Mysza Napisano 20 Lutego 2012 Share Napisano 20 Lutego 2012 Witam. To mój pierwszy post na tym forum więc przede wszystkim chcę przywitać szanowne grono forumowiczów . Poniżej chciałbym zaprezentować początek bojów z wyrobem firmy Mirage Od razu zaznaczam, że jest to mój pierwszy model. Kiedyś jako małe dziecko coś sklejałem ale wstyd się przyznać... Obecnie dzięki mojemu szwagrowi (zajmuje się modelami szkutniczymi klasy muzealnej) podchodzę zdecydowanie poważniej do sprawy. Oto moj maly warsztat Mały in-box Masakryczna jakość . Niestety połówki kadłuba również pasują do siebie jak pięść do oka. Po 30 minutach podgrzewania pokładu zamocowanego do płaskiej powierzchni udało się osiągnąć taki efekt.... Obecnie pokład jest już sklejony z kadłubem. Całość została po szpachlowana i schnie. Jutro wstawię zdjęcia. Jeśli chodzi o malowanie kadłuba to mam zamiar odbiec nieco od instrukcji i wzorować się na Opty stojącym w Tczewie. Nie wiem czy jest to pierwsze malowanie Optymista ale według mnie jest zdecydowanie ładniejsze od tego proponowanego przez firmę Mirage. Dobranoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ganjavir Napisano 21 Lutego 2012 Share Napisano 21 Lutego 2012 Witaj. Jak na początek wybrałeś sobie chyba najgorzej ocenianą szpachlówkę:] Nie wiem jak Ci pójdzie szlifowanie ale ponoć się niemiłosiernie kruszy:/ Co do stanu wyprasek to Mirage tak już ma A w temacie malowania wydaje mi się że nie ma ograniczeń ponieważ tej klasy jednostkę każdy może samodzielnie przed domem omalować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Warka Bear Napisano 21 Lutego 2012 Share Napisano 21 Lutego 2012 Witaj! Ciekawy wbor. Malo kto wie, ze "Opty" zbudowany zostal na modernizowanych planach powstalych jeszcze przed II WS. A w temacie malowania wydaje mi się że nie ma ograniczeń ponieważ tej klasy jednostkę każdy może samodzielnie przed domem omalować. Moj przedmowca chyba z mlodego pokolenia i pewnie nie wie, ze "Opty" to nie byle jaka lajba stojaca przed domem. To historyczny jacht. Na nim Leonid Teliga jako pierwszy Polak na drewnianym jachcie samotnie w latach 1967-1969 oplynal swiat. Rejs ten przeplacil ciezka choroba nowotworowa, w wyniku ktorej zmarl w maju 1970r. Osobiscie wybralbym historyczne malowanie z samotnego rejsu, chociazby po to, zeby oddac hold temu wielkiemu Polakowi. W nr.12/1971 r. "Maly Modelarz" wydal (zbudowalem go!) "Opty". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Staszkov Napisano 21 Lutego 2012 Share Napisano 21 Lutego 2012 Poczytaj sobie książkę ''Samotny rejs 'opty' '' Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ganjavir Napisano 21 Lutego 2012 Share Napisano 21 Lutego 2012 Moj przedmowca chyba z mlodego pokolenia i pewnie nie wie, ze "Opty" to nie byle jaka lajba stojaca przed domem. To historyczny jacht. Na nim Leonid Teliga jako pierwszy Polak na drewnianym jachcie samotnie w latach 1967-1969 oplynal swiat. Rejs ten przeplacil ciezka choroba nowotworowa, w wyniku ktorej zmarl w maju 1970r. Osobiscie wybralbym historyczne malowanie z samotnego rejsu, chociazby po to, zeby oddac hold temu wielkiemu Polakowi. W nr.12/1971 r. "Maly Modelarz" wydal (zbudowalem go!) "Opty". Racja. Mam prawo o tym nie wiedzieć. Zwracam honor i zgadzam się. Powinno się pomalować zgodnie z historią. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
abir24 Napisano 21 Lutego 2012 Share Napisano 21 Lutego 2012 Witaj Kolego No, sprawa malowania już rozstrzygnięta teraz czekamy na fotki z postępów prac stoczniowych. Powodzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mysza Napisano 21 Lutego 2012 Autor Share Napisano 21 Lutego 2012 Jak na początek wybrałeś sobie chyba najgorzej ocenianą szpachlówkę:] Nie wiem jak Ci pójdzie szlifowanie ale ponoć się niemiłosiernie kruszy:/ Może jestem mało doświadczonym modelarzem ale szpachlówkę Wamod'u szlifowało mi się całkiem dobrze. Nic się nie kruszy, nic nie odpada. Jedynie "smarkowaty" kolor jest nieco odpychający Witaj! Ciekawy wbor. Malo kto wie, ze "Opty" zbudowany zostal na modernizowanych planach powstalych jeszcze przed II WS. Ja akurat to wiem. Nie mam zamiaru składać czegoś o czym nie mam zielonego pojęcia . W nr.12/1971 r. "Maly Modelarz" wydal (zbudowalem go!) "Opty". Posiadam skany tego numeru Małego Modelarza jednak nie rozwiewają one w 100% moich wątpliwości. Na kilku zdjęciach ewidentnie widać pasek. Niestety 99% zdjęć Optymista jest w odcieniach szarości przez co są słabo czytelne (jeśli chodzi o kolory). Zdjęcie zrobione po zakończeniu rejsu. Jacht był prezentowany pod PKiN w Warszawie. Pasek ewidentnie występuję. Czy posiadacie informację na temat ewentualnego remontu "Opty" lub samego malowania kadłuba? Poczytaj sobie książkę ''Samotny rejs 'opty' '' Przeczytany Mam jeszcze pytanie do szanownych kolegów modelarzy. Czy podkład Mr. Base White 1000 można rozcieńczać innymi środkami niż rozcieńczalnik firmy Gunze? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 21 Lutego 2012 Super Moderator Share Napisano 21 Lutego 2012 Czy podkład Mr. Base White 1000 można rozcieńczać innymi środkami niż rozcieńczalnik firmy Gunze?Możesz spróbować WhiteSpiryt - może nic złego się dziać nie będzie ale jednak na twoim miejscu bym nie kombinował i brał dedykowany rozcieńczalnik. Tak się składa, że używam tej chemii i jest to wysoka półka jakościowa a to znaczy, że mieszana z innymi już nie da takiej pewności i jakości (oczywiście w zakresie tego czego oczekujesz). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mysza Napisano 21 Lutego 2012 Autor Share Napisano 21 Lutego 2012 Przedstawiam zdjęcia po szpachlowaniu i szlifowaniu. Obecnie na kadłub nałożyłem kolejną warstwę szpachlówki tak aby usunąć drobniejsze ubytki. Całość przetrę papierem wodnym o gradacji 1000. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Warka Bear Napisano 21 Lutego 2012 Share Napisano 21 Lutego 2012 (edytowane) ... Na kilku zdjęciach ewidentnie widać pasek. Niestety 99% zdjęć Optymista jest w odcieniach szarości przez co są słabo czytelne (jeśli chodzi o kolory). Zdjec "Opty" duzo nie znajdziesz, a kolorowych pewnie wcale. W tym czasie kolorowych czasopism bylo malo. Osobiscie pamietam tylko "Panorame", ze wzglegu na mocno rozneglizowana panienke na ostaniej sronie. O rejsie Teligi pisano sporadycznie, bo przeciez wybudowal jacht z wlasnych funduszy i komuchy nijak sie pod ten wielki sukces podlaczyc nie mogli. Duzo Ci w temacie nie pomoge, bo wowczas bardziej interesowala mnie lotnicza przeszlosc Teligi w Dyw, 305. Pamietam jednak film z TV, albo "Kroniki Filmowej", gdy z samolotu zabrala go karetka pogotowia prosto do szpitala. "Opty" zostal przetransportowany z Cassablanki chyba na MS "Slupsk". Zdjęcie zrobione po zakończeniu rejsu. Jacht był prezentowany pod PKiN w Warszawie. Pasek ewidentnie występuję. Czy posiadacie informację na temat ewentualnego remontu "Opty" lub samego malowania kadłuba? Czy zwracales sie do muzealnikow z Tczewa, albo Gdyni o pomoc? Oni z pewnoscia beda mileli wiarygodne informacje. Odtwarzajac baze MDL w Pucku dla MS FSX, zwrocilem sie bezposrednio do Muzeum Ziemi Puckiej, skad udzielono mi wszelkiej pomocy z nigdzie nie publikowanymi do tej pory zdjeciami wlacznie. Od rejsu minelo zaledwie 40 lat , zatem z pewnoscia zyja jeszcze naoczni swiadkowie, ktorzy moga rozwiac wiele watpliwosci. Edytowane 21 Lutego 2012 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 21 Lutego 2012 Share Napisano 21 Lutego 2012 Parę fotek oryginalnego kadłuba znajdziesz na tej stronce. http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=11330 Nie wiem kiedy pojawił się na nim ten czerwony pasek bo przed rozpoczęciem rejsu raczej go nie miał "Opty" został przetransportowany z Cassablanki chyba na MS "Słupsk". Do Cassablanki to na MS "Slupsk", powrocil na pokladzie MS "Orłowo" PS. Przegapiłem fotki w pierwszym poście Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mysza Napisano 21 Lutego 2012 Autor Share Napisano 21 Lutego 2012 Zdjec "Opty" duzo nie znajdziesz, a kolorowych pewnie wcale. W tym czasie kolorowych czasopism bylo malo. Osobiscie pamietam tylko "Panorame", ze wzglegu na mocno rozneglizowana panienke na ostaniej sronie. O rejsie Teligi pisano sporadycznie, bo przeciez wybudowal jacht z wlasnych funduszy i komuchy nijak sie pod ten wielki sukces podlaczyc nie mogli. Duzo Ci w temacie nie pomoge, bo wowczas bardziej interesowala mnie lotnicza przeszlosc Teligi w Dyw, 305. Pamietam jednak film z TV, albo "Kroniki Filmowej", gdy z samolotu zabrala go karetka pogotowia prosto do szpitala. "Opty" zostal przetransportowany z Cassablanki chyba na MS "Slupsk". No niestety takie były czasy MS "Słupsk" transportował "Opty" z Gdyni do Casablanki. Do kraju jacht przetransportował MS "Orłowo". Czy zwracales sie do muzealnikow z Tczewa, albo Gdyni o pomoc? Oni z pewnoscia beda mileli wiarygodne informacje. Odtwarzajac baze MDL w Pucku dla MS FSX, zwrocilem sie bezposrednio do Muzeum Ziemi Puckiej, skad udzielono mi wszelkiej pomocy z nigdzie nie publikowanymi do tej pory zdjeciami wlacznie. Dziękuje za rade Jutro tzn. rano spróbuje się skontaktować z muzeum Jest jeszcze jedna opcja. Wyższa Szkoła Morska w Gdyni Do nich trafił jacht po rejsie i oni go użytkowali przez jakiś czas. Parę fotek oryginalnego kadłuba znajdziesz na tej stronce.http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=11330 Nie wiem kiedy pojawił się na nim ten czerwony pasek bo przed rozpoczęciem rejsu raczej go nie miał Zastanawiam się czy pasek nie pojawił się podczas rejsu . Kadłub jachtu był na pewno oczyszczany i reperowany więc może podczas jednej z takich operacji.....ale to tylko takie gdybanie Zdjęcia z muzeum posiadam w swoich zbiorach. Nawet je zaprezentowałem w tym temacie Dobranoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mysza Napisano 22 Lutego 2012 Autor Share Napisano 22 Lutego 2012 Kolejna aktualizacja. Tym razem moje skromne miejsce do pracy uległo lekkiej modyfikacji. Jak widać stara półka na przyprawy też może się do czegoś przydać . Tak jak wczoraj pisałem na kadłub została nałożona druga warstwa szpachlówki. Po wyschnięciu przetarłem miejsca szpachlowania papierem wodnym o gradacji 1000 następnie 2000 tak aby usunąć niedoskonałości powierzchni. Tak wygląda mój model gotowy do malowania. Zostały do poprawy dwie kosmetyczne rzeczy i można malować Niestety już na tym etapie budowy udało mi się dać ciała Mam nadzieje, że ta gafa nie będzie się na mnie mściła przy dalszej pracy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Staszkov Napisano 28 Lutego 2012 Share Napisano 28 Lutego 2012 Zastanawiam się czy pasek nie pojawił się podczas rejsu . Kadłub jachtu był na pewno oczyszczany i reperowany więc może podczas jednej z takich operacji.....ale to tylko takie gdybanie Myślę że masz racje, w książce o której pisałem są zdjęcia z różnych etapów rejsu, na których widać że opty jest pomalowany inaczej niż na początku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
okonek Napisano 28 Lutego 2012 Share Napisano 28 Lutego 2012 Zastanawiam się czy pasek nie pojawił się podczas rejsu . Kadłub jachtu był na pewno oczyszczany i reperowany więc może podczas jednej z takich operacji.....ale to tylko takie gdybanie Myślę że masz racje, w książce o której pisałem są zdjęcia z różnych etapów rejsu, na których widać że opty jest pomalowany inaczej niż na początku. Dobra ale nie zapominajmy jeszcze malowaniu na fotce z Warszawy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mysza Napisano 29 Lutego 2012 Autor Share Napisano 29 Lutego 2012 Myślę że masz racje, w książce o której pisałem są zdjęcia z różnych etapów rejsu, na których widać że opty jest pomalowany inaczej niż na początku. Nie wiem czy jest to zależne od wydania książki ale u mnie są dwa zdjęcia na, których można mówić o jakiś różnicach w malowaniu kadłuba. Na pierwszym zdjęciu kadłub od linii wodnej jest cały czerwony natomiast na drugim malowanie jest takie jak pod PKiN. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Staszkov Napisano 1 Marca 2012 Share Napisano 1 Marca 2012 A jakie masz wydanie? bo ja mam pierwsze(1973r) i tam jest np. zdjęcie z Balboa gdzie zacieki brudu na opty są tak mocne, że w ogóle nie widać miejsca w którym jest lub nie ma tego paska, jest również zdjęcie na nabrzeżu klubu morskiego gryf po powrocie z rejsu, jeszcze przed remontem gdzie widać że opty został przemalowany podczas rejsu i góra kadłuba jest biała, a od lini wodnej w dół jacht jest pomalowany jakimś ciemnym kolorem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mysza Napisano 1 Marca 2012 Autor Share Napisano 1 Marca 2012 Moja książka to wydanie II z roku 1976. W moim wydaniu jest zdjęcie z wyładunku "Opty" ze statku MS "Orłowo". Jacht na zdjęciu jest brudny i niby widać pas. Zdjęcie pod Gryfem również mam - pasa brak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Staszkov Napisano 1 Marca 2012 Share Napisano 1 Marca 2012 To decyzja należy do ciebie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mysza Napisano 1 Marca 2012 Autor Share Napisano 1 Marca 2012 Chyba będę rzucał monetą Na szczęście do malowania jeszcze długa droga więc czasu na podjęcie decyzji zostało sporo. Jutro postaram się dodać zdjęcia pokazujące postęp prac nad modelem. Obecnie czekam na materiał do pracy: polistyren o grubości 1 mm, drut miedziany o średnicy 0.8 mm, blacha mosiężna o grubości 0.1 mm. Dodatkowo ostatnio nabyłem wiertarkę Piko Mechanic . Wymagała drobnych napraw ale spisuje się bez zarzutu. Niestety ma straszne bicie ale wiertla nie pękają i da się wcelować w miejsce wiercenia więc można to pominąć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mysza Napisano 2 Marca 2012 Autor Share Napisano 2 Marca 2012 Obecnie kadłub jachtu prezentuje się jak na poniższych zdjęciach. Jak już wspomniałem do malowania jeszcze długa droga. Dojdzie kilka elementów nieprzewidzianych przez firmę Mirage m.in odboje po bokach kadłuba, kilka mosiężnych wstawek na sterze i tylnicy. Dodatkowo wszystkie relingi zostaną wykonane od podstaw z miedzianego drutu Rozpocząłem prace nad pokładówką. Niestety dach wymagał zastosowania sporej ilości szpachli. Wszystkie bulaje zostały przewiercone. Po malowaniu pokładówki zostaną w nie wstawione "szybki". Prawdopodobnie będzie to folia lub fragmenty opakowania od cd-rom'u. Jak już wcześniej wspomniałem dokonałem zakupu wiertarki modelarskiej. Jest to wiertarka Piko Mechanik pamiętająca jeszcze mur berliński. Mimo niskiej precyzji decydowanie ułatwiła mi prace nad modelem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mysza Napisano 8 Marca 2012 Autor Share Napisano 8 Marca 2012 Kolejna aktualizacja. Skleiłem i delikatnie wyszpachlowałem nadbudówkę. Wykonałem oczka do mocowania olinowania i relingi których nie ma na zdjęciu. Dodałem również istotny element, którego nie przewidziała firma Mirage - odbojnicę. Kadłub jest już w sumie gotowy do pokrycia podkładem.... Postanowiłem nieco upiększyć ster...niestety nie wyszło to najlepiej i najprawdopodobniej ten element zostanie jeszcze zmieniony. Czy stosowaliście kiedyś farby Złotol i Srebrol? Można je kłaść na polistyren czy lepiej nie próbować?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jack Aubrey Napisano 16 Marca 2012 Share Napisano 16 Marca 2012 Super!Dawno mnie tu nie było a tu pojawiło się coś z zaglami.A co do złotola to rozcięczalnik do niego jest na bazie nitro lub nawet jest to nitro ale bardzo szybko schnie więc moim zdaniem nic złego się nie stanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.