Skocz do zawartości

PWS - 26 Ślepak (RPM 1/72)


Ipkinss

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Czekając niecierpliwie na wyniki IIIZKM dla rozluźnienia oraz trochę dla zabicia nudy za granicą postanowiłem skleić kolejnego PWS-a.

 

Model to znany PWS-26 z wyprasek RPM-u. Jest to dokładnie ten sam zestaw co PWS-16 bis

 

rpmpws26slepak.jpg

foto via internet

 

Minęło już wystarczająco dużo czasu by ponownie zająć się tym, bądź co bądź, nie najlepszym zestawem.

 

Myślę, że po doświadczeniach zdobytych przy PWS-16 bis będzie mi łatwiej, zwłaszcza, że niektórych rzeczy nie będę musiał przerabiać.

 

Tradycyjnie do modelu dodam blaszkę Part'a, która zawiera bardzo fajny kokpit i kilka elementów zewnętrznych.

001iyj.jpg

Zdjęcie pochodzi ze strony sklepu Jadar Hobby

 

Model najprawdopodobniej będzie przedstawiał samolot (36 81-24) z tego zdjęcia (z tymże w wersji do nauki ślepego pilotażu):

002onw.jpg

Zdjęcie pochodzi z publikacji B.Belcarza i T.J. Kopańskiego Polskie Skrzydła 7 PWS 14/16/16bis/26/PWS 18 (Avro 621) Wydawnictwo Stratus 2008

 

Ponieważ nie chciałem brać za granicę całego modelarskiego majdanu wziąłem jedynie blaszkę foto-trawioną Za niewiele ponad tydzień wracam więc mam nadzieję do tego czasu zmontować sobie kokpit Aha, chcę zrobić wersję ze sztywną osłoną kabiny ucznia, która wydaje się mniej popularna od "miękkiej".

 

A oto efekt dzisiejszej króciutkiej sesji, kilka pierwszych drobiazgów do kabiny

 

003bv.jpg

 

PS. Będzie to mój pierwszy srebrny polski samolot. Ma przełamać monotonię kolekcji

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje kolegom za zainteresowanie Nie będę mógł próżnować

 

Czy taka "konwersja" była możliwa w rzeczywistości?

 

Myślę, że nie było z tym dużego problemu. Osłona wraz z owiewką była wykonana ze sklejki i mocowano ją do kadłuba za pomocą dwóch pasów. Nie sądzą by modyfikacja ta była fabryczna (nigdzie o tym nie wyczytałem). Podejrzewam, że zestaw do ślepego pilotażu był dodawany do co któregoś samolotu (pewnie wg zapotrzebowań jednostki).

 

Zapewne miękka osłona była po prostu wygodniejsza w montażu i użytkowaniu. Stąd jej większa popularność. Takie są moje rozmyślenia na ten temat. Czy słuszne? Nie wiem, ale jeśli znajdą się dowody, że się mylę to nie ma problemu by zrobić Ślepaka udokumentowanego zdjęciami. Niestety na owych zdjęciach nie widać numeru rejestracyjnego maszyny. Dlatego też postanowiłem zmodyfikować egzemplarz w którym numer ten jest doskonale widoczny.

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Skromna aktualizacja Zmontowałem sobie fotele oraz skleiłem główne elementy kratownicy.

 

005bu.jpg

 

Zrobiłem także tablice rozdzielcze. Niestety nie wyszło mi zdjęcie (późna pora już). Obie tablice są porównywalnie wykonane Dopiero po powrocie będę mógł je skończyć (brak odpowiednich farb).

 

004wi.jpg

 

Zastanawiam się nad kolorem wnętrza. Zdjęcia "oskalpowanych" przez niemców PWS-ów pokazują wyraźnie, że płótno po wewnętrznej stronie było jasne. Z racji tego, że mój PWS będzie srebrny zastanawiam się czy kokpitu i burt kadłuba nie pomalować jakimś jasno szarym kolorem. Może macie jakieś pomysły?

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejrzałem IV tom PKL Glassa i tam na 218 stronie są zdjęcia PWS-a ewakuowanego we wrześniu 1939 z Dęblina. Na zbliżeniach widać kratownicę w kolorze przypominającym srebrny, natomiast boki tablicy rozdzielczej i górne części burt są w jasnym kolorze. Napewno to nie jest biel, bo zbyt kontrastuje z kolorem białego numeru identyfikacyjnego. Wychodzi na to, że jasnoszary lub krem, ale krem raczej mało prawdopodobny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kornik_69! Niestety jeszcze nie mam tej książki :|

 

Jasny kolor to najprawdopodobniej sklejka. Podobnie jak w egzemplarzu muzealnym:

 

p1090167i.jpg

 

Pomysł na malowanie mam taki:

 

kratownica - aluminium, na zdjęciach z otwartymi drzwiami kabiny gdzie widać część kratownicy, można zauważyć, że wyraźnie odcina się ona kolorystycznie. Jest znacznie jaśniejsza i połyskliwa dlatego stawiam na kolor naturalnego metalu.

 

"Deski" pod tablicami rozdzielczymi oraz górna część kabiny - kolor sklejki, tak jak jest to w egzemplarzu muzealnym.

 

Fotele - również w kolorze metalu

 

Wewnętrzna strona płótna - jasny szary

 

Wyposażenie kabiny, dźwignie, manetki, orczyki itp. - kolor kamuflażu (jeszcze nie wiem jaki to będzie ale pewnie coś takiego jak Humbrol 56)

 

Pozostaje jeszcze barwa osłon brezentowych w kabinie... Długo się zastanawiałem czy w ogóle je robić. Nie byłem co do nich przekonany ale znalazłem fotkę wraku gdzie widać takie rozwiązanie. Niemniej, muzealny niebieski zupełnie mi nie pasuje. Myślę, nad jakimś wypłowiałym khaki bądź mieszanką szarości i brązu.

 

p1090159o.jpg

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Książka jest wspaniała. Dostałem ją w prezencie urodzinowym od chłopaków z naszej modelarni i stała się jedną z perełek mojej domowej biblioteczki Polecam. Przy Twoim profilu modelarskim musisz ją mieć !

Kolor sklejki z tamtych zdjęć jest bardzo jednolity. Zastanawia mnie mogła ona być również czymś malowana ?

Co do brezentu to nie mam pojęcia. Trzeba by było poszukać międzywojennych zdjęć z jakimkolwiek brezentem. W wolnej chwili przejrzę jeszcze to co mam u siebie i jak coś znajdę to się odezwę. No a teraz to czekają na mnie przedświąteczne porządki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Książka jest wspaniała. Dostałem ją w prezencie urodzinowym od chłopaków z naszej modelarni i stała się jedną z perełek mojej domowej biblioteczki Smile Polecam. Przy Twoim profilu modelarskim musisz ją mieć !

 

Fajny prezent Pierwsze trzy tomy mam. Czwartą część ciągle mam na oku ale czekam na wolną stówkę Nie ma jednak wątpliwości, że ją kupię

 

Kolor sklejki z tamtych zdjęć jest bardzo jednolity. Zastanawia mnie mogła ona być również czymś malowana ?

 

Bez wyraźnego zdjęcia z epoki nie uda się tego rozstrzygnąć. Stawiałbym jednak na pokrytą lakierem bezbarwnym sklejkę. Zdjęcia z muzeum są robione z fleszem więc pewnie też trochę przejaskrawiają kolory.

 

W wolnej chwili przejrzę jeszcze to co mam u siebie i jak coś znajdę to się odezwę.

 

Byłbym wdzięczny

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejrzałem po raz kolejny książkę Pana Glassa, a także kilka innych publikacji i znalazłem kilka zdjęć pokrytych brezentem P.11c, P.7, oraz Łosi. Wszędzie te brezentowe pokrowce i szmaty mają podobny odcień (jeżeli na czarno-białych fotkach można mówić o odcieniach, raczej o skali szarości)do górnych powierzchni samolotów, czyli khaki.

Zatem Twoja koncepcja może być całkiem trafna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej!

 

Też przeszukałem swoje "archiwum fotek" i tak jak napisałem wcześniej, będę kombinował z wypłowiałym khaki Teraz zastanawiam się z czego te osłony wykonać. Myślę, że coś w końcu znajdę.

 

A dziś zrobiłem sobie drążki sterowe. Wykonałem je z rozciągniętego nad ogniem patyczka do uszu. Ponieważ patyczki są w środku puste, uzyskujemy cieniutką rurkę zamiast walca Mogłem dzięki temu wsunąć cieńszą rurkę w grubszą tworząc uchwyt drążka.

 

006vb.jpg

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też przeszukałem swoje "archiwum fotek" i tak jak napisałem wcześniej, będę kombinował z wypłowiałym khaki Teraz zastanawiam się z czego te osłony wykonać. Myślę, że coś w końcu znajdę.

 

Koledzy pancerniacy czasem używają kilku warstw chusteczki higienicznej do spreparowania brezentu. Może warto by pójść w tę stronę... ?

 

Drążki wyszły całkiem fajnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejrzałem swoje zasoby z PWS-26 i ten błękitno szary jest raczej szary,powiedziałbym że odpowiednik H127 Po prostu dziwnie wychodzi na zdjęciach robionych z lampą z daleka,proszę to chyba najsensowniejsza fotka:

PWS2618.jpg

 

Jakby było potrzeba coś z "życia wewnętrznego" tego pięknego dwupłata to służę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy pancerniacy czasem używają kilku warstw chusteczki higienicznej do spreparowania brezentu. Może warto by pójść w tę stronę... ?

 

O takim kierunku myślałem. Muszę znaleźć chusteczkę o gładkiej fakturze i popróbować z nasączaniem jednej warstwy jakimś "usztywniaczem"

 

Pewnie jutro coś popróbuję, a jak nie wyjdzie to w domu coś wymyślę

 

artoor_k dzięki za foto. Jak będę miał jakieś wątpliwości co do kokpitu to dam znać. Dysponuję zdjęciami muzealnego PWS-a ale tylko tymi ogólnie dostępnymi w necie.

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po tym samolocie miałem przyjemność troszkę poszaleć tzn pootwierać co było można tak więc mam trochę zdjęć Co do brezentu to proponuję folię z czekolady,zmiętą i potem wyprostowaną...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Witam po przerwie!

 

Trochę posiedziałem przy Ślepaku. Wykonałem brezentowe osłony. Za materiał posłużyła jedna warstwa chusteczki higienicznej namoczona w wikolu, a następnie pomalowana akrylami artystycznymi. Zdecydowałem się na kolor "zgniłej" zieleni. Zamontowałem prawie wszystkie części wyposażenia kabin. Dodałem także podłogę, którą widać w egzemplarzu muzealnym. Znalazłem również zdjęcie naszego wraku gdzie ten element jest dobrze widoczny. Można powiedzieć, że 95% kokpitu mam gotowe. Brakuje kilku drobiazgów i paru poprawek malarskich.

 

Po tym samolocie miałem przyjemność troszkę poszaleć tzn pootwierać co było można tak więc mam trochę zdjęć

 

A zatem zapytam, czy posiadasz może zdjęcie butli na sprzężone powietrze? Interesuje mnie jej kolor (obstawiam niebieski). Powinna znajdować się w tylnej kabinie tuż obok fotela. Niestety z planów ciężko określić po której stronie. Podejrzewam, że po prawej. Jeśli masz jakieś fotki tego elementu to byłbym wdzięczny za ich udostępnienie

 

A oto zdjęcia:

 

012fae.jpg

010dc.jpg

008tw.jpg

007ky.jpg

 

 

Wykonałem także, pierwszy raz w swej "karierze", imitację sklejki (wg rad znalezionych na forum). Z efektu jestem zadowolony

 

014we.jpg

013bvp.jpg

 

PS. Czwarty tom Polskich Konstrukcji Lotniczych wpadł w końcu w moje ręce Świetna książka!

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej!

 

Kolejna aktualizacja z warsztatu.

 

Zamontowałem karabin maszynowy wraz z podstawą i oporządzeniem. Znajduje się po prawej stronie tylnej kabiny. Dodałem również wręgi z blaszek oraz własnej produkcji. Zamontowałem też drzwi do kabiny. Oczywiście otwarte, żeby było widać trochę więcej niż nic w kokpicie

015ag.jpg

018wt.jpg

017nk.jpg

 

W prawej połówce kadłuba wyciąłem rynienkę na k.m. i wstawiłem elementy z blaszki fototrawionej.

021wx.jpg

 

Butla na sprężone powietrze zamontowana jednak po lewej stronie - znalazłem rysunek w planach, który to potwierdzał

016hj.jpg

 

Pozostało jeszcze poprawić nieco kształt otworów kabin i dodać kliny uzupełniające szparę między połówkami kadłuba w środkowej części kokpitu. Potem będzie można skleić kadłub

 

019d.jpg

022kr.jpg

023wm.jpg

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Kadłub sklejony Udało się bez problemów wpasować kokpit. Poszło znacznie lepiej niż z PWS - 16 bis. Poprawiłem też odrobinę obrys otworów kabin. Jak widać całość w stanie surowym jeszcze przed obróbką. Teraz trzeba wszystko poszpachlować, poszlifować i przeryć na nowo to co trzeba Potem przyjdzie czas na podwozie, usterzenie i silnik.

 

028oke.jpg

027wp.jpg

026yk.jpg

025rqv.jpg

024nd.jpg

 

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kur... teraz sobie przypomniałem o butli :( Na ten moment nie mam jej zdjęcia,nawet nie dam głowy że tam jest. W czwartek będę w muzeum to sprawdzę i zrobię. W P-11 jest niebieska na więc obstawiam że w PWS-26 była taka sama...

 

PC270102.jpg

 

Świetna robota przy modelu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej!

 

Dzięki PrzemekK!

 

Kolejna mała aktualizacja.

 

Cały kadłub poszpachlowany i wyszlifowany.

 

034ai.jpg

033it.jpg

 

Pozbyłem się także okropnych imitacji ugięcia płótna na spodzie dolnego płata. Zamieszczam starą fotkę poglądową z prac nad

PWS - 16 bis gdzie dobrze widać o co chodzi.

032kqn.jpg

6046f73b19a2cda1.jpg

 

Zacząłem pracować nad silnikiem. Udało mi się wpasować go w okapotowanie. Brakuje osłon z z blaszek, rur wydechowych i kilku innych elementów. Pozostało jeszcze trochę roboty.

 

031df.jpg

030rf.jpg

 

Przymierzyłem również zestawową owiewkę kabiny ucznia tylko po to by stwierdzić, że do niczego się nie nadaje. Cała osłona (oczywiście w pozycji otwartej ) powstanie od podstaw.

 

029un.jpg

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Uff... Spędziłem mnóstwo czasu pracując nad owiewką . Kilka godzin szlifowania i szpachlowania zaowocowało jako takim efektem. W chwili obecnej owiewka wymaga ostatecznego dopracowania i wyrównania powierzchni

 

Kolego kornik_69 tylną część osłony wykonałem z kartki papieru nasączonej Superglue. Po wyschnięciu kleju dało się to dość wygodnie formować i obrabiać. Przednia część zrobiłem z czterech kawałków plastiku wyszlifowanych do odpowiedniego kształtu. Prowadnice odsuwanych burt to spłaszczony drucik. Lewa burta miała małe okienko. Z efektu jaki udało mi się osiągnąć jestem zadowolony Cieszę się, że mam to już za sobą. Patrząc na element z zestawu aż ciężko uwierzyć, że producent zaproponował coś takiego

 

038qn.jpg

037at.jpg

036hm.jpg

035rx.jpg

 

Popracowałem również nad silnikiem. Brakuje jeszcze kilku drobiazgów i będzie skończony

 

039vxa.jpg

041le.jpg

040d.jpg

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciśnij kolego Ipkinss ciśnij !

 

Narazie wygląda co mało estetycznie (osłona silnika), ale po malowaniu na pewno nabierze urody

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej!

 

kornik_69! Takie modele zazwyczaj słabo wyglądają w warsztacie (przynajmniej moim) ponieważ mnogość przeróbek, szlifów i szpachlowań powoduje spore "zmęczenie" obiektu. Ważne by w galerii nie wyglądało to źle

 

Tego PWS-a klei mi się lepiej niż poprzedniego dlatego ciągle brnę naprzód Ostatnio wykonałem podwozie i dokleiłem gotowy już silnik.

 

049dnn.jpg

048k.jpg

047k.jpg

046g.jpg

045fu.jpg

044t.jpg

043e.jpg

 

Teraz pora zająć się zastrzałami. Będzie to jeden z trudniejszych etapów budowy.

 

Pozdrawiam Ipkinss

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.