Jump to content

Okręty podwodne projektu 658 i mod., 701 (Hotel I,II,III)


Jędrek
 Share

Recommended Posts

Okręty projektu 658 oznaczonego na zachodzie w kodzie NATO jako Hotel były pierwszymi radzieckimi atomowymi okrętami podwodnymi uzbrojonymi w rakiety. Rakiety R-13 startowały z kiosku (stąd taki wielki).

Wybudowano (w nawiasie położenie stępki/data wodowania):

K-16 (1960/1961)

K-19 (1958/1959) od 1979 KS-19

K-33 (1959/1960) od 1977 K-54

K-40 (1959/1961)

K-55 (1959/1960)

K-145 (1961/1962)

K-149 (1961/1962) od 1969 Ukrainskij Komsomolec od 1990 KS-149

K-178 (1961/1962)

 

K-19 po wypadku w 1961 został przez marynarzy ochrzczony „Hiroszima”

 

Model okrętu produkuje Zvezda w skali 1/350, moje wykonanie można obejrzeć w galerii KLIK

 

Po skrótowym wprowadzeniu czas na pytanie. Całkiem niedawno dzięki pytaniom kolegi Żetona odkryłem (już po skończeniu modelu), że nie mam żadnego zdjęcia potwierdzającego nr burtowy 294. Owszem mam zdjęcia K-19 z nr 271 jak proponuje Zvezda, ale wg schematu z Okręty Wojenne (nr 62) okręt był już wtedy po modyfikacji. Mam też zdjęcie K-19 z nr burtowym 254 i tak się teraz zastanawiam… pomyłka Zvezdy czy rzeczywiście był okręt, który nosił nr 294? Ta wątpliwość zaowocowała tym, że w galerii unikałem stwierdzenia iż mój model przedstawia K-19.

 

Poniżej wspomniane rysunki autorstwa Tomasza Grotnika zamieszczone w Okręty Wojenne nr 62

K-19HotelI.jpg

K-19HotelII.jpg

 

pozdrawiam, Jędrek

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ekhm mysle ze tego nie da sie ustalic... Przecie wiesz Jedrku ze normalna rzecza bylo czeste przemalowywanie numerow, celem zmylenia przeciwnika. Wcale sie nie zdziwie gdy sie okaze ze "numer" ktory plywal we Flocie Polnocnej, po trzech tygodniach pojawial sie w okolicy Kamczatki. Swoja droga ciekawe ile razy przemalowywali numery - ja obstawiam kilkadziesiat na okret... utopia cos ustalic. No i zdjecia czesto mialy retuszowane numerki...

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

uszczęśliwiłaby mnie choć jedna fotka okrętu tego typu z nr burtowym 294, może być przemalowany, na Morzu Północnym czy Pacyfiku, wsio ryba... jedna, jedniunia...

 

tutaj fotka potwierdzająca nr 254 dla K-19

658K-19_01.jpg

i przy okazji jeszcze dwa ciekawe ujęcia K-19

658K-19_02.jpg

fotki z przewodnika po okrętach wybudowanych w stoczni w Siewierdwińsku (S.A.Spirichin.Nadwodnyje korabli, suda i podwodnyje lodki)

 

pozdrowionka, Jędrek

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

http://www.imdb.com/gallery/ss/0267626/Ss/0267626/K19-CT-0069.jpg.html?hint=group

 

Nie wierm czy cię to usatysfakcjonuje. To zdjęcie pochodzi z filmu "K-19: The Widowmaker" to jak narazie jedyne zdjęcie K-19 z numerem 294. Zostaje niestety liczyć tylko na to, że producenci filmu nie wyssali sobie tego numeru z palca.

Link to comment
Share on other sites

To zdjęcie pochodzi z filmu "K-19: The Widowmaker" to jak narazie jedyne zdjęcie K-19 z numerem 294.

Tia tylko ze na potrzeby filmu zostal ucharakteryzowany op proj.651 (NATO - Julliett). Konkretnie K-77

Fotki K-77 jako K-19:

879107b7fafe7eb6m.jpg f356e0cb8417e2ccm.jpg

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Tia tylko ze na potrzeby filmu zostal ucharakteryzowany op proj.651

niestety wciąż brak jest oryginalnej fotki z nr. 294, tak w ogóle to tego projektu jest mało zdjęć

 

Jędrek

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kupiłem sobie drugi model K-19 Zvezdy (jeden jest już w galerii) z zamiarem przeróbki go na którąś z kolejnych wersji projektu 658, najbardziej chodzi mi po głowie przeróbka na K-145 projektu 701, tyle że nie dość że materiału mało to jeszcze nie do końca spójny

 

jak na razie dysponuję rysunkiem autorstwa Tomasza Grotnika zamieszczonym we wspomnianym już piśmie Okręty Wojenne nr 62

701.jpg

a także zdjęciem jakie można znaleźć w sieci (jest rówież w OW 62)

701_K-145.jpg

oraz jeszcze jedną fotką znalezioną w Internecie całkowicie przypadkiem i rozpoznanym na niej okrętem jako K-145

701a.jpg

popularny na stronach www jest też taki schemat

701c.jpg

 

i.. to wszystko

porównanie tych dwóch planików i zdjęć pokazuje dość istotną różnicę - a mianowicie mniejszy garb (za wielkim charakterystycznym dla tej modyfikacji), który występuje na połowie (szumne słowo) materiałów jakie zaprezentowałem

tak się zapytam - jest szansa na pomoc w zdobyciu jeszcze jakiś fotek, planów?

 

Jędrek

ps. alternatywą jest przeróbka do wersji 658M lub 658S (KC-19)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Taka mała uwaga co do tego schematu Tomasza Grotnika, a mianowicie:

K-19 po wejściu do służby miał numer burtowy 271, a nie 254, co potwierdza opis zdjęcia na tej stronie: http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files/45-92/nbrs/658/k19/k19.htm

 

Natomiast nr burtowego 294 nie potwierdza żadne źródło rosyjskie czy inne, więc najprawdopodobniej Zvezda zrobiła wersję 294 wg. filmu K-19.

Link to comment
Share on other sites

Natomiast nr burtowego 294 nie potwierdza żadne źródło rosyjskie czy inne, więc najprawdopodobniej Zvezda zrobiła wersję 294 wg. filmu K-19.

 

może pojawiły się jakieś dalsze informacje nt. projektu 701?

 

Jędrek

Link to comment
Share on other sites

Z tego co wiem to projekt 701 był wydłużony (kiosk) o jakieś 8-10 metrów od Hotel II.

Natomiast co do schematów Hotel III to pierwszy (Grotnika) jak i drugi są 'prawidłowe'.

 

Było kilka wersji proj. 701, ale zbudowano tylko 1.

 

K-145

SKW-385(projekt porzucono przy 30% prac).

 

Dane techniczne:

Długość: 129,8 m.

Szerokość: 9,2(na linii wodnej), całkowita: 12,8m.

Zanurzenie: 8,2m.

 

 

Więcej (po rosyjsku):

http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files/45-92/nbrs/701/list.htm

Link to comment
Share on other sites

Coz, wychodzi ze K-145 otrzymal ten "maly garb" w czasie remontu ktory trwal od listopada 1972 do konca 1976 roku. Obstawiam ze miescil system komunikacji "na ELF'ie" (swoja droga - ciekawe czego teraz sie uzywa [???], amerykanie pozamykali swoje stacje nadawcze ELF). Niby moze tam byc (w garbie) rozwijana antena sonaru, ale skoro pr.701, dzieki D-9 mial operowac na "swoich" wodach, to ja obstawiam ELF'a.

 

[OT:]

Gdzies kiedys pytales Jedrek o zoom na wyrzutnie rakiet na ktorejs rosyjskiej klasie. Zapomnialem o ktory projekt chodzilo i ciezko mi teraz odszukac ta wiadomosc. Tak, czy inaczej, znalazlem fajna fotke stolu stratowego systemu D-2:

 

113e8784ed33bd29.jpg

c2a459b9ccda20f3.jpg

[koniec OT]

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Natomiast co do schematów Hotel III to pierwszy (Grotnika) jak i drugi są 'prawidłowe'.

a zdjęć wciąż tylko dwa

Gdzies kiedys pytales Jedrek o zoom na wyrzutnie rakiet na ktorejs rosyjskiej klasie. Zapomnialem o ktory projekt chodzilo i ciezko mi teraz odszukac ta wiadomosc

fajne fotki, dzięki najbardziej to mnie interesowało jakieś dobre zdjęcie wyrzutni właśnie okrętów z tego wątku

 

Jędrek

Link to comment
Share on other sites

fajne fotki, dzięki najbardziej to mnie interesowało jakieś dobre zdjęcie wyrzutni właśnie okrętów z tego wątku
- Jedrus, ale nosicielem D-2 byly tez okrety pr. 658 Sam stol startowy musial byc identyczny...

 

Marna fotka modelu stoczniowego (chyba stoczniowego ?) - cos tam jednak widac. Problem jest taki ze model stoczniowe czesto sa malo dokladne, szczegolnie jezeli chodzi o tak tajne elementy jak konstrukcja wyrzutni.

e5bdba1735ff163b.jpg

Rakieta R-13, inaczej 4K50, inaczej SS-N-4 Sark

b84c4e30dab0a0ad.jpg

To jest ciekawa fotka. Makieta R-13 przed umieszczeniem w szybie startowym, ktory dobrze widac na drugim planie.

d10c07703312cb53.jpg

 

Jezeli chodzi o wyrzutnie na pr.701 to tam byl D-9 z R-29/4K75, wiec warto sie sugerowac fotkami wyrzutni z Mureny. Masz moze takie ?

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Jedrus, ale nosicielem D-2 byly tez okrety pr. 658 Sam stol startowy musial byc identyczny...

bardziej mi chodziło o projekt 658 nie ze względu na konstrukcję wyrzutni ale ubogą ilość fotek tych okrętów

Masz moze takie ?

a czort wie... do dziś się nie obrobiłem z segregowaniem materiałów

 

a materiały zacne

 

Jędrek

Link to comment
Share on other sites

Taka mała uwaga co do tego schematu Tomasza Grotnika, a mianowicie:

K-19 po wejściu do służby miał numer burtowy 271, a nie 254, co potwierdza opis zdjęcia na tej stronie: http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files/45-92/nbrs/658/k19/k19.htm

- tia, tylko ze podpis pod fotka jest bledny. Widac wyraznie ze to K-19 po przebudowie na pr. 658M (latwo to poznac po wiekszej oplywce anteny nadawczej sonaru na kadlubie). Datowanie tez jest zle. Okret po dezaktywacji (trwala od lipca 1961) trafil do stoczni dopiero 14 grudnia 1961 tam wycieto mu przedzial reaktorow (ktory tradycyjnie zatopiono na polnocy) i przebudowano na pr.658M. Skoro pod fotka napisali ze zostala zrobiona w 1961 to stoczniowcy musieli pracowac 72 godziny na dobe. Zreszta na tej stronie, troszke nizej, napisali ze remont rozpoczeli 30.01.1962, a zakonczyli 15.10.1963.

 

Zeby bylo ciekawiej, to w OW 4/2007 w artykule o K-19 jest fotka z takim podpisem:

6251a298be99fb0f.jpg

Czyli kolejny numerek...

 

Ciekawa fotka pr.658M

768859ede618d3cb.jpg

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

wczesniej czytałem ze na zdjeciach numerki mogły byc cenzurowane- calkiem usuwane lub zmieniane. W takim ówczesnym fotoszopie typu klej nozyczki i pedzelek ;] Jakby sie uprzec, to ten mógłby byc przerobiony właśnie z 294

Link to comment
Share on other sites

Ciekawa fotka K-19, a wlasciwie KS-19 czyli okret po przebudowie na specjalny op - pr.658S. KS-19 sluzyl do badan i testow nowych systemow komunikacji/dowodzenia. Wymontowano wyrzutnie rakiet, w garbie za kioskiem zainstalowano system komunikacji z antena holowana "Zalom" - ktory testowano na tym okrecie. Na kiosku widac antene TV (pewnie igrzyska - Moskwa'80 ), ale ciekawszy jest kawalek stozka - mysle ze to antena systemu "Synteza".

2c6f40eaac125d41.jpg

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Super Moderator
Ciekawa fotka K-19, a wlasciwie KS-19 czyli okret po przebudowie na specjalny op - pr.658S.

 

Fotke mialem nieopisana wiec moge sie mylic ale to chyba ten sam

 

7fd5b4b20c6daa9em.jpg

 

I chyba znana wszystkim fotka K-19 z pechowego rejsu.

 

2ca56ac76b59bf76m.jpg

 

foto:Balancer

Link to comment
Share on other sites

Fotke mialem nieopisana wiec moge sie mylic ale to chyba ten sam
- tak, to ten sam. Ladna fotka.

 

I chyba znana wszystkim fotka K-19 z pechowego rejsu.

- poniewaz op jest tu zmodyfikowany do proj.658M to musi byc fotka z pozaru w 1972 roku - czyli awaria nr.2. Dynamiczna scenka zbiorowa z holownikiem Agatan, ktory ostatecznie zaholowal K-19 do bazy.

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Fotke mialem nieopisana wiec moge sie mylic ale to chyba ten sam

śliczniutka

ponieważ w magazynie leży jeszcze jeden K-19 Zvezdy z zamiarem przerobienia go kiedyś w przyszłości na KS-19 lub na pr. 701 to jestem łasy na takie fotki

 

Jędrek

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.