Jump to content

Jacko

Members
  • Content Count

    762
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Jacko last won the day on April 18

Jacko had the most liked content!

Community Reputation

32 Excellent

Personal Information

  • Location
    Oksywie

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bo to stare W-3T przerobione na W-3WARM (tak naprawdę w fabryce otrzymały oznaczenie W-3WA TSAR). Kadłubów nie ruszano (stąd między innymi brak nadmuchiwanych pływaków), a jedynie doposażono do identycznego standardu jak pozostałe. Będą służyć przede wszystkim do szkoleń, bo nie mają takich samych certyfikatów i dopuszczeń jak reszta Anakond.
  2. Jacko

    Mig-29

    Te pierwsze cztery maszyny wylądowały w Mińsku prawdopodobnie 16.06.1989 i najpierw przechodziły odbiór techniczny. Szachownice otrzymały zaraz po odbiorze, a data podana przez Ciebie jest najprawdopodobniej datą oficjalnego przyjęcia do służby.
  3. Nowy IBCS dla patriotów ma pozwolić na wpięcie w system wszystkich innych stacji radiolokacyjnych jakie mamy, ma pozwalać na podłączenie wszystkich innych systemów OPL (np. MEADS), zapewnić pełną integrację z systemem dowodzenia obrony powietrznej i być w pełni sieciocentryczny. Między innymi po to mieliśmy to kupić, żeby w końcu zacząć jakoś łączyć chociaż te skromne siły jakie posiadamy w jeden system. Jeżeli pozostaniemy przy tym co kupiliśmy z dwoma bateriami, to będzie kolejny system oderwany od wszystkich innych, tak jak chociażby ciągle NSM. A same ośrodki dowodzenia, to trochę inna bajka. Być może uda się wpiąć do nich wszystkie nasze systemy OPL, ale nadal nie będą mogły one wymieniać między sobą informacji bezpośrednio i mieć pełnego obrazu sytuacji, tylko każdy ciągle będzie miał tylko swój wycinek.
  4. Do tego wszystkiego by się jeszcze przydał IBCS, a my jak na razie kupiliśmy go tylko dla tych dwóch baterii, bez możliwości jakiejkolwiek integracji. Jeżeli nawet dojdzie do drugiego etapu Wisły, to za możliwość rozszerzenia trzeba zapłacić oddzielnie, a później zapłacić amerykanom za samą integrację i dać im pełny dostęp do wszystkich naszych systemów, żeby mogli to zrobić. Stawiam dolary przeciwko orzechom, że w ramach cięcia kosztów tego już nie zrealizujemy (o ile drugi etap w ogóle dojdzie do skutku).
  5. Ale w drugą stronę również. Jeżeli chce się w pełni wykorzystać tę jego "niewidzialność", to jego własne sensory powinny działać w trybie pasywnym, a nie aktywnym. Dlatego właśnie jego największym atutem jest interoperacyjność i możliwość uzyskiwania wielu danych z innych źródeł. Co my możemy zaproponować w tym temacie?
  6. Naszego? Naszego to by było, gdyby były nasze lub chociaż oddane do naszej dyspozycji. Będziemy tak jak do tej pory otrzymywać z opóźnieniem przefiltrowane już informacje, jeśli o to poprosimy. My nie mamy żadnego rozpoznania satelitarnego, lotniczego ani praktycznie żadnego innego sięgającego sensownych odległości. I dalej w tym względzie uzależniamy się od USA. Mamy już na wpół ślepe NSMy, będziemy mieli całe 30 [sic!] ślepych rakiet w HIMARSie (reszta to zasięg tylko 70km), a do tego jeszcze chcemy dołączyć F-35, które bez odpowiedniego rozpoznania, wskazywania celów itp. tracą wszystkie swoje zalety. W dodatku nie kupiliśmy integracji IBCS i wszystko wskazuje na to że już nie kupimy, więc cała ta nasza "sieciocentryczność" jest o kant ...
  7. To będzie najgorsza i najbardziej upolityczniona decyzja ostatnich lat. A swoją drogą, tak krzyczeli w sprawie Caracali, więc dlaczego sami teraz nie poczekają z ostatecznym podpisem do wyborów? To raptem kilka miesięcy, a byłby chociaż czas na jakąś próbę negocjacji warunków, bo na razie zachowujemy się jak dziecko w sklepie z zabawkami, które wbiegło i krzyczy: kupujemy! PS. https://www.money.pl/gospodarka/andrzej-duda-w-usa-17-mld-zl-za-f-35-to-poczatek-kolejne-40-mld-zaplacimy-za-eksploatacje-6391146259580545a.html
  8. I miał rację (no prawie). Podczas jakiś przebazowań itp. na F-22 i F-35 stosuje się soczewki Luneburga, aby zwiększyć ich SPO i aby były dobrze widoczne dla cywilnej kontroli lotów. A są też zdjęcia z lotów bojowych F-35 (chociażby ostatnie ataki na Daesh w Iraku), gdzie również stosowano te reflektory radarowe, bo nie zagrażała im tam żadna OPL, a były dobrze widoczne dla własnych oddziałów.
  9. Tak dla przeciwwagi dla rewelacji z "niezależnej", trochę z innej strony o "systemie odstraszania potencjalnego przeciwnika" tworzonym nam przez ministra... https://www.money.pl/gospodarka/mon-kupuje-w-usa-17-mld-zl-na-watpliwe-odstraszanie-przeciwnika-6390755559294593a.html
  10. A jeśli Turcy nie kupią S-400, to automatycznie oznacza brak "możliwości wpadnięcia tej maszyny wręcz Rosjan"? Strasznie naiwny jesteś...
  11. To wcale nie jest takie proste, jak Ci się wydaje. Turcy są w programie F-35, a tureckie firmy produkują części i uczestniczą w całym łańcuchu dostaw. Amerykanie nie mogą sobie pozwolić na całkowite ich odcięcie z dnia na dzień, bo będą jeszcze bardziej "nie wyrabiać na zakrętach". Ewentualne zmiany wymagają dużo czasu i jeszcze więcej pieniędzy, dlatego USA jak na razie dość miękko negocjują, a Turcja też ma sporo argumentów. A tu taka ciekawostka, jak wygląda amerykańska logistyka wg najnowszego raportu: http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiadomosci/ciagle-slaba-gotowosc-f-35
  12. Jak je wydać i co można było kupić, to dokładnie wiedzieli, nie bój się. Przypominam jednak, że wtedy był ogólnoświatowy kryzys oraz recesja i wszyscy zaciskali pasa. Po prostu woleli je zwrócić do budżetu, niż kupować interwencyjnie węgiel, "patriotyczne" ławeczki, dofinansowywać budowę dróg czy przelewać setki milionów do MSWiA. Tak teraz wygląda niestety wydawanie tych 2% To jest najzwyczajniej w świecie kreatywna księgowość.
  13. To kilka artykułów prasowych kłamie w tej kwestii 😉 Chociażby tu kiedyś o tym było: https://www.defence24.pl/przez-klopoty-z-mig-ami-polskie-mysliwce-dyzuruja-w-zmienionej-formule Ale dyskusja w sumie nieco akademicka 😉 W każdym bądź razie od zeszłego roku wystawiamy już tylko jedną parę dyżurną na cały kraj.
  14. Ogólnie MiGi oczywiście tak, ale z tego co się orientuję, to ta dodatkowa para dyżurna nie była delegowana i pozostawała tylko w bezpośredniej dyspozycji DORSZ. Po krótkim wznowieniu lotów MiGów pod koniec ubiegłego roku już jednak tych dyżurów nie odtworzono i wygląda na to, że już ich nie będzie wcale.
  15. Ale wcześniej do systemu była włączona tylko para F-16, a dodatkowa para dyżurna MiG-29 działała poza NATINADS . Teraz od czasu do czasu musimy korzystać z "Reverse TOA" .
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.