bulik58 Napisano 3 Października Share Napisano 3 Października (edytowane) Hyundai's official K2-PL Concept CG : r/TankPorn Reddit · r/TankPorn 3 dni temu Edytowane 3 Października przez bulik58 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzesioc Napisano 4 Października Share Napisano 4 Października https://defence24.pl/przemysl/k2pl-koreanczycy-pokazuja-nowy-czolg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
robertmodelarz Napisano 5 Października Share Napisano 5 Października Najlepiej naszym decydentom jest być 10 lat w fazie analityczno-koncepcyjnej. Nie ponosi się wtedy żadnej odpowiedzialności i budżet na tym zyskuje...... Będziemy walczyć na Jelczach i Starach. Ekstra robota 20 tyś. co miesiąc na konto i kawa za darmo. Bardzo lubię taką pracę. Okręt podwodny kupują już ze 30 lat i dalej są w fazie.... 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bulik58 Napisano 5 Października Autor Share Napisano 5 Października Niestety albo i stety masz rację., sąsiedni z za granicy oferują nam op. uzbrojone w .... torpedy , Korea oferuje swoje op. uzbrojone w torpedy i wyrzutnie rakietowe łącznie z przekazaniem dokumentacji .Czytałem ostatnio artykuł o gorącym temacie ostatnich dni tygodni czyli dronach i systemach do ich wykrywania, likwidacji . Wypowiadał się facet z firmy polskiej która je produkuje , na wystawie nikt z ze strony MON itp. się nie interesował ale znalazł się kupiec z spoza Polski , zakupione systemy się sprawdziły i zamawiają kolejne. Opisał także jak to wygląda u nas, pierw długie negocjacje , potem nie kończące się testy i potem ... długa cisza albo kompletna. Teraz zamówiony wyrzutnie p.panc w USA, a co z wyrobami naszymi typu Pirat testowany od 2023 i ... nic , oraz jeszcze jeden lecz nazwy nie pamiętam. I to nie jedyne przekłady. Krytykowano poprzednie zarządzanie ale czy te obecne jest lepsze? Ogłosił pan S. wielki sukces bo będziemy podłączeni do rurociągu NATO , lecz zapomniał dodać iż .,, Czechy planują dołączenie do systemu rurociągów paliwowych NATO znanego jako Central European Pipeline System (CEPS). Czeski resort obrony potwierdził, że analizuje możliwości podłączenia do tej strategicznej sieci w perspektywie 10-15 lat, system ten objąłby również Polskę , pozostaje pytanie kiedy za ile lat ? Teraz kiedy zmieni się w Czechach to czy ten temat będzie aktualny? I tak jest w wielu aspektach. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Witek Cisłak Napisano 5 Października Share Napisano 5 Października (edytowane) Może Czechy analizują możliwości podłączenia ale u nas: " Projekt przyłączenia Polski do systemu CEPS ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i obronnego państwa. Rozmowy w tej sprawie rozpoczęły się w 2014 roku po rosyjskiej aneksji Krymu. Formalnie Sztab Generalny Wojska Polskiego złożył wniosek o przyłączenie Polski do CEPS w kwietniu 2024 roku. Inwestycja została zatwierdzona przez Dowództwo Strategiczne Sojuszu SHAPE i ACT do realizacji i znalazła się na liście NATO w grudniu 2024 roku. Pierwszy etap ma potrwać około dwóch lat. W tym czasie ZIOTOP ma opracować projekt inwestycji." Więc to chyba mocno nietrafiony przykład. I co Czechy zrobią po wyborach nie ma tu żadnego znaczenia bo chodzi o połączenie rurociągiem CEPS z bazą PERN w Bydgoszczy i budowę u nas nowych baz paliwowych. Edytowane 5 Października przez Witek Cisłak Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bulik58 Napisano 9 Października Autor Share Napisano 9 Października W dniu 5.10.2025 o 23:46, Witek Cisłak napisał: Więc to chyba mocno nietrafiony przykład. I co Czechy zrobią po wyborach nie ma tu żadnego znaczenia bo chodzi o połączenie rurociągiem CEPS z bazą PERN w Bydgoszczy i budowę u nas nowych baz paliwowych. Może Czechy analizują możliwości podłączenia ale u nas - Rozbudowana sieć podziemnych rurociągów została stworzona podczas zimnej wojny i obecnie obsługuje Francję, Belgię, Luksemburg, Holandię oraz Niemcy. Infrastruktura ta rocznie przesyła około 13 milionów metrów sześciennych produktów ropopochodnych, zaopatrując 36 obiektów wojskowych, w tym 20 baz lotniczych. Rozbudowa systemu CEPS do Polski wymagałaby przedłużenia istniejącej sieci z Niemiec przez nasze terytorium do krajów bałtyckich. Taka inwestycja nie tylko zwiększyłaby bezpieczeństwo energetyczne wschodniej flanki NATO, ale także umożliwiłaby szybkie wsparcie logistyczne dla sił sojuszniczych w przypadku kryzysu. Problem stanowi jednak finansowanie projektu oraz kwestie techniczne związane z budową tysięcy kilometrów rurociągów przez gęsto zaludnione tereny. Dlaczego wybrano Czechy :. Najbliższy punkt systemu względem Czech znajduje się w bawarskim Neuburgu an der Donau czyli około 100 paru kilometrów od granicy Czech , a stamtąd jest bliżej nie tylko do Polski ale do pozostałych krajów bałtyckich . Więc to chyba mocno nietrafiony przykład Jak widzisz jest to mocny argument. I co Czechy zrobią po wyborach nie ma tu żadnego znaczenia Jednak ma i to bardziej niż sobie wyobrażasz, wybory mogą sporo namieszać w podejściu do niektórych tematów. I to nie tylko u nich ale i w pozostałych krajach które mają być podłączone. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Witek Cisłak Napisano 13 Października Share Napisano 13 Października (edytowane) W dniu 9.10.2025 o 18:08, bulik58 napisał: Może Czechy analizują możliwości podłączenia ale u nas - Rozbudowana sieć podziemnych rurociągów została stworzona podczas zimnej wojny i obecnie obsługuje Francję, Belgię, Luksemburg, Holandię oraz Niemcy. Infrastruktura ta rocznie przesyła około 13 milionów metrów sześciennych produktów ropopochodnych, zaopatrując 36 obiektów wojskowych, w tym 20 baz lotniczych. Rozbudowa systemu CEPS do Polski wymagałaby przedłużenia istniejącej sieci z Niemiec przez nasze terytorium do krajów bałtyckich. Taka inwestycja nie tylko zwiększyłaby bezpieczeństwo energetyczne wschodniej flanki NATO, ale także umożliwiłaby szybkie wsparcie logistyczne dla sił sojuszniczych w przypadku kryzysu. Problem stanowi jednak finansowanie projektu oraz kwestie techniczne związane z budową tysięcy kilometrów rurociągów przez gęsto zaludnione tereny. Dlaczego wybrano Czechy :. Najbliższy punkt systemu względem Czech znajduje się w bawarskim Neuburgu an der Donau czyli około 100 paru kilometrów od granicy Czech , a stamtąd jest bliżej nie tylko do Polski ale do pozostałych krajów bałtyckich . Więc to chyba mocno nietrafiony przykład Jak widzisz jest to mocny argument. I co Czechy zrobią po wyborach nie ma tu żadnego znaczenia Jednak ma i to bardziej niż sobie wyobrażasz, wybory mogą sporo namieszać w podejściu do niektórych tematów. I to nie tylko u nich ale i w pozostałych krajach które mają być podłączone. Niestety komputer padł i trzeba było kupić nowy więc odpowiedź dopiero teraz. - komunikat z 3 października 2025 dokładnie mówi czego dotyczy porozumienie: "Mówimy o projekcie, który jeżeli krok po kroku doprowadzimy ten projekt do finalizacji, będzie na poziomie 20 mld złotych. Mówimy o budowie rurociągów na odcinku 300 kilometrów - od granicy z Niemcami do bazy PERN pod Bydgoszczą. I mówimy o jednej z największych inwestycji w bezpieczeństwo państwa polskiego w ciągu ostatnich 30 lat - powiedział Tomczyk." A konkretnie połączenie z rafinerią w Schwedt, - Finansowanie: ZIOTOP już ma zapewnione finansowanie na wykonanie projektu inwestycji, Niemcy też zdają sobie sprawę z konieczności budowy sieci rurociągów (Bundeswehra naciska na ich budowę i zdaje się ze kasa już się znalazła, plan to doprowadzenie rurociągu z baz CEPS Bramsche lub Hodenhagen do rafinerii Schwedt nad Odrą oraz połączenie CEPS z NEPS ( czyli siecią na północy Niemiec i w Danii. Natomiast nasz projekt to utworzenie EEPS - połaczenie rurociągiem z CEPS i budowa rozgałęzień do krajów bałtyckich i opcjonalnie do lotnisk w Warszawie i Krakowie z doprowadzeniem rozgałęzień na południe do Rumunii. - No i kwestia geograficzna: Z Neuburga faktycznie jest około 100 kilometrów do Czech, ale stwierdzenie ze to najkrótsza droga do Polski i krajów bałtyckich to delikatnie mówiąc mijanie się z prawdą. Z Neuburga do Bydgoszczy w linii prostej jest około 780 km w terenie z kilkoma kilkusetmetrowymi przewyższeniami i różnicą poziomów na trasie ponad 700 m. Natomiast trasa do Bydgoszczy z Dolnej Saksonii z baz paliwowych CEPS: Bramsche to 745 km ale z Hodenhagen już tylko 630 km z przewyższeniami po kilkadziesiąt metrów i z różnicą poziomów na trasie około 170 m. tak więc Czechy mogą sobie analizować podłączenie do CEPS ale nie ma to wpływu na podłączenie do tej sieci Polski. Jedyny wpływ Czech na nasz projekt to klepnięcie inwestycji po skończeniu projektu, ale to dotyczy NATO jako takiego i każdego z państw członkowskich. Pozdrawiam Witek Edytowane 13 Października przez Witek Cisłak Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
OLO Napisano 13 Października Share Napisano 13 Października Dobra a teraz poważnie bo było pytanie o K2PL a jest opcja rurociągu. Ktoś nie za bardzo obeznany zaraz zacznie wszędzie wypisywać żaden jak będzie rurociąg to będzie K2PL ajak nie będzie rurociągu to nici z czołgu. Wiem że to tylko był brzyklad z tym rurociągiem ale nie mieszajmy inny w główkach bo myślących jest coraz mniej miłej nocy pozdrawiam OLO. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Witek Cisłak Napisano 13 Października Share Napisano 13 Października Będzie rurociąg i będzie czołg, tylko jaki ten czołg będzie to nikt nie wie. Czy po wprowadzonych zmianach będzie to jakiś sensowny K2PL czy też bardziej K2GF v 2.0* * - v 2.0 czyli K2GF montowana w Polsce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bulik58 Napisano 14 Października Autor Share Napisano 14 Października (edytowane) W dniu 13.10.2025 o 21:09, Witek Cisłak napisał: Z Neuburga faktycznie jest około 100 kilometrów do Czech, ale stwierdzenie ze to najkrótsza droga do Polski i krajów bałtyckich to delikatnie mówiąc mijanie się z prawdą. Z Neuburga do Bydgoszczy w linii prostej jest około 780 km w terenie z kilkoma kilkusetmetrowymi przewyższeniami i różnicą poziomów na trasie ponad 700 m. Natomiast trasa do Bydgoszczy z Dolnej Saksonii z baz paliwowych CEPS: Bramsche to 745 km ale z Hodenhagen już tylko 630 km z przewyższeniami po kilkadziesiąt metrów i z różnicą poziomów na trasie około 170 m. Zarówno czy będziemy budować od strony granicy z DE czy od Czech to powinniśmy pokrywać koszt od granicy państwowej z tymi krajami a nie od rafinerii czy punktów podłączenia. Ale jak pokazuje ostatnio życie i działania osób decyzyjnych to do tortu może być więcej głodnych ale do zapłaty za niego tylko jeden . Co do tematu K-2/K-2PL , według źródeł rządowych plan jest taki : 2028 : opracowanie i produkcja pierwszych 3 egzemplarzy K2PL 2029 uruchomienie pełnej , lokalnej produkcji czołgów K2PL w Bumar Łabędy Liczba czołgów : w ramach jednej z umów wykonawczych 61/63 (różne liczby , choć źródło to samo czyli rządowe ) ze 180 ma być w wersji K2PL Umowa z 01.08.2025 jest ostatnim etapem na tą chwilę , w niej zdecydowano się rozszerzyć zamówienie które obejmuje 117 pojazdów wersji K2GF oraz 63 K2PL . Bumar Łabędy zakończył produkcję czołgów wiele lat temu, biuro konstrukcyjne zostało zamknięte , kadry się wykruszyły , maszyny to sprzę przestarzały . Obecnie są wykonywane tylko przebudowy Leopardów 2A4 do wersji 2PL z komponentów dostarczonych prze Rheinmetall .Pytanie : na jakich urządzeniach mają być produkowane elementy do budowy K2PL ? Czy powtórzy się sytuacja podobna do Leopardów 2Pl gdzie z wielkich zapowiedzi nie wiele pozostało , z producenta staliśmy się silą roboczą która tylko montuje większość elementów przychodzących z zagranicy. Co z Leopardami 2A5 są to pojazdy dość mocno wyeksploatowane , które nie przeszły żadnej modernizacji , czy podzielą los T-72 /PT-91 i odjadą w siną dal ? Spore emocje wywołała informacja o ilości nowych pojazdów Borsuk które miały zastąpić te BWP-1 które podarowaliśmy bardziej potrzebującym oraz pojazdy które mamy na stanie. Huta Stalowa Wola która miała je produkować rozbudowała swoje zaplecze i... została z ręką w nocniku. Z liczby 1014 i pojazdów specjalistycznych na jego podwoziu zostało 116 a teraz już tylko 111 Borsuków , nie wspominając pozostałych wersji w ilości 0 sztuk. Nie znam dokładnej liczby ile pojazdów przypada na jeden batalion piechoty zmech. ale tych 111 wydaje się być liczbą mizerną , a gdzie pojazdy rezerwowe? Cena jaką zapłacimy za te 111 sztk. wynosi 6,5 miliarda złotych , czyli ok.14 milionów Euro za 1 pojazd, co powoduje iż jest droższy niż CV-90 (10-12 milionów Euro) , który że nie dość iż jest tańszy to posiadający udział w wojnie i wielu chętnych do zakupu. Borsuk nie posiada tych cech . Jaka będzie cena za 61 czołgów , strach się bać . Co do tempa od prototypu do pojazdu seryjnego ,prototyp Borsuka powstał w 2017 roku , prawie 8! lat od uruchomienia programu w 2014 do rozpoczęcia prób i produkcji , pierwsze seryjkne egzemplarze miały trafić w 2025 r. do wojska , zbudowano 5 wozów a prace nad projektem trwają nadal. Kolejny przykład to ,, ciężki ,, Borsuk , ostatnio pojawiły się informacje/ pogłoski/ plotki iż temat może zostać skasowany a w zamian poszukamy następcy za granicą. Jak to ma się do planów z K-2PL , w ciągu 1 /1,5 roku opracować i zbudować prototyp i w następnym pełna produkcja ? Edytowane 16 Października przez bulik58 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bulik58 Napisano 15 Października Autor Share Napisano 15 Października (edytowane) Wizje związane z opracowaniem i produkcją K-2PL w ciągu 1-2 lat przypominają walkę z napojami powyżej 3,5 % w Warszawie. . K-2 PL ma powstać w 2028 , a rok później pełna produkcja , w obu przypadkach nikt nie jest w stanie przewidzieć jaki będzie efekt tych działań ale bez problemu podają datę czy to zakazu czy produkcji. Korea posiada system ochrony dla tych pojazdów , który przeszedł już próby i był oferowany któremuś z ew. nabywców. Czemu nie skorzystać ew. przeprowadzić takie testy u nas w kraju z tym systemem już wcześniej a nie czekać następne 2 lata , na testy z tym czy innym systemem a wynik może okazać się negatywny. Ogólnie faktem znanym jest słabość opancerzania Panther , jeśli przednim pancerzem nie ustępuje pojazdom europejskim (NATO) to boczny jest dużo słabszy i dlatego dostał dodatkowe opancerzenie boczne. Oprócz tego systemu istnieje możliwość używania specjalnej amunicji typu KSTAM od Korean Smart Top Attack Munition . KSTAM atakuje górne powierzchnie Edytowane 15 Października przez bulik58 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.