Skocz do zawartości

Bf-109 1:48 TAMIYA


aliennnowicz

Rekomendowane odpowiedzi

tamiya-61117-messerschmitt-bf109g-6.jpg

 

Cześć,

w końcu, po wielu latach, zabieram się za swój pierwszy model - jak powyżej.

Obejrzałem kilka filmów z budowy modelu, zapoznałem się z poradnikiem agtomu dot. budowy Bf-109 ale i tak nurtuje mnie kilka pytań. Proszę szanownych kolegów i koleżanki o pomoc/sugestie (informacyjnie: zamierzam malować aerografem):

 

- jakie lakiery zakupić?  Z poradników wynika, że niezbędne są dwa: połysk a na koniec mat. Zastanawiam się nad:

MR.HOBBY Mr.Super Clear Gloss - lakier bezbarwny błyszczący - czy to odpowiednik lakieru w sprayu MR.Color GX-100 Super Clear III? Alternatywę jaką mam upatrzoną to TAMIYA X-22 Lakier bezbarwny błyszczący CLEAR GLOSS.
- jaki wybrać lakier matowy do finalnego wykończenia? Tu nie mam pomysłu na jaki się zdecydować tak aby był bezpieczny dla wszystkich nałożonych farb.
- jaki wybrać zamiennik dla AS-5? Póki co obstawiam Mr.Color C117 RLM 76 - Light Blue - SATYNOWY. Może ktoś ma inne propozycje?  (swoją drogą, dlaczego podkłady to farby celulozowe a nie np. na bazie alkoholu?)
- jaki wybrać płyn do kalkomanii?  Opcje nad którymi się zastanawiam: Micro sol + micro set czy TAMIYA Mark Fit czy mr. hobby mark setter neo + mark softer?
- jaki wybrać klej typu clear? Humbrol clearfix a może macie inne propozycje?
- jaki wybrać klej typu CA? Może macie sprawdzoną alternatywną opcję dla drogich klejów TAMIYA?
- no i pytanie dot. technicznego aspektu wykonania modelu: nitować czy nie nitować? Czytałem jak to się ma przy 109tkach ale chętnie poznam Wasze subiektywne zdanie. A jeśli nitować, to jakie narzędzia polecacie?

 

Z góry dzięki za poświęcony czas

Edytowane przez aliennnowicz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Jeśli chodzi o lakier błyszczący, to możesz wybrać X-22 od Tamiyi. Jest to odporny i bezpieczny lakier, natomiast Gx-100 również jest bardzo dobry, lecz bardziej agresywny niż X-22, więc jako początkujący możesz mieć z nim problem, a X-22 pod kalki do modelu samolotu wystarczy w zupełności.
2. Jeśli chodzi o lakier matowy, to opcji jest wiele. Polecam XF-86 od Tamiya, oraz Gx-114 od Gunze. Ważne, żeby malować delikatnymi warstwami i do rozcieńczania nie używać rozcieńczalnika z opóźniaczem (np. MLT)
3. Mr.Color C117 RLM 76 jako zamiennik do AS-5 jest jak najbardziej ok.

4. Jeśli chodzi o płyn pod kalki to polecam Micro Set i Micro Sol, jednak należy uważać, ponieważ Tamiya z zasady ma grube kalki i Sol może być niewystarczający, lecz z  kalkomaniami innych firm w większości radzi sobie bardzo dobrze.

5. Klej clear to może być oczywiście Humbrol clearfix, ultra glue od ammo, lub po prostu wikol. Ważne, żeby po wyschnięciu był przezroczysty. 

6. W kwestii kleju CA, to polecam CA w żelu (ja korzystam z kleju CA TADAM). Aplikacja jest dużo bardziej łatwiejsza aniżeli w formie płynnej, chociaż dodatkowy klej rzadki CA (np. kropelka) również nie zaszkodzi posiadać.

7. Jeśli chodzi o nitowanie, to akurat w Bf-109 sprawa jest w miarę ułatwiona (nie występuje w tym samolocie przesadnie gęsta siatka nitów, i do tego dokumentacja techniczna jest całkiem obszerna i łatwa do wyszukania). A co do narzędzia, to obecnie jest problem w dostępności dobrych narzędzi do nitowania (RB tools, Rosie The Riveter). Poszukaj na aliexpress, lub innych amazonach, bo widziałem, że niektórzy kupują tam jakieś chińskie nitowadła.

Edytowane przez piotr2498
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za obszerną wypowiedź.

 

2. Jeśli chodzi o lakier matowy, to opcji jest wiele. Polecam XF-86 od Tamiya, oraz Gx-114 od Gunze. Ważne, żeby malować delikatnymi warstwami i do rozcieńczania nie używać rozcieńczalnika z opóźniaczem (np. MLT) - w takim razie np. XA-20 lub Leveling Thinner będzie ok? Mogę go stosować do farb TAMIYA i Mr. Hobby (szczególni wspomnianego C117 - celulozowego)?

 

4. Jeśli chodzi o płyn pod kalki to polecam Micro Set i Micro Sol, jednak należy uważać, ponieważ Tamiya z zasady ma grube kalki i Sol może być niewystarczający, lecz z  kalkomaniami innych firm w większości radzi sobie bardzo dobrze.  - w takim razie chyba zdecyduję się na TAMIYAi.

 

7. Myślałem o takim urządzeniu:

https://agtom.eu/pozostale/322834-excel-30606-noltyk-znacznik-098171306069.html

Niestety, nie wiem czy konkretnie ten model będzie odpowiedni do skali 1:48.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 2 
Do GX114 użyj Mr. Color Thiner. Opóźniacz w rozcieńczalniku zabija matowość lakieru a nie o to nam tutaj chodzi. 
XA-20 nadaje się do farb Tamiya, ewentualnie Mr Hobby serii H. Do farb Mr Hobby C - Mr Color Thiner lub Mr Leveling Thiner
Najbardziej uniwersalne są rozcieńczalniki od Mr Hobby. Możesz nimi rozcieńczać farby: Tamiya, Mr Hobby C i H, Hataka Orange, AK Real Color, MRP...
Musisz być też świadomy tego, że one nie pachną tylko mocno śmierdzą :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podtrzymuję zdanie kolegi powyżej co do rozcieńczalników. Sam stosuję Mr Color Thinner praktycznie do wszystkich farb którymi maluję aerografem. A co do nitowadła, to nie widziałem go nigdy na żywo, ale patrząc po zdjęciu obawiam się, że może ono nie pasować do skali 1/48 (będzie tworzyć nity w zbyt dużych odstępach względem skali samolotu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsze nitowadła to Rosie The Riveter - Peter Dousek. Moim zdaniem są bezkonkurencyjne. Niestety z tego co wiem ich produkcja już się zakończyła i nie da się ich już kupić 
Możesz próbować znaleźć nitowadła od RB production. One mają podany rozmiar ząbków, dzięki czemu możesz dobrać odpowiednie kółko do tego co planujesz zrobić 😉

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanie co do zasadności stosowania farb akrylowych celulozowych a akrylowych na bazie alkoholu. Otóż zastanawiam się dlaczego rzeczony wcześniej C117 czy As-5 są farbami celulozowymi? Czy farby podkładowe celulozowe mają jakieś specjalne cechy lub właściwości tłumaczącą akurat taką technologię produkcji? Innymi słowy, dlaczego w modelarstwie stosuje się je zamiennie?

 

Podsumowując dotychczasowe rady (mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem):

do farb na bazie alkoholu stosować rozcieńczalnik Mr Leaving Color Thiner (w kwestii wonności: rozcieńczalnik TAMIYA jest mniej intensywna w zapachu czy porównywalnie?)

do lakierów z połyskiem i matowego stosować rozcieńczalnik Mr Color Thiner

a do washa na bazie emalii i farb emaliowych? Któryś z powyżej wymieniony?

 

Z nitownicami faktycznie sprawa nie jest prosta. Będę się jeszcze rozglądał.

Edytowane przez aliennnowicz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do lakierów z połyskiem weź właśnie Mr Leveling Thiner - on ma opóźniacz, co powoduje że farba dłużej schnie. Im dłużej coś schnie tym ma więcej czasu na ułożenie się na modelu. Powierzchnia staje się bardziej gładka co w efekcie daje lepszy połysk. 
Odwrotną sytuację masz gdy malujesz matem. Wtedy lejesz Mr Color Thiner. Powierzchnia jest mniej gładka ale daje dobre matowe wykończenie. 
Jako zamiennik do Mr LEveling Thiner możesz zastosować Wamod Level High Thiner. Jest całkiem dobry a kosztuje 1/3 tego co Mr Hobby.

 

Farby celulozowe są używane w modelarstwie ze względu na ich odporność. Przez to, że ich bazą jest bardziej agresywny rozcieńczalnik mocniej trzymają się one plastiku. Dzięki czemu nie musisz się obawiać, że po oderwaniu taśmy maskującej farba odejdzie razem z nią. Farby te stosunkowo szybko schną dzięki czemu można szybko malować kolejne warstwy. 

 

Do emalii potrzebujesz rozcieńczalnika do emalii. Tamia ma w swojej ofercie taki rozcieńczalnik X-20 Enamel Paint Thiner. Musisz dokładnie sprawdzać co kupujesz. 
Farby olejne, washe można rozcieńczać też rozcieńczalnikami typu White Spirit.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Juffre napisał:

Najlepsze nitowadła to Rosie The Riveter - Peter Dousek. Moim zdaniem są bezkonkurencyjne. Niestety z tego co wiem ich produkcja już się zakończyła i nie da się ich już kupić 
Możesz próbować znaleźć nitowadła od RB production. One mają podany rozmiar ząbków, dzięki czemu możesz dobrać odpowiednie kółko do tego co planujesz zrobić 😉

 

RB też już jest raczej niedostępne (dobrze, że jeszcze kupiłem jak było :lol:)

 

12 minut temu, aliennnowicz napisał:

Mam jeszcze pytanie co do zasadności stosowania farb akrylowych celulozowych a akrylowych na bazie alkoholu. Otóż zastanawiam się dlaczego rzeczony wcześniej C117 czy As-5 są farbami celulozowymi? Czy farby podkładowe celulozowe mają jakieś specjalne cechy lub właściwości tłumaczącą akurat taką technologię produkcji? Innymi słowy, dlaczego w modelarstwie stosuje się je zamiennie?

 

Podsumowując dotychczasowe rady (mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem):

do farb na bazie alkoholu stosować rozcieńczalnik Mr Leaving Color Thiner (w kwestii wonności: rozcieńczalnik TAMIYA jest mniej intensywna w zapachu czy porównywalnie?)

do lakierów z połyskiem i matowego stosować rozcieńczalnik Mr Color Thiner

a do washa na bazie emalii i farb emaliowych? Któryś z powyżej wymieniony?

 

Z nitownicami faktycznie sprawa nie jest prosta. Będę się jeszcze rozglądał.

Co do pytania na temat farb celulozowych, to nie jestem chemikiem, więc Ci specjalnie nie pomogę, ale z mojego punktu widzenia, to farby celulozowe w porównaniu do alkoholowych są odporniejsze na uszkodzenia czy to mechaniczne, czy chemiczne, troszkę lepiej się nimi maluje aero (ale to jest tylko moje subiektywne zdanie), oraz oczywiście mocniej śmierdzą.
W kwestii rozcieńczalników to X-20a śmierdzi jak spirytus :) Co do lakierów, to do połysku najlepiej stosować Mr. color leveling thinner, ponieważ z dodatkowym opóźniaczem, lakier ma dłuższy czas na wypoziomowanie się, przez co jest bardziej błyszczący. Natomiast to lakieru matowego stosuj zwykły Mr color thinner. A jeśli chodzi o washe i farby na bazie emalii olejnej to najlepiej rozcieńczać je np. White spiritem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, aliennnowicz napisał:

Mam jeszcze pytanie co do zasadności stosowania farb akrylowych celulozowych a akrylowych na bazie alkoholu. Otóż zastanawiam się dlaczego rzeczony wcześniej C117 czy As-5 są farbami celulozowymi? Czy farby podkładowe celulozowe mają jakieś specjalne cechy lub właściwości tłumaczącą akurat taką technologię produkcji? Innymi słowy, dlaczego w modelarstwie stosuje się je zamiennie?

Zawsze podkreślam fakt, że nazwa "celulozowe" choć się upowszechniła, jest myląca i zwyczajnie błedna. Kiedyś (dawno) były farby na bazie żywic nitrocelulozowych. Już w zasadzie nigdzie nie używane.  Stosowano do nich agresywne rozcieńczalniki zwane w skrócie "nitro" choć same rozcieńczalniki nic wspólnego z nitro (związkami azotu) nie miały. To były takie związki jak aceton, ksylen, toluen i wiele innych. Mocno śmierdziały, więc powstało fałszywe połączenie: śmierdzi+rozcieńcza = nitro = farby (nitro)celulozowe.
Te same rozcieńczalniki działają ze współczesnymi farbami akrylowymi i stad powstało to całkowicie błędne utożsamianie farb rozcieńczanych "śmierdzielami" z farbami (nitro)celulozowymi.

Ad rem:

@Juffre ma rację. Dodatek bardziej agresywnych rozcieńczalników powoduje, że farba lepiej wiąże się z plastikiem. Ale jest jeszcze inna rzecz. Takie farby mają mniejszą tendencję do trwałego zasychania na końcówce aerografu. Bo świeża porcja farby łatwiej rozpuszcza tą zaschniętą na igle. Więc po prostu maluje sie tymi farbami łatwiej niż tymi na bazie rozpuszczalników alkoholowych. Poza tym, farba lepiej się atomizuje i szybciej schnie, więc łatwiej nią malować laserunkowo, małą plamką itp. Ale dodanie rozcieńczalnika typu MLT do farby "alkoholowej" jak Tamiya, powoduje, że staje się ona prawie "celulozową". Oczywiście kompatybilność farby z niededykowanym rozcieńczalnikiem trzeba zawsze sprawdzić.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, HKK napisał:

Innymi słowy, dlaczego w modelarstwie stosuje się je zamiennie?

Intensywny zapach to jedna rzecz dla której nie każdy chce stosować farby nazwijmy je, rozpuszczalnikowe. Ale poza tym,  te farby nie nadają się zbytnio pod pędzel. Żywica akrylowa ma to do siebie, że nawet po całkowitym zachnięciu, da się ją znowu rozpuścić. Więc pędzlowanie taką farbą będzie niszczyć warstwy wcześniejsze bez względu na to, jak dobrze wyschły. Rozpuszczalniki alkoholowe są mniej agresywne i efekt nie będzie tak drastyczny, choć nadal będzie. Pod tym względem farby ftalowe (tzw. "emalie" lub "olejne") sa dużo lepsze, bo zaschniętej żywicy ftalowej niemal nic nie ruszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak naprawdę zastanawiam się jeszcze nad płynem do kalkomanii. Polecany Sol i Set trochę drogi. A jakie jest Wasze doświadczenie z Mig Ultra Decal Set + Mig Ultra Decal Fix? Wydaje mi się to kompromisową opcją. Słusznie?

Edytowane przez aliennnowicz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Dzisiaj przyszły ostatnie narzędzia/chemia niezbędna do budowy modelu. Jeszcze raz szybki przegląd elementów i... zonk.

Zamówiłem lakier bezbarwny  - za Waszą poradą - X-22 ale... w wersji na bazie emalii (+ rozpuszczalnik X-20).

Szukałem dziś cały wieczór czy mogę go zastosować równie bezpiecznie ale nie znalazłem informacji.

 

Bardzo proszę o poradę czy zostawić ten lakier czy jednak zamienić/kupić ten w wersji akrylowej? Zastanawiam się czy po nałożeniu takiego lakieru (emaliowego) będzie można używać farb olejnych w kolejnych etapach budowy.

 

Zamówienie i tak będę musiał złożyć, bo okazało się, że przy zakupie aerografu nie zakupiłem płynu do czyszczenia :)

 

Mama nadzieję, że lada tydzień będę mógł się pochwalić pierwszymi efektami pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro lakier jest emailą, i nałożysz na niego farby olejne, to jest bardzo duża szansa, że lakier wejdzie z nimi w reakcję, więc musisz zakupić X-22 w wersji akrylowej :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.