Ipkinss Napisano 30 Marca 2010 Share Napisano 30 Marca 2010 Witam! Czekając niecierpliwie na wyniki IIIZKM dla rozluźnienia oraz trochę dla zabicia nudy za granicą postanowiłem skleić kolejnego PWS-a. Model to znany PWS-26 z wyprasek RPM-u. Jest to dokładnie ten sam zestaw co PWS-16 bis foto via internet Minęło już wystarczająco dużo czasu by ponownie zająć się tym, bądź co bądź, nie najlepszym zestawem. Myślę, że po doświadczeniach zdobytych przy PWS-16 bis będzie mi łatwiej, zwłaszcza, że niektórych rzeczy nie będę musiał przerabiać. Tradycyjnie do modelu dodam blaszkę Part'a, która zawiera bardzo fajny kokpit i kilka elementów zewnętrznych. Zdjęcie pochodzi ze strony sklepu Jadar Hobby Model najprawdopodobniej będzie przedstawiał samolot (36 81-24) z tego zdjęcia (z tymże w wersji do nauki ślepego pilotażu): Zdjęcie pochodzi z publikacji B.Belcarza i T.J. Kopańskiego Polskie Skrzydła 7 PWS 14/16/16bis/26/PWS 18 (Avro 621) Wydawnictwo Stratus 2008 Ponieważ nie chciałem brać za granicę całego modelarskiego majdanu wziąłem jedynie blaszkę foto-trawioną Za niewiele ponad tydzień wracam więc mam nadzieję do tego czasu zmontować sobie kokpit Aha, chcę zrobić wersję ze sztywną osłoną kabiny ucznia, która wydaje się mniej popularna od "miękkiej". A oto efekt dzisiejszej króciutkiej sesji, kilka pierwszych drobiazgów do kabiny PS. Będzie to mój pierwszy srebrny polski samolot. Ma przełamać monotonię kolekcji Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 30 Marca 2010 Share Napisano 30 Marca 2010 Wild Thing ! No to jak już czymś takim nam zarzuciłeś kolego, to ja będę tu na pewno częstym gościem. Powodzenia ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Skoti Napisano 30 Marca 2010 Share Napisano 30 Marca 2010 Kolejna jubilerska robota się szykuje. Piwko, popcorn i już grzeję miejsce w pierwszym rzędzie . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 30 Marca 2010 Autor Share Napisano 30 Marca 2010 Dziękuje kolegom za zainteresowanie Nie będę mógł próżnować Czy taka "konwersja" była możliwa w rzeczywistości? Myślę, że nie było z tym dużego problemu. Osłona wraz z owiewką była wykonana ze sklejki i mocowano ją do kadłuba za pomocą dwóch pasów. Nie sądzą by modyfikacja ta była fabryczna (nigdzie o tym nie wyczytałem). Podejrzewam, że zestaw do ślepego pilotażu był dodawany do co któregoś samolotu (pewnie wg zapotrzebowań jednostki). Zapewne miękka osłona była po prostu wygodniejsza w montażu i użytkowaniu. Stąd jej większa popularność. Takie są moje rozmyślenia na ten temat. Czy słuszne? Nie wiem, ale jeśli znajdą się dowody, że się mylę to nie ma problemu by zrobić Ślepaka udokumentowanego zdjęciami. Niestety na owych zdjęciach nie widać numeru rejestracyjnego maszyny. Dlatego też postanowiłem zmodyfikować egzemplarz w którym numer ten jest doskonale widoczny. Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 1 Kwietnia 2010 Autor Share Napisano 1 Kwietnia 2010 Witam! Skromna aktualizacja Zmontowałem sobie fotele oraz skleiłem główne elementy kratownicy. Zrobiłem także tablice rozdzielcze. Niestety nie wyszło mi zdjęcie (późna pora już). Obie tablice są porównywalnie wykonane Dopiero po powrocie będę mógł je skończyć (brak odpowiednich farb). Zastanawiam się nad kolorem wnętrza. Zdjęcia "oskalpowanych" przez niemców PWS-ów pokazują wyraźnie, że płótno po wewnętrznej stronie było jasne. Z racji tego, że mój PWS będzie srebrny zastanawiam się czy kokpitu i burt kadłuba nie pomalować jakimś jasno szarym kolorem. Może macie jakieś pomysły? Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 2 Kwietnia 2010 Share Napisano 2 Kwietnia 2010 Przejrzałem IV tom PKL Glassa i tam na 218 stronie są zdjęcia PWS-a ewakuowanego we wrześniu 1939 z Dęblina. Na zbliżeniach widać kratownicę w kolorze przypominającym srebrny, natomiast boki tablicy rozdzielczej i górne części burt są w jasnym kolorze. Napewno to nie jest biel, bo zbyt kontrastuje z kolorem białego numeru identyfikacyjnego. Wychodzi na to, że jasnoszary lub krem, ale krem raczej mało prawdopodobny... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 2 Kwietnia 2010 Autor Share Napisano 2 Kwietnia 2010 kornik_69! Niestety jeszcze nie mam tej książki :| Jasny kolor to najprawdopodobniej sklejka. Podobnie jak w egzemplarzu muzealnym: Pomysł na malowanie mam taki: kratownica - aluminium, na zdjęciach z otwartymi drzwiami kabiny gdzie widać część kratownicy, można zauważyć, że wyraźnie odcina się ona kolorystycznie. Jest znacznie jaśniejsza i połyskliwa dlatego stawiam na kolor naturalnego metalu. "Deski" pod tablicami rozdzielczymi oraz górna część kabiny - kolor sklejki, tak jak jest to w egzemplarzu muzealnym. Fotele - również w kolorze metalu Wewnętrzna strona płótna - jasny szary Wyposażenie kabiny, dźwignie, manetki, orczyki itp. - kolor kamuflażu (jeszcze nie wiem jaki to będzie ale pewnie coś takiego jak Humbrol 56) Pozostaje jeszcze barwa osłon brezentowych w kabinie... Długo się zastanawiałem czy w ogóle je robić. Nie byłem co do nich przekonany ale znalazłem fotkę wraku gdzie widać takie rozwiązanie. Niemniej, muzealny niebieski zupełnie mi nie pasuje. Myślę, nad jakimś wypłowiałym khaki bądź mieszanką szarości i brązu. Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 2 Kwietnia 2010 Share Napisano 2 Kwietnia 2010 Książka jest wspaniała. Dostałem ją w prezencie urodzinowym od chłopaków z naszej modelarni i stała się jedną z perełek mojej domowej biblioteczki Polecam. Przy Twoim profilu modelarskim musisz ją mieć ! Kolor sklejki z tamtych zdjęć jest bardzo jednolity. Zastanawia mnie mogła ona być również czymś malowana ? Co do brezentu to nie mam pojęcia. Trzeba by było poszukać międzywojennych zdjęć z jakimkolwiek brezentem. W wolnej chwili przejrzę jeszcze to co mam u siebie i jak coś znajdę to się odezwę. No a teraz to czekają na mnie przedświąteczne porządki... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 2 Kwietnia 2010 Autor Share Napisano 2 Kwietnia 2010 Książka jest wspaniała. Dostałem ją w prezencie urodzinowym od chłopaków z naszej modelarni i stała się jedną z perełek mojej domowej biblioteczki Smile Polecam. Przy Twoim profilu modelarskim musisz ją mieć ! Fajny prezent Pierwsze trzy tomy mam. Czwartą część ciągle mam na oku ale czekam na wolną stówkę Nie ma jednak wątpliwości, że ją kupię Kolor sklejki z tamtych zdjęć jest bardzo jednolity. Zastanawia mnie mogła ona być również czymś malowana ? Bez wyraźnego zdjęcia z epoki nie uda się tego rozstrzygnąć. Stawiałbym jednak na pokrytą lakierem bezbarwnym sklejkę. Zdjęcia z muzeum są robione z fleszem więc pewnie też trochę przejaskrawiają kolory. W wolnej chwili przejrzę jeszcze to co mam u siebie i jak coś znajdę to się odezwę. Byłbym wdzięczny Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 2 Kwietnia 2010 Share Napisano 2 Kwietnia 2010 Przejrzałem po raz kolejny książkę Pana Glassa, a także kilka innych publikacji i znalazłem kilka zdjęć pokrytych brezentem P.11c, P.7, oraz Łosi. Wszędzie te brezentowe pokrowce i szmaty mają podobny odcień (jeżeli na czarno-białych fotkach można mówić o odcieniach, raczej o skali szarości)do górnych powierzchni samolotów, czyli khaki. Zatem Twoja koncepcja może być całkiem trafna Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 2 Kwietnia 2010 Autor Share Napisano 2 Kwietnia 2010 Hej! Też przeszukałem swoje "archiwum fotek" i tak jak napisałem wcześniej, będę kombinował z wypłowiałym khaki Teraz zastanawiam się z czego te osłony wykonać. Myślę, że coś w końcu znajdę. A dziś zrobiłem sobie drążki sterowe. Wykonałem je z rozciągniętego nad ogniem patyczka do uszu. Ponieważ patyczki są w środku puste, uzyskujemy cieniutką rurkę zamiast walca Mogłem dzięki temu wsunąć cieńszą rurkę w grubszą tworząc uchwyt drążka. Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 2 Kwietnia 2010 Share Napisano 2 Kwietnia 2010 Też przeszukałem swoje "archiwum fotek" i tak jak napisałem wcześniej, będę kombinował z wypłowiałym khaki Teraz zastanawiam się z czego te osłony wykonać. Myślę, że coś w końcu znajdę. Koledzy pancerniacy czasem używają kilku warstw chusteczki higienicznej do spreparowania brezentu. Może warto by pójść w tę stronę... ? Drążki wyszły całkiem fajnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
artoor_k Napisano 2 Kwietnia 2010 Share Napisano 2 Kwietnia 2010 Przejrzałem swoje zasoby z PWS-26 i ten błękitno szary jest raczej szary,powiedziałbym że odpowiednik H127 Po prostu dziwnie wychodzi na zdjęciach robionych z lampą z daleka,proszę to chyba najsensowniejsza fotka: Jakby było potrzeba coś z "życia wewnętrznego" tego pięknego dwupłata to służę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 3 Kwietnia 2010 Autor Share Napisano 3 Kwietnia 2010 Koledzy pancerniacy czasem używają kilku warstw chusteczki higienicznej do spreparowania brezentu. Może warto by pójść w tę stronę... ? O takim kierunku myślałem. Muszę znaleźć chusteczkę o gładkiej fakturze i popróbować z nasączaniem jednej warstwy jakimś "usztywniaczem" Pewnie jutro coś popróbuję, a jak nie wyjdzie to w domu coś wymyślę artoor_k dzięki za foto. Jak będę miał jakieś wątpliwości co do kokpitu to dam znać. Dysponuję zdjęciami muzealnego PWS-a ale tylko tymi ogólnie dostępnymi w necie. Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
artoor_k Napisano 3 Kwietnia 2010 Share Napisano 3 Kwietnia 2010 Po tym samolocie miałem przyjemność troszkę poszaleć tzn pootwierać co było można tak więc mam trochę zdjęć Co do brezentu to proponuję folię z czekolady,zmiętą i potem wyprostowaną... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 15 Kwietnia 2010 Autor Share Napisano 15 Kwietnia 2010 Witam po przerwie! Trochę posiedziałem przy Ślepaku. Wykonałem brezentowe osłony. Za materiał posłużyła jedna warstwa chusteczki higienicznej namoczona w wikolu, a następnie pomalowana akrylami artystycznymi. Zdecydowałem się na kolor "zgniłej" zieleni. Zamontowałem prawie wszystkie części wyposażenia kabin. Dodałem także podłogę, którą widać w egzemplarzu muzealnym. Znalazłem również zdjęcie naszego wraku gdzie ten element jest dobrze widoczny. Można powiedzieć, że 95% kokpitu mam gotowe. Brakuje kilku drobiazgów i paru poprawek malarskich. Po tym samolocie miałem przyjemność troszkę poszaleć tzn pootwierać co było można tak więc mam trochę zdjęć A zatem zapytam, czy posiadasz może zdjęcie butli na sprzężone powietrze? Interesuje mnie jej kolor (obstawiam niebieski). Powinna znajdować się w tylnej kabinie tuż obok fotela. Niestety z planów ciężko określić po której stronie. Podejrzewam, że po prawej. Jeśli masz jakieś fotki tego elementu to byłbym wdzięczny za ich udostępnienie A oto zdjęcia: Wykonałem także, pierwszy raz w swej "karierze", imitację sklejki (wg rad znalezionych na forum). Z efektu jestem zadowolony PS. Czwarty tom Polskich Konstrukcji Lotniczych wpadł w końcu w moje ręce Świetna książka! Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 17 Kwietnia 2010 Autor Share Napisano 17 Kwietnia 2010 Hej! Kolejna aktualizacja z warsztatu. Zamontowałem karabin maszynowy wraz z podstawą i oporządzeniem. Znajduje się po prawej stronie tylnej kabiny. Dodałem również wręgi z blaszek oraz własnej produkcji. Zamontowałem też drzwi do kabiny. Oczywiście otwarte, żeby było widać trochę więcej niż nic w kokpicie W prawej połówce kadłuba wyciąłem rynienkę na k.m. i wstawiłem elementy z blaszki fototrawionej. Butla na sprężone powietrze zamontowana jednak po lewej stronie - znalazłem rysunek w planach, który to potwierdzał Pozostało jeszcze poprawić nieco kształt otworów kabin i dodać kliny uzupełniające szparę między połówkami kadłuba w środkowej części kokpitu. Potem będzie można skleić kadłub Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 20 Kwietnia 2010 Autor Share Napisano 20 Kwietnia 2010 Witam! Kadłub sklejony Udało się bez problemów wpasować kokpit. Poszło znacznie lepiej niż z PWS - 16 bis. Poprawiłem też odrobinę obrys otworów kabin. Jak widać całość w stanie surowym jeszcze przed obróbką. Teraz trzeba wszystko poszpachlować, poszlifować i przeryć na nowo to co trzeba Potem przyjdzie czas na podwozie, usterzenie i silnik. Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
artoor_k Napisano 20 Kwietnia 2010 Share Napisano 20 Kwietnia 2010 Kur... teraz sobie przypomniałem o butli :( Na ten moment nie mam jej zdjęcia,nawet nie dam głowy że tam jest. W czwartek będę w muzeum to sprawdzę i zrobię. W P-11 jest niebieska na więc obstawiam że w PWS-26 była taka sama... Świetna robota przy modelu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PrzemekK Napisano 22 Kwietnia 2010 Share Napisano 22 Kwietnia 2010 Witam! Z podziwem patrzę, jak w Twoich rękach ta bryła plastiku, którą wypuścił RPM zamienia się w fajny model. Żeby mi tak przez pół się chciało, jak Tobie ;) Pozdrawiam! PrzemekK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 26 Kwietnia 2010 Autor Share Napisano 26 Kwietnia 2010 Hej! Dzięki PrzemekK! Kolejna mała aktualizacja. Cały kadłub poszpachlowany i wyszlifowany. Pozbyłem się także okropnych imitacji ugięcia płótna na spodzie dolnego płata. Zamieszczam starą fotkę poglądową z prac nad PWS - 16 bis gdzie dobrze widać o co chodzi. Zacząłem pracować nad silnikiem. Udało mi się wpasować go w okapotowanie. Brakuje osłon z z blaszek, rur wydechowych i kilku innych elementów. Pozostało jeszcze trochę roboty. Przymierzyłem również zestawową owiewkę kabiny ucznia tylko po to by stwierdzić, że do niczego się nie nadaje. Cała osłona (oczywiście w pozycji otwartej ) powstanie od podstaw. Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 27 Kwietnia 2010 Share Napisano 27 Kwietnia 2010 Dobrze, że robota posuwa się do przodu. Z czego będziesz preparował owiewkę ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 1 Maja 2010 Autor Share Napisano 1 Maja 2010 Witam! Uff... Spędziłem mnóstwo czasu pracując nad owiewką . Kilka godzin szlifowania i szpachlowania zaowocowało jako takim efektem. W chwili obecnej owiewka wymaga ostatecznego dopracowania i wyrównania powierzchni Kolego kornik_69 tylną część osłony wykonałem z kartki papieru nasączonej Superglue. Po wyschnięciu kleju dało się to dość wygodnie formować i obrabiać. Przednia część zrobiłem z czterech kawałków plastiku wyszlifowanych do odpowiedniego kształtu. Prowadnice odsuwanych burt to spłaszczony drucik. Lewa burta miała małe okienko. Z efektu jaki udało mi się osiągnąć jestem zadowolony Cieszę się, że mam to już za sobą. Patrząc na element z zestawu aż ciężko uwierzyć, że producent zaproponował coś takiego Popracowałem również nad silnikiem. Brakuje jeszcze kilku drobiazgów i będzie skończony Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 5 Maja 2010 Share Napisano 5 Maja 2010 Ciśnij kolego Ipkinss ciśnij ! Narazie wygląda co mało estetycznie (osłona silnika), ale po malowaniu na pewno nabierze urody Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ipkinss Napisano 7 Maja 2010 Autor Share Napisano 7 Maja 2010 Hej! kornik_69! Takie modele zazwyczaj słabo wyglądają w warsztacie (przynajmniej moim) ponieważ mnogość przeróbek, szlifów i szpachlowań powoduje spore "zmęczenie" obiektu. Ważne by w galerii nie wyglądało to źle Tego PWS-a klei mi się lepiej niż poprzedniego dlatego ciągle brnę naprzód Ostatnio wykonałem podwozie i dokleiłem gotowy już silnik. Teraz pora zająć się zastrzałami. Będzie to jeden z trudniejszych etapów budowy. Pozdrawiam Ipkinss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.