Abominus Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Jak w tytule. O samym modelu nie będę się zbytnio rozpisywał bo ten zestaw jest doś popularny i był już prezentowany na forum z miliony razy. Dokładam i ja milion pierwszego od siebie. Będzie za to nieco więcej faktów historycznych o samej maszynce i jej pilocie. Hurricane Mk. I KW-Z o numerze seryjnym L1592, który obecnie znajduje się w Science Museum w Londynie, był czterdziestym szóstym egzemplarzem produkcjnym Hawker'a z początkowej partii przekazanej do RAF, gdzie służył najpierw w 56 Dywizjonie RAF. Potem kolejno w 17, 87, 43 Dywizjonie zanim w listopadzie 1939 roku wrócił ponownie do 17 Dywizjonu a potem w styczniu 1940 roku znalazł się w 152 Dywizjonie. Znajdując się raz jeszcze w 43 Dywizjonie, 26 maja w samolocie zostało zdemontowane dwułopatowe drewniane śmigło a w jego miejsce zamontowano trzyłopatowe śmigło o zmiennym skoku oraz opancerzenie. Kilka dni później samolot został uszkodzony podczas akcji 1 czerwca nad Dunkierką w walce z Messerschmittami. Wówczas maszynę pilotował Pilot Officer Charles Anthony Woods-Scawen, który zdołał dociągnąć do lotniska w Tangmere i tam lądować ze schowanym podwoziem, dokonując dalszych uszkodzeń płatowca. Naprawiona maszyna trafiła do 615 Dywizjonu (KW-Z) w lipcu a już 18 sierpnia 1940 roku pilotowana przez P/O David'a Looker'a doznała jeszcze większych uszkodzeń po walce z Messerschmittami i awaryjnym lądowaniu w Croydon. Ponownie naprawiony samolot spędził resztę "służby" w jednostkach drugoliniowych aż do 1944 roku, w którym wystawiono ją na ekspozycję w Science Museum w Londynie. Odrestaurowaną na początku lat 60-tych maszynę i wystawioną ponownie na pokaz w 1963 roku można oglądać do dziś. Pilot Officer David John Looker uczył się w Eton i w latach trzydziestych był członkiem brytyjskiej czteroosobowej drużyny bobslejowej, która wygrała mistrzostwa świata w latach 1937/38, w tej konkurencji. Po zdobyciu licencji pilota w Heston, dołączył do 615 Dywizjonu Pomocniczych Sił Powietrznych w Kenley w 1938 roku. Będąc już w pełni przeszkolonym pilotem, został powołany do służby stałej 24 sierpnia 1939 roku. 15 listopada 1939 roku, wraz z całym 615 Dywizjonem, Looker trafił do Francji. Tam 15 maja 1940 roku odnotował zespołowe zniszczenie Henschla Hs 126, ale jego Hurricane o nr. seryjnym P2554 został następnie trafiony przez flak a pilot opuścił samolot ratując się skokiem i wylądował na polach Waterloo. Z poważnie ranną nogą, Looker'a odesłano do Brukseli a następnie spowrotem do Anglii. 13 czerwca Looker znajdował się w szpitalu wojskowym w Shenley tuż przed pójściem na zwolnienie lekarskie. 27 lipca po pozytywnym orzeczeniu komisji lekarskiej, Looker powrócił do służby. 18 sierpnia Hurricane o numerze seryjnym L1592, którym leciał, został poważnie uszkodzony przez Bf 109 nad Sevenoaks. Podczas próby lądowania awaryjnego w Croydon, ostrzelała go własna artyleria przeciwlotnicza, po czym maszyna zaryła nosem w ziemi. Lotnisko miało być właśnie bombardowane przez Luftwaffe a cały personel skrył się w schronach. Przypadkiem jakiś kapral zauważył Hurricane'a na środku lotniska, wskoczył za kierownicę auta pomocniczego i popędził w strone rozbitego samolotu. Chwycił Looker'a za spadochron i wywlekł go z kabiny a następnie zabrał do schronu. Looker spędził trochę czasu w szpitalu a następnie 30 września powrócił do służby w 615 Dywizjonie. Kilka dni potem, 9 października odesłano go do 607 Dywizjonu w Turnhouse, skąd miano go oddelegować na instruktorskie szkolenie. Następnie 1 października został wysłany dalej do 5 Dywizjonu Szkolnego na kurs instruktorski. W grudniu wyjechał do Kanady jako personel latający szkoły. Jego dalsza służba nie jest udokumentowana, aż do momentu zwolnienia z RAF'u w 1945 roku, już w stopniu Kapitana. Zmarł w styczniu 1995 roku. Dodam jeszcze tylko, że w oryginale masz anteny jest starego typu o co nie pokusił się Airfix, dając w zestawie maszt już z późniejszych wersji Hurricane'a. Taki szczególik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
radoslaw6363 Posted January 22, 2019 Share Posted January 22, 2019 Fajny i spitek też ,Airfix zrobił dobre modele ,a Ty umiałeś to wykorzystać Też je zrobiłem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.