Skocz do zawartości

[G] BAE Hawk T.1 Red Arrows 1:72 + Vought F4U-1D Corsair 1:48


zizu82

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Chciałbym się jakoś godnie przywitać dlatego wrzucam zdjęcia ukończonego przeze mnie właśnie modelu BAE Hawk T.1 Red Arrows. Drugi to model sprzed wielu lat Vought F4U-1D Corsair, troche zakurzony. Budową modeli zajmuję się sporadycznie, z doskoku, z dużymi przerwami (czasem trwającymi latami). Wybór modeli nie był kierowany jakąś szczególną motywacją, ot po prostu podobały mi się. Chcąc jednak bardziej się ukierunkować zauważyłem, że interesują mnie jednak bardziej samoloty cywilne a już szczególnie wszystkie z polskim akcentem (polskiej produkcji albo w polskich barwach), np planuje budowę rządowego TU154, a także historyczne samoloty PLL LOT (zaskoczyłem się jakie i ile samolotów LOT miał w swojej flocie na przestrzeni lat). Tyle słowem wstępu.

 

Przy okazji chciałbym prosić o pomoc w następujących kwestiach:

  1. po zdjęciu elastycznych taśm do krzywizn z owiewki zostały brzydkie mleczne ślady. Wygląda jakby klej z taśmy w jakiś sposób zareagował z owiewką. Myślałem o możliwych przyczynach: taśma leżała na owiewce za długo (o 2tyg) lub taśma słabej jakości (niestety jest nienajnowsza i nie wiem jaki był jej producent). Mieliście podobnie?
  2. model polakierowałem lakierem satynowym Vallejo w spray'u  (póki co stawiam na pędzel i ew spray'e). Przy nakładaniu starałem się uzyskać jednolitą GŁADKĄ warstwę, czyli warstwa raczej nie była cieniutka, licząc, że po odparowaniu zostanie satyna, niestety powierzchnia bliższa jest lakierowi błyszczącemu. Gdybym nie starał się modelu "zalać" lakierem to miałbym z kolei bardziej mat i nie byłbym też za bardzo w stanie stwierdzić gdzie tego lakieru jeszcze brak. Popełniam jakiś błąd czy ten satynowy lakier to faktycznie bliski jest połyskowi?
  3. czy ktoś bawił się woskami AK True Metal w celu zastapienia "zwyklych" farb typu Silver, Aluminium? Na YT niektórzy nawet malują tym powierzchnie skrzydeł, ale glosy są różne. Wziąłem jedną na próbę.
  4. czy szpachlówka Tamiya Putty White ma tendencje to szybkiego gęstnienia czy po prostu moja jest już za stara? (uwaga! 9 lat). Po wyciśnięciu wciąż ma praktycznie idealną konsystencję, ale gęstnieje w ok 1min na tyle, że ciężko się ją układa. 
  5. potraktowałem linie podziału Tamiya Panel Line Accent Color (black), poczekałem 15min i chciałem zetrzec na sucho, ale sie nie dalo. Z kolei po lekki nasaczeniu wacika rozpuszczalnikiem X20 wash zszedl w calosci nawet z zaglebien. Pomyslalem, ze moze linie podzialu byly zbyt plytkie. Czy robie blad w technice, czy moze powinienem w kazdym modelu poglebiac linie podzialu?

DSC_3039-01.jpeg

DSC_3040-01.jpeg

DSC_3041-01.jpeg

DSC_3042-01.jpeg

DSC_3043-01.jpeg

DSC_3044-01.jpeg

Edytowane przez zizu82
  • Like 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.09.2022 o 11:57, zizu82 napisał:

czy szpachlówka Tamiya Putty White ma tendencje to szybkiego gęstnienia czy po prostu moja jest już za stara? (uwaga! 9 lat). Po wyciśnięciu wciąż ma praktycznie idealną konsystencję, ale gęstnieje w ok 1min na tyle, że ciężko się ją układa.

ja używam dopierocokupionej szarej i zachowuje się tak samo, więc najwyraźniej po prostu tak ma. Jeśli potrzebujesz rzadszej, płynącej, możesz ją rozcieńczyć rozcieńczalnikiem do farb olejnych (używam Hataki; przy Wamodzie się warzyło)

W dniu 25.09.2022 o 11:57, zizu82 napisał:

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo za tematykę, którą chcesz podjąć, polskie cywilne samoloty to obszerny, bardzo ciekawy temat.

 

W dniu 25.09.2022 o 11:57, zizu82 napisał:

po zdjęciu elastycznych taśm do krzywizn z owiewki zostały brzydkie mleczne ślady. Wygląda jakby klej z taśmy w jakiś sposób zareagował z owiewką. Myślałem o możliwych przyczynach: taśma leżała na owiewce za długo (o 2tyg) lub taśma słabej jakości (niestety jest nienajnowsza i nie wiem jaki był jej producent). Mieliście podobnie?

Być może klej na taśmie był za mocno wiążący.  Niektóre taśmy zanim położę na malowane powierzchnie to wcześniej przyklejam na czystą, pozbawioną kurzu powierzchnię, np. czysty, nietłusty itd.  blat biurka. Doradzono mi tak kiedyś w jednym ze sklepów i rzeczywiście taśma trzyma potem do farby czy lakieru bardzo dobrze i jednocześnie przy odklejaniu nie zedrze tego co niżej (oczywiście taśma nakładana na dobrze wyschniętą powierzchnię).

 

W dniu 25.09.2022 o 11:57, zizu82 napisał:

czy ktoś bawił się woskami AK True Metal w celu zastapienia "zwyklych" farb typu Silver, Aluminium?

Testowałem AK 456 True Metal Dark Aluminium na położonej aerografem Tamiya Flat Aluminium w celu uzyskania akcentów z połyskiem i pewnego zróżnicowania odcieni. Dobrze się nakłada, można polerować. Efekt do zobaczenia poniżej:

https://modelwork.pl/topic/42503-i-1-il-400b-172-icm/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Slaw_21 napisał:

Testowałem AK 456 True Metal Dark Aluminium na położonej aerografem Tamiya Flat Aluminium w celu uzyskania akcentów z połyskiem i pewnego zróżnicowania odcieni.

A jak pozniej z zabezpieczeniem powierzchni lakierem? Z jednej strony czytalem opinie ze po polozeniu lakieru psuje sie efekt, a zdrugiej strony ten wosk jest dosyc brudzacy i chyba nigdy nie zasycha tak na 100%, zawsze cos moze zostac na rekach, prawda to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1 godzinę temu, zizu82 napisał:

A jak pozniej z zabezpieczeniem powierzchni lakierem?

 

Na True Metal nie kładłem lakieru ale też nie był on położony na cały model, bazą był akryl Tamiya.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.09.2022 o 11:57, zizu82 napisał:

potraktowałem linie podziału Tamiya Panel Line Accent Color (black), poczekałem 15min i chciałem zetrzec na sucho, ale sie nie dalo. Z kolei po lekki nasaczeniu wacika rozpuszczalnikiem X20 wash zszedl w calosci nawet z zaglebien. Pomyslalem, ze moze linie podzialu byly zbyt plytkie. Czy robie blad w technice, czy moze powinienem w kazdym modelu poglebiac linie podzialu?

Po mojemu może być kilka powodów:

1. rzeczywiście linie mogą być za płytkie

2. wacik mógł być za mocno nasączony. Ja zmywam nadmiar Panel Line Accent pędzlem prawie suchym (używam zwykłej benzyny ekstrakcyjnej), jest to upierdliwe, ale zmniejszam ryzyko wymycia tego washa z wgłębień. PLW Tamki bardzo ładnie pracuje malarsko, można go - przy odrobinie wprawy (której mi wciąż brakuje) - bardzo ładnie wycieniować na powierzchni panelu, warunkiem tylko jest właśnie ten minimalnie wilgotny pędzel.

3. kierunek zmywania - bezpieczniej jest zawsze w poprzek linii

4. Nie ten wash 😉 . Opcjonalnie używam PLW z Ammo i jego można zmywać po lekkim podeschnięciu. Ma inną konsystencję, niż PLW Tamki, jest jakby tłusty, schnie wolniej i dzięki temu można uzyskać, rozcierając go na boki po obu stronach linii podziału bardzo ładny efekt delikatnego przyciemnienia zewnętrznych części blach poszycia (to się nazywa postshading?). Odkryłem to zupełnie przypadkiem zresztą.

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.