Skocz do zawartości

Porsche 910 Nürburgring 1967 winner - Tamiya 1/12


Kazik

Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas tutaj nie zglądałem, ale powracam z nowym tematem.

 

Zmęczony i znudzony poprawianiem niedokładnych odlewów Aoshimy na V-maxie zacząłem w grudniu w okresie świąt przeglądać nieśmiało sklepy internetowe z myślą czy by sobie nie sprawić jakiegoś prezentu od Św.Mikołaja. W ten sposób wpadłem na Tamijowskie modele samochodów w 1/12. Okazało się, że niektóre są już dość trudno dostępne, ale koniec końców nabyłem model Porsche 910 z roku 1967.

 

P910_0001.jpg

 

Wyścigowe Porsche 910 nie jest może tak znane jak 917 ale było równie waleczne.

 

67tf226y_mitter_davis_porsche_910.jpg

 

5 lutego 1967 roku odbywał się pierwszy wyścig w sezonie serii World Sportscar Manufactures Championship. Był to 24 godzinny wyścig w Daytona. Porsche wystawiło na ten wyścig poprawioną wersją 906 pod nazwą 910 (Carrera 10). 910-tka była znacznie lżejsza od swojej poprzedniczki. Oryginalne 15 calowe koła z przodu zostały zastąpione mniejszymi o średnicy 13 cali, co pozwoliło na obniżenie „nosa” karoserii. Oprócz tego 910 miała również bardziej obłe błotniki przednie a tył charakteryzował się całkowicie płaską powierzchnią. Wszystkie te zmiany tworzyły gładką aerodynamiczną karoserię. Kolejna zmiana to wprowadzenie jednej centralnej nakrętki kół zamiast pierwotnych pięciu. Takie rozwiązanie znacznie zmniejszało czas poświęcany na zmianę kół w pit stop’ie.

 

7.jpg

 

Porsche 910 posiadało silnik chłodzony powietrzem o pojemności 1991cm3. Był to 6 cylindrowy bokser z mechaniczną pompą paliwa Bosch oraz gaźnikami Webber’a generujący 220kM. Była także 8 cylindrowa odmiana z silnikiem o pojemności 2195cm3.

W dniu debiutu 910tka z numerem 52 z Hansem Herrmann’em i Jo Siffert’em za kierownicą wygrała swoją klasę i finishowała na czwartym miejscu za 4-litrowymi bolidami Ferrari. W tym samym roku w wyścigu na Targa Florio 910tka z 8-cylindrowym silnikiem zajęła pierwsze miejsce a kolejne dwa miejsca na „pudle” przypadły wersjom z 6-cylindrowymi silnikami. Kolejne sukcesy to Nurburgring - pierwsze trzy miejsca dla 6-cylindrówek oraz czwarte dla ósemki. Następnie w VIII wyścigu tego sezonu, Mugello 500 dwie 8-cylindrowe 910 zajęły pierwsze i drugie miejsce.

Porsche okazało się bezkonkurencyjne w klasie pojemności do 2litrów. W roku 1968 6-cylindrowe Porsche 910 ścigało się również w japońskim zespole Taki Racing Team i na V Grand Prix Japonii rywalizowało z autami o większych silnikach jak 5,5 litrowy Nissan R381, 3 litrowa Toyota 7 i Brytyjska Lola. W pewnym momencie wyścigu japoński kierowca Porsche Tetsu Ikuzawa walczył o najwyższą pozycję z Nissanem R381 i Toyotą 7s. Porsche wyścig ukończyło na 2 miejsce co było i tak ogromnym sukcesem zważywszy na konkurencję.

 

 

 

Bazując na zestawie Tamiya będę chciał wykonać model Porsche 910 z numerem, 17 które 28 maja 1967 roku zajęło pierwsze miejsce w szóstym wyścigu tego sezonu na torze Nürburgring z Udo Schütz’em na zmianę z Joe Buzzetta za kierownicą. Panowie startowali swoją 910 w klasie P2.0. Na dystansie 1004.740 km Porsche uzyskało średnią prędkość 145.539 km/h.

 

Od mementu zakupu modelu rozpocząłem przeczesywanie internetu w poszukiwaniu wszelkich informacji a przede wszystkim fotek tego modelu Porsche. Poszukiwania trwają jednak w przeważającej większości (żeby nie powiedzieć, że 99%) są to fotki egzemplarzy po renowacji. Jak do tej pory nie udało mi się znaleźć fotki zwycięskiej 910 z Nürburgring 67’. Co więcej dostępność fotek z innych zwycięskich wyścigów też jest mizerna.

Przy odwzorowaniu barw zewnętrznych będę, zatem kierował się instrukcją do modelu oraz rysunkiem na pudełku, na którym znajduje się właśnie Porsche z nr 17. Do odwzorowania wszystkiego, co pod karoserią posłużę się zdjęciami egzemplarzy po renowacji. Sama kolorystyka jest raczej względna bardziej istotne będą detale poszczególnych części, okablowanie itd.

Dla formalności dodam, że będę chciał wykonać model 910 przed wyścigiem.

 

Kilka słów o bazie, czyli produkcie Tamiya.

Przyznam, że mając na uwadze fakty, że jest to właśnie Tamiya i jest to duża skala 1/12 liczyłem na coś więcej niż to, co faktycznie zobaczyłem w pudełku.

Elementy są spore, karoseria wręcz ogromna w porównaniu z modelami 1/24 no i właśnie przy tej wielkości można było poszaleć z ilością i dokładnością elementów. Jednak wcale tak nie jest. Ilość części jest przeciętna, ich odwzorowanie miejscami marne a zdarzają się również wpady niegodne Tamiya. Postaram się zaprezentować kilka w dalszym ciągu relacji. Wygląda to trochę tak jakby model skali 1/24 został powiększony do 1/12.

Model ten to wznowienie z przed kilku czy kilkunastu lat. Zmiany, jakie się pojawiły to zmodernizowana instrukcja, nowe pudełko, nowy wybór kalek oraz dodatkowy zestaw blaszek fototrawionych.

 

P910_0002.jpg

 

Nie ma, co jednak bardzo narzekać duża skala powoduje, że można się wykazać spora inwencją własną i poprawić elementy źle wykonane przez Tamiya oraz sporo dodać od siebie. Właśnie takie mam zamiary przy tej budowie.

 

Równocześnie ze zbieraniem i analizowaniem fotek powiększałem swoje zapasy magazynowe różnych dodatków, które będą wykorzystane przy budowie. Sporo się tego uzbierało i wciąż jeszcze przybywa.

Co jakiś czas jeszcze coś domawiam, przydadzą się również drobiazgi, które zakupiłem z myślą o V-maxie. Oglądając model stwierdziłem, że jeszcze w paru miejscach aż się prosi o elementy fototrawione, których raczej nigdzie nie dostanę. Rozrysowałem sobie kilka pomysłów. W trakcie budowy jeszcze pewnie coś dojdzie. Może później uda się je gdzieś wytrawić.

 

To tyle tytułem wstępu.

Budowa będzie się ciągła długo. Po drodze będę chciał na pewno podziałać też, przy Vmaxie.

 

 

Prace postanowiłem rozpocząć od silnika. Jest dość duży i posiada sporo detali, więc będzie dużo pracy. Po oględzinach na pierwszy ogień poszła skrzynia biegów wraz z elementem mocującym rury wydechu.

 

Tak to wygląda w 1:1

 

porsche-910-6616.jpg

 

Tutaj element mocujący wydech, który jest przykręcony do skrzyni. Już troszkę podczyszczony

 

P910_0004.jpg

 

w zestawieniu z dwoma częściami skrzyni

 

P910_0005.jpg

 

zbliżenie na detale śrub

 

P910_0006.jpg

 

aż się prosi o wymianę na coś metalowego, ale po kolei.

Uznałem, że warto poprawić mocowanie tego elementu podtrzymującego wydech. Zakupiłem u zegarmistrza trochę śrubek

 

P910_0008.jpg

 

P910_0007.jpg

 

element został oczyszczony, śrubki straciły głowę i zostały zamocowane w nawierconych wcześniej otworach

 

P910_0010.jpg

 

P910_0009.jpg

 

Wiem, że nakrętki wydają się na tych fotkach bardzo duże, ale nie jest tak źle. Rozmiar na klucz to 2mm, więc po przeskalowaniu wychodzi to całkiem realnie. Nie wykluczone jednak że jeszcze je później zmienię. Jak będę jeszcze coś brał z ScaleHardware to zamówię stalowe śruby z łebkiem 1,4mm i powinno być ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 74
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Przyznam, że mając na uwadze fakty, że jest to właśnie Tamiya i jest to duża skala 1/12 liczyłem na coś więcej niż to, co faktycznie zobaczyłem w pudełku.

Elementy są spore, karoseria wręcz ogromna w porównaniu z modelami 1/24 no i właśnie przy tej wielkości można było poszaleć z ilością i dokładnością elementów. Jednak wcale tak nie jest.

Niestety tak jest w większości modeli w podobnej i większej skali, a szkoda. No ale tak jak napisałeś - można się wykazać własną inwencją

Moim zdaniem powinieneś wymienić śruby na mniejsze. Porównując te ze zdjęcia w realu twoje wydają się być ze dwa razy większe Sama relacja zapowiada się ciekawie, w takim razie zasiadam w pierwszym rzędzie i obserwuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymienię je napewno. Dopiero jak oglądałem zdjęcia na kompie to dostrzegłem że są spore. Na żywo nie czuje się tej wielkości.

 

Ciąg dalszy.

 

Połączenie dwóch części skrzyni nie do końca się udało Tamiya. Śruby nie trafiają z jednej strony w brzeg obudowy. Trzeba było to poprawić.

 

P910_0011.jpg

 

Przy okazji zauważyłem jeszcze jedną dość istotną sprawę. Zapomnieli zrobić śruby łączące skrzynię z silnikiem. Słabo się postarali.

Skrzynię łączą z silnikiem cztery śruby.

 

906-0221-52.jpg

 

Podszlifowalem brzeg obudowy i wkleiłem odcinki prętów z polistyrenu.

 

P910_0012.jpg

 

P910_0013.jpg

 

Pozostaje ładnie wymodelować brzegi np.MS’em.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postanowiłem pousuwać wszystkie śruby i zastąpić je metalowymi dodatkami. Do tego celu posłuży mi zestaw śrub i nakrętek z firmy T2M (Tuner Model Manufactory). Śruby mają średnicę 0,7mm a nakrętki mają wymiar na klucz 1mm.

 

P910_0014.jpg

 

Trzeba uważać przy wszelkich operacjach z nimi żeby nie uciekły. Namagnesowałem sobie końcówki pincet co mi ułatwiło prace z nimi.

 

P910_0015.jpg

 

P910_0016.jpg

 

P910_0017.jpg

 

P910_0018.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Małe fukanie podkładem w celu zlokalizowania miejsc do poprawy. Silnik, skrzynia, rozrusznik i wyścigowy filtr oleju.

 

P910_0019.jpg

 

Na swoich miejscach z małym zwisem

 

P910_0020.jpg

 

Moja uwaga skupiła się chwilowo na ostatnim z wymienionych elementów.

Sportowy filtr oleju wg. Tamiya.

 

P910_0021.jpg

 

P910_0022.jpg

 

P910_0023.jpg

 

to i tak już trochę lepiej bo nawierciłem otworki pod śruby i dorobiłem linię podziału

 

A tak wygląda w 1:1

 

filtr04.jpg

 

filtr02.jpg

 

filtr01.jpg

 

filtr03.jpg

 

dość ciekawy kształt jak na filtr oleju, tak wygląda na swoim miejscu

 

34.jpg

 

Tamiya poszła po bandzie. Pomyślałem że spróbuję go trochę upodobnić do prawdziwego przy pomocy polistyrenu w różnym kształcie. Po godzinie wyszło mi coś takiego

 

P910_0024.jpg

 

już jest lepiej ale jeszcze trzeba go dopracować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

Jeśli się tak podoba to proszę o to ciąg dalszy.

 

Oglądając obudowę skrzyni zauważyłem jeszcze kilka charakterystycznych rzeczy pominiętych przez Tamiya.

Od góry na brzegu znajduje się owalny otwór

 

P2.jpg

 

003_1.jpg

 

trochę niżej znajduje się wyjście to jakiegoś przewodu (na zdjęciu lekko przysłonięty przez rurę ramy) oraz z boku duża śruba

 

porsche-910-6616_1.jpg

 

dwa pierwsze to prosta robota przy trzecim elemencie musiałem wyfrezować co nieco

 

P910_0028.jpg

 

wyprofilowałem też brzeg obudowy masą MS w miejscu gdzie znajduje się rozrusznik

 

P910_0027.jpg

 

Zdaję sobie sprawę że na obudowie skrzyni jest jeszcze kilka charakterystycznych miejsc ale nie udało mi się znaleźć jej fotek z innej strony więc dałem za wygraną i zabrałem się za przygotowanie pod farbkę. Było trochę szlifowania potem szary podkład, następnie czarny semi gloss Gaia na mniejszą część

 

P910_0029.jpg

 

większa część dostała czarnym połyskiem jako podkład pod Alclad a następnie Alclad Steel

 

P910_0033.jpg

 

P910_0035.jpg

 

P910_0034.jpg

 

śrubę poprawiłem lekko złotym Alcladem. Całość lekko zbrudzona mocno rozcieńczonym x-18 Tamiya

W ten sam sposób potraktowałem filtr oleju a następnie wkleiłem nity imitujące śruby sześciokątne (T2M) różnych rozmiarów oraz odcinek śruby 0,7mm (T2M).

 

P910_0038.jpg

 

P910_0039.jpg

 

Skrzynia w całości razem z nakrętkami. Na boku skrzyni i przy śrubach mocujących skrzynię do silnika użyłem nakrętek 1,1mm z flanszą (T2M).

 

P910_0047.jpg

 

P910_0043.jpg

 

P910_0048.jpg

 

P910_0045.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się że się podoba.

 

Zacząłem się powoli dobierać do silnika. Składa się z sporej ilości elementów a po analizie fotek doszedłem do wniosku że sporo rzeczy można dorobić.

Ale wszystko po kolei.

Tak wygląda blok z gaźnikami

 

P910_0057.jpg

 

P910_0054.jpg

 

poszczególne elementy wykonane dość ładnie

 

P910_0050.jpg

 

P910_0051.jpg

 

P910_0052.jpg

 

P910_0049.jpg

 

ale i tak postanowiłem zmienić to i owo.

 

Odciąłem wystające elementy do podłączenia przewodów biegnących od pompy wtryskowej bo w rzeczywistości wchodzą one bardziej pod kątem co równocześnie zdecydowani ułatwi ich podłączenie

 

fuellineandstacks.jpg

 

oprócz tego zaszpachlowałem płynną szpachla Gunze nieudolnie odwzorowane śruby mocujące obudowę z włókien szklanych

 

8ecf8cb8ea.jpg

 

P910_0058.jpg

 

Przyjrzałem się pokrywom silnika i wystającym „świecom”

 

P910_0059.jpg

 

postanowiłem coś pozmieniać. Odciąłem te niby świece, nawierciłem otworki, z prętów różnej średnicy oraz odciętej „świecy” zrobiłem nową z wklejonym drucikiem ułatwiającym zamontowanie

 

P910_0060.jpg

 

P910_0061.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Na drugi ogień poszły śruby. Odciąłem i zeszlifowałem je a następnie nawierciłem otworki pod mosiężne śrubki z nakrętkami firmy Scale Hardware

 

P910_0063-1.jpg

 

Muszę tę czynność powtórzyć dla czterech pokryw.

 

Usunąłem także plastikowe półokrągłe łby śrub na półkach przy chwytach powietrza

 

przed

 

P910_0050.jpg

 

po

 

P910_0067.jpg

 

i nawierciłem otworki po metalowe odpowiedniki.

 

Pokrywy gotowe. Od razu zrobiłem to samo z dolnymi „półkami” układu zasilającego. Powycinałem imitacje śrub i zrobiłem miejsce na prawdziwne

 

P910_0064.jpg

 

P910_0065.jpg

 

P910_0066.jpg

 

Przy okazji zaszpachlowałem ślady po wypychaczach na spodniej stronie. Niby ich nie będzie widać ale po co mają być.

 

P910_0071.jpg

 

ta szczelinka na boku to początek układu sterującego zasilaniem który Tamiya pominęła w całości. Będę chciał go zbudować. Tak to wygląda w 1:1

 

img1901z.jpg

 

słabe zdjęcie ale widać mniej więcej w całości cały układ łącznie z pompą, a tutaj widać jak w tej dolnej półce jest zainstalowana blaszka

 

906151-0603-021.jpg

 

na razie jest tak

 

P910_0072.jpg

 

jeszcze trochę zabawy będzie przydało by się poszerzyć szczelinki, początkowo myślałem że wystarczą takie. Jakoś nie zwróciłem uwagi że te blachy w półce są szerzej a dopiero na zewnątrz mają już mniejszą szerokość.

 

906151-0606-02.jpg

I tak żeby ustalić na ile powinny wystawać blaszki układu sterującego zasilaniem muszę mieć jego pozostałe elementy

 

P910_0076.jpg

 

i samą pompę. A tutaj tamka znów nie poszalała. Mechaniczna pompa wtryskowa Boscha jest ale wygląda tak (po odchromowaniu czyli kąpiel w krecie)

 

P910_0068.jpg

 

z tej strony jeszcze całkiem ładnie, ale z drugiej

 

P910_0069.jpg

 

na dodatek opiera się o obudowę silnika i jest krzywo

 

P910_0070.jpg

 

Czeka mnie trochę zabawy, w rzeczywistości wygląda tak

 

906151-0610-02.jpg

 

z drugiej strony widać ją na zdjęciu które było wcześniej (to chyba jedyne jakie mam z dobrym widokiem z tamtej strony).

Podstawowa sprawa dla niej to pozbyć się tej dziury oraz spróbować ustawić ją prościej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciąg dalszy prezentuje się nastepująco.

 

Dziurę postanowiłem zakleić MagicSculpem a co by stała prościej to podkleję od spodu pasek polistyrenu przez co pompa pójdzie do góry i nie będzie się opierać o obudowę silnika.

 

Tak to wyszło

 

P910_0073.jpg

 

P910_0074.jpg

 

pasek od spodu 0,5mm wystarczył, pompa stoi prosto

 

P910_0075.jpg

 

przy okazji obgoliłem parę rzeczy. Słabo wyglądały. Będą dorobione na drucikach przy okazji jak będą osobno będzie się lepiej malowało.

 

Z drugiej strony dorobiłem z pręcika wałek, który tam się pojawia przy okazji wycinając trochę brzeg. Dorobiłem również kilka elementów łącznie z wyjściem do przewodu, którego Tamiya nie zrobiła

 

P910_0080.jpg

 

prawa strona chwilowo bez zmian, czekam na parę drobiazgów, ale przesyłki mają opóźnienia

 

P910_0079.jpg

 

dorobiona rolka i jeszcze jeden drobiazg

 

P910_0081.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, dzięki Panowie. Cięsze się że się podoba. W takiej skali to pomyślałem że grzechem było by czegoś nie dorobić. I tak jakoś idzie. Może tylko trochę powoli i patrząc na ilość rzeczy do zrobienia to spokojnie to potrwa rok lub dłużej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny drobiazg którego Tamiya nie uwzględniła to mechaniczny obrotomierz. Porsche przez długi czas stosowało w swoich wyścigowych wozach to urządzenie w wersji mechanicznej zanim jak to wyczytałem w literaturze „dojrzeli do jego elektronicznego odpowiednika”.

Wygląda on tak

 

IMG_2613r1241367233.jpg

 

IMG_2616r1241367261.jpg

 

i znajduje się tutaj

 

20100325_15.jpg

 

20100325_18.jpg

 

niedaleko wcześniejszego przyjaciela filtra sportowego.

 

Poprzyglądałem mu się i stwierdziłem że nietrudno go będzie dorobić. Największy kłopot miałem z określeniem jego wielkości, ale jakoś poszło. Przy okazji wykorzystałem mój niedawny nabytek z Hiro – wybijaki

 

P910_0082.jpg

 

do tego trzy pręciki okrągłe o różnych średnicach, jeden heksagonalny drucik stalowy do umocowania i gotowe

 

P910_0083.jpg

 

P910_0084.jpg

 

czeka na podkład który ujawni ewentualne niedoskonałości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...w niektórych miejscach są śruby a nie nakrętki...

W których? Konkrety poproszę?

Nie mów mi że to szczegół kiedy bawię sie w takie detale

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.