Skocz do zawartości

Pytanie do szmatopłatologów...


Kuba9575

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry

 

Pytanie jest proste: Jak pomalować Fokkera Dr.I Manfreda von Richthofena? (Pseudonim "Czerwony Baron" ).

Przejrzałem kilka trójpłatowców na naszym forum, ale dalej mam mętlik w głowie: jest wersja cały czerwony (z dolnymi powierzchniami włącznie), cały czerwony z błękitnym spodem, jest też z białym statecznikiem lub osłoną silnika (choć widziałem też srebrną osłonę w tym malowaniu). Na mieście mówią, że samolot tak był pomalowany w ostatnim locie .

Jest też wersja "standard" , która od osłony silnika do krzyża na kadłubie, oraz na 2 płatach (licząc od spodu) miała oryginalny kolor płótna. Pytaniem jest, która wersja/wersje malowania jest prawidłowa/najbardziej prawdopodobna?

 

Pozdrawiam,

JK

 

PS. Może warto też przypomnieć malowania poprzednich samolotów Barona

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Manfred latał na kilku różnych maszynach, więc nie dziwi, że znajdziesz różne schematy. Najlepiej jak znajdziesz sobie zdjęcie sam i przestudiujesz jak to wyglądało na jego podstawie i wyciągniesz własne wnioski. Ci co malują takie schematy są też zwykłymi ludźmi i czasem mają mniej czasu i ochoty, by zgłębić temat.

Jak do czegoś dojdziesz, to podrzuć na forum do dyskusji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej wyjść od numeru maszyny. Najpopularniejsze samoloty MfR to 425/17 i 477/17. Ale i tutaj są dyskusje, na którym odbył swój ostatni lot. Ogólnie, standardy są następujące:

Standardowe malowanie fokkera Dr.I: od dołu turkusowy, nieco zgaszony (fokker turquise), od góry mazy w kolorze zielonooliwkowym (fokker green) nanoszone pędzlem (stąd mazy) na impregnowane płótno. elementy metalowe, czyli osłona silnika i panel przed pilotem - też fokker green, lecz jednolity. Tarcze kół - fokker green, intensywny na obrzeżach, blaknący ku środkowi.

Wszystkie samoloty Jasta 11 - jednostki MfR - miały czerwone elementy, najczęściej osłony silników.

 

samoloty Richthoffena:

152/17 - samolot w standardowe mazy fokkera, dół standardowy turkusowy, górna powierzchnia górnego plata, osłona silnika, zastrzały oraz tył kadłuba i stateczniki - czerwone. Chyba najciekawszy kolorystycznie samolot MfR.

425/17 - ten samolot prawdopodobnie wykonano specjalnie dla MfR i w fabryce w Johannistal pomalowano na czerwono. Statecznik też czerwony. Krzyże patee, czyli taki niemiecki żelazny kreuz. MfR zginął w kwietniu 1917, a w marcu weszła dyrektywa o zmianie wzoru krzyża na balkenkreuz, czyli prosty krzyż belkowy. Dlatego przyjmuje się, że samolot MfR miał w kwietniu już przemalowane oznaczenia (są opinie, że nie wszystkie), tzn. czarne belkowe krzyże.

477/17 - prawdopodobnie też cały czerwony, ale malowany w jednostce. Do sprawdzenia.

Tyle co wiem. Na pewno są lepsi znawcy.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę wykonać malowanie Fokker Dr.I 425/17 podczas ostatniego lotu. Pytania o szczegóły, bo ile schematów tyle wersji :

1. Osłona silnika: Czerwony, biały czy srebrny?

2. Spód skrzydeł: Błękitny czy czerwony?

3. Czy ten czerwony się nada?

4. Jeśli spód był błękitny, to jaki (najlepiej z Humbrola/Model Mastera)?

5. Czy egzemplarz 425/17 miał w ostatnim locie krzyże późniejsze czy wcześniejsze?

6. Przy późniejszych krzyżach statecznik pionowy był biały?

 

Pozdrawiam,

JK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad1. osłona w kolorze czerwonym. Nie było osłon srebrnych. Oryginalnie były malowane na kolor zielonooliwkowy, w jednostkach malowano je na kolory eskadry - w Jasta11 był to czerwony, w Jasta6 - czarny itd.

ad2. cały płatowiec w kolorze czerwonym.

ad3. nie wiem. Zależy, jakim jesteś szczególarzem. Trudno jest ustalić kolor samolotu sprzed niemal 100 lat. Są w necie dyskusje gości, którzy analizują rzekome skrawki płótna z tego fokkera itp. Ja bym się zadowolił standardowym czerwonym, zróżnicowałbym tylko kolor na elementach metalowych (bardziej intensywny)i płóciennych (mniej intensywny). Ale to ja...

ad4. spód czerwony!

ad5. to wie tylko duch Manfreda von Richthoffena i ekipy, ktora przygotowywała samolot. Wiadomo, ze ten samolot był wykonany fabrycznie cały czerwony ze starymi krzyżami. Po marcu 1918 we wszystkich samolotach sukcesywnie przemalowywano krzyże na belkowe. To kwestia Twojego wyboru jednej z interpretacji. Stanu faktycznego i tak nie odtworzysz.

ad6. Jeśli będziesz robić wersję ze starymi krzyżami, to raczej statecznik czerwony. Jeśli z nowymi - nie wiem Gdzieś widziałem profil z białym statecznikiem. Ten krzyż starego typu na stateczniku był dość duży. Przemalowywano w ten sposób, że wyrównywano białe ramiona krzyża od miejsca najszerszego ku środkowi i potem w ten sam sposób wyrównywano czarną część. więc możliwe, że pociągnięto na biało cały statecznik i wyrównano czarne ramiona.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj, że 425/17 był nowym samolotem. Dostarczono go do jednostki w styczniu lub lutym 1918 r. a został zniszczony w kwietniu. Nie przesadź ze śladami eksploatacji (chyba że wykonujesz w wersji "po ostatnim locie" .

 

W pierwszym poście napisałem:

MfR zginął w kwietniu 1917
. Oczywiscie pomyłka. Zginął 21 kwietnia 1918 roku. Dyrektywa o zmianie krzyzy też była z marca 1918 roku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.