Skocz do zawartości

HMS "Hero" 1:500 Master Craft


PawelB

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

To mój pierwszy post na tym forum i pierwsza relacja .

Wypada napisać coś o sobie.

Na imię mam Paweł, mam 17 lat i mieszkam w województwie Świętokrzyskim. Modelarstwem na poważnie zajmuje się 4 lata. Sklejam głównie modele kartonowe, ale ostatnio naszła mnie ochota na coś plastikowego. Modele plastikowe sklejałem daaawno temu, pamiętam ze skleiłem "Cobre" i IŁ-2. Tego samego producenta. Modele te nie były malowane a były sklejane jak byłem w podstawówce, efekta jaki uzyskałem.... można się domyślić.

 

Co do tej pory myślałem o modelarzach plastikowych ?

Nie ukrywam, że myślałem o was że kupujecie bardzo drogie modele, ładujecie w nie dużo pieniędzy, ale model wygląda elegancko. Wydaje mi się że po części to się sprawdza. Wydawało mi się że model plastikowy można skleić ładnie w 1 weekend. teraz wiem że tak się nie da.

 

Co w was podziwiam ?

Przede wszystkim odporność na zapachy chemiczne.

 

Założenia mojego modelarstwa plastikowego.

-Sklejać od czasu do czasu głównie jednostki pływające do wielkości niszczyciela włącznie

-Traktować to modelarstwo jako odskocznię od kartonu, który miłuję xD

-Trenować szlifowanie części, malowani ich i waloryzacje

-Wydać jak najmniej środków finansowych ( jeszcze nie zarabiam xD)

-Poświęcać wiele czasu na wykonanie jednego modelu.

 

No to chyba tyle wam chciałem powiedzieć, czas zobaczyć co i jak.

W mojej mieścince bez problemu można kupić model plastikowy. Wypatrzyłem sobie w jednym ze sklepów z zabawkami plastikowy model HMS "Hero" za 12 zł. Pomyślałem.... Kurde, w kartonie praktycznie sklejam statki w skali 1:400, a może by tak z plastikiem spróbować ?

481db37aded66ee4m.jpg

Gdy otworzyłem pudełko zachciało mi się śmiać. Takie wielkie było a tu jedna ramka z częściami i małe połówki kadłuba, ale spoko, takie modele kocham. W pudełku był też klej który jest nie ziemski. Właśnie. Może ktoś się wie jaki to klej i czy go można kupić np. w tubce w sklepie budowlanym ?

Dlaczego ten model ?

Bo wydawała mi się łatwi ( i raczej taki będzie), tani ( w razie czego niewiele pieniędzy pójdzie w błoto choć i tak za wszelką cenę go ukończę), mały.

Gdy miną pierwszy zachwyt nad pudełkiem i jego zawartością chwyciłem za skalpel i z wyprasek wydobyłem części kadłuba. Ale zaraz ? Gdzie są iluminatory ?! Są ale ledwo widoczne, więc wpadłem na pomysł żeby je wybić za pomocą igły. Efekt:

58fed606ff3213a9m.jpg

I cała lewa burta:

b73f269aad06c262m.jpg

Jeszcze od strony rufy będę wybijał iluminatory.

Prawą burtę trochę zjechałem, ponieważ chciałem zobaczyć jak będzie się malować, farbka, pędzelek i było okej, tylko potem chciałem to zmyć. Terpentyną już nie dało rady. Kolejny pomysł to.... Benzyna xD. I tu Mądry Pawełek rozpuścił sobie prawą burtę xD. Jakoś to spróbowałem naprawić, ciekawe jak to wyjdzie po malowaniu finalnym, xD

Fotka:

d233387d8c63a7dam.jpg

No nic, człowiek uczy się na własnych błędach.

A teraz trochę fotek kadłuba ( złożonego na sucho) i podstawki:

73ba8eae17907fb2m.jpg 3a7a381a36dd0225m.jpg 34762fff0576afa6m.jpg 09cc4377343ef3a8m.jpg

I w modelu plastikowym pojawiły się błędy:

147e083b241b435cm.jpg

2efa5e7f1582b7fem.jpg

I szpachla pójdzie w ruch na pewno na rufie, dziób spasuje tak żeby się obyło bez niej.

Założenia ogóle dla modelu HMS "Hero"

- Malowanie ( burty jednokolorowe, farba jasnoszara lub ciemnoszara. Pas wodny-czarny, część podwoda czerwona, pokład ciemnoszary lub ciemnobrązowy[zależy jaka farba pójdzie na burty], malowanie farbami akrylowymi lub emaliami "Aster")

-Wyszlifowanie wszystkich miejsc tam gdzie łączyły się elementy na gładko

-Małe zużycie szpachlówki

- Brak relingu ( nie stać mnie na niego), ale za to masz z olinowaniem

-wybite lub naznaczone iluminatory.

No to na dziś to tyle. Sklejam weekendowo, na przemian z kartonami więc relacja będzie trochę trwać. Nie ukrywam że liczę bardzo na waszą pomoc i doświadczenie.

Pozdrawiam.

Paweł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Cię na forum.

Fajnie że się zarejestrowałeś.

Ja podobnie jak ty zajmuję się modelarstwem na poważnie dopiero od kilku lat.

Co do modelu to znam tego typu produkty i miałem już z nimi do czynienia. Pudełko najpierw robi dobre wrażenie do tego stopnia że wydaję nam się że model jest równie dobrze wykonany. Po otworzeniu gigantycznego pudełka jak na tak mały model widzimy dosłownie kilkanaście części.

 

Jeśli chodzi o iluminatory to rzeczywiści to co zrobiłeś to lepsze to niż nic ale mogłeś się postarać o to aby były wszystkie w jednej linii. Polecam zrobić to wiertełkiem.

 

Co do relingów to nawet nie wiem czy do 500-setki w ogóle jakieś są? Można ewentualnie zabawić się i wykonać je samemu ale to było by w tej skali praktycznie nie możliwe.

 

A no i jeszcze uważaj na chemikalia bo ja kiedyś jeden model tak zapaćkałem że miał więcej szpachli niż plastiku.

 

Jeśli można spytać; Czy prowadzisz relację z budowy kartonowych modeli gdzieś na forum?

Jeśli tak to podaj linka na pewno wielu z nas modelarzy chętnie obejrzy twoje zmagania z kartonem.

 

Pozdrawiam i życzę powodzenia i czasu przy modelu.

Michał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam 12 złotych to niewielkie pieniądze to i zawód był mały .

Iluminatory... Pierwsze koty za poty jak to się mówi xD. Skorzystam z sugestii o wiertle .

Szpachli będę unikał jak diabeł wody święconej, raz w modelu kartonowym chciałem użyć.

Tak prowadzę, proszę o to jeden link do najaktualniejszej relacji "kartonowej":

http://www.papermodels.pl/index.php?topic=4661.0

Użytkownik pabloo.

Dzięki i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
Szpachli będę unikał jak diabeł wody święconej
W ten sposób za daleko nie dojedziesz / nie dopłyniesz W modelarstwie, a w szczególności plastikowym, szpachla jest podstawą. Proponuje zmienić światopogląd w tej materii - ot taka dobra rada
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szpachli będę unikał jak diabeł wody święconej
W ten sposób za daleko nie dojedziesz / nie dopłyniesz W modelarstwie, a w szczególności plastikowym, szpachla jest podstawą. Proponuje zmienić światopogląd w tej materii - ot taka dobra rada

 

Skoro tak Pan mówi to tak jest. Po prostu kilka razy przejechałem się na szpachli. A właśnie jak jesteśmy przy tym temacie. Załóżmy że skleiłem dwie połówki modelu i pokład, na łączeniach pojawią się szparki, takie małe. Czy będę mógł użyć SuperGluta w postaci takiej że zaleje szparki i przeszlifuje je na gładko ? Czy koniecznie będzie jednak użycie szpachli ?

 

Z góry przepraszam, ale ta relacja będzie miała dużo pytań. Chyba się nie pogniewacie ? ;)

Dziękuje za miłe przyjęcie na forum.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator
przepraszam, ale ta relacja będzie miała dużo pytań.
Pytaj, pytaj ile wlezie

 

Załóżmy że skleiłem dwie połówki modelu i pokład, na łączeniach pojawią się szparki, takie małe. Czy będę mógł użyć SuperGluta w postaci takiej że zaleje szparki i przeszlifuje je na gładko ?
Tak, choć sugerowałbym jednak szpachlę - ja używam samochodowej MOTIP i jestem z niej bardzo zadowolony.

 

Skoro tak Pan mówi
Tu nie "panujemy" - wszyscy jesteśmy na TY bez zbędnych konwenansów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj, Pawle

Szpachli będę unikał jak diabeł wody święconej
W ten sposób za daleko nie dojedziesz / nie dopłyniesz W modelarstwie, a w szczególności plastikowym, szpachla jest podstawą. Proponuje zmienić światopogląd w tej materii - ot taka dobra rada

 

Skoro tak Pan mówi to tak jest. Po prostu kilka razy przejechałem się na szpachli. A właśnie jak jesteśmy przy tym temacie. Załóżmy że skleiłem dwie połówki modelu i pokład, na łączeniach pojawią się szparki, takie małe. Czy będę mógł użyć SuperGluta w postaci takiej że zaleje szparki i przeszlifuje je na gładko ? Czy koniecznie będzie jednak użycie szpachli ?

 

Z góry przepraszam, ale ta relacja będzie miała dużo pytań. Chyba się nie pogniewacie ? ;)

Dziękuje za miłe przyjęcie na forum.

Pozdrawiam.

A ja wyjątkowo (bardzo wyjątkowo ) nie zgodzę się z Marcinem . Do szpachli mam wstręt, chyba nawet większy, niż do żywicy i zupełnie nie używam tego świństwa . Odkształca to plastik, kiepsko trzyma, kruszy się po wyschnięciu i jest ogólnie do ... ... Zamiast szpachli (bo jakoś trzeba uzupełniać ubytki) proponuję użyć kawałków ramki od modelu, płytki polistyrenowej lub gęstego kleju CA - są dużo lepszym rozwiązaniem. Klej CA możesz szlifować zaraz po wyschnięciu, z plastikiem lepiej poczekać 24h, aż klej wyschnie - jeśli kleisz "klasycznym" klejem do polistyrenu. Za to po wyschnięciu będziesz miał w zasadzie jednolity element - klej do polistyrenu rozpuszcza trochę plastik, właściwie stapiając lub "zespawując" ze sobą elementy, co wpływa na trwałość modelu. Szpachla to zawsze będzie "ciało obce", brrr... Co do kleju, proponuję Contactę Revella "z igłą" - odpowiedni kształt buteleczki (nie przewróci się łatwo), łatwy w aplikowaniu, zwłaszcza punktowo - ma tylko jedną wadę, może być drogi (kilkanaście lub więcej zetów). Alternatywą są kleje polskich producentów w buteleczkach z pędzelkami, lub nitro - niektórzy na forum właśnie tak kleją .

 

Powodzenia,

bzzz-bzzz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lub nitro - niektórzy na forum właśnie tak kleją .

Pomimo wygody, taniości i jakości połączeń jakie daje klejenie nitro, to radzę się dwa razy zastanowić nad jego używaniem - strasznie daje po nozdrzach. Mi wystarczy przykleić dwie ręce do figurki, żeby mieć zapewnione 24 godziny kichania :P

Ale i tak nim kleje.

Powodzenia w budowie! I szpachlować trzeba!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry wieczór .

Dziś dokończyłem iluminatory i skleiłem i wyszlifowałem połówki kadłuba.

Fotki:

2918c2b20cb440a3m.jpg c40d3f5a509d1a8cm.jpg 6f594eaba64cec03m.jpg c46544e8802ecbcdm.jpg 6189011ffe03e15fm.jpg 72d71d9b86b2d740m.jpg

 

Jako "szpachlówka" posłużyły mi kleje Super Glut oraz klej nitro. Na końcowych fotkach widoczna jest czarna szparka, lecz to jest złudne. Te kleje stworzyły bezbarwną spoinę, z resztą wszystko zobaczycie jak to pomaluje. W piątek jadę do Kielc, może uda mi się kupić farbki . Jeszcze czeka mnie szlifowanie rufy, choć ta dostanie ostateczny kształt po naklejeniu pokładu. Czeka mnie również lekkie doszlifowanie burt i trochę szpachlowania w pewnych miejscach. Powiem wam że... trochę jestem zadowolony z mojej pracy. Sprawiało mi to dziś wiele frajdy i uśmiechu. Tylko jak patrze na prace innych użytkowników... Ja nie wiem czy to jest dobre miejsce dla mnie. Strasznie mi się podobają wasze modele.

 

Mały patent

Tak szlifowałem w rękach ten kadłub, szlifowałem i szlifowałem i doszlifować się nie mogłem xD. Czasami w modelarstwie kartonowym używa się podkładek pod mysz jako "fundamentu" pod robienie zaokrąglonych części ( kładzie się część na podkładce i jeździ się po niej np. okrągłym ołówkiem). Pomyślałem że gdyby tak użyć podkładki pod mysz a na podkładce położyć papier ścierny była by całkiem fajna podstawa do szlifowania. i tak zrobiłem i szlifowałem kadłub mojego modelu. Wyszło bardzo elegancko.

24d295f48e5e0177m.jpg

 

Pozdrawiam i czekam na sugestie dotyczące mojej pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry wieczór.

Dziś przedstawiam wam pomalowaną linie wodną na jednej burcie. To było malowane emalią "Aster", i niestety miałem tylko zwykłą taśmę papierową-malarską. Trochę to widać.

Mam pytanko :

Czy ktoś może mi polecić dobrą i w miarę tanią taśmę maskującą która jest dostępna w każdym sklepie budowlanym ?.

Fotki modelu:

8c662633fd93a594m.jpg ce01ff1f0630bd0cm.jpg 91fac63d1f19a0acm.jpg 451b849b309061aam.jpg

Jak widać farba jeszcze nie wyschła w 100 %. Starałem się to zrobić jak najlepiej... Ale wyszło jak wyszło ;)

Kolejne pytanko:

8e718d5aef7814a4m.jpg

Co to jest ?

I kolejne pytanko:

Gdzieś na forum czytałem że po pomalowaniu modelu można go przejechać filcem.

Jak to robić ?

Czy jak farba jest całkowicie wyschnięta ? Czy wcześniej ?

Co to daje ?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry.

Dziś mi się trochę przychorowało i nie pojechałem do Kielc po farbki :/. Ale mi się nudziło i złożyłem sobie. model na sucho

Tak to wygląda:

e4104f06ea98f2a2m.jpg

Nawet ładnie tylko niestety nie oszukuje się że malowania będzie sporo gorsze przez co ten model trochę zbrzydnie. Pierwszy raz maluje model.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś może mi polecić dobrą i w miarę tanią taśmę maskującą która jest dostępna w każdym sklepie budowlanym ?.

 

Gdzieś na forum czytałem że po pomalowaniu modelu można go przejechać filcem.

Jak to robić ?

Czy jak farba jest całkowicie wyschnięta ? Czy wcześniej ?

Co to daje ?

Myślę, że warto zainwestować w taśmę tamki, jest bardzo dobra, te malarskie są gorsze do tego celu.

Jeśli chodzi o filc i inne pomocne techniki to wszystko jest w poradnikach, pisałeś, że się nudzisz to będzie jak znalazł

http://modelwork.pl/viewforum.php?f=104

http://modelwork.pl/viewforum.php?f=40

Na początku jednak skup się na czystym sklejeniu i naukę malowania, a dopiero jak opanujesz podstawy przyjdzie czas na bardziej zaawansowane techniki.

Ten modelik doskonale się nadaje do potestowania malowania.

Jakie farby będziesz kupował

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.