Skocz do zawartości

Yamaha YZF-R1M Tamiya 1/12


Michal_1981

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. To mój 2 motocykl. Plan początkowy zakłada progres w stosunku do poprzedniego:

- malowanie aerografem (wcześniej był pędzel)

- zastosowanie dodatku w postaci metalowego widelca tamiya 12684

- dodanie 5 szt diód LED

- wykonanie malowania zbiornika paliwa w stylu "candy"

Trochę dużo jak na początek ale trzeba Was doganiać :) ba mam masę lat zaległości.

Bedę miał przy budowie do szanownych kolegów kilka pytań bo nie chce spartolić a można dostać kręćka od tych wytycznych internetowych - bardzo się różnią opinie od siebie i nie wiadomo co brać za pewnik.

 

2024-01-23_231254.jpg

Edytowane przez Michal_1981
Zdjęcie wstawiło się obrócone o 90 stopni.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

By nie robić swym płucom i mieszkaniu przykrości od aerografu wykonałem "budkę malarską" Koszt - zero zł. Praktycznie wszystko jest z domowych "przydasiów". Wentylator to znajda garażowa na 220V , Wciąga jak szatan. Niestety nie mam odciągu poza mieszkanie i niestety panuje strasznie nieprzyjemny zapach- s tosuję Leveling thinner . Zrobię w tym tygodniu próby z rozcieńczaniem X-20A+ retarder Tamiya podobno tak nie śmierdzi.

 

 

IMG_20231025_170649.jpg

IMG_20231025_170701.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastosowałem podkład w spreju Tamiya bo miałem go  już sprawdzonego i byłem pewny dobrego efektu. Trochę się przeliczyłem - kilka części wyszło matowych , posiadających grube ziarno (chyba za daleko miałem puszkę od detali) , zjechałem to delikatnie papierem wodnym ale po pomalowaniu właściwą farbą  nie wyglądało dobrze więc zastosowałem usuwanie  płynem hamulcowym i a potem moczenie w ciepłym alkoholu i jazda szczoteczką do zębów.

IMG_20240114_111531_1.jpg

IMG_20240114_115132.jpg

IMG_20240114_115209_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele części cykniętych akrylem Tamiya czarny mat+ szary mat - taki "bieda Nato Black" 😉 na żywo jest bardziej szary - na fot to zwykła czerń....

Mam pytanko - czy należy zabezpieczyć te części bezbarwnym matowym lakierem ? Chyba tak bo lakier wygląda na delikatny i mogę go przy montażu uszkodzić (błyszczący jest bardziej wytrzymały....

 

 

IMG_20240118_202836_1.jpg

IMG_20240118_202849_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blok silnika wg instrukcji ma być czarny ale ze względu na miejsce ekspozycji modelu - dość ciemna gablotka oraz z uwagi na wiele widzianych w internecie  przeze mnie customów YZF z aluminiowym blokiem postanowiłem zrobić też taki. Na czysto flat alum. Tamki ma dość grube ziarno i nie wygląda realistycznie ale zardziłem na to obficie oblewając silnik panel line accent - black+ brown. Moim zdanie ujdzie tym bardziej , że silnika praktycznie w modelu nie będzie widać.

IMG_20240117_173531.jpg

IMG_20240117_173550.jpg

1706049884295.jpg

1706049884339.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próba lakieru Tamiya

podkład, czarny błyszczący, flat aluminium, clear blue

bez polerowania, bezbarwnych lakierów  i cudowania. Nawet ok.

Jak dodam poler + bezbarwne i cudowanie to może być przyzwoicie....

Jak jeszcze trochę potrenuję  to może odważę się psikać na moto 😅

 

IMG_20240102_204303_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki Juffre.

Lekki postęp prac.

Coś tam pomalowałem więcej ale nie mam zdjęć. Strasznie długo schodzi z tym lakierem bezbarwnym kładzionym na matowe części.

Kilku rzeczy sie nauczyłem- po psikaniu srebrnym czy innym z ziarnem trzeba gruntownie wyczyścić aero bo ziarna potem nagle sie znajdują na nowym kolorze- u mnie na czarnym co niesamowicie widać na zdjęciach, na żywo raczej słabo.

Oraz przy psikaniu srebrem wszystkie pomalowane rzeczy w pobliżu usunąć by nie osiadł na nich pył. Co prawda mam budkę, która wciąga ostro ale coś tam się przedostało na detale....

Borykam się ze strasznym smrodem w czasie malowania- nie mam wyciągu poza okno a budka jedynie filtruje pył. Zamieniłem filtr w budce na "węglowy " do kuchennego okapu ale nie jest lepiej. Kupiłem półmaskę dla lakierników i jest super - nic nie czuć jednak domownicy nie noszący masek dalej narzekają...

Planuję kupić kilka pochłaniaczy z takiej maski i połączyć je z odciągiem budki ale pewnie strasznie straci na odpylaniu.....

...

W łikend coś polecę z modelem  więcej - będzie wreszcie trochę montażu.

Felgi dogładzę papierkiem wodnym i potraktuję lakierem bezbarwnym GX 100.

W miarę spoko poszło z wykonaniem tekstury na tarczach hamulcowych. Obawiałem się ,że coś spierniczę i będę żałował

 

 

1706820383870.jpg

1706820383756.jpg

1706820383706.jpg

1706820806869.jpg

1706820806826.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Michal_1981 napisał:

Kilku rzeczy sie nauczyłem- po psikaniu srebrnym czy innym z ziarnem trzeba gruntownie wyczyścić aero bo ziarna potem nagle sie znajdują na nowym kolorze- u mnie na czarnym co niesamowicie widać na zdjęciach, na żywo raczej słabo.

Niektórzy kupują dodatkowy aerograf przeznaczony wyłącznie do metalików. Przepłukanie go ze wszystkich drobinek jest trudne i wymaga porządnego czyszczenia. 

 

Ze smrodem ciężko wygrać. Jeśli masz możliwość to możesz spróbować podpiąć się do wentylacji, to moim zdaniem najlepszy sposób na uniknięcie smrodu. Niby można wystawić rurę za okno ale w zimie to średnio działa jak jest zimno i wszędzie jest smog.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Dzięki chłopaki za propozycje. 

Niestety mieszkam w bloku i z tego powodu podpięcie się do wentylacji raczej odpada - cały smród  znajdzie się u sąsiadów...  Poza tym kratka wentylacyjna jest dość daleko - w kuchni. Samo malowanie w kuchni raczej też odpada :)

Co do zastosowania "filtra wiadrowego" właśnie wczoraj mi się ten filmik wyświetlił w sugerowanych...

Raczej to wypróbuję z braku laku i z ciekawości oraz z uwagi na prawie zerowy koszt.

Jednak dość sceptycznie podchodzę to tego by opary z Mr Color leveling thinner'a  o składzie :

2-Pentanone, 4-methyl-2-Pentanone, and 4-hydroxy-4-mehyl

zostały pochłonięte w wyniku kontaktu z powierzchnią wody w wiadrze

Raczej będę szedł w modyfikację polegającą na użyciu  filtrów 3M 6051  ( zastosowanie przy pracy z lakierami wodnymi oraz klejami zawierającymi rozpuszczalniki) gdyż takie mam zamontowane w półmasce i oddycham przy malowaniu świeżo niczym na leśnej polanie.

...

Tu mam pytanie do kolegów modelarzy posiadających odciąg z budki do malowania umieszczony poza oknem.

Czy w pokoju da się wyczuć nieprzyjemne zapachy?

 

Oczywiście na pewno czuć "coś" ponieważ farbę należy przygotować, wyczyścić narzędzia itp na dodatek przy malowaniu aero większość tworzonego aerozolu i tak nie jest wciągana do budki przez wentylator...

Jeśli mało to daje odciąg za okno to nie będzie sensu kombinować w moim przypadku z filtrami węglowymi bo osiągnę słabsze ssanie budki i poniosę koszty.

 

Edytowane przez Michal_1981
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

W pokrywie wiadra na filmie są wywiercone dziury, przyłożenie tam jakiegoś filtra pomoże zniwelować zapach.  Co do pytania dotyczącego odciągu za oknem to lekki zapach czuć, ale minuta  uchylonego okna i ciężko coś wyczuć.  Farby przygotowuję do malowania w budce z wyciągiem włączonym, tak samo mycie aerografu więc to nie ma zbytnio wpływu. 

Edytowane przez oliardi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, jacek j napisał:

A czy tarcze hamulcowe u Ciebie są matowe czy tylko tak na zdjęciu ?

Są "pośrednie" ale raczej słabo błyszczą. Faktycznie masz rację powinny być inne. Niestety przestały błyszczeć jak potraktowałem je  panel linerem by uwydatnić rysy. Trochę się boję poprawiać by czegoś znowu nie zwalić. Może dam bezbarwny błysk GX 100...?

Kilka rzeczy poszło mi grubo nie tak jak planowałem-zwaliłem kalkomanie "OHLINS" - nie sprawdzałem numerków kalkomanii i domyślnie 2 duże ohlinsy dałem na przednie widelce a powinny być pod siedzeniem pasażera... Na widelcach powinny być małe ohlinsy - nr 14.

Czeka mnie usuwanie kalkomanii no i brak kalkomanii pod siedzeniem pasażera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Była kiepska pogoda to coś tam dłubałem.

Panowie służcie proszę radą.

Malowałem wszystkie osłony . Czyli był podkład w spreyu tamki , czarny tamki, srebrny tamki (z maskami) , odczekałem chyba miesiąc,

przeszlifowałem delikatnie papierem 3000 wodnym, z wodą :)  i wczoraj dałem bezbarwny GX100 Mr. Color . Rozcieńczam wszystkie farbki LT.

Mieszam wszystko w osobnym pojemniku.

Pierwsza mgiełka tzw. lekka, wyszła spoczko. Odczekałem kilka minut. Wyczyściłem Aero . Zalałem zbiorniczek znowu do pełna bezbarwnym (w proporcji 1/3) i jazda....

Kilka pierwszych elementów bajkowo kryło się lakierem  "na mokro" tak jak by z basenu dopiero wyszły

Niestety od 4 czy trzeciego  elementu Aaro zaczął oprócz zwykłego normalnego strumienia pluć drobinkami .

Znowu zrobiłem gruntowne czyszczenie lecz nic to nie dało. Dokończyłem malowanie reszty elementów pamiętając jak na forum ktoś pisał, że stosując LT takie rzeczy sie  mogą "ułożyć" po kilku godzinach. Zapomniałem, że jeszcze była rada o psikaniu samym LT na koniec może by coś lepiej pomogło....

Dzisiaj detale wyglądają o niebo lepiej ale pozostało kilka farfocli tam gdzie bedę obok przyklejał kalkomanię 🥲

 

*Moje pytanie nr 1

Dlaczego tak aero pluł (może się zagrzał kompresor bo mam bieda wersję bez zbiornika- jak na początkowych fotach)?

*Moje pytanie nr 2

Przed kalkomanią usunąć te farfocle?  Niby spowoduje to zmatowienie i gorsze przyleganie kalek...

Czy po zmatowieniu polerować? Ale znowu pasta polerska też nie będzie dobra pod kalki....

 

IMG_20240708_160537477_HDR.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że trendy stary i pewnie już nieaktualny, ale jakoś czas temu miałem podobny problem. Poradziłem sobie z nim malując tył diod najpierw szarym podkładem, a potem matowym czarnym.

Jeśli temat jest jednak jeszcze na rzeczy, możesz rozważyć diody SMD, (0805, albo, nieco ambitniej, 0603, albo leniwie 1206). Zrobienie do nich płytki na wymiar, przy modelarskim warsztacie, jest właściwie banalne. W takim wypadku problem świecenia do wnętrza właściwie nie istnieje, bo światło jest blokowane przez płytkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Mam diody SMD. Już sobie poradziłem z blokowaniem światła z pomocą folii aluminiowej i patafixu.

Teraz mam problem z tym farfoclem z ostatniej fotki

Nie wiem czy go wygładzić papierkiem przed położeniem kalkomanii....

Chłopaki pomóżcie coś...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.