Jump to content
Mysza

SY Opty 1:50 Mirage Hobby

Recommended Posts

Witam. To mój pierwszy post na tym forum więc przede wszystkim chcę przywitać szanowne grono forumowiczów . Poniżej chciałbym zaprezentować początek bojów z wyrobem firmy Mirage Od razu zaznaczam, że jest to mój pierwszy model. Kiedyś jako małe dziecko coś sklejałem ale wstyd się przyznać... Obecnie dzięki mojemu szwagrowi (zajmuje się modelami szkutniczymi klasy muzealnej) podchodzę zdecydowanie poważniej do sprawy.

 

Oto moj maly warsztat

th_20120220-P2200327.jpg

th_20120220-P2200328.jpg

 

Mały in-box

th_20120220-P2200329.jpg

 

Masakryczna jakość . Niestety połówki kadłuba również pasują do siebie jak pięść do oka.

th_20120220-P2200333.jpg

 

Po 30 minutach podgrzewania pokładu zamocowanego do płaskiej powierzchni udało się osiągnąć taki efekt....

th_20120220-P2200335.jpg

 

Obecnie pokład jest już sklejony z kadłubem. Całość została po szpachlowana i schnie. Jutro wstawię zdjęcia.

Jeśli chodzi o malowanie kadłuba to mam zamiar odbiec nieco od instrukcji i wzorować się na Opty stojącym w Tczewie. Nie wiem czy jest to pierwsze malowanie Optymista ale według mnie jest zdecydowanie ładniejsze od tego proponowanego przez firmę Mirage.

 

th_13da760.jpg

th_12op761.jpg

th_11op759.jpg

th_10op752.jpg

th_09op750.jpg

th_08op749.jpg

th_07op748.jpg

th_06op746.jpg

th_05op744.jpg

th_04op743.jpg

 

Dobranoc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj. Jak na początek wybrałeś sobie chyba najgorzej ocenianą szpachlówkę:] Nie wiem jak Ci pójdzie szlifowanie ale ponoć się niemiłosiernie kruszy:/ Co do stanu wyprasek to Mirage tak już ma A w temacie malowania wydaje mi się że nie ma ograniczeń ponieważ tej klasy jednostkę każdy może samodzielnie przed domem omalować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj! Ciekawy wbor. Malo kto wie, ze "Opty" zbudowany zostal na modernizowanych planach powstalych jeszcze przed II WS.

 

A w temacie malowania wydaje mi się że nie ma ograniczeń ponieważ tej klasy jednostkę każdy może samodzielnie przed domem omalować.

 

Moj przedmowca chyba z mlodego pokolenia i pewnie nie wie, ze "Opty" to nie byle jaka lajba stojaca przed domem. To historyczny jacht. Na nim Leonid Teliga jako pierwszy Polak na drewnianym jachcie samotnie w latach 1967-1969 oplynal swiat. Rejs ten przeplacil ciezka choroba nowotworowa, w wyniku ktorej zmarl w maju 1970r. Osobiscie wybralbym historyczne malowanie z samotnego rejsu, chociazby po to, zeby oddac hold temu wielkiemu Polakowi. W nr.12/1971 r. "Maly Modelarz" wydal (zbudowalem go!) "Opty".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moj przedmowca chyba z mlodego pokolenia i pewnie nie wie, ze "Opty" to nie byle jaka lajba stojaca przed domem. To historyczny jacht. Na nim Leonid Teliga jako pierwszy Polak na drewnianym jachcie samotnie w latach 1967-1969 oplynal swiat. Rejs ten przeplacil ciezka choroba nowotworowa, w wyniku ktorej zmarl w maju 1970r. Osobiscie wybralbym historyczne malowanie z samotnego rejsu, chociazby po to, zeby oddac hold temu wielkiemu Polakowi. W nr.12/1971 r. "Maly Modelarz" wydal (zbudowalem go!) "Opty".

Racja. Mam prawo o tym nie wiedzieć. Zwracam honor i zgadzam się. Powinno się pomalować zgodnie z historią.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj Kolego No, sprawa malowania już rozstrzygnięta teraz czekamy na fotki z postępów prac stoczniowych. Powodzenia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jak na początek wybrałeś sobie chyba najgorzej ocenianą szpachlówkę:] Nie wiem jak Ci pójdzie szlifowanie ale ponoć się niemiłosiernie kruszy:/

 

Może jestem mało doświadczonym modelarzem ale szpachlówkę Wamod'u szlifowało mi się całkiem dobrze. Nic się nie kruszy, nic nie odpada. Jedynie "smarkowaty" kolor jest nieco odpychający

 

Witaj! Ciekawy wbor. Malo kto wie, ze "Opty" zbudowany zostal na modernizowanych planach powstalych jeszcze przed II WS.

Ja akurat to wiem. Nie mam zamiaru składać czegoś o czym nie mam zielonego pojęcia .

 

 

W nr.12/1971 r. "Maly Modelarz" wydal (zbudowalem go!) "Opty".

Posiadam skany tego numeru Małego Modelarza jednak nie rozwiewają one w 100% moich wątpliwości. Na kilku zdjęciach ewidentnie widać pasek. Niestety 99% zdjęć Optymista jest w odcieniach szarości przez co są słabo czytelne (jeśli chodzi o kolory).

 

Zdjęcie zrobione po zakończeniu rejsu. Jacht był prezentowany pod PKiN w Warszawie. Pasek ewidentnie występuję.

th_Clipboard03_.jpg

 

Czy posiadacie informację na temat ewentualnego remontu "Opty" lub samego malowania kadłuba?

 

Poczytaj sobie książkę ''Samotny rejs 'opty' ''

 

Przeczytany

 

Mam jeszcze pytanie do szanownych kolegów modelarzy. Czy podkład Mr. Base White 1000 można rozcieńczać innymi środkami niż rozcieńczalnik firmy Gunze?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Czy podkład Mr. Base White 1000 można rozcieńczać innymi środkami niż rozcieńczalnik firmy Gunze?
Możesz spróbować WhiteSpiryt - może nic złego się dziać nie będzie ale jednak na twoim miejscu bym nie kombinował i brał dedykowany rozcieńczalnik. Tak się składa, że używam tej chemii i jest to wysoka półka jakościowa a to znaczy, że mieszana z innymi już nie da takiej pewności i jakości (oczywiście w zakresie tego czego oczekujesz).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przedstawiam zdjęcia po szpachlowaniu i szlifowaniu. Obecnie na kadłub nałożyłem kolejną warstwę szpachlówki tak aby usunąć drobniejsze ubytki. Całość przetrę papierem wodnym o gradacji 1000.

 

th_20120221-P2210339.jpg

th_20120221-P2210345.jpg

th_20120221-P2210344.jpg

th_20120221-P2210342.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

... Na kilku zdjęciach ewidentnie widać pasek. Niestety 99% zdjęć Optymista jest w odcieniach szarości przez co są słabo czytelne (jeśli chodzi o kolory).

 

Zdjec "Opty" duzo nie znajdziesz, a kolorowych pewnie wcale. W tym czasie kolorowych czasopism bylo malo. Osobiscie pamietam tylko "Panorame", ze wzglegu na mocno rozneglizowana panienke na ostaniej sronie. O rejsie Teligi pisano sporadycznie, bo przeciez wybudowal jacht z wlasnych funduszy i komuchy nijak sie pod ten wielki sukces podlaczyc nie mogli. Duzo Ci w temacie nie pomoge, bo wowczas bardziej interesowala mnie lotnicza przeszlosc Teligi w Dyw, 305. Pamietam jednak film z TV, albo "Kroniki Filmowej", gdy z samolotu zabrala go karetka pogotowia prosto do szpitala. "Opty" zostal przetransportowany z Cassablanki chyba na MS "Slupsk".

 

Zdjęcie zrobione po zakończeniu rejsu. Jacht był prezentowany pod PKiN w Warszawie. Pasek ewidentnie występuję.

th_Clipboard03_.jpg

Czy posiadacie informację na temat ewentualnego remontu "Opty" lub samego malowania kadłuba?

 

Czy zwracales sie do muzealnikow z Tczewa, albo Gdyni o pomoc? Oni z pewnoscia beda mileli wiarygodne informacje. Odtwarzajac baze MDL w Pucku dla MS FSX, zwrocilem sie bezposrednio do Muzeum Ziemi Puckiej, skad udzielono mi wszelkiej pomocy z nigdzie nie publikowanymi do tej pory zdjeciami wlacznie. Od rejsu minelo zaledwie 40 lat , zatem z pewnoscia zyja jeszcze naoczni swiadkowie, ktorzy moga rozwiac wiele watpliwosci.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parę fotek oryginalnego kadłuba znajdziesz na tej stronce.

 

http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=11330

 

Nie wiem kiedy pojawił się na nim ten czerwony pasek bo przed rozpoczęciem rejsu raczej go nie miał

 

transportopty.jpg

 

"Opty" został przetransportowany z Cassablanki chyba na MS "Słupsk".

 

Do Cassablanki to na MS "Slupsk", powrocil na pokladzie MS "Orłowo"

 

PS. Przegapiłem fotki w pierwszym poście

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zdjec "Opty" duzo nie znajdziesz, a kolorowych pewnie wcale. W tym czasie kolorowych czasopism bylo malo. Osobiscie pamietam tylko "Panorame", ze wzglegu na mocno rozneglizowana panienke na ostaniej sronie. O rejsie Teligi pisano sporadycznie, bo przeciez wybudowal jacht z wlasnych funduszy i komuchy nijak sie pod ten wielki sukces podlaczyc nie mogli. Duzo Ci w temacie nie pomoge, bo wowczas bardziej interesowala mnie lotnicza przeszlosc Teligi w Dyw, 305. Pamietam jednak film z TV, albo "Kroniki Filmowej", gdy z samolotu zabrala go karetka pogotowia prosto do szpitala. "Opty" zostal przetransportowany z Cassablanki chyba na MS "Slupsk".

 

No niestety takie były czasy MS "Słupsk" transportował "Opty" z Gdyni do Casablanki. Do kraju jacht przetransportował MS "Orłowo".

 

Czy zwracales sie do muzealnikow z Tczewa, albo Gdyni o pomoc? Oni z pewnoscia beda mileli wiarygodne informacje. Odtwarzajac baze MDL w Pucku dla MS FSX, zwrocilem sie bezposrednio do Muzeum Ziemi Puckiej, skad udzielono mi wszelkiej pomocy z nigdzie nie publikowanymi do tej pory zdjeciami wlacznie.

 

Dziękuje za rade Jutro tzn. rano spróbuje się skontaktować z muzeum Jest jeszcze jedna opcja. Wyższa Szkoła Morska w Gdyni Do nich trafił jacht po rejsie i oni go użytkowali przez jakiś czas.

 

Parę fotek oryginalnego kadłuba znajdziesz na tej stronce.

http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=11330

Nie wiem kiedy pojawił się na nim ten czerwony pasek bo przed rozpoczęciem rejsu raczej go nie miał

 

Zastanawiam się czy pasek nie pojawił się podczas rejsu . Kadłub jachtu był na pewno oczyszczany i reperowany więc może podczas jednej z takich operacji.....ale to tylko takie gdybanie Zdjęcia z muzeum posiadam w swoich zbiorach. Nawet je zaprezentowałem w tym temacie

 

Dobranoc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejna aktualizacja. Tym razem moje skromne miejsce do pracy uległo lekkiej modyfikacji. Jak widać stara półka na przyprawy też może się do czegoś przydać .

th_20120222-P2220346.jpg

 

Tak jak wczoraj pisałem na kadłub została nałożona druga warstwa szpachlówki. Po wyschnięciu przetarłem miejsca szpachlowania papierem wodnym o gradacji 1000 następnie 2000 tak aby usunąć niedoskonałości powierzchni.

th_20120222-P2220347.jpg

 

Tak wygląda mój model gotowy do malowania. Zostały do poprawy dwie kosmetyczne rzeczy i można malować

th_20120222-P2220348.jpg

 

Niestety już na tym etapie budowy udało mi się dać ciała Mam nadzieje, że ta gafa nie będzie się na mnie mściła przy dalszej pracy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zastanawiam się czy pasek nie pojawił się podczas rejsu . Kadłub jachtu był na pewno oczyszczany i reperowany więc może podczas jednej z takich operacji.....ale to tylko takie gdybanie

 

Myślę że masz racje, w książce o której pisałem są zdjęcia z różnych etapów rejsu, na których widać że opty jest pomalowany inaczej niż na początku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zastanawiam się czy pasek nie pojawił się podczas rejsu . Kadłub jachtu był na pewno oczyszczany i reperowany więc może podczas jednej z takich operacji.....ale to tylko takie gdybanie

Myślę że masz racje, w książce o której pisałem są zdjęcia z różnych etapów rejsu, na których widać że opty jest pomalowany inaczej niż na początku.

Dobra ale nie zapominajmy jeszcze malowaniu na fotce z Warszawy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę że masz racje, w książce o której pisałem są zdjęcia z różnych etapów rejsu, na których widać że opty jest pomalowany inaczej niż na początku.

 

Nie wiem czy jest to zależne od wydania książki ale u mnie są dwa zdjęcia na, których można mówić o jakiś różnicach w malowaniu kadłuba. Na pierwszym zdjęciu kadłub od linii wodnej jest cały czerwony natomiast na drugim malowanie jest takie jak pod PKiN.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jakie masz wydanie? bo ja mam pierwsze(1973r) i tam jest np. zdjęcie z Balboa gdzie zacieki brudu na opty są tak mocne, że w ogóle nie widać miejsca w którym jest lub nie ma tego paska, jest również zdjęcie na nabrzeżu klubu morskiego gryf po powrocie z rejsu, jeszcze przed remontem gdzie widać że opty został przemalowany podczas rejsu i góra kadłuba jest biała, a od lini wodnej w dół jacht jest pomalowany jakimś ciemnym kolorem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moja książka to wydanie II z roku 1976. W moim wydaniu jest zdjęcie z wyładunku "Opty" ze statku MS "Orłowo". Jacht na zdjęciu jest brudny i niby widać pas. Zdjęcie pod Gryfem również mam - pasa brak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba będę rzucał monetą Na szczęście do malowania jeszcze długa droga więc czasu na podjęcie decyzji zostało sporo. Jutro postaram się dodać zdjęcia pokazujące postęp prac nad modelem. Obecnie czekam na materiał do pracy: polistyren o grubości 1 mm, drut miedziany o średnicy 0.8 mm, blacha mosiężna o grubości 0.1 mm. Dodatkowo ostatnio nabyłem wiertarkę Piko Mechanic . Wymagała drobnych napraw ale spisuje się bez zarzutu. Niestety ma straszne bicie ale wiertla nie pękają i da się wcelować w miejsce wiercenia więc można to pominąć

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obecnie kadłub jachtu prezentuje się jak na poniższych zdjęciach. Jak już wspomniałem do malowania jeszcze długa droga. Dojdzie kilka elementów nieprzewidzianych przez firmę Mirage m.in odboje po bokach kadłuba, kilka mosiężnych wstawek na sterze i tylnicy. Dodatkowo wszystkie relingi zostaną wykonane od podstaw z miedzianego drutu

 

th_20120302-P3020360.jpg

th_20120302-P3020363.jpg

 

Rozpocząłem prace nad pokładówką. Niestety dach wymagał zastosowania sporej ilości szpachli. Wszystkie bulaje zostały przewiercone. Po malowaniu pokładówki zostaną w nie wstawione "szybki". Prawdopodobnie będzie to folia lub fragmenty opakowania od cd-rom'u.

 

th_20120302-P3020366.jpg

th_20120302-P3020368.jpg

 

Jak już wcześniej wspomniałem dokonałem zakupu wiertarki modelarskiej. Jest to wiertarka Piko Mechanik pamiętająca jeszcze mur berliński. Mimo niskiej precyzji decydowanie ułatwiła mi prace nad modelem.

 

th_20120302-P3020369.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejna aktualizacja. Skleiłem i delikatnie wyszpachlowałem nadbudówkę. Wykonałem oczka do mocowania olinowania i relingi których nie ma na zdjęciu. Dodałem również istotny element, którego nie przewidziała firma Mirage - odbojnicę. Kadłub jest już w sumie gotowy do pokrycia podkładem....

 

 

th_20120308-P3080394.jpg

th_20120308-P3080403.jpg

th_20120308-P3080398.jpg

th_20120308-P3080400.jpg

 

Postanowiłem nieco upiększyć ster...niestety nie wyszło to najlepiej i najprawdopodobniej ten element zostanie jeszcze zmieniony.

 

th_20120308-P3080401.jpg

th_20120308-P3080402.jpg

 

Czy stosowaliście kiedyś farby Złotol i Srebrol? Można je kłaść na polistyren czy lepiej nie próbować??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super!Dawno mnie tu nie było a tu pojawiło się coś z zaglami.A co do złotola to rozcięczalnik do niego jest na bazie nitro lub nawet jest to nitro ale bardzo szybko schnie więc moim zdaniem nic złego się nie stanie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.