Jump to content

Kleje modelarskie


talmud12
 Share

Recommended Posts

Klejów „z pędzelkiem” Tamiya ma kilka, pytanie który dokładnie… temat jest wbrew pozorom dość szeroki, bo pytanie co będziesz chciał kleić i jak. W tym przypadku zakładam, że mogłeś użyć Tamiya Extra Thin Quick Setting Cement, i tutaj zależy w jaki sposób go aplikowałeś. Ten klej działa w specyficzny sposób - nie smarujesz nim części, tylko składasz je razem - np. połówki kadłuba, ściskasz palcami i dopiero wtedy przejeżdżasz po spoinie pędzelkiem z klejem - klej wnika do szczeliny i rozpuszczając plastik „spawa” go. Osobiście używam do klejenia plastiku czterech różnych klejów, w zależności od sytuacji i klejonych elementów. A klej CA (czyli min. „Kropelka”) też jest jednym z najczęściej używanych…

Link to comment
Share on other sites

Tak, niestety to jest przypadłość klejów CA, że dość szybko gęstnieją. Ale w moim odczuciu są nieocenione i najczęściej stosowane w moim warsztacie. Może trochę Ci pomoże lista tych, które ja używam:

1. wspomniany wyżej Tamiya Extra Thin QuickTime Setting Cement - klejenie dużych elementów, długich spoin typu połówki skrzydeł, kadłuba, stateczników itp. Czasem zwilżam nim bardzo delikatnie też np. wytrasowane linie podziału, wykonane samodzielnie nity, aby złagodzić krawędzie. 
2. Tamiya CA (klej cyjnaoakrylowy), wydaje mi się, że zasycha i gęstnieje wolniej niż „Kropelka”, ładnie i szybko łapie, dobrze zmywa się go debonderem - klej stosuję do wszystkich małych elementów, skraczu, szpachlowania szczelin, klejenia blaszek i innych materiałów do plastiku - jeden z najczęściej używanych u mnie klejów.

3. Ammo Slow Dry CA Black - też CA, ale wolniej schnie, jest też troszkę elastyczny, stosuję go do klejenia elementów które wymagają dopasowania i ustawienia, dzięki temu że wolniej schnie jest czas na precyzyjne dopasowanie. Czarna spoina też przydaje się do szpachlowania, lepiej widać co jest jeszcze do wyszlifowania. Podobno bardzo dobrym odpowiednikiem tego kleju jest podobny produkt AK.

4. Ammo Ultra Glue - klej PVA, przeźroczysta spoina, dość długo schnie, ale przydaje się do klejenia niedużych elementów (także blaszek), jest czas na precyzyjne ułożenie, łatwo można wyczyścić nadmiar wodą. Dobry do elementów przezroczystych, gdzie zwykły klej CA może spowodować nalot i zaparowanie szybek/owiewki. Choć jeżeli masz odpowiedni klej CA też owiewki można kleić z użyciem cyjanoakrylu. 
 
Dodatkowo używam też jeszcze 

Tamiya epoksydowy klej dwuskładnikowy - jako klej specjalny, gdzie muszę uzyskać bardzo mocną spoinę, też do różnych materiałów np. żywice. Jest dość kłopotliwy w aplikacji, wolno schnie i jest to klej „one way ticket”, co może być zaletą lub wadą - jest bardzo mocny i raczej połamiesz elementy niż rozerwiesz spoinę. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.