Skocz do zawartości

PZL 105 L "Flaming"


Warka Bear

Rekomendowane odpowiedzi

5107fa3aa7989352.jpg

 

Archiwum wlasne. PZL Okecie, 1993r.

 

Nie koncentrowalem sie zbytnio na "Flamingu", bo juz wowczas liczono sie z faktem nie wejscia maszyny na rynek. Wyceniano ja na ok. 236 tys. USD. W porownaniu z innymi samolotami tej klasy byla za droga. Potraktowalem go jako ciekawostke.

 

5a4e6ae41edffc50.jpg

 

HISTORIA

 

Prace nad samolotem, przewidywanym jako następca Wilgi (i z tego powodu początkowo nazywanym Wilga-88) podjęto w 1982 roku. Czasowo Wilga-88 stanowiła część rodziny samolotów "bush-plane", opartej o elementy samolotu Kruk, której wspólną produkcję negocjowano z Kanadą. Nowy samolot miał zachowywać wszystkie pozytywne cechy Wilgi - w tym zwłaszcza krótki start i lądowanie oraz możliwość operowania z lotnisk o nieprzygotowanej nawierzchni. W konstrukcji o zbliżonej masie i wymiarach zmieszczono obszerną 6-miejscową kabinę, zachowując charakterystyczne szerokie drzwi z obu stron, przydatne przy szkoleniu spadochroniarzy lub przewozie ładunków o dużych gabarytach. Zastosowano skrzydło wsparte zastrzałami i sprężyste kompozytowe podwozie. Od razu (ze względu na realia kanadyjskie) przewidziano możliwość montażu nart i pływaków. Konstruowanie samolotu rozpoczęto w r. 1983, a konstruktorem prowadzącym został mgr inż. Roman Czerwiński. Prototyp PZL-105M z silnikiem M-14Pm o mocy 243 kW oblatano go 19 grudnia 1989. Drugi prototyp PZL-105L z silnikiem wtryskowym Lycoming IO-720A1B o mocy 294 kW (400 KM) oblatano w 1991 r. Dokonano wielu prób i modyfikacji doskonalących samolot, najpoważniejszą z nich jest zmiana usytuowania usterzenia poziomego - przeniesienie go nieco wyżej. We Flamingu zastosowano wolant zamiast drążka sterowego i, po raz pierwszy w Polsce na samolocie tej wielkości, kompozytowe podwozie sprężyste, opracowane przez Politechnikę Warszawską. Rozwój samolotu do 1996 roku ograniczał się do badań prototypów (w trakcie których stwierdzono niewystarczającą stateczność boczną w niektórych fazach lotu) oraz prób wytrzymałościowych. Produkcji seryjnej nie wdrożono.

 

927a950f0b6a4c21m.jpg dfc8a3175647396fm.jpg bbb41e5496ed7124m.jpg 6b747bc78ef89fcfm.jpg d748c1752b3e044em.jpg 5156295809f4c188m.jpg

 

57129d6d970a789dm.jpg 6472b11482221abam.jpg 12642763882011dam.jpg edd2e3ff1a6112a8m.jpg abae6bc83030f6f1m.jpg

 

5aba9df7e38bbfadm.jpg

 

OPIS TECHNICZNY

 

Płat: Wznios 1o, kąt zaklinowania 4o, profil o grubości 16% opracowany na bazie profilu GAW(1), konstrukcja metalowa jednodźwigarowa, zastrzałowa, 6-segmentowe klapy Fowlera i klapolotki.

Kadłub: Konstrukcja metalowa, półskorupowa, o przekroju utworzonym z odcinków łuków.

Kabina: Dostępna z obu stron przez szerokie, otwierane w dół i w górę drzwi mieści 4 fotele i kanapę tylną, jest dostosowana do przewozu ładunków.

Usterzenie: Klasyczne, o konstrukcji metalowej. Usterzenie poziome adaptowane z samolotu Koliber-150.

Sterowanie: Wolant i pedały nowego typu, układy sterowania linkowo-popychaczowe, klapy wychylane elektrycznie układem popychaczowym, klapki wyważające wychylane elektrycznie.

Podwozie: Podwozie główne z goleniami sprężystymi z kompozytu szklano-epoksydowego, koła z PZL-104 zaopatrzone w hydrauliczne hamulce tarczowe. Podwozie tylne sterowane, z amortyzatorem olejowo-gazowym i kółkiem na widelcu.

Napęd: W PZL-105M - chłodzony powietrzem silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Wiedeniejew M-14Pm o mocy 243 kW, śmigło z samolotu PZL-104 o zmniejszonej średnicy. W PZL-105L - chłodzony powietrzem płaski silnik 8-cylindrowy Lycoming IO-720A1B o mocy 294 kW, śmigło trójłopatowe. Integralne skrzydłowe zbiorniki paliwa o pojemności 260 dm3.

Awionika: Zestaw przyrządów z żyrobusolą i radiokompasem, radiostacja UHF.

 

DANE TECHNICZNE

 

Rozpiętość 12,70 m

Długość 8,58 m

Wysokość 2,80 m

Powierzchnia nośna 16,9 m2

Masa samolotu pustego 1180 kg

Masa użyteczna 670 kg

Masa startowa 1850 kg

Prędkość maksymalna 260 km/h

Prędkość przelotowa 235 km/h

Prędkość minimalna 102 km/h

Wznoszenie 5,6 m/s

Pułap 5000 m

Zasięg 950 km

Rozbieg 120 m

Dobieg 100 m

 

Uwaga! Wszystkie zdjecia tu opublikowane mozna wykorzystywac tylko i wylacznie jako dokumentacje modelarska. Sa zabezpieczone znakami wodnymi i prawami autorskimi. Kopiowanie i powielanie bez pisemnej zgody autora surowo zabronione!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.