STI22B Napisano 30 Grudnia 2014 Share Napisano 30 Grudnia 2014 PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Rajdowa Grupa B większości "mniej zaawansowanych" fanów motorsportu kojarzy się z Audi Quattro S1, czyli samochodem, którego "muskularna" aerodynamika chyba najbardziej wryła się w pamięć: Tak rozbudowane ospojlerowanie Audi, zdradzało jego niewłaściwy rozkład mas, który starano się poprawić na wszelkie możliwe sposoby np. - przerzucenie do tyłu chłodnic i wszelkiego osprzętu w celu odciążenia przedniej osi, która musiał poradzić sobie z 5-cylindrowym silnikiem, - skrócono rozstaw osi samochodu. Wszystkie te zabiegi niestety dla zespołu Audi Sport spełzły na niczym, ponieważ to wcielenie zwyciężyło tylko w jednym Rajdzie tj. San Remo, ale więcej o Audi innym razem. Samochód, który jest przedmiotem mojego nowego wątku warsztatowego jest PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 czyli rajdówka, która w 100% wykorzystała możliwości, które dawał regulamin Grupy B. Firma Peugeot postawiła na bezkompromisową konstrukcję z silnikiem umieszczonym pomiędzy fotelami a tylną osią, poprzecznie po prawej stronie: Po lewej stronie zamontowano 5-stopniowa skrzynia biegów. "Moment obrotowy trafiał na wałek odbiorczy przekładni, znajdujący się nad wałem napędowym, gdzie poprzez wałek zdawczy wędrował do centralnego mechanizmu różnicowego typu Fergusona. Ten znajdował się dokładnie na środku osi wzdłużnej, dzięki czemu nie było potrzeby stosowania skrzyni rozdzielczej i dwóch wałów napędowych" Centralny mechanizm różnicowy dawał możliwość ustalenia rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osie, w proporcjach: - asfalt 25/75% [przód/tył], - szuter 33/65 % [przód/tył], - śnieg 50/50 % [przód/tył]. 205-ka zbudowana była na ramie rurowej pokrytej kevlarowymi panelami nadwozia. Samochód był krótszy od Audi Quattro o około 40 cm i około 10 cm od Lancii 037, ale posiadał rozstaw osi większy odpowiednio o 16 i 100mm od swoich konkurentów. Dzięki zastosowaniu takiej konstrukcji, rozkład mas była prawie idealny, ponieważ na przednią oś przypadało 46% wagi rajdówki. Jedynym wymaganiem szefostwa PSA przy projekcie nowej rajdowej broni, było upodobnienie konstrukcji do nowego małego samochodu, którym koncern planował zawojować europejskie rynki. W celu otrzymania homologacji Peugeot musiał wyprodukować 200 sztuk samochodu w wersji cywilnej: Drogowa wersja 205 Turbo16 poza ogólnym wyglądem miała niewiele wspólnego z bazowym modelem, jedynie: przednią szybę, reflektory, przednie drzwi i blok silnika. A teraz kilka słów na temat wersji, której model chcę zbudować. Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2 ujrzał światło dzienne w majowym Tour De Corse 1985: Rajdówka została gruntownie zmodyfikowana, zmiany objęły zarówno nadwozie jak i silnik i układ przeniesienia napędu. Nadwozie wzbogacono o pokaźne tylne skrzydło, z przodu pojawił się przeprojektowany zderzak z większym wlotem do chłodnicy oraz charakterystyczne 2 płaty po jego bokach. Z tyłu poza skrzydłem na krawędzi dachu, pojawił się zmodyfikowany dyfuzor, który ściśle otulał rurę wydechową. Co do mechaniki, to silnik został wzbogacony o kolektor ssący o zmiennej długości kanałów: wstawiono wydajniejszą turbosprężarkę Garret'a oraz nową już 6-stopniową skrzynię biegów. Oficjalnie wersja Evo 2 legitymowała się następującymi parametrami: Moc: 460KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 2,6 bara; Moc: 480KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 2,8 bara; Moc: 550KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 3,0 bara; Moment obrotowy: 490Nm przy 6500 obr/min. Tyle tytułem wstępu. Co się tyczy podzespołów potrzebnych do zbudowania modelu, to są one następujące: Model PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 1 firmy TAMIYA: Transkit Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2 firmy RENAISSANCE: Transkit, a w zasadzie kalkomania pozwala na zbudowanie zwycięskiego samochodu z cyfrą 5 na nadwoziu, prowadzonego przez załogę: Bruno Saby/Jean-François Fauchille z Rajdu Tour De Corse 1986: czyli tego samego rajdu, z którego zbudowałem model: LANCIA DELTA S4 i mam nadzieję uzupełnić takie oto towarzystwo: 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dlugi6661 Napisano 30 Grudnia 2014 Share Napisano 30 Grudnia 2014 woow będzie grubo zaj*biste auto i fajne blaszki do wnętrza widać Powodzenia ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KarolKaroler3K Napisano 31 Grudnia 2014 Share Napisano 31 Grudnia 2014 Jako wielki fan grupy B będę przyglądał się temu projektowi z zaciekawieniem. Powodzenia! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RapToWny Napisano 31 Grudnia 2014 Share Napisano 31 Grudnia 2014 Podobają mi się Twoje warsztaty. Wątki historyczne, mini ciekawostki i porządne modele. Będę zaglądał 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kadzior Napisano 31 Grudnia 2014 Share Napisano 31 Grudnia 2014 Będę obserwował Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 2 Stycznia 2015 Autor Share Napisano 2 Stycznia 2015 Dziękuję Panowie za dobre słowa, mam nadzieję, że wszystko pójdzie zgodnie z planem i oczekiwaniami. Dziś pierwsza aktualizacja pod tytułem: Klapa przedziału Silnikowego Klapa wersji Evo 2 różni się kilkoma szczegółami w stosunku do wersji Evo 1, a mianowicie: - spojlerem; - podpórkami spojlera; - mniejszym otworem na szybę. Klapa wersji Evo 1: Klapa wersji Evo 2: Na początek należało się pozbyć spojlera wersji Evo 1, który stanowi monolit z klapą. Po jego odcięciu, powstały otwór został zaślepiony od wewnątrz paskiem polistyrenu, a od zewnątrz zaszpachlowany. Po wyschnięciu szpachlówki, kalpa została wyszlifowana: wywierciłem 2 otwory pod w/w podpórki monstrualnego spojlera: kolejna rzecz, którą należało poprawić/uzupełnić to dodatkowe dwie poprzeczne beleczki wlotu powietrza w klapie oraz wstawić "blachę" u spodu otworu na szybę w celu jego zmniejszenia: i na koniec pierwsza wstępna przymiarka tylnego spojlera do zmodyfikowanej klapy: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 29 Września 2015 Autor Share Napisano 29 Września 2015 Witam po dłuższej przerwie. Związku z urlopem, mogłem sobie pozwolić na kilka chwil przy modelu. Na początek przygotowałem boczne płaty, które musiałem uzupełnić o elementy montażowe do przedniego zderzaka: Został wklejony przedni spojler, który należało uzupełnić szpachlówką, ponieważ producent transkitu nie wiedzieć czemu pozostawił schodki: Po wstawieniu i oszlifowaniu przedniego spojlera nawierciłem po 3 otwory montażowe dla bocznych płatów i przymierzyłem je do kasty: Na koniec kilka zdjęć poprawionej kratki wentylacyjnej w tylnej klapie. Ten szczegół nie dawał mi spokoju od dłuższego czasu i postanowiłem go poprawić, ponieważ w rzeczywistym samochodzie kratka miał 4 pasy poziome, a Tamiya zrobiła tylko 2. Myślę, że taka klapa wygląda zdecydowanie lepiej: Wersja przed modyfikacją: i po: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karambolis8 Napisano 30 Września 2015 Share Napisano 30 Września 2015 Super warsztat Bardzo przyjemnie się czyta i ogląda! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 30 Września 2015 Share Napisano 30 Września 2015 Grupa B to chyba najlepsze, co mogło się trafić rajdom samochodowym (może z wyjątkiem jej statystyk śmiertelności). Pamiętając warsztat S4 tu też będę chętnie zaglądał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mac09 Napisano 2 Października 2015 Share Napisano 2 Października 2015 Uwielbiam samochody Grupy B. Sam kiedyś popełniłem tragicznego 205 Evo 2 (ten sam rajd i załoga) Hellera... Boli od patrzenia na niego . Na szczęście będę mógł obejrzeć Puga w Twoim wykonaniu, które sądząc po wstępie będzie na wysokim poziomie Powodzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
langes Napisano 3 Października 2015 Share Napisano 3 Października 2015 Super sprawa z tą 205-tką Sam bym sobie takiego złożył Pytanie mam takie gdzie zamawiałeś te elementy żywiczne? Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 16 Listopada 2015 Autor Share Napisano 16 Listopada 2015 Super sprawa z tą 205-tką Sam bym sobie takiego złożył Pytanie mam takie gdzie zamawiałeś te elementy żywiczne? Pozdrawiam! Transkit zakupiłem w sklepie internetowym: www.spotmodel.com Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacek j Napisano 21 Grudnia 2020 Share Napisano 21 Grudnia 2020 (edytowane) Witam, Delikatnie möwiąc mały odkop. Właśnie przymierzam sie do takiej 205. Czy można l8czyć na jakieś dalsze zdjęcia ? Teraz zerknałem na logowanie.. chyba nie ma co liczyc na wpis Edytowane 21 Grudnia 2020 przez jacek j Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
STI22B Napisano 22 Września 2021 Autor Share Napisano 22 Września 2021 Dalszy postęp prac nad modelem można śledzić na grupach modelarskoch na Facebooku: scalcars.online Group scalcars.online Group Polska Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.