Jump to content

T-34/85 z wieżą tzw "grzybek" w LWP


drago101
 Share

Recommended Posts

Witam! Szukam wszelkich informacji na temat T-34/85 z wieżą tzw typu "grzybek". Do niedawna mówiono, że w LWP ich nie było, obecnie wiadomo, że jednak były. Jak i w jakiej ilości trafiły w szeregi WP? Czy było to jeszcze w trakcie wojny czy w powojennych dostawach z ZSRR w latach 1950-1951? Pytania te wiążą się z ewentualnym modelem takiego T-34 w polskich barwach.

Link to comment
Share on other sites

Wieżą typu "grzybek" określano czasami wieże produkowane w zakładach 112 i 174. Miały one odmienny i bardzo charakterystyczny układ wentylatorów o odmiennym kształcie. Były montowane pojedynczo, a nie podwójnie, jeden z przodu, a drugi z tyłu dachu wieży. Ponadto były wyższe o takim właśnie grzybowatym kształcie. To tak w telegraficznym skrócie.

Link to comment
Share on other sites

Wieżą typu "grzybek" określano czasami wieże produkowane w zakładach 112 i 174. .
Faktycznie, niektórzy tak je nazywali, zapomniałem... Ja bym obstawiał zdecydowanie dostawy powojenne. Osobiście chyba nigdy nie widziałem zdjęcia "wojennego" T-34-85 z taką wieżą wykonanego na froncie europejskim. Tylko w Mandżurii.
Link to comment
Share on other sites

Gdzieś wyczytałem ,że to była produkcja z końca1945 i takie rysunki znalazłem/kompletuje własnie zestaw do wyprodukowania tego tanka ,mam kadłub Zvezdy ,koła i taką właśnie wieże z Maquete ,dokupie jeszcze Friule i blaszki z Abera /

 

1121945.jpg

lateroofs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Niestety skanów nie posiadam. Zdjęcia można znaleźć w "Mitycznej broni" Michulca, monografii T-34 Squadron/Signal, licznych rosyjskich monografiach. A wieża od Maquette ma jedną istotną wadę, zbyt małą średnicę podstawy wieży. Trzeba poszerzyć we własnym zakresie lub nawet próbować połączyć górę tej wieży z podstawą Dragona (nawet nie najgorzej pasuje) czy Zvezdy.

Link to comment
Share on other sites

Co do podstawy wiezy z maqete to pasuje idealnie w gniezdzie zvezdy
Mi chodziło o to,że jest za mała w stosunku o kadłuba. W oryginale krawędź tej wieży wystawała poza obrys kadłuba. Model ma średnicę mniejszą niż szerokość kadłuba (Dragon)
Link to comment
Share on other sites

Cześć!

Zdjęcia T-34/85 (wz. 1945 r.) produkcji Zakładu Nr 112 "Krasnoje Sormowo" w Gorkim, można znaleźć na stronie http://militarnepodroze.net/t34.html patrz Braniewo i Łódź.

W 1944 r. w Zakładzie Nr 112 przystąpiono do prac modernizacyjnych czołgu T-34/85, ich głównym celem było poprawienie wentylacji przedziału bojowego podczas strzelania z armaty (zmieniono również konstrukcję wieżyczki dowódcy i dodano uchwytu na świece dymne). W tym celu rozdzielono wentylatory umieszczone na wierzy i jeden z nich przeniesiono nad działo. Czołg z takim układem wentylatorów został przyjęty do uzbrojenia w styczniu 1945 r. i był produkowany w Zakładzie Nr 112. Czołgi tego typu mogły trafić do polski z dostaw wojennych oraz niewielkich dostaw powojennych.

Czołgi produkowane na licencji w Polsce oraz Czechosłowacji miały „klasyczny” układ wentylatorów (dostarczono nam starą dokumentację technologiczną). Natomiast instrukcja dostarczona do Polski, jako wzór do tłumaczenia, opisywała wariant z wentylatorami rozdzielonymi i takie rysunki znalazły się w naszej instrukcji.

 

Ponieważ nie wiem jak na forum można zamieścić grafikę, wrzuciłem do schowka (adres poniżej) kilka rysunków i opis wentylatorów z instrukcji Panc. 163/62 Czołg T-34/85M (spakowane w zip 2,5 MB).

http://narod.ru/disk/51615547001.144834794e7898c86fcaa46a626535dc/T-34-85M.zip.html

 

Pozdrawiam

Witek

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.