Piotrek.S. Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Po zakupie przez Polskę samolotów F-16 chętni do wykonania repliki tego samolotu zaczęli rozglądać się za zestawem który najwierniej odtworzyłby Jastrzębia w skali 1:72. Pomimo szybkiej reakcji rodzimych producentów najlepszym zestawem okazał się model Revella o numerze katalogowym 04633 („polskie” zestawy ograniczają się do nowego boxartu i kalkomanii z szachownicami przy zachowaniu wyprasek z starszymi wersjami F-16). Pudło w typowej dla Revella szacie graficznej pokazuje dwa F-16 Block w locie dodatkowo z boku pudła mamy cztery zdjęcia przedstawiające gotowy model. Zawartość pudła niestety nieco różni się od zestawienia ramek w instrukcji dołączonej do zestawu. W zestawie otrzymujemy : - ramka z głównymi elementami samolotu czyli kadłub z skrzydłami, stateczniki, wlot powietrza, dysza silnika (silnik PW czyli wersja 52), - ramka druga zawiera całą resztę czyli pozostałe elementy wlotu powietrza, elementy podwozia, kokpitu, różnego rodzaju anteny i osłony, - ramka trzecia to trzy zbiorniki paliwa (2* podskrzydłowe i jeden podkadłubowy), pylony oraz dwie rakiety AIM-9 Sidewinder, - ramka czwarta jest identyczna z ramką trzecią, jedyna różnica to „doklejona” mała rameczka zawierająca dwa pociski AIM-120 AMRAAM, dwa pylony podskrzydłowe i dwa na końce skrzydeł (różnią się od tych zawartych w ramce trzeciej), nowy przedni panel, osłona lufy działka, - ramka z elementami transparentnymi czyli dzielona owiewka, HUD, reflektory do lądowania (niestety ramka jest barwiona i ma zbyt żółty odcień. Czwarta ramka z instrukcji zawiera alternatywny: statecznik pionowy, części wlotu powietrza, koła, pylony podskrzydłowe, dyszę silnika (silnik GE czyli block 50) drobne anteny (jak RWR montowane na krawędzi skrzydeł). Dodatkowo powinny tam być dwa pociski AMRAAM, dwa HARM, dwie bomby Paveway oraz dwa zasobniki. GŁÓWNE ELEMENTY Wypraski posiadają delikatny wgłębny rysunek. Przebieg linii podziałowych na głównych elementach oraz zgodność wymiarowa skrzydeł, kadłuba i stateczników jak najbardziej prawidłowa. Znalazłem dwa odstępstwa – pierwsze to ścięcie końcówek usterzenia płytowego przebiega pod innym kątem (w modelu są ścięte za mało) a druga to kąt natarcia podstawy statecznika pionowego w modeli jest za mały model porównywałem z planami zamieszczonymi w monografii F-16 C PKL. Technologicznie model jest podzielony tak aby ilość części wspólnych dla wersji jednomiejscowej i dwumiejscowej była jak największa. Płatowiec wykonano z dużą starannością i liczba detali powinna zadowolić nawet wybrednych modelarzy. KOKPIT Składa się z wanny z delikatnie odwzorowanymi panelami bocznymi, panelu przedniego – do wyboru są dwa, osobno doklejenie są drążek sterowniczy i przepustnica. Fotel ACES II składa się z trzech części i dzięki „pudełkowatemu” kształtowi oryginału jest dość dobrze odlany w plastiku. Całość uzupełnia figurka pilota. Owiewka może być wykonana w pozycji zamkniętej lub otwartej (posiada elementy siłownika unoszącego osłonę). PODWOZIE Bardzo ładnie odtworzone z dużą ilością detali, kompletem siłowników wciągających. Wnęki podwozia osobno wklejane w kadłub. Elementem wymagającym poprawki w przypadku polskich Jastrzębi będą felgi głównego podwozia te w zestawie mają inny kształt a alternatywne są tylko na papierze (instrukcja podaje aby wkleić właśnie te alternatywne). UZBROJENIE To co otrzymujemy w zestawie to cztery pociski Sidewinder i dwa AMRAAM. Dodatkowo mamy łącznie 6 zbiorników paliwowych!!! oraz różnego rodzaju pylony. Jeżeli ktoś planuje uzbroić polskiego Jastrzębia lepiej, będzie musiał poszukać w własnym bomboskładzie. DETALE Zestaw oferuje kilka elementów montowanych alternatywnie w zależności od wersji. Dla polskich maszyn najbardziej rzucającym się w oczy elementem jest oczywiście zasobnik spadochronu u podstawy statecznika pionowego. Revell daje aż trzy wersje: pierwsza typowa dla USAF czyli bez spadochronu oraz dwie z spadochronem. Różnią się między sobą owiewkami systemów RWR (jedna ma a druga nie). Owiewki te na polskich F-16 mają kuliste zakończenie, te w zestawie są proste. Takich samych owiewek brakuje na krawędzi natarcia skrzydeł (istnieją tylko w instrukcji). Dodatkowo z elementów do wyboru mamy panel przed kabiną. Można do wykonać w wersji gładkiej jak i z antenami „bird slicers” (stosowane na naszych samolotach). Światła pozycyjne montowane na wlocie powietrza można wykonać jako poszerzone bądź montowane bezpośrednio na wlocie. KALKOMANIE Zawierają dwa malowania maszyn amerykańskich w typowym kamuflażu oraz komplet napisów eksploatacyjnych które będzie można częściowo wykorzystać na polskich maszynach. PODSUMOWANIE Zestaw pomimo zmiany wypraski i przez to braku kilku elementów występujących na polskich Jastrzębiach najwierniej oddaje prawdziwą maszynę w wersji Block 52. Należy jednak podczas sklejania podpatrywać zdjęcia prawdziwych maszyn tak aby nie mieć wątpliwości przy wyborze detali z ramek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.