Jump to content

Bf 109 E-4/7 Tamyi - malowanie


jachud3
 Share

Recommended Posts

konia z rzędem temu, kto zidentyfikuje farbki na wierzchu tego latadła:

http://www.mojehobby.pl/szczegoly.php?grupa_p=1&przedm=212796&shr=0&sztuk=1

od razu uprzedzam - mam zamiar zrobić wersję A, "białą 12" - podane w instrukcji kolory są bynajmniej nieprawidłowe...

RLM 74 i RLM 81 to raczej nie są więc jeśli ktoś znajdzie właściwe numerki farb lub chociaż same nazwy będę wdzięczny

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Witam.

 

Model, który chcesz zbudować przedstawia Bf-109 E-7 Oblt. Joahima Muncheberga ( nie chce mi się szukać "u umlaut" ) z okresu stacjonowania 7/JG 26 na Sycylii ( wiosna 1941r. ). Ten samolot nosił kamuflaż RLM 75/74 na górnych powierzchniach i RLM 76 na bocznych i dolnych.

 

Prawdę mówiąc nie wiem skąd pomysł na schemat RLM 02/71/65. To był schemat stosowany od 1941r. na samolotach z jednostek szkolnych, a 7/JG 26 była jak najbardziej liniowa. No, chyba, że o czymś nie wiem.

 

Pozdrowienia.

Link to comment
Share on other sites

Prawdę mówiąc nie wiem skąd pomysł na schemat RLM 02/71/65. To był schemat stosowany od 1941r. na samolotach z jednostek szkolnych, a 7/JG 26 była jak najbardziej liniowa. No, chyba, że o czymś nie wiem.

Chyba myślisz o czymś innym - 02/71/65 to był standardowy kamuflaż myśliwców w tym czasie. Nie słyszałem też, żeby jednostki szkolne miały jakiś specjalny.

Można się spierać kiedy wprowadzono 74/75/76, ale ze zdjęć nie widać żeby te samoloty były przemalowywane. Przyjechały na Sycylię w zwykłym europejskim kamo (w jakim wyjechały z fabryki) i takie latały nad Maltę. Na zdjęciach z Afryki też takie były.

 

72/73 można myślę spokojnie wykluczyć, bo one były wyraźnie ciemniejsze i był między nimi bardzo mały kontrast.

 

 

Wujo

Link to comment
Share on other sites

Witam.

 

No cóż, nie chcę się spierać, ale RLM 02 nigdy nie była standardową barwą kamuflażu samolotów bojowych. Stosowano go na zewnętrznych powierzchniach płatowców wyłącznie na samolotach prototypowych oraz w podanym przeze mnie wcześniej schemacie splinter samolotów z jednostek szkolnych. Wprowadzono go dyrektywą Ministerstwa Lotnictwa w 1941r. ( na życzenie mogę poszykać bliższych danych na temat tego dokumentu ).

 

Ta sama dyrektywa zatwierdziła formalnie praktykę istniejącą od okresu Bitwy o Anglię ( co najmniej ) tzn. malowania myśliwców w schemacie 75/74/76.

 

Przyjechały na Sycylię w zwykłym europejskim kamo (w jakim wyjechały z fabryki)

 

To prawda, że 7/JG 26 dotarła na Sycylię z samolotami kamuflowanymi w takim samym schemacie, jakie latały w Europie Zachodniej ( dodano jedynie biały pas na kadłubie, ale to nie jest element kamuflażu ). Natomiast z tym wyjeżdzaniem z fabryki, to już nie jest taka prosta sprawa.

Część samolotów - tych dostarczonych wczesniej ( chodzi oczywiście o wersję Bf-109 E-7 ) mogła mieć fabrycznie inny kamuflaż, niż znany ze zdjęć samolotów w jednostkach bojowych - tzn. boki kadłuba na ciemno. Dopiero w jednostce modyfikowano to malowanie. Wyjaśniałoby to, dlaczego na niektórych zdjęciach widoczna jest dosyć wyraźna linia rozgraniczająca barwę na bokach kadłuba od tej, która pokrywa dolne powierzchnie, co sprawia wrażenie zastosowania do kamuflażu aż czterech kolorów. Samoloty z późniejszych dostaw ( 1941r. ) malowane były fabrycznie zgodnie z dyrektywą ministerialną - czyli docierały do jednostek niejako w gotowym kamuflażu ( pomijam tu widywane na bokach samolotów - np. Munchengerga różnego rodzaju wzorki ).

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

No cóż, nie chcę się spierać, ale RLM 02 nigdy nie była standardową barwą kamuflażu samolotów bojowych.

A - rozumiem, nie dyskutuję.

 

Z ciekawości - uważasz, ze 109E w europejskim kamo były malowane jakimi kolorami? Najpierw 70/71/65 a potem 74/75/76?

 

Wujo

Link to comment
Share on other sites

Witam.

 

Wujo, miałeś rację jeżeli chodzi o zastosowanie kamuflażu RLM 71/02/65 na myśliwcach jednosilnikowych w poczatkach 1940r. Czy można nazwać to standardowym kamuflażem? Raczej często spotykanym - po prostu był to okres poszukiwania najlepszego kamuflażu. Mój błąd.

 

Nadal jednak podtrzymuję to, co napisałem na temat samolotu Munchenberga. Mogło być jednak tak, że nieregularne plamy na bokach kadłuba tego samolotu były w kolorze RLM02 lub RLM 70.

 

uważasz, ze 109E w europejskim kamo były malowane jakimi kolorami? Najpierw 70/71/65 a potem 74/75/76?

 

W dużymu proszczeniu, pomijając nocne myśliwce oraz różne wariantu "przechodnie" z 1940r./1941r. można przyjąć, ze tak własnie było.

 

Trochę namieszałem.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Czy można nazwać to standardowym kamuflażem?

Ależ jak najbardziej. Już w listopadzie czy grudniu 1940 70 oficjalnie zastąpiono 02, podnosząc jednocześnie linię podziału dolnych i górnych kolorów na kadłubie z jego spodu na górę. Starsze 109 zostały tak przemalowane w jednostkach, kamo to wprowadzono także na liniach produkcyjnych 109.

Zresztą 02 był najwyraźniej używany sporadycznie już wcześniej - także w maju 1940 w czasie inwazji Francji - z tym, że nie było to jeszcze powszechne.

 

Pod koniec 1940, kiedy z linii produkcyjnych schodziły tak 109E jak 109F, kolorki były 02/71/65. Takie były wczesne 109F używane na froncie zachodnim.

 

74/75/76 został wprowadzony w lecie 1941, na schemacie malowania 109F Messerschmitta w sierpniu 1941. Oczywiście eksperymenty z różnymi szarościami były prowadzone już od Bitwy o Anglię - na pewno LG2 malowało 109 w jakieś ręcznie mieszane szarości - ale nic mi nie wiadomo o powszechnych praktykach używania podobnych kolorków wcześniej (74/75/76 w pierwszej połowie 1941 nie było).

 

Dlatego dla mnie 109E w europejskim kamo są 02/71/65, o ile nie ma podstaw żeby uważać inaczej. Na moje oko w tym przypadku nie ma - ale to każdy może sobie sam ocenić.

 

Pozdrawiam,

Wujo

Link to comment
Share on other sites

Witam.

 

Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach ( pomijam moją oczywistą pomyłkę )

 

Już w listopadzie czy grudniu 1940 70 oficjalnie zastąpiono 02

 

To prawda, co nie zmienia faktu, że w raportach brytyjskich opisujących uziemione na Wyspach myśliwce niemieckie , a pochodzących z lata 1940 pojawiają się opisy kamuflażu odpowiadające schematowi 02/71/65. Co więcej taki schemat pojawia się już na przełomie 1939/1940 w JG 1. Dlaczego, ano dlatego, że okres między Wrześniem 1939r. a listopadem 1941r. to czas, w którym - że tak powiem - hartowała się stal. Niemcy zorientowali się, że ciemny, dwukolorowy kamuflaż nie sprawdzał się na samolotach myśliwskich - czynił je łatwymi do zauważenia na tle nieba. zaczeli więc eksperymentować. Tyle, że najpierw kombinowali z różnymi odmianami kamuflaży w jednostkach liniowych, a później zatwierdzali oficjalnie to, co sprawdziło się najlepiej.

 

Podobnie było z kamuflażem RLM 74/75/76. Opisy Grauviolet ( RLM 75 ) pojawiają się już w raportach brytyjskich z końcowego okresu BoB, a więc jesienią 1940r. Taki schemat zaczął się rozpowszechniać na przełomie 1940/1941r. Natomiast w listopadzie 1940 oficjalnie zatwierdzono całą sprawę w Dyrektywie LDv 521/2 , który to dokument szczegółowo opisywał rodzaje farb, jakich należało używać, ale także rozmieszczenie plam kamuflażu czy podkłady, jakie należało stosować. Zmodyfikowano też np. Balkenkreuz na skrzydłach, co nie zmienia faktu, że jeszcze przez pewien czas można było spotkać samoloty ze starym typem oznakowania - właśnie Bf-109 F są bardzo dobrym przykładem ignorowania oficjalnych wytycznych w sprawie Balkenkreuza.

 

Z tych względów byłbym ostrożny w formułowaniu kategorycznych stwierdzeń na temat standardowego kamuflażu Bf-109 E w latach 1940-1941. Chodzi mi o to, że nie wystarczy wiedzieć, że jakiś samolot latał w określonej jednostce w określonym miesiącu danego roku, aby - bez jakichkolwiek kwitów ( zdjęć, opisów - chociażby i relacji naocznych świadków ) stwierdzić jednoznacznie, że nosił konkretny schemat malowania bo taki był w tym okresie standardowy.

 

Samolot, o którym mowa w tym wątku został dosyć dobrze obfotografowany i opisany - dlatego, trzymając się moich źródeł uważam, że nosił kamuflaż RLM 74/75/76. Nie będę się jednak przy tym upierał, jeżeli ktoś wskaże nieznane mi źródła informacji na ten temat i będą one wiarygodne. Zdjęcie modelu wykonanego do katalogu Tamiyi, albo instrukcja malowania tego modelu nie jest takim źródłem.

 

Pozdrawiam.

 

PS. Mała poprawka w nazwie miesiąca - tak to jest, jak trzeba "myśleć" w trzech językach.

Link to comment
Share on other sites

Z tych względów byłbym ostrożny w formułowaniu kategorycznych stwierdzeń

Fajnie. Pozwolisz, że się głośno obśmieję, pamiętając jak kilka postów wcześniej "stwierdzałeś kategorycznie", że 02 nie używano do kamuflażu. Schemat, w którym latała większość 109E w czasie kiedy Hitler podbijał Europę, jakoś Ci "umknął" - ot, taka drobna pomyłka. Jak pisałeś, że samoloty szkolne miały jakiś specjalny schemat. Jak teraz piszesz o L.Dv. 521/2, nie wiedzać najwyraźniej że on traktował o ... szybowcach (i nie znam takiego dokumentu z 1940). I po tym wszystkim chcesz się spierać o to czy 02/71/65 był standardowym kamo ("rzeczywiście, był taki, uzywany na większości mysliwców; ale czy na pewno standardowy? zastanówmy się nad znaczeniem słowa standard."). Albo sugerujesz, że 74/75/76 był powszechnie używany na wiosnę 1941. Przepraszam, ale nie mamy o czym dyskutować.

 

Lubisz mieć rację - żaden problem, uważaj co chcesz. Ja nie mam zamiaru nikogo przekonywać że jakiś samolot byl w kolorze X albo Y, bo mnie przy tym nie było i możliwe że był w zupełnie innych kolorach. Wyjaśniłem jak widzę kontekst, w którym te zdjęcia oglądam i jakie z tego wyciągam wnioski i tyle.

 

Wujo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.