala konwersja oparta na Spitfire MKIX 1/72 Airfix.

Wszystko bylo by pieknie gdyby nie to, ze nie moge dodac zdjec.....

Pomocy!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) wrzucasz foty na jakiś zewnętrzny serwer np: www.picasaweb.com; www.fotosik.pl (nie polecany!), www.photobucket.com

każde zdjęcie otrzymuje swój indywidualny adres.

 

uwaga! fotki powinny mieć rozmiar ok. 800 x 600pikseli.

 

2) kopiujesz adres zdjęcia (możesz go uzyskać choćby najeżdżając wskaźnikiem na fotkę i klikając prawym przyciskiem myszy)i wklejasz w treści posta

 

2A) jeśli adres wkleisz pomiędzy komendy: oraz, to już jesteś super gościu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

Dzieki za pomoc!

Wlasciwie na temat samego modelu nie ma co sie rozpisywac. Baze stanowi nowosc Airfix-u Spitfire mkIX w skali 1/72.

Podczas budowy opieralem sie na palanach zawartych w monografii Spitfire Aj-press.

Budowalem go wlasciwie chyba przez dwa wieczory. Skladal sie swietnie, dobrze lezy w planach. Jedyna wada modelu to zbyt wielka topornosc i za glebokie liniie podzialowe. Ale jak na cene - 5.99Funta to jest calkiem niezle.

Sama modyfikacja to wyciecie drugiej kabinki, dorobienie podlogi, fotela, drazka i polki dzielacej obie kabiny. Dorobione jest takze "radio" pod srodkowa oslona. Sam jednak nie jestem pewien czy tam powinno byc. na niektorych zdjeciach wyraznie widac cos pod oslona.

Gotowy model zaprawilem baza w sprayu Halfordsa i pomalowalem akrylami Tamii. Dobrane w zasadzie na "oko". Kalkomanie wziete z jakiegos starego modelu - chyba jak9 - pasuja idealnie.

Model jest zdziebko prostacki, ale dal mi duzo fanu przy jego budowie, jak i przy poszukiwaniu mozliwej dokumentacii. Musze nadmienic iz wzbudzil sensacje (temat - nie wykonanie) na spotkaniu klubowym IMPS Clacton w styczniu.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model jak dla mnie całkiem przyjemny, ale cały efekt psuje oszklenie, nie dość że zalane klejem (albo farbą), to jeszcze takie nie pasujące trochę, powstały dość duże dziury pomiędzy oszkleniem i kadłubem, Trochę rażą jeszcze głębokie linie podziału, zwłaszcza na kadłubie.

 

Wielki plus ode mnie za podjęcie tematu i dorobienie drugiej kabiny pilota, bardzo fajny projekt

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wlasnie: oszklenie zamowilem w airfixie i przyslali mi za 2 trygodnie.

co do samego spita IX airfixa - to tani "rzech" za 5 zl.

ten model mial tylko zaczac dyskusje nad rosyjskimi spitami.

Osobiscie uwazam model airfixa za wymiarowyOK, tani gniot, ale dla fanu mozna robic i takie konwersje. W latach 80-tych kupilem spita UTI z jakiejs niezidentyfikowanej wytworni i zrobilem go po kilkudziesieciu godzinach pracy. Tu mam ten sam efekt po kilku godzinach. moim zdaniem 3+

pozdro

ps. musze popracowac nad zdjeciami............

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W latach 80-tych kupilem spita UTI z jakiejs niezidentyfikowanej wytworni

czyżby wytwórnia Lotnia? fakt b toporny, zalega u mnie - tez do zrobieniaq ot tak dla fanu - dla ciekawostki

Sam model spoko, oszklenie wspomniano, ciekawy temat maszyny lend leasowe AML zrobił chyba kilka kalek na nie.

pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Co do topornosci linii podzialu: Airfix wypuszcza calkiem nowe modele wlasnie z takimi liniami podzialowymi. Sam uwazam ze sa za glebokie - Bf109g, MiG 15, Spitfire mkI, mkIX - wszystkie maja takie linie podzialowe.... Nie wiem czemu....Masakra!!! Ale Mamy tu program dla szkol, ktore kupuja 10 modeli za cene 1 i kleja je na zajeciach z techniki...koszta! Widzialem w poniedzialek He 111 Airfixa za 14,95 funta - nowy model, chuba sie skusze...(!!!) Opinia wkrotce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.