Jump to content

greatgonzo

Members
  • Content Count

    1,167
  • Joined

  • Days Won

    4

greatgonzo last won the day on October 28

greatgonzo had the most liked content!

Community Reputation

37 Excellent

Personal Information

  • Location
    Giżycko
  • Occupation
    Architekt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Najprawdopodobniej. Jednak nie kojarzę zdjęcia dziewiątki PFT, gdzie dałoby się dojrzeć łopatę śmigła. Drewniana łopata miała metalowe okucie na krawędzi natarcia. Na ogół mosiężne. Było niezbyt szerokie, zatem istotnie, ostrożnie z obiciami.
  2. Nie chce mi się dygać do książki by sprawdzić, co jest na zdjęciach, ale to raczej mało istotne. Samolot z tymi oznaczeniami mógł mieć za sobą pół roku służby. Spitfire'y ze stażem nie większym niż dwa miesiące miały już skrzydła przy kabinie tak wytarte, że odwzorowujące to modele bywają przez sędziów odrzucane jako kompletnie nierealistyczne, nawet mimo zdjęć zawartych w dołączonej dokumentacji.
  3. Niczym się ten przypadek nie różni od jakiegokolwiek innego modelu. Do dziś nie wiadomo dlaczego zakłady realizujące kontrakty na przywrócenie F-51 do służby, wprowadzając korekty wynikające z wydanych do tej pory TO, nie zawsze przemalowywały kabiny na czarno. Ale wiadomo, że USAF otrzymywało Mustangi w obu wersjach i to nawet z tej samej fabryki. Nie sposób na pewno stwierdzić jak rozkładały się proporcje. John Terrell (dla niewtajemniczonych - trudno o większy autorytet) obczaił, że w przypadku kabin malowanych na czarno uchwyt zwalniający limuzynę przemalowywano na żółto, podczas gdy w kabinach zielonych uchwyt pozostawał czerwony. Nie jest to jakiś udokumentowany dowód, ale wszystko wskazuje na to, że to dobra zasada by, korzystając z niej, zwiększyć szanse na rozpoznanie koloru szoferki pilota.
  4. Blokada i pamięć sprawdza się znakomicie przy bardzo precyzyjnych, długotrwałych malowaniach, gdzie konieczne są wielokrotne powtórzenia i poprawki z tolerancją nawet poniżej 1 mm. Blokada ustawiona jest nieco powyżej potrzebnej wielkości plamki i służy jako zabezpieczenie przed skutkami niekontrolowanego ruchu palca, który przy zmęczeniu i napięciu zawsze może się zdarzyć. I w przypadku Paasha bez blokady, owszem, zdarzał mi się, powodując konieczność napraw malowania. Ale nie wiem czy to w sumie istotny argument, bo nie widuję modeli malowanych z takim reżimem.
  5. Może nie na lotnisku polowym, ale pustynny kamuflaż nanoszono na TSS. Zamalowywano przy tym oznaczenia eksploatacyjne i zostawały tylko fragmenty, które występowały na kokardach. Te ostatnie zachowywano oryginalne, nieco tylko deformując je tu i ówdzie nowym kamuflażem.
  6. To żeby nie kiepować na podłogę. Kiedy projektanci zorientowali się, że w jednostkach mechanicy masowo montują zmyślne popielniczki pojawiły się podlogi. To się trochę łączy z okienkami w poszyciu kadłuba pod pilotem.
  7. Spitfire IX i XVI lotników Polskich i trzy książki poświęcone polskim dziewiątkom i szesnastkom w serii Polish Wings Stratusa to podstawowe źródło w temacie. Wszystko spod pióra Wojtka Matusiaka. TD 238 Króla będzie w Polish Wings 16.
  8. Jak wszystkie polskie XVI i niemal wszystkie w ogóle.
  9. W przyszłości raczej będzie lepiej odwrócić kolejność i zacząć od dokumentacji. Będzie Ci niezwykle trudno znaleźć polski Spitfire z trójszprychową felgą. Czteroszprychową do MkIX też warto skonfrontować z konkretnym malowaniem. A poza tym - powodzenia!
  10. Iskrownik i 'governor' śmigła czarne, kolektor przewodów zapłonowych czarny lub srebrny, pokrywki krzywek popychaczy zaworowych czarne, przewody zapłonowe czarne, brązowe, lub (najczęściej) w srebrnym oplocie drucianym lubiącym patynować na zielonkawo.
  11. OK, dzięki. Musiałem, spytać, bo nawet iluzoryczna szansa dostępu do sensacyjnych materiałów warta jest sprawdzenia. Ogólnie modele i współczesnie istniejące samoloty są dość wątpliwym źródłem informacji i wymagają potwierdzenia. Żółta butla jest oczywiście w porządku. Bywały też czarne.
  12. Spytałem nieprecyzyjnie. Pisząc 'realnych' masz na myśli samoloty z epoki, czy współczesne warbirds?
  13. Przeglądałeś wiele kolorowych zdjęć kabin F4U?
  14. Instrukcje, boxarty i nierzadko kalkomanie wymyślono po to by utrudnić życie modelarzom, którym zgodność modelu z rzeczywistością nie jest kulą u nogi.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.