Warka Bear Napisano 30 Kwietnia 2011 Share Napisano 30 Kwietnia 2011 Archiwum wlasne. PZL Okecie, 1993r. Nie koncentrowalem sie zbytnio na "Flamingu", bo juz wowczas liczono sie z faktem nie wejscia maszyny na rynek. Wyceniano ja na ok. 236 tys. USD. W porownaniu z innymi samolotami tej klasy byla za droga. Potraktowalem go jako ciekawostke. HISTORIA Prace nad samolotem, przewidywanym jako następca Wilgi (i z tego powodu początkowo nazywanym Wilga-88) podjęto w 1982 roku. Czasowo Wilga-88 stanowiła część rodziny samolotów "bush-plane", opartej o elementy samolotu Kruk, której wspólną produkcję negocjowano z Kanadą. Nowy samolot miał zachowywać wszystkie pozytywne cechy Wilgi - w tym zwłaszcza krótki start i lądowanie oraz możliwość operowania z lotnisk o nieprzygotowanej nawierzchni. W konstrukcji o zbliżonej masie i wymiarach zmieszczono obszerną 6-miejscową kabinę, zachowując charakterystyczne szerokie drzwi z obu stron, przydatne przy szkoleniu spadochroniarzy lub przewozie ładunków o dużych gabarytach. Zastosowano skrzydło wsparte zastrzałami i sprężyste kompozytowe podwozie. Od razu (ze względu na realia kanadyjskie) przewidziano możliwość montażu nart i pływaków. Konstruowanie samolotu rozpoczęto w r. 1983, a konstruktorem prowadzącym został mgr inż. Roman Czerwiński. Prototyp PZL-105M z silnikiem M-14Pm o mocy 243 kW oblatano go 19 grudnia 1989. Drugi prototyp PZL-105L z silnikiem wtryskowym Lycoming IO-720A1B o mocy 294 kW (400 KM) oblatano w 1991 r. Dokonano wielu prób i modyfikacji doskonalących samolot, najpoważniejszą z nich jest zmiana usytuowania usterzenia poziomego - przeniesienie go nieco wyżej. We Flamingu zastosowano wolant zamiast drążka sterowego i, po raz pierwszy w Polsce na samolocie tej wielkości, kompozytowe podwozie sprężyste, opracowane przez Politechnikę Warszawską. Rozwój samolotu do 1996 roku ograniczał się do badań prototypów (w trakcie których stwierdzono niewystarczającą stateczność boczną w niektórych fazach lotu) oraz prób wytrzymałościowych. Produkcji seryjnej nie wdrożono. OPIS TECHNICZNY Płat: Wznios 1o, kąt zaklinowania 4o, profil o grubości 16% opracowany na bazie profilu GAW(1), konstrukcja metalowa jednodźwigarowa, zastrzałowa, 6-segmentowe klapy Fowlera i klapolotki. Kadłub: Konstrukcja metalowa, półskorupowa, o przekroju utworzonym z odcinków łuków. Kabina: Dostępna z obu stron przez szerokie, otwierane w dół i w górę drzwi mieści 4 fotele i kanapę tylną, jest dostosowana do przewozu ładunków. Usterzenie: Klasyczne, o konstrukcji metalowej. Usterzenie poziome adaptowane z samolotu Koliber-150. Sterowanie: Wolant i pedały nowego typu, układy sterowania linkowo-popychaczowe, klapy wychylane elektrycznie układem popychaczowym, klapki wyważające wychylane elektrycznie. Podwozie: Podwozie główne z goleniami sprężystymi z kompozytu szklano-epoksydowego, koła z PZL-104 zaopatrzone w hydrauliczne hamulce tarczowe. Podwozie tylne sterowane, z amortyzatorem olejowo-gazowym i kółkiem na widelcu. Napęd: W PZL-105M - chłodzony powietrzem silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Wiedeniejew M-14Pm o mocy 243 kW, śmigło z samolotu PZL-104 o zmniejszonej średnicy. W PZL-105L - chłodzony powietrzem płaski silnik 8-cylindrowy Lycoming IO-720A1B o mocy 294 kW, śmigło trójłopatowe. Integralne skrzydłowe zbiorniki paliwa o pojemności 260 dm3. Awionika: Zestaw przyrządów z żyrobusolą i radiokompasem, radiostacja UHF. DANE TECHNICZNE Rozpiętość 12,70 m Długość 8,58 m Wysokość 2,80 m Powierzchnia nośna 16,9 m2 Masa samolotu pustego 1180 kg Masa użyteczna 670 kg Masa startowa 1850 kg Prędkość maksymalna 260 km/h Prędkość przelotowa 235 km/h Prędkość minimalna 102 km/h Wznoszenie 5,6 m/s Pułap 5000 m Zasięg 950 km Rozbieg 120 m Dobieg 100 m Uwaga! Wszystkie zdjecia tu opublikowane mozna wykorzystywac tylko i wylacznie jako dokumentacje modelarska. Sa zabezpieczone znakami wodnymi i prawami autorskimi. Kopiowanie i powielanie bez pisemnej zgody autora surowo zabronione! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wuwumaster Napisano 3 Maja 2011 Share Napisano 3 Maja 2011 pierwszy prototyp Flaminga obecnie w Muzeum Lotnictwa w Krakowie: http://www.muzeumlotnictwa.pl/zbiory_sz.php?ido=35&w=p pozdr! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nurekogorek Napisano 12 Maja 2011 Share Napisano 12 Maja 2011 pierwszy prototyp Flaminga obecnie w Muzeum Lotnictwa w Krakowie: sa oba. ten w wersji L bez silnika. mw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.