Jump to content
Marudek

[In-Box] Grumman JRF-5 Goose 1/48

Recommended Posts

Opis powstania i rozwoju*

W 1936 roku wytwórnia Grumman opracowała nowy typ lekkiej amfibii w układzie latającej łodzi oznaczonej G-21, przeznaczonej początkowo do celów cywilnych. W projekcie wykorzystano doświadczenia z centralnym pływakiem wcześniejszej konstrukcji JF i J2F Duck, adaptując zarówno kształt pływaka, jak i system wciągania podwozia. Prototyp amfibii G-21 został oblatany w czerwcu 1937 roku. Wkrótce samolotem zainteresowało się lotnictwo wojskowe składając w 1938 roku zamówienie na 26 samolotów w nieco wzmocnionej odmianie G-51A, które w wojsku otrzymały oznaczenie OA-9. Wojsko przejęło jeszcze 8 samolotów cywilnych , z których 3 ostatnie - z mocniejszymi silnikami - oznaczono OA-13. Również marynarka wojenna zamówiła w 1939 roku 20 maszyn pod oznaczeniami JRF-1 i JRF-4, zaś Coast Guard 10 dalszych oznaczony JRF-2 i JRF-3,l zależnie od wyposażenia. Najliczniej produkowanymi były JRF-5 i JRF-6. 56 tych maszyn dostarczono dla RAF, gdzie otrzymały oznaczenie Goose Mk.I i Mk.IA. Amfibie G-21A były dostarczane do Kanady i Portugalii. Ogółem wyprodukowano około 350 samolotów. Samolotów używano do komunikacji, treningu, zadań zwiadowczych i ratowniczych.

 

Dane taktyczno- techniczne

Konstrukcja: wodnosamolot konstrukcji całkowicie metalowej. Kadłub o podłodziu dwuredanowym mieścił w kabinie przed płatem 2 osoby załogi, a w kabinie głównej było jeszcze miejsce dla 6 osób. Główne podwozie kołowe wciągane w boki kadłuba, a kółko ogonowe w kadłub za drugim stopniem. Stateczność na wodzie zapewniały boczne, bezstopniowe pływaki wspornikowe.

 

Napęd: 2 gwiazdowe silniki tłokowe Pratt-Whitney R-985 Wasp Junior o mocy 330 kW

Uzbrojenie: 2 bomby po 115 kg

Dane techniczne:

Długość 11,7 m

Rozpiętość 15,0 m

Wysokość 4,6 m

Powierzchnia nośna

Masa własna 2460 kg

Masa całkowita 3600 kg

Prędkość maksymalna 320 km/h

Prędkość przelotowa 305 km/h

Wznoszenie 5,5 m/s

Pułap normalny 6400 m

Zasięg 1030 km

 

* Zrodlo Wikipedia.

 

O producencie:

Po raz pierwszy spotkalem sie z modelem firmy Signifer. Nie wiem o nich zbyt wiele. Nawet sami nie rozpisuja sie za bardzo o sobie. Ale z tego co widac na stronie Signifera, zajmuja sie samolotami, akcesoriami lotniczymi w 1/48 i upgrade'ami do 1/35. Innym przydatnym produktem tej firmy jest sztuczny snieg. Strona producenta

 

O modelu:

Model wyprodukowano starannie z zachowaniem wielu detali. Nie ma na nim jam skurczowych ani niedolewek. Jedyny blad, to wystajace "zbrojenie" we wspornikach bocznych plywakow, kilka nadlewek na brzegach polowek kadluba i na kilku zywicznych czesciach. W porownaniu z modelem firmy Czech Model - Goose Signiefera jest tanszy i bogatszy w detale. Wiele uwagi poswiecono odwzorowaniu silnikow i wnetrz. Producent oferuje kilka sposobow wykonania oszklenia. W pudelku znajdziemy przednia szybe wykonana metoda vacu oraz standardowa. Mozna tez pokusic sie o wykonanie kazdej szyby z przezroczystego arkusza z naznaczonymi szybami (na wszelki wypadek jest tez rezerwa). Signifer zapakowal nawet drut do okablowania silnikow. Wydaje mi sie, ze jednym z najbardziej interesujacych detali jest reflektor z odblysnikiem wykonany z przezroczystej zywicy. Ruchome czesci platow wykonano oddzielnie. Ponadto w pudelku znajduja sie kalki dla czterech wersji malowania. Recenzje, ktore mozna znalezc w sieci wytykaja problemy ze spasowaniem czesci i zalecaja metode: "trzy razy przymierz, raz sklej". Mimo to, bogactwo detali i dokladnosc wykonania daja podstawy do osiagniecia znakomitego efektu.

 

Recenzja Laurent Soldati

Recenzja Etienne Mulsant

Recenzja Jean-Paul Poisseroux

Recenzja Christian Breuer

 

th_P1020682.jpg th_SigGoose11-1.jpg th_P1020683.jpg th_w185.jpg th_w186.jpg th_w287.jpg th_w288.jpg th_w289.jpg th_w290.jpg th_w292.jpg th_w394.jpg th_w495.jpg th_w496.jpg th_w598.jpg th_P1020699.jpg th_P1020700.jpg th_P1020701.jpg th_P1020702.jpg

 

Ocena 9/10

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tylko pogratulować takiej zdobyczy i życzyć duużo kreatywnej pracy przy nim Zestaw robi wrażenie detalami zwłaszcza kokpit i silniki. No i po przejrzeniu recenzji Twojej oraz załączonych linków aż się dostaje ślinotoku. Model piękny, ale prawdziwy samolot nazwałbym brzydką gąską .

 

PS. mnie ten samolot od dawna kojarzy się z film COMANDO ze Szwarcenegerem gdy leci tą gąską odbić swoją córkę no i oczywiście po całej akcji odlatują nią w kierunku zachodzącego słońca (mam nadzieję , że nie pomyliłem samolotów) hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co wiem, Gęsi jeszcze całkiem niedawno latały na Karaibach jako coś w rodzaju taksówki [w towarzystwie- jakżeby inaczej- Beaverów ;) ]. Były filmiki na jutubie, ale w tej chwili nic znaleźć nie mogę ): /

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

 

W związku z redukcją mojej kolekcji łodzi latających i hydroplanów w skali 1/48. Oferuję sprzedaż powyższego modelu lub jego wymianę na inne łodzie latające lub hydroplany w skalach 1/72 lub 1/144.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.