Jump to content

greatgonzo

Members
  • Content Count

    1,345
  • Joined

  • Days Won

    5

greatgonzo last won the day on January 5

greatgonzo had the most liked content!

Community Reputation

143 Excellent

Personal Information

  • Location
    Giżycko
  • Occupation
    Architekt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mistrz! Tylko te jasne obwódki na gwiazdach i pingwin na dziobie i śmigło HS.... .Ale zielony mistrz! A że dyskusja trwa, to już trudno na to poradzić... .
  2. Niestety, ale znane są przypadki, gdzie wspomnienia weteranów rozmijają się z rzeczywistością. Pamięć to nie jest najlepsze na świecie źródło wiedzy. No i Dana Bell potrafi wysnuć racjonalne tłumaczenie dlaczego nie potwierdzają. Ale poluźnienie regulaminów na dalekich frontach w temacie malowania jest faktem. I nie jest przypadkiem. W USAAF świadomie przyjęto system przypisywania samolotów konkretnym pilotom. Idea była taka, że jak ktoś miał swoją furę, z nazwiskiem wymalowanym pod kabiną to o nią dbał. I ogólnie lepiej się z tym czuł, co w sytuacji gdy człek ma lecieć tam gdzie do nieg
  3. Kto napisał, do jakiej intendentury? W ramach taktyki Down to Earth i przygotowań do planowanego przeniesienia na kontynent przywrócono kamuflowanie samolotów. Nie robili tego mechanicy obsługujący samoloty. Do każdej grupie myśliwskiej USAAF przynależony był dywizjon techniczny, który zajmował się naprawami, montowaniem kitów fabrycznych, czy właśnie malowaniem. Ponieważ działo się to na poziomie grupy możliwe było odchodzenie od standardów, które i tak bardzo szybko stały się bez znaczenia, bo plany przeniesienia VIII AF do Francji poszły do kosza i armia została w Anglii. W owym czasi
  4. Ten rozrusznik to skrót myślowy. Jedyny Spit z takim rozruchem to MkII. Owiewka na panelu okapotowania to bardziej wyróżnik wytwórni niż 'wczesności', ale to nieco inna historia i nie zmienia faktu, że oczywiście jej brakuje. Tej owiewki.
  5. Nikt tu nie udowodnił zielonego. Można spokojnie uzasadnić decyzję o wyborze niebieskiego. Na różnych gruntach. Mnie w ogóle podoba się ta niebieska wersja ze względów sentymentalnych. Ten Bald Eagle z TBiU zrył mi kiedyś beret. Wyobrażałem sobie, że mam zestaw do budowy modelu i muszę wybrać: Bald Eagle, czy Shangri-La. Co to było za zmaganie! A gdy lata później doszło do realizacji zrobiłem Lopeza :).
  6. To wręcz zwiększa wartość niewiadomej. Bobek, dla jasności, to co piszesz to dla mnie kolejny argument za wersją zieloną, do której się skłaniam. Ale to już zupełnie bez związku z wątkiem.
  7. Opcja niebieska zwiera tez funkcję czasu i mówi o rezygnacji z tej wersji i naturalnym 'wymarciu' samolotów tak malowanych. Tym Dana bell próbuje wyjaśnić zeznania weteranów odżegnujących się od niebieskiego. Zastąpiły je normalne, zielone. Raczej DG, bo OD to jest zawsze drugi wybór w tym okresie. To zresztą kolory dużo bardziej podobne niż się powszechnie uważa i większą różnicę może robić kwestia nowe/stare niż sam odcień. FS dla tego samolotu jest tak samo nierealny jak RLM. Kolor niemal na pewno brytyjski. Może ten z kokard, może nie... .Tu wręcz nie sposób się przyczepić, dopóki n
  8. Jako ciekawostka i w temacie autorytetów - zdjęcie promowane przez Jacka Cooka:
  9. W kwestii formalnej: Andrzej Ziober.
  10. Niebieski w 361st pojawia się i znika ;). Pamiętacie stareńkie TBiU i z niebieskim 'Bald Eagle'? Od tego czasu koncepcja niebieskiego w zasadzie zdechła, aż przywrócił ją Dana Bell artykułem podlinkowanym przez Marka. I jest to najsilniejszy argument za tą wersją. Atutem Bella jest bazowy materiał - oryginalny slajd. Problem polega na tym, że w tym przypadku mamy konflikt źródeł i Bell mierzy się z wspomnieniami weteranów, którzy wykluczają granatowe kamuflaże w jednostce. Wiemy, że takie wspomnienia nie dają pewności i widzimy problemy z interpretacją tych zdjęć. Gdyby tu była zgodność - rzec
  11. Jasne. Tylko to nie jest podział artysta/inżynier. To po prostu biologia - właściwości naszego organizmu, wspólne dla wszystkich. Ewolucja zrobiła z nas niezwykle precyzyjne w niektórych sprawach narzędzia intuicyjne. Oczywiście można zawsze pipetą. Ale im wcześniej uznamy, że intuicyjnie jest lepiej, tym szybciej przełamiemy barierę, która, zgoda - jest, ale tylko psychiczna. Tabela jest w zasadzie nieskończona, bo dla danej operacji aerografem rozcieńczenie będzie różne dla różnego rodzaju farb, różnego koloru w danym rodzaju, różnej partii produkcyjnej w danym kolorze... ba! nawet dla tej s
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.