Skocz do zawartości

Ferrari F10 (GP Turcji 2010) Revell 1/24


PiterATS

Rekomendowane odpowiedzi

Relacja dawno zarosła pajęczyną więc trzeba ją odkurzyć. Ostatnio naszło mnie znowu natchnienie na podziałanie przy F10, więc postanowiłem to wykorzystać.

Pierwsze co, to przygotowałem do malowania nadwozie. Wyrównałem wszelkie nierówności i mam nadzieję, że teraz podkład nie uwidoczni już kolejnych, nowych niedoróbek powierzchni, bo nadwozie oglądane pod światło wygląda dobrze.

 

th_38.jpg th_39.jpg th_40.jpg

 

Po drugie zabrałem się za gruntowną przeróbkę przedniego zawieszenia. Nie wiedzieć czemu, Revell od początku do tej pory w swoich modelach F1 wyznaje tendencję do wykonania zerowego kąta pochylenia kół. W praktyce jest jednak tak, że często podczas montażu wielu modelarzom wychodzi kąt dodatni. By to zniwelować i wykonać przednie zawieszenie z kołami o kącie pochylenia ujemnym , trzeba albo przedłużyć dolny wahacz, albo skrócić górny. Biorąc pod uwagę siły jakie działają na zawieszenie w modelu, najprościej byłoby skrócić górny wahacz u jego podstawie. Problem tylko w tym, że współczesne wahacze w F1 mają zmienne przekroje. Wiąże się to z tym, że wewnątrz nich puszczone są przewody układu hamulcowego i czujników temperatury. Kable te muszą więc być osłonięte. Kiedyś znajdowały się one na wierzchu, więc wahacze i drążki miały jednakowy przekrój na całej długości.

W przypadku modelu F10 skrócenie więc górnego wahacza nie wchodzi w grę, bo zagubiłoby się jego proporcje. Można by jedynie skrócić go nieznacznie w środkowej części lub gdzieś przy końcu, ale to wiąże się z cięciem go na pół. Ponieważ ten element przenosi największe siły, więc z biegiem lat, przy przenoszeniu modelu byłby narażony na pęknięcie co skutkowałoby rozklekotaniem całego zawieszenia. Stosunkowo niewielkie siły działają za to na dolny wahacz, który jest dodatkowo wspierany przez drążek reakcyjny typu Push-rod. Tak wyszedłem z założenia, że to właśnie przecięcie i wydłużenie dolnego wahacza jest tutaj najlepszym rozwiązaniem. Na poniższym rysunku, który mam nadzieję wyjaśnia choć trochę moje wywody, zaznaczyłem elementy zawieszenia i działające siły jakie mogą towarzyszyć temu elementowi podczas przenoszenia czy transportu modelu:

 

th_Zawieszenie.jpg

 

 

Tak więc nie pozostało nic innego jak ciąć dolny wahacz, wkleić wstawki z polistyrenu i zalać obficie łączenia klejem CA. Tak to wygląda przed szlifowaniem:

 

th_41.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • Odpowiedzi 59
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Witam

Elementy nadwozia pomalowane na kolor bazowy i obkalkowane:

 

th_42.jpg th_43.jpg th_44.jpg th_45.jpg th_46.jpg

 

Prawie gotowe przednie skrzydło- prawie, bo wykończenia wymagają jeszcze sekcje boczne

 

th_47.jpg

 

Zabrałem się również za pokrywanie karbonem wszystkich pozostałych drobnych detali.

 

th_48.jpg

 

I to na razie tyle, pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat poruszany setki razy, więc napiszę w skrócie. Baza kupowana w mieszalni lakierów samochodowych, o kolorze dobranym w/g katalogu. Do tego dochodzi dedykowany rozcieńczalnik. No i oczywiście chemoutwardzalny lakier bezbarwny z utwardzaczem i rozcieńczalnikiem, tzw. lakier 2k, w celu nadania połysku i zabezpieczenia bazy. Wszystko nakładane aerografem. Ja zaopatruję się chemię systemu Dynacoat, czasem Sikkens, przy czym nigdy ich nie mieszam ze sobą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj tylko, żeby kupować bazę samochodową, czyli Basecoat. Są jeszcze akryle samochodowe tzw. Topcoat, ale w/g mnie są one o wiele gorsze i nie da się z nich tak łatwo uzyskać lustrzanego połysku powierzchni, a przy tym powłoka nie jest tak trwała jak w przypadku standardowej bazy Basecoat i chemoutwardzanego lakieru do niej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.