Skocz do zawartości

Malowanie wnęk podwozia głównego w P-51 b/c


martinello

Rekomendowane odpowiedzi

Witam 

Jaki sposób malowania wnęk podwozia głównego Mustanga w wersji P-51 b lub c jest prawidłowy:

1. Preferowany przez Armę w swoich modelach - srebrny z "wstawkami" w kolorze ZC oraz wzmocnieniami poprzecznymi płata w ZC

image.png.f3e5ced484fbe1ee10e3f1bf6c0e802b.png

2. Preferowany przez Eduarda - czyli praktycznie j/w ale bez zaakcentowanych w ZC wzmocnień?

image.png.f60ea1e9a3bd22f1d295431d3b3d2204.png

Obrazki pochodzą z instrukcji modeli

Edytowane przez martinello
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzecz nie jest jednoznaczna. Tu masz moje opracowanie przygotowane kiedyś na prośbę jednego z forumowiczów.

Wstęp zaznaczyłem italikiem , na wypadek, gdyby kogoś miał znudzić. Łatwiej pominąć.

 

Gdy mowa o malowaniu wnęk podwozia Mustanga najlepsi znawcy nabierają wody w usta. Dzieje się tak dlatego, że chyba w ogóle nie ma dobrych zdjęć pozwalających prześledzić ich wygląd w czasie. Formalnie North American należał do grupy wytwórców, którzy uzyskali z Wright Field zgodę na drastyczne ograniczenia w zabezpieczaniu elementów składowych samolotów w celu zmniejszenia kosztów i przyspieszenia produkcji. Ta praktyka odbiła się czkawką i wkrótce zaczęły napływać z frontu meldunki o problemach z korozją. Szczególnie problematyczne były miejsca łączenia różnych materiałów. Stopy metali o różnych składach mają zwyczaj tworzyć ogniska korozji w miejscach gdzie się dotykają. Wystarczy oprzeć stalowy pręt o blachę nierdzewną i szybko okaże się, jak rdza zaczyna rozchodzić się po nierdzewce od miejsca styku. Dawno temu, kiedy robiłem rzeźby z nierdzewki w Niemczech magnes do testowania obowiązkowo wisiał zawsze na szyi, bo wspawanie nawet najdrobniejszej pierdółki ze stali węglowej oznaczało koniec nierdzewności obiektu .

Z tych przyczyn dźwigar skrzydła zawsze był zabezpieczany ZCY. Nawet gdy specyfikacja wykończenia P-51B/C mówiła o wnękach podwozia 'no finish'. Ta sama specyfikacja zawierała też odnośniki, które dodawały informację o tym, że elementy, które wymagają zabezpieczania mają być zabezpieczone.

Dość dobrze wiadomo jak przywracano malarskie powłoki zabezpieczające (późniejsze Mustangi D/K), ale gorzej z okresem poprzednim. Być może stopniowo pojawiały się nowe zabezpieczone elementy? Moim zdaniem nie. Sądzę, że gdy pojawiły się problemy po prostu z nimi zawalczono, nie próbując zatrzymać nurtu rzeki wbijaniem pojedynczych pali i patrzeniem czy działają. Tym samym wnęki podwozia wczesnych
bubbletopów byłyby kontynuacją praktyk stosowanych w wersjach garbatych. Ale to jest tylko moja spekulacja.

Można też spekulować, że działo się to małymi kroczkami.

P-51B/C, szczególnie te wcześniejsze to, w takim przypadku, apogeum braku zabezpieczeń i wersja z mniejszą ilością ZCY, byłaby tu prawdopodobna.

Restauratorzy Lope's Hope wydają się zgadzać z moją opinią. Co prawda, mimo że jest to jedna z najnowszych restauracji i jako taka, bez porównania staranniejsza pod względem historycznym w stosunku do tego co czyniono dawniej przy takiej okazji, to nie spotkałem się tu z peanami pochwalnymi o precyzji odwzorowania historii . Nie, żeby słychać było jakąś krytykę, ale parę odrestaurowanych ostatnio Mustangów D fachowcy chwalili bezwstydnie. W Lope's Hope jest moim zdaniem, nawet za dużo ZCY.

Zatem wg mojej spekulacji, czyli na bazie wyglądu wnęk wczesnych P-51D:

Wnęka kółka ogonowego:

NMF. Poziome profile wzmacniające - ZCY. Możliwe pojedyncze profile IG. Profile wzmacniające na styku ścianka/sufit NMF.




Wnęka podwozia głównego:

- sufit wnęki NMF

- profile wzmacniające sufit wnęki prostopadłe do osi kadłuba - ZCY, możliwe pojedyncze profile IG

- profile jak wyżej na łączeniach ze ścinką przednią i dźwigarem skrzydła - NMF

- żebra - NMF

- dźwigar skrzydła - ZCY

- ścianka rozdzielająca wnęki w osi kadłuba - ZCY

- profile pionowe wzmacniające ściankę rozdzielającą IG

- ścianka przednia wnęki w części mieszczącej koło (z ukośnymi wzmocnieniami)- ZCY, reszta ścianki przedniej NMF

- profile wzmacniające, równoległe do osi kadłuba, w miejscu łączenia wnęki na koło z wnęką na goleń - ZCY, możliwe IG, np. przedni IG, tylny ZCY

- blacha wzmacniająca miejsce montażu goleni podwozia (czyli sufit wnęki w przedziale goleni) ZCY, możliwy NMF

- 'trójkątna' blacha wzmacniająca przed przedziałem goleni NMF

- urządzenia na ściance rozdzielającej wnęki: rozdzielacz hydrauliki NMF, przewody hydrauliczne srebrne, cylindryczny zbiorniczek NMF z pokrywami ZCY i obejmami z gumowymi, czarnymi opaskami



Możliwe podmalówki ZCY w różnych miejscach wnęki.
Moim zdaniem obecność elementów ZCY i IG wynikała z faktu otrzymywania ich do montażu  z różnych warsztatów. Sądzę, że podział kolorystyczny tych elementów nie był rzeczą stałą i mogły tu występować wariacje. Ale to, że oba kolory pojawiały się we wnękach nie budzi wątpliwości.

W wersji z mniejszą ilością zabezpieczeń rezygnujemy z elementów ZCY i IG. W wersji ekstremalnej ze wszystkich, pomijając dźwigar skrzydła, choć ścianka rozdzielająca wnęki pozostawiona w NMF to też będzie przesada.

Wszystkie pokrywy wnęk podwozia od wewnątrz pozostawiano NMF. Pas ochronny na pokrywach kół podwozia głównego mógł być wykończony różnie, ale tu najbardziej prawdopodobny będzie ZCY.

  • Like 1
  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.