przemekgksw3 Napisano 28 Listopada 2010 Share Napisano 28 Listopada 2010 Więc rozpoczynamy nasz mały projekt grupowy Będzie on polegał na budowie bolidów F1 produkcji Smera. Na pomysł projektu wpadliśmy z lexxer_monster_machine kiedy wstawiliśmy do zakupów dwa podobne modele Alfettę 158 i Talbota Lago ze Smera, później dołączyli się jeszcze VVitek i jcs obaj z Alfami. Jako pierwszy wstawiam warsztat, myślę że zaraz dołączą się koledzy Może na początek trochę historii oryginału: Samochód Alfa romeo Alfetta 158 został opracowany w 1938 roku przez Orazio Puligę, twórce późniejszych hitów alfy- Giulii i Giulietty. Wóz napędzał ośmiocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1,5 litra, wykonany ze stopów lekkich, dodatkowo wzmocniony mechaniczną sprężarką, przedwojenne wersje osiągały moc 200KM, późniejsze wersję wzmocniono do 350, a w modelu 159 do 400KM. Wóz przy wadzę ok.700 kg osiągał maksymalnie 310 km/h, spalanie jedyne 170-190l na 100 km. Nie wiem który z dzisiejszych kierowców formuły odważył by się na jazdę beczką paliwa, pędzącą bez problemu ponad 200 na godzinę, bo wąskim torze pomiędzy widzami i słupami elektrycznymi po torze jakości polskich dróg, do tego hamując zwykłymi bębnami. Takimi właśnie samochodami kierowcy alfy, słynnych "trzech wielkich F"- Fangio, Farina i Fangioli, wygrało wiele wyścigów w latach 38-48, a następnie dwa pierwsze sezony F1-1950 i 1951, co było niezwykłym wynikiem jak na ponad 10letni samochód. W 1950 Alfa wygrała wszystkie wyścigi w których brała udział, przewaga na d konkurencją była tak duża że w czasie jednego z wyścigów Fangio zjechał do boksów na ostatnim okrążeniu żeby umyć samochód W następnym sezonie wprowadzono ulepszoną 159 ze zmienionym tylnym zawieszeniem, jednak po jego zakończeniu zdecydowano o wycofaniu się z F1, Alfa została przejęta przez włoski rząd który nie był zainteresowany udziałem w F1, zwłaszcza że wiązało by się to z budową nowego bolidu, zdolnego do konkurencji z Ferrari, Maserati czy Mercedesem. 159 startowały później jeszcze w F2. Rozpisałem się trochę , ale jakoś dobrze pisze mi się na temat mojej ulubionej marki. Przejdźmy może do modelu: Model opracowany w latach 60' przez niejaką firmę Merit, i przedstawia jakość typową dla tamtego okresu. Jak widac poniżej spasowanie mocno kiepskie :/ Jak widać trzeba będzie się zaprzyjaźnić ze szpachlówką W modelu możemy znaleźć elementy wnętrza i silnika, są jednak mocno uproszczone i będą wymagały wielu uzupełnień, co postaram się pokazać w następnych up'ach. Najciężej wygląda sprawa felg, w zestawie mamy przeźroczyste dyski z fakturą szprych, co jest oczywiście nie do zaakceptowania. Pozostaje znalezienie fototrawionych, albo własnoręczne plecenie z drucików, o ile starczy mi cierpliwości Gdyby żadna z tych metod nie doszła do skutku, wykorzystam tego nieszczęśnika jako dawcę: W modelu, pewnie z którejś z pierwszych serii brakowało kalkomanii, numery w postaci masek i kalki z Quadrofogilio zostały wykonane na zamówienie przez Lucasa_HS Zegary i logo namaluję sam, te zestawowe pewnie i tak byłyby błędne. Pracę zacząłem od pocienienia wnętrza, po lewej przed a po prawej po pocienieniu. Na razie tyle a następnych aktualizacjach postaram się pokazać postępy w pracach nad silnikiem i wnętrzem. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jcs Napisano 28 Listopada 2010 Share Napisano 28 Listopada 2010 Witam i ja ! Jako że model z którym będę szalał w projekcie znajdzie się w moim posiadaniu dopiero jutro, nie będę pokazywał poligonu doświadczalnego z egzemplarzem którego katuje od ok. roku (w sumie chciałem ale baterie mi padły w aparacie). Jak kolega już powiedział jest to naprawdę wielkie pole do popisu, żeby z niczego zrobić coś. Co do kół miałem podobny pomysł z dawcą w postaci 300 SL ale dzisiaj wyszukałem innego dawcę (mesia zostawię w spokoju). Na pewno dużą wagę przyłożę do silnika, będzie sporo dorabiania i nadwozie chyba odważę się pociąć aby po prostu składało się tak jak trzeba - z paneli. Jutro zaprezentuje na fotkach listę zmian jakie chcę wprowadzić. PZDR Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
paczek1981 Napisano 28 Listopada 2010 Share Napisano 28 Listopada 2010 (edytowane) Szanownych kolegów pozwolę sobie podpatrywać bo mam oba modele w szafie od 4 miesięcy i brak weny twórczej co do nich http://www.supercars.net/Pics?viewPic=y&source=carGal&carID=22&pgID=1&pID=949141 Edytowane 28 Listopada 2010 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PiterATS Napisano 28 Listopada 2010 Share Napisano 28 Listopada 2010 Życzę powodzenia w walce z oporną materią Sam również jakiś czas temu rozgrzebałem ten model, tyle, że w opakowaniu Smera. Poprawiłem kabinę i felgi. Silnika nie ruszałem, bo i tak maskę przykleję na stałe. Tak wygląda moja walka z tym modelem: Obecnie nadwozie już sklejone i poszpachlowane, czeka na szlifowanko Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
voseba Napisano 28 Listopada 2010 Share Napisano 28 Listopada 2010 Bedeę tutaj zaglądał, zastanawialem sie nad kupnem tego modelu, ale ... Co do pokazanych modeli to jestem pod wrazeniem cieniowania, wyglada to o niebo lepiej niz oryginal. PiterATS swietnie wygladaja szprych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kornik_69 Napisano 28 Listopada 2010 Share Napisano 28 Listopada 2010 Ciekawa sprawa, bardzo ciekawa Powodzenia! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jcs Napisano 28 Listopada 2010 Share Napisano 28 Listopada 2010 Kolego PiterATS twoje wyczyny podpatrzyłem na PWM'ie, i naprawdę wpadłem w podziw. Ja będę się starał i tak pójść krok dalej bo czas na to akurat pozwoli (trzeba przejść z ilości w jakość !!!), z wyjątkiem kół - dawca organów. PZDR Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemekgksw3 Napisano 28 Listopada 2010 Autor Share Napisano 28 Listopada 2010 Też widziałem twoją na PWMie, mam nawet zapisane jej zdjęcia, zawsze można coś podpatrzeć Interesuje mnie jedna sprawa, jak zrobiłeś te felgi? bo wyglądają świetnie. nadwozie chyba odważę się pociąć aby po prostu składało się tak jak trzeba - z paneli. Jutro zaprezentuje na fotkach listę zmian jakie chcę wprowadzić. A no właśnie zapomniałem dodać że tez coś takiego chcę zrobić, narazie jednak są tylko chęci, nie za bardzo mam pomysł jak to zrobić, żeby trzymało się w miarę kupy, za słabe zdjęcia mam żeby się tego podejmować, będę musiał jeszcze poszukać. Przy zbieraniu dokumentacji trzeba uważać, łatwo można pomylić 158 ze 159, różnice dotyczyły również mocowania silnika, w 159 jest wsparty na ramie idącej z boku, tak jak tutaj: W 158 szczerze mówiąc nie mam pojęcia na czym on wisiał, zdjęcia które mam niewiele mówi: A tak nawiasem mówiąc, porównując sobie dzisiaj model z dokumentacją zauważyłem że nie ma żadnego elementu który nie będzie wymagał poprawek, nawet w fotelu trzeba będzie zmienić lekko kształt boczków Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jcs Napisano 28 Listopada 2010 Share Napisano 28 Listopada 2010 Jak dla mnie tylko skorupa pozostaje w miarę odwzorowaniem, ale ją i tak trzeba przyrównać do poziomu. Nie pozostaje nic innego jak życzyć sobie na wzajem sił i wytrwałości w tym jakże wyzywającym przedsięwzięciu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jcs Napisano 28 Listopada 2010 Share Napisano 28 Listopada 2010 Oczywiście chłopaki posiadam sporą FOTOtekę, więc jak coś trzeba to dawać znaki. PZDR Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemekgksw3 Napisano 29 Listopada 2010 Autor Share Napisano 29 Listopada 2010 Oczywiście chłopaki posiadam sporą FOTOtekę, więc jak coś trzeba to dawać znaki. Może podaj linki do stron z których korzystałeś można będzie to później jeszcze uzupełnić ewentualnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
paczek1981 Napisano 29 Listopada 2010 Share Napisano 29 Listopada 2010 W 158 szczerze mówiąc nie mam pojęcia na czym on wisiał, zdjęcia które mam niewiele mówi: To będzie raczej podłużnica (Chyba że to się inaczej nazywa)czyli tak jak jest w tych modelach wiec myślę że zamontowanie tam silnika powinno być ok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemekgksw3 Napisano 30 Listopada 2010 Autor Share Napisano 30 Listopada 2010 To będzie raczej podłużnica (Chyba że to się inaczej nazywa)czyli tak jak jest w tych modelach wiec myślę że zamontowanie tam silnika powinno być ok. No tak, tylko jeżeli chce się zrobić ściągnięte panele pod silnikiem, trzeba będzie ta podłużnice odwzorować jakoś, i to w miarę dokładnie gdyż będzie na widoku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jcs Napisano 10 Grudnia 2010 Share Napisano 10 Grudnia 2010 W końcu oficjalnie mogę dołączyć do projektu. Póki co prezentuje mały in box w dowód że model jest już u mnie ... i mały podgląd drugiego, który co jak co dał mi do myślenia i na pewno dzięki temu przy nowym egzemplarzu będę wiedział za co się zabrać Póki co tyle, jak się uda to zacznę przy nim dłubać na tym weekendzie ale zależne jest to od tego czy zrobię co mam zrobić w mustangu, ale to już w innym temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
przemekgksw3 Napisano 10 Grudnia 2010 Autor Share Napisano 10 Grudnia 2010 Świetnie że jesteś jcs mam nadzieję że ruszysz wkrótce z budową. W pierwszej twojej alfie, zwraca uwagę lakierek, całkiem ładnie Ci to wyszło, można wiedzieć jaka farba? No i czekam na zapowiadane uwagi co do budowy rozłożonej wersji ;) A teraz trochę tego co udało się zrobić w moim modelu. Budowę rozpocząłem od bloku silnika, dorobiłem prawidłowe mocowanie świec, i odlew na kolektorze dolotowym. (jak wyglądały w oryginale można zobaczyć na foce parę postów wyżej) na zdjęciach makro wyszło trochę niedoskonałości tych elementów, trzeba będzie je jeszcze poprawić. Druga rzecz niby mała, ale się pochwalę wyciąłem otwór, prawdopodobnie jakiś dodatkowy wlot. A teraz kilka moich przemyśleń na temat modelu, planów na przyszłość. Zacznę od części z która będę zmagał się już niedługo- kompresor. Tutaj to co proponuje śmer: A tak wyglądał w rzeczywistości: Jak widać różnica jest dosyć spora, trzeba będzie ten element wykonać całkowicie od podstaw, do tego ponad kompresorem znajduje się gaźnik który producent całkowicie pominął, kolejny element do wykonania własnoręcznie. Gdybyś Cię mieli jakieś porady, wskazówki czy pomysły chętnie bym je usłyszał, bo ciągle jeszcze myślę nad tymi częściami. Następna sprawa, krata wlotu, w oryginale była ładna ażurowa kratka: W modelu mamy jedynie lekko zaznaczone otwory: Jak na razie mam dwie koncepcje- pocienienie wlotu od wewnątrz do "mikronowej" grubości i wycięcie pojedynczych żeberek, ewentualnie wykonanie ich z jakiegoś materiału i połączenie w kratkę, obie opcje do łatwych w wykonaniu nie należą Na pewno sprawę ułatwi to że będą tylko trzy rzędy wlotu, znalazłem takie zdjęcie: Jak widać samochód który będę robił ma zasłoniętą część wlotu, tak więc odejmuje mi to trochę roboty. Przy okazji mała łamigłówka, ile widzicie różnic między tym zdjęciem a okładką w pierwszym poście I ostatni kłopotliwy element, żaluzje na karoserii: jak widzieliście wcześniej ścianki w modelu są dosyć słusznej grubości, w tej chwili nie ma możliwości powycinania ich. Znów pozostaje pocienienie tych fragmentów, albo wykonanie ich od nowa z cieńszego materiału, w obydwu przypadkach martwi mnie szlifowanie i polerka tych miejsc, będą miały naprawdę niewielką grubość, nie wiem czy nie uszkodzę ich przy pracy. Mimo wszystko nie poddaje się i będę działał dalej, pomożecie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jcs Napisano 11 Grudnia 2010 Share Napisano 11 Grudnia 2010 Co do farby było to coś tańszego niż Motip, ale plany co do pomysłów ... jest więcej niż faktycznie można je urzeczywistnić. Jedno jest pewne - nie byłem nigdy w życiu na żadnej wystawie modelarskiej a BYTOM się zbliża!!! Przynajmniej z jednym modelem wystartuję. Choćby po to aby poznać osobiście forumowiczów, których zapewne tam nie zabraknie : D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.