pedzelek Napisano 17 Lipca 2017 Share Napisano 17 Lipca 2017 No w końcu. Udało mi się coś tam dla was przygotować. Tak jak obiecałem już dawno ,że umieszczę to umieszczam poradnik jak prosto zrobić wodę na dioramie. Wszyscy, którzy musieli tak długo czekać przepraszam. Zacisnąłem zęby i poświęciłem kilka godzin. Miałem też kilka innych powodów dla ,których nie mogłem go wcześniej pokazać. W poradniku chcę przede wszystkim skupić się w większości na samej wodzie. Przygotowujemy dioramę ,na którą chcemy umieścić na niej wodę (np. rzeka, jezioro ....) Na dnie wody znajdzie się piasek i kamyczki. Dno smarujemy wikolem i posypujemy całość z pojemnika aż wikol zostanie w 100% przykryty. Po kilku godzinach jak wikole zeschnie odwracamy dioramę do góry i wysypujemy piasek ,który pozostał nie wklejony przez wikol. Na kolejnym zdjęciu u góry widać jak u mnie to wyszło. Całość malujemy aerografem pod różnymi kątami. np. u mnie to był brązowy o różnych odcieniach. Jak wyschnie to stosujemy wash mocno ciemny. Następnie suchym pędzlem np. biały +brąz van dycka -olejne z przewagą białego można przetrzeć czubki kamieni. Fotka niżej I po wyschnięciu zabezpieczamy lakierem. I na to co wszyscy czekają! żywica! Tak wystarczy najtańsza epoksydowa kupiona na allegro w dużych lub małych opakowaniach. Ja swoją barwiłem kilkoma kroplami oliwkowej akryl. żeby żywica nam nie wylała na boki dioramy musimy zabezpieczyć boki i przód dioramy ścianą plastikową. U mnie był to kawałek jakieś przezroczystej znalezionej. Może jeszcze ktoś bardziej wtajemniczony podpowie z czego taniego można to wykonać. Ściankę taką możemy kleić klejem do szkła np. u mnie clearfix humbrola tania i sprawdzona. Jeszcze przed wylaniem żywicy zalecam wlać wodę i sprawdzić czy nie ma przecieku. Po sprawdzeniu ,że jest wszystko szczelne... klej i diorama wyschnięta... wylewamy nasz zmieszany specyfik i czekamy oczywiście aż wyschnie. Usuwamy delikatnie ścianki boki. Jeśli jest taka potrzeba usuwamy resztki ścianki skalpelem. Niedoskonałości wody można jeszcze przeszlifować np. wiertarką U mnie tak wyszło. Poprawki po szlifowaniu malowałem lakierem akrylowym błyszczącym kilka razy (całość wody! + brzeg). Dla lepszego efektu można wykonać fale wodne np. water efefect valejo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skarga Napisano 17 Lipca 2017 Share Napisano 17 Lipca 2017 No i trochę popłynąłeś. O ile nic nie mam do wykonywania dna, brzegów itp. to z tym: Tak wystarczy najtańsza epoksydowa kupiona na allegro w dużych lub małych opakowaniach. wyszło coś nie za bardzo. Nie "najtańsza" tylko odpowiednia. Żywice są różne, mają różne charakterystyki i przeznaczenie. Co jeżeli okaże się że woda ma kolor bursztynu i jest spękana? Albo w tej wodzie jest duża ilość bąbli gazu? Bo to, że zmieni barwę od UV to tylko kwestia czasu. Dlatego lepiej zainwestować w tańszą, poliestrową, odlewniczą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pedzelek Napisano 17 Lipca 2017 Autor Share Napisano 17 Lipca 2017 No i trochę popłynąłeś. O ile nic nie mam do wykonywania dna, brzegów itp. to z tym: Tak wystarczy najtańsza epoksydowa kupiona na allegro w dużych lub małych opakowaniach. wyszło coś nie za bardzo. Nie "najtańsza" tylko odpowiednia. Żywice są różne, mają różne charakterystyki i przeznaczenie. Co jeżeli okaże się że woda ma kolor bursztynu i jest spękana? Albo w tej wodzie jest duża ilość bąbli gazu? Bo to, że zmieni barwę od UV to tylko kwestia czasu. Dlatego lepiej zainwestować w tańszą, poliestrową, odlewniczą. Z poliestrową będziesz miał wspomniane problemy. Epoksydowa nie pęka. Chyba ,że planujesz wykonać grubą warstwę to się nie wypowiadam. Ja wykonałem 10 lat temu z epoksydowej wodę wysoką na około 5cm i szeroką na kilkadziesiąt cm i jakoś do dziś wygląda tak samo. Czyli nie jest spękana, kolor zabarwiony farbą pozostał taki sam. UV nie ma żadnego wpływu. Bąbli dużo nie było. A kilka sztuk to nawet zaleta. Nie "najtańsza" tylko odpowiednia. Żywice są różne, mają różne charakterystyki i przeznaczenie. Ja kupiłem CRYSTALLINE 940 Krystalicznie bezbarwna: Żywica epoksydowa odlewnicza CRYSTALLINE 940 (0,25kg żywicy+0,1kg utwardzacza) jest żywicą najwyższej jakości, krystalicznie bezbarwna z podwyższoną odpornością na promieniowanie UV. Charakteryzuje się stosunkowo krótkim czasem utwardzania, niewyczuwalnym pikiem temperaturowym, niskim skurczem przetwórczym. Sama żywica jest bezwonna i bezbarwna, utwardzona powierzchnia charakteryzuje się bardzo wysokim połyskiem. Bardzo prosty system mieszania żywicy z utwardzaczem w proporcjach żywica:utwardzacz 100:50 (objętościowo) WŁAŚCIWOŚCI FIZYKO-CHEMICZNE Lepkość (żywica + utwardzacz): 500 mPas Proporcje mieszania żywica:utwardzacz 100:50 (objętościowo) Proporcje mieszania żywica:utwardzacz 100:40 (wagowo) Gęstość systemu: 1,15 g/cm3 Czas żelowania w 25°C : 50 min Czas utwardzania 25°C: 16 h Wytrzymałość na zginanie: 88 MPa Temperatura ugięcia pod obciążeniem HDT po wygrzaniu: 94°C ZASTOSOWANIE Żywica Crystalline 940 dzięki swoim właściwościom może być stosowana do wykonywania zarówno elementów grubościennych nawet do 10 cm (poprzez odlewanie) jak i cienko-powłokowych (poprzez nakładanie pędzlem). Znajduje zastosowanie wszędzie tam gdzie oczekujemy krystalicznie bezbarwnego odlewu lub powłoki posiadającej powierzchnię o wysokim połysku. Służy w modelarstwie, jubilerstwie w pracach plastycznych i artystycznych. Na bazie tej żywicy wykonuje się odlewy z zatopionymi elementami, wyroby jubilerskie, uzupełnia się naturalne braki w drewnie w połączeniu z pigmentami perłowymi, barwnikami, etc… Wykonuje się stoły i blaty posiadające powierzchnię na wysoki połysk. Żywica ta wraz z barwnikami TransColor idealnie nadaje się do wykonywania imitacji wody w makietach, dioramach, etc.. Żywica ta również wykorzystywana jest do tworzenia kompozycji z zatopionymi elementami w technologii 3D. Crystalline 940 dzięki swojej wysokiej twardości i podwyższonej odporności na promieniowanie UV stosowana jest jako zabezpieczenie powłokowe (lakier) do nakładania ręcznego na zabezpieczaną powierzchnię. Odlewy z tej żywicy można obrabiać mechanicznie, wiercić, szlifować, polerować. Ze względu na niski skurcz przetwórczy dokładnie odwzorowuje kształt formy. Dodatkowo za pomocą temperatury możliwe jest skracanie czasu utwardzania, tj. każde 10 stopni powyżej 25°C skraca czas utwardzania o połowę a każde kilka stopni mniej niż 25°C wydłuża czas utwardzania o kilka godzin. TECHNIKA PRZETWÓRSTWA 1. Zaleca się przetwórstwo żywicy Crystalline 940 w temperaturze powyżej 20°C. Przed przystąpieniem prac należy umieścić butelki żywicy i utwardzacza w naczyniu z ciepłą wodą. Woda w naczyniu powinna być ciepła w granicach 50°C-60°C, butelki należy przetrzymywać w cieplej wodzie przez około 10-15 min tak aby żywica ogrzała się do temperatury około 40°C-50°C. Czynność ta powoduje, że żywica staje się rzadsza i łatwiej wydostają się z niej bąbelki powietrza. Sama żywica jest bezwonna i bezbarwna i nie wymaga szczególnych warunków stosowania nie mniej jednak utwardzacz ma delikatny zapach amoniaku jak wszystkie utwardzacze aminowe do żywic epoksydowych. Podczas prac należy nosić odzież ochronną, rękawiczki, okulary, etc.. 2. Po ogrzaniu w zależności od potrzeb odważamy odpowiednią ilość żywicy do czystego pojemnika, następnie dodajemy utwardzacz w ilości (żywica : utwardzacz, 100 : 50 – objętościowo lub żywica : utwardzacz, 100 : 42 – wagowo) pamiętając o zachowaniu dokładnych proporcji, następnie mieszamy ze sobą oba składniki. Mieszanie przeprowadzamy najlepiej ręcznie, delikatnie zwracając uwagę na to by nie wprowadzać do mieszaniny zbyt dużo powietrza. Zaleca się zastosowanie zasady trzech kubków aby mieć pewność, że proces mieszania został wykonany prawidłowo. Ze względu na długi czas życia wszystkie operacje wykonujemy starannie i powoli. 3. Żywica Crystalline 940 w połączeniu z utwardzaczem posiada lepkość 500 mPas czyli jest wystarczająco płynna aby dochodziło do procesu odpowietrzania się, dlatego po wymieszaniu żywicy z utwardzaczem dobrze jest odstawić pojemnik na 15 minut w celu samoczynnego wydostania się powietrza z mieszaniny. W przypadku gdy wyniki nie są zadowalające należy zastosować komorę próżniową lub ciśnieniową gdyż jedynie ta metoda w 100% pozwala na całkowite odpowietrzenie kompozycji w odlewach żywicznych. 4. Następnie zalewamy formę dbając o to aby podczas tego procesu nie wprowadzać dodatkowego powietrza do jej wnętrza. W przypadku żywicy Crystalline 940 możliwej jest jednorazowe odlewanie mas nawet rzędu kilku kilogramów bez obawy na przegrzanie przy czym nie należy przekraczać grubości 10 cm. Rozformowanie zależy od temperatury otoczenia oraz od masy odlewu i oscyluje w granicach 16 godzin o ile odlew był stabilizowany w temperaturze miń. 25°C. 5. Odlewanie żywicy Crystalline 940 może odbywać się we wszystkich dostępnych rodzajach form tj.: PEHD, PET, PP, silikon, forma żelkotowa, etc… przy czym najlepsze efekty uzyskuje się stosując silikony addycyjne. Należy pamiętać, że żywica Crystalline 940 bardzo dobrze kopiuje charakter powierzchni z którą się styka dlatego należy zwracać uwagę na rodzaj form z których się korzysta. Sprowadza się to do tego, że jeżeli wykonujemy jakąś figurę, ozdobę lub element użytkowy i chcemy aby miała ona po wyjęciu z formy wysoki połysk to za pomocą żywicy Crystalline 940 uzyskamy ten efekt pod warunkiem, że sama forma silikonowa jest wykonana na wysoki połysk. Jeżeli natomiast sama forma silikonowa będzie matowa lub częściowo matowa również odlew będzie matowy. Należy również zwrócić uwagę na używane rozdzielacze, tj.: należy pamiętać, że sam rozdzielacz również wpływa raczej negatywnie na uzyskiwanie odlewów z wysokim połyskiem. Sprowadza się to do tego, że jeżeli mamy formę silikonową wykonaną na połysk ale zastosujemy rozdzielacz i nie wykonamy po jego nałożeniu procesu polerowania formy to również możemy uzyskać odlew o powierzchni lekko zmatowionej lub ze smugami. MAGAZYNOWANIE Przechowywać w suchym miejscu w oryginalnych zamkniętych opakowaniach. BHP Produkt może być obrabiany bez ryzyka, pod warunkiem, że zachowane będą odpowiednie środki ostrożności jak dla substancji chemicznych. Materiały nieutwardzone należy trzymać z dala od środków spożywczych oraz dzieci. W celu ochrony przed zachlapaniem należy nosić strój ochronny, rękawiczki lateksowe lub winylowe oraz okulary ochronne. Pomieszczenie w którym odbywa się przetwórstwo powinno posiadać sprawną wentylację. Po każdej operacji ręce należy dokładnie umyć mydłem w ciepłej wodzie a po umyciu osuszyć jednorazowym ręcznikiem papierowym. Naszych porad na temat techniki stosowania udzielamy w oparciu o aktualny stan naszej wiedzy. Nie zwalnia to jednak Państwa z obowiązku sprawdzania we własnym zakresie naszych produktów na ich zgodność z założonym celem i technologią. Zastosowanie, użycie oraz obróbka produktów następuje już poza możliwościami naszej kontroli i odpowiedzialność za nie z tego powodu ponoszą wyłącznie Państwo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skarga Napisano 17 Lipca 2017 Share Napisano 17 Lipca 2017 Z poliestrową będziesz miał wspomniane problemy. Doprawdy? A to dlaczego? Epoksydowa nie pęka Znowu cię poniosło. Ja wykonałem 10 lat temu z epoksydowej wodę wysoką na około 5cm i szeroką na kilkadziesiąt cm i jakoś do dziś wygląda tak samo. Czyli masz próbkę tej żywicy przechowywaną przez 10 lat bez dostępu UV,? UV nie ma żadnego wpływu. To ciekawe! Po co w takim razie ludzie w laboratoriach pracują nad UV-blokerami? Chyba jednak żółkną i to własnie z powodu UV. I chyba poliestrowe są na to odporniejsze... No dobrze, niech tak będzie jak mówisz. Czyli mówisz, ze można śmiało zastosować bezbarwny epoksyd bez względu na wartość piku temperaturowego? I wylać warstwę do 5 cm grubości bez względu na przeznaczenie tej żywicy ( do laminatów czy do odlewów jeden pies...). Ciekawe! EDIT: No to się zdecyduj, każda czy ta co ja kupiłeś A do opisów żywic zamieszczanych przez Pana ze sklepu modelarna24 to sugeruje nabrać odrobinę dystansu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pedzelek Napisano 17 Lipca 2017 Autor Share Napisano 17 Lipca 2017 Skarga byłem ciekaw jak wyglądają twoje prace. Ale nic nie ma. Jeśli przygotowujesz je w laboratorium to ten poradnik może nie jest odpowiedni dla Ciebie. Wszystkie dane o żywicy wkleiłem wyżej. To tyle ode mnie. Na resztę twoich zaczepek nie odpowiadam ps. podobnie duża grupa osób uważa ,że soda oczyszczona żółknie na dioramach z biegiem miesięcy, lat. Akurat moje z dr. oetkera z biedronki po kilku latach na szczęście są białe jak śnieg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skarga Napisano 17 Lipca 2017 Share Napisano 17 Lipca 2017 Myślę że moje prace nie maja z tym tematem nic wspólnego. Również to gdzie je przygotowuj a także (wybiegając w przód) ile postów na forum popełniłem ale tu tez mogę się mylić Wszystkie dane o żywicy wkleiłem wyżej. Tu też się mylisz, to nie są wszystkie dane na temat tej żywicy a wyłącznie sklepowa propaganda. Argumentacja na zasadzie analogii w tym przypadku brzmi strasznie infantylnie. Cóż, chyba nie zrozumiałem przesłania... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TAPIR Napisano 4 Marca 2018 Share Napisano 4 Marca 2018 Witam Zauwazylem temat wody i odrazu wszedlem jako ze czesto stosuje ten temat na dioramach, nie wnikam w dyskusje powyzej jedyne co chce dodac to zywica epoksydowa ktora kupiles jest bardzo dobra dla modelarzy, szczerze polecam ! Sposob wykonania u ciebie jeszcxe troche jakby to powiedziec malo estetyczny ale moze z czasem bedzie lepiej, ponizej przyklad zastosowania tej zywicy ;] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
katyh79 Napisano 19 Lipca 2019 Share Napisano 19 Lipca 2019 Witam a jak zrobic efekt sztucznej wody w sloju w ogrodzie leśnym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.