vic11 Napisano 17 Listopada 2010 Share Napisano 17 Listopada 2010 (edytowane) Na początek mały wstęp historyczny: Gneisenau (oraz jego bliźniak Scharnhorst) miały być pierwotnie rozwinięciem typu "Deutchland" jednak już po położeniu stępki pod obie jednostki podjęto decyzję o zmianie planów - budowę rozpoczęto więc od nowa. W ten sposób miast kolejnych ciężkich krążowników (zwanych popularnie także "pancernikami kieszonkowymi") flota niemiecka otrzymała dwa pierwsze od 1918 roku drednoty - niedozbrojone wszakże (artyleria główna zachowała ten sam kaliber 280 mm, co na wcześniej planowanych krążownikach) i słabo, jak na okręty wypierające ponad 35 000 ton, opancerzone. To właśnie, wraz z pokrewieństwem konstrukcyjnym z projektowanymi w 1918 roku KL typu "Etsatz York," sprawia, że czasem nazywa się je krążownikami liniowymi - jednak o ich charakterystyce zdecydowała sytuacja polityczna, nie zamysł konstruktorów. Brakło im też wystarczającej dzielności morskiej - przez co zaraz po wprowadzeniu do służby zostały ponownie skierowane do stoczni, gdzie przebudowano obie jednostki, dodając im wysokie, kliprowe dziobnice. Gneisenau wziął udział w kilku operacjach Kriegsmarine na Morzu Północnym i na Atlantyku, aby po słynnym marszu przez Kanał (luty 1942) zostać trafionym w Kilonii podczas nalotu. Wybuch bomby i późniejsze eksplozje spustoszyły dziobową część okrętu. Konieczny remont postanowiono połączyć z planowanym od dłuższego czasu przezbrojeniem w sześć dział kalibru 380 mm. Dotychczasowe wieże dział różnych kalibrów zdjęto i wykorzystano w fortyfikacjach brzegowych w Danii i Norwegii - jedna z nich (wieża C artylerii głównej) zachowała się po dziś dzień pod Trondheim. Remont Gneisenau umyślono przeprowadzić w okupowanej Gdyni, wówczas wielkiej bazie Kriegsmarine znajdującej się daleko na tyłach. Okręt został doprowadzony tam 6.04.1942. Tam też zdjęto wszystkie wieże i obcięto część dziobu - prace przerwano wszakże już 2.02.1943. Wiązało się to ze zmianą na stanowisku dowódcy Kriegsmarine i ostateczną rezygnacją z wyposażania floty w dalsze ciężkie jednostki na rzecz rozwijania broni podwodnej. Okręt stał w Gdyni do 23.03.1945 - tego dnia, na krótko przed wycofaniem się Niemców, został zatopiony w głównym wejściu do portu. W 1949 zaczęto na nim prace rozbiórkowe, wydobyty ostatecznie 12.09.1951 przez zespół Polskiego Ratownictwa Okrętowego został pocięty na złom. Niektóre elementy i urządzenia wraku wykorzystano do różnych celów - np. łańcuch kotwiczny z pancernika ogrodził pomnik Zdobywców Wału Pomorskiego w Szczecinku zaś płyty pancerne miały ponoć posłużyć do stabilizacji gruntu pod Pałac Kultury i Nauki w Warszawie... Zdjęcia wyprasek zapożyczone ze sklepu http://www.mojehobby.pl Model pewnie nie będzie poziomem dorównywał poziomem prac niektórych tu na forum (stocznie bismarków powodują u mnie opad szczęki), ale będę się starał. Jest to drugi okręt nad jakim będę pracować. Dokupiłem do niego relingi pierwszy raz je będę kleić. Malowanie prawdopodobnie będzie z kwietnia 1940 z operacji Weserübung i tutaj mam pytanie, czy ma ktoś schemat z widokiem z góry ? Znalazłem tylko taki: http://www.scharnhorst-class.dk/gneisenau/paint_schemes/pictures/1940/paint_gn_1940_08_10_april_weserubung_st_big.jpg Edytowane 17 Listopada 2010 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Użytkownik Napisano 17 Listopada 2010 Share Napisano 17 Listopada 2010 Witam Zdjęć nie posiadam ale daje link, może się przyda jak byś się zdecydował na inny schemat malowania http://www.scharnhorst-class.dk/gneisenau/gneisenau_menu.html Aaaa nie kusi Cie zrobienie Gneisenau z wielką wyrwą na dziobie W każdym bądż razie będę tu zaglondał i kibicowal Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arni Napisano 17 Listopada 2010 Share Napisano 17 Listopada 2010 tu masz stronkę z innymi elementami, które mogą Ci się przydać podczas waloryzacji okrętu : http://www.gpm.pl/index.php?akcja=produkt&edycja=137 lufy 1:400 itp itd ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Macisso Napisano 17 Listopada 2010 Share Napisano 17 Listopada 2010 Cześć vic11. Kolejny niemaszek na forum. Nie ukrywam że flota niemiecka z okresu WWII interesuje mnie najbardziej, zatem masz już pierwszego widza w relacji Co do rzutu z góry- mam trochę materiałów o tym okręcie, ale niestety nie ma tam malowania z tego okresu który wybrałeś. Co prawda szukałem "na szybko". W wolnej chwili postaram się pokopać dokładniej. Może się uda (albo kolana ). Co do Twojego wykonania... W moich oczach (i nie tylko) relacja z budowy jest między innymi po to, żeby inni (bardziej obyci) mogli pomóc, a z czego i ja chętnie korzystam. Z pewnością będzie to udane pływadło. Będę zaglądał i śledził postępy. Zatem do boju Pozdrawiam Maciek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vic11 Napisano 17 Listopada 2010 Autor Share Napisano 17 Listopada 2010 arni mógłbym zamówić te lufy tylko, że główne działa są sklejone Macisso głównie chodzi mi czy miał namalowane swastyki na dziobie i rufie. PS. Dziś zamówiłem ładowarke do akumulatorka z aparatu, jak tylko przyjdziepojawią się zdjęcia. Jak narazie to nawierciłem otwory po obu burtach i jestem na etapie szpachlowania kadłuba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Macisso Napisano 17 Listopada 2010 Share Napisano 17 Listopada 2010 Coś znalazłem w sieci. Myślę że może cię ten adres zainteresować: http://www.kbismarck.org/forum/viewtopic.php?t=450 A swastyki (znaki rozpoznania) na pewno były. Mały edit: Znalazłem takie zdjęcie Scharnhorst-a z operacji JUNO. Widać swastykę, ale namalowana nie tak jak na stronie do której podałem linka. Jednak nie ma to jak 3mać się dokumentacji zdjęciowej. Pozdrawiam Maciek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 17 Listopada 2010 Super Moderator Share Napisano 17 Listopada 2010 Oooooo - ale wysyp niemiaszków jest co oglądać - kibicuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gluś Napisano 17 Listopada 2010 Share Napisano 17 Listopada 2010 Jednak nie ma to jak 3mać się dokumentacji zdjęciowej. Poniższa fotka również z tej samej operacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 17 Listopada 2010 Super Moderator Share Napisano 17 Listopada 2010 Widać swastykę, ale namalowana nie tak jak na stronie do której podałem linka. Jednak nie ma to jak 3mać się dokumentacji zdjęciowej. Poniższa fotka również z tej samej operacji. Czyżby? Widać, ze tło swastyki ma inne kształty na tych fotkach... O co chodzi więc ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Macisso Napisano 17 Listopada 2010 Share Napisano 17 Listopada 2010 Poniższa fotka również z tej samej operacji. Z tym że jest to fotka (wedle moich źródeł) z Gneisenau, a nie z Scharnhorsta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gluś Napisano 18 Listopada 2010 Share Napisano 18 Listopada 2010 Z tym że jest to fotka (wedle moich źródeł) z Gneisenau, a nie z Scharnhorsta. Tak to właśnie jest z materiałami, fotka ta sama a podpisów kilka więc dopóki człowiek sam fotki nie zrobi dopóty nie ma pewności co fotografował Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Macisso Napisano 18 Listopada 2010 Share Napisano 18 Listopada 2010 Tak to właśnie jest z materiałami, fotka ta sama a podpisów kilka więc dopóki człowiek sam fotki nie zrobi dopóty nie ma pewności co fotografował he he.... Ano nieźle zakręcili z tym opisem. Jeszcze się okaże że to jest brytyjski okręt, a swastykę rozłożyli marynarze dla hecy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vic11 Napisano 18 Listopada 2010 Autor Share Napisano 18 Listopada 2010 Chciałem dodać zdjęcia z komórki, ale chyba to nie ma sensu, muszę czekać na ładowarkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Macisso Napisano 20 Listopada 2010 Share Napisano 20 Listopada 2010 Chciałem dodać zdjęcia z komórki, ale chyba to nie ma sensu, muszę czekać na ładowarkę. Fakt, na zdjęciach niewiele widać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vic11 Napisano 22 Listopada 2010 Autor Share Napisano 22 Listopada 2010 Dzisiaj przyszła ładowarka tak więc pierwsza porcja zdjęć (pierwszy raz się bawię cyfrówką). Niezbyt mi się podobają osłony podmuchowe, chyba je będę poprawiać. I na koniec się chciałem pochwalić kompresorkiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Macisso Napisano 22 Listopada 2010 Share Napisano 22 Listopada 2010 Hej. Nad osłonami podmuchowymi zdecydowanie popracuj. Myślę że powinieneś nałożyć mniej (nie wiem czego używasz- plasteliny?) materiału. Pamiętaj że działać na nie powinna grawitacja, zatem u góry będą prawie "leżeć" na lufach, a u dołu troszkę będą zwisać. Kwestia wprawy i odrobina czasu. Na pewno Ci wyjdzie Ps. Gratuluję kompresorka. Teraz to dopiero zawojujesz Pozdrawiam Maciek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vic11 Napisano 23 Listopada 2010 Autor Share Napisano 23 Listopada 2010 Gratuluję kompresorka. Teraz to dopiero zawojujesz No jeszcze muszę lepsze aero kupić, bo to co było z kompresorem to szmelc jest, ale to dopiero początkiem grudnia Poprawione osłony, teraz chyba lepiej wyglądają: Do tego mam mały dramat z jedną częścią: Mam nadzieję, że jakoś mi się uda to naprawić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Macisso Napisano 23 Listopada 2010 Share Napisano 23 Listopada 2010 Poprawione osłony, teraz chyba lepiej wyglądają: Zdecydowanie Do tego mam mały dramat z jedną częścią: Mam nadzieję, że jakoś mi się uda to naprawić. Troszkę szpachli, troszkę tarcia i będzie lepsza niż nowa Pzdr. Maciek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vic11 Napisano 12 Grudnia 2010 Autor Share Napisano 12 Grudnia 2010 Witam po dłuższej przerwie. W tym tygodniu doszła paczka z aero. Wybrałem EW-181. Próbowałem psikać na starych modelach surfecerem i po paru próbach poszło na kadłub. Oto efekty: Trochę muszę jeszcze poprawić, szczególnie dziób. Niestety przez moją nieuwagę parę kropel nitro mi spadło na model, niezbyt to widać na fotkach, ale to też mam do poprawy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vic11 Napisano 19 Stycznia 2013 Autor Share Napisano 19 Stycznia 2013 Mam nadzieję, że mnie nie zlinczujecie odkopując ten temat. Projekt ciągle żyje (z dużymi przerwami), niestety nie mogłem prowadzić dalej warsztatu. Model w zasadzie jest na wykończeniu. W chwili obecnie utknąłem na olinowaniu i tutaj mam prośbę. Ma ktoś może schemat olinowania do malowania jakie zaproponowałem na początku? Po skończonej pracy napewno będzie galeria Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.